2021-09-23, 18:23
Medlem
Jag har bott i Oskarshamn i stort sett hela mitt liv och trivs mycket bra.
Här finns vacker natur, en fantastisk skärgård, sjöar och skog.

På sommaren kan man sola och bada på någon av de 16 kommunala badplatserna, åka ut med båt, ta en öl på någon uteservering och i vanliga fall anordnas en årlig musikfestival, Latitud 57 som är välbesökt.

På vintern finns Hjortberget där man kan åka pulka, skidor och snowboard i de fyra backarna.

Vid Arena Oskarshamn finns ishall, simhall, friidrott/bandy/fotbollsarena, tennishall och gym.
Sportevenemang som hockey, IK Oskarshamn spelar i SHL, fotboll, Oskarshamns AIK spelar i division 1, innebandy, Craftstaden IBK spelar i allsvenskan.

Mataffärer finns det gott om såsom, Willys, Maxi, Lidl, Coop m.fl.
Från Oskarshamn är det 30-35 mil till Malmö, Helsingborg, Göteborg och Stockholm.

Bostadsrätter finns i Södertorn, Norrtorn, Åsa, Hantverksgatan, Parkgatan, Ugglevägen/Hagvägen, centrum, hamnen, Gölkärret/Kristineberg, Fridhemsgatan/Norra fabriksgatan och säkert något mer ställe.

Är det något du undrar är det bara att fråga.
Citera
2021-09-24, 09:14
Medlem
Tack, det låter ju väldigt positivt. Norrtorn och Södertorn ser så tråkigt ut, men jag har hört att det ska vara OK att bo där.

Hur är Döderhult? Finns ett litet hus där nu som jag (nästan) skulle ha råd med. Inte mitt drömhus, men ser OK ut. Går det buss på kvällarna t.ex.? Kommer ivf i början inte att ha bil.
https://www.fastighetsbyran.com/sv/s...jektID=1938445

Skulle ju helst bo inne i stan, så att säga, men det dyker upp väldigt lite. Oftast är det för små lägenheter och ibland för stora. Har intressen som kräver mycket prylar. Här har jag tre efter moderna mått otroligt stora förråd. Det blir ett problem i en nyare lägenhet.
Citera
2021-09-26, 22:16
Medlem
Norrtorn och Södertorn är okej.
Döderhult eller jag skulle snarare säga Svalliden, är ett bra område.
Buss 701 passerar längs Södra vägen, men vet inte hur ofta, eller hur sent, kika in på klt.se.
Det är ungefär 3 kilometer in till centrum från Dejegatan.
Citera
2021-10-02, 09:14
Medlem
Tack. Ja, det står ju Svalliden i beskrivningen, men jag trodde det var en del av Döderhult. Ser ut så på kartan.
Citera
2021-10-03, 10:41
Medlem
Ser görligt ut med bussarna förresten. 701 går väl inte jättesent, till 22 ungefär, men 155 mot Högsby går ute på stora vägen och den går sent ivf lö-sö. Märkligt, är söndag festdag men inte fredag i Småland?😉 Sen stannar 701 mot Kalmar vid korsningen Döderhultsvägen - E22 och den går ju sent. Så får man väl gå sista kilometrarna. Cyklar för det mesta, men på vintern kan det ju vara skönt med buss ibland.

Tack igen. Ser ut som jag hittat ett nytt område som skulle funka för mig. Det är klart att ska man flytta till kusten finns ju drömmen om havsutsikt eller att ivf bo nära havet. Men jag inser fördelarna med att bo en bit ifrån också. Är nog lite mindre blåsigt och så blir det ju istället närmare till skogen. Det är delvis lättare tillgång till natur som motiverar mig att flytta.
Citera
2022-06-23, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ickedickedoa
Jag har bott i Oskarshamn i stort sett hela mitt liv och trivs mycket bra.
Här finns vacker natur, en fantastisk skärgård, sjöar och skog.

På sommaren kan man sola och bada på någon av de 16 kommunala badplatserna, åka ut med båt, ta en öl på någon uteservering och i vanliga fall anordnas en årlig musikfestival, Latitud 57 som är välbesökt.

På vintern finns Hjortberget där man kan åka pulka, skidor och snowboard i de fyra backarna.

Vid Arena Oskarshamn finns ishall, simhall, friidrott/bandy/fotbollsarena, tennishall och gym.
Sportevenemang som hockey, IK Oskarshamn spelar i SHL, fotboll, Oskarshamns AIK spelar i division 1, innebandy, Craftstaden IBK spelar i allsvenskan.

Mataffärer finns det gott om såsom, Willys, Maxi, Lidl, Coop m.fl.
Från Oskarshamn är det 30-35 mil till Malmö, Helsingborg, Göteborg och Stockholm.

Bostadsrätter finns i Södertorn, Norrtorn, Åsa, Hantverksgatan, Parkgatan, Ugglevägen/Hagvägen, centrum, hamnen, Gölkärret/Kristineberg, Fridhemsgatan/Norra fabriksgatan och säkert något mer ställe.

Är det något du undrar är det bara att fråga.

Har du koll på hur skolorna i Oskarshamn är? Vilka områden skulle du säga är tryggast för ett barn att bo och växa upp i?
Citera
2022-06-26, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brownpool
Har du koll på hur skolorna i Oskarshamn är? Vilka områden skulle du säga är tryggast för ett barn att bo och växa upp i?
Jag liksom mina barn har gått och går på Rödsleskolan (1-9).
Rödsleskolans upptagningsområde är mestadels villabebyggelse men även lite hyreslägenheter.

Jag är född och uppvuxen i Rödsle och det är enligt mig ett väldigt bra område för barn att växa upp i och Rödsleskolan är den tryggaste skolan att gå på.

Jag är inte inne på Flashback särskilt ofta, men fråga på om det är något du undrar så svarar jag så snart jag ser det.
Citera
2022-07-04, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ickedickedoa
Jag liksom mina barn har gått och går på Rödsleskolan (1-9).
Rödsleskolans upptagningsområde är mestadels villabebyggelse men även lite hyreslägenheter.

Jag är född och uppvuxen i Rödsle och det är enligt mig ett väldigt bra område för barn att växa upp i och Rödsleskolan är den tryggaste skolan att gå på.

Jag är inte inne på Flashback särskilt ofta, men fråga på om det är något du undrar så svarar jag så snart jag ser det.

Tack!

Hur ser det ut norröver, tänker Kolberga, Mockebo, Saltvik osv?

Är det segregerat i staden? Dvs, invandrare för sig och svenskar för sig? Existerar gängbildning?
Citera
2023-03-18, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Inte bott där men har varit där flera gånger av diverse skäl.
En väldigt sömnig och tråkig stad. Finns inget att göra. Där bor man bara, och jobbar.
Men är du okej med Let's Dance som veckans enda höjdpunkt så kan det nog funka.

Alla städer var väl tråkiga under pandemin?
Citera
2023-03-18, 10:45
Avstängd
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diem-perdidi
Alla städer var väl tråkiga under pandemin?

Jag var där innan pandemin. Tror inte pandemin gjorde stor skillnad i Oskarshamn.
Citera
2023-03-26, 16:24
Medlem
hur är det med invandring i Oskarshamn? mycket droger? stölder?
Citera
2023-03-26, 16:25
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humpelumpe
hur är det med invandring i Oskarshamn? mycket droger? stölder?
Mycket knarkare i staden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in