2022-06-22, 18:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Det är ju egentligen omöjligt för oss att veta hur "framåt" den ena eller den andra föräldern var, eller om någon av de två var tillbakadragen - eller hur de mådde psykiskt vid tiden för mordet. Eller vad de olika delarna i polisförhören har gett för resultat.

Polisen redovisade inte att grannar, skolpersonal, vänner och släkt uppfattade Hanna som framåt och viljestark. Polisen sa att förhör hade hållits, men inte mer än så.

Polisen gav ju inte heller någon redovisning av innehåll i mail, sms eller telefonsamtal. Det enda sms som polisen talade om, var det som utväxlades mellan makarna på mordkvällen. Det nämndes eftersom det var ”det sista livstecknet från familjen.” Polisen sa också att de inte tänkte redovisa innehållet i detta sista sms. Vi vet därför inte om det handlade om de förestående morden eller om någonting helt annat.

Precis som du skriver, har polisen gett ”en samlad bild” av det som inträffade, och med det får vi nöja oss.

Det är riktigt. Genom polisens samlade bild av testamentvittnen, förhör med grannar, kollegor, släkt, vänner, skol- och sjukvårdspersonal, namnteckningar på avskedsbrev med forensisk äkthetsstämpel där bägge föräldrarna deklarerade sin önskan att dö och att de tillsammans dödade barnen, mail-konversation månader tillbaks i tiden som vittnade om planering av suicid och mord på döttrarna (som du tydligen glömt), sms-konversation strax innan morden och 10 dagars brottsplatsundersökning, kom polisen som haft det samlade utredningsmaterialet fram till att Hanna och Oskar dödade sina barn tillsammans och i samförstånd.

Om något av det ovanstående tydligt hade pekat i en helt annan riktning (att Hanna var ensam mördare eller att Oskar var ensam mördare) hade polisen naturligtvis inte kommit fram till denna slutsats. Om inte annat för att skydda sig själva. Även om materialet enligt lag är sekretessbelagt (pga döda gärningsmän) är det ju inte så att granskare och forskare inte har tillgång till det.

Med tanke på att de båda gärningsmännen var döda är det närmast Sverige-rekord i hur mycket information som delgetts allmänheten om omständigheterna kring morden. Långt mycket mer än andra familicide som begåtts före och efter morden i Bjärred. Ja, det får vi "nöja oss med".

För övrigt konstaterar jag att du duckar för nyckelfrågan jag ställde "trots hård och överväldigande bevisning om motsatsen, varför är det så viktigt att framställa en konstaterad barnamörderska lika oskyldig som barnen hon mördat?"
Citera
2022-06-22, 18:47
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeavensDevils
Killing spree (döda flera i tät följd utan "cooling time" mellan morden) följs ofta av suicid el. suicide by cop. Utan att veta tror jag att den vanligaste gruppen som inte tar livet av sig efter ett sådant dåd är de som misslyckas, ångrar sig eller inte vågar. Dvs avsikten från början är att ta livet av sig men att de inte förmår när det väl är dags.

Där skiljer sig de från serial killers som verkar göra det närmast till en livsstil att mörda nån då och då. Något som kan pågå under decennier om de inte åker fast.
Även fast det är fruktansvärt att ta livet av sitt barn eller att döda lärare och skolkamrater så finns det väl oftast någon tanke bakom det hela som är relaterat till offren.
Jag tycker det är svårt att förstå varför man tar med sej främmande personer i döden.
T.ex piloten Andreas Lubitz som flög in det fullsatta passagerarplanet in i bergen i Alperna eller Stephen Paddock som sköt ihjäl 58 personer i en folksamling från fönstret på ett hotell i Las Vegas. När polisen kom till rummet så hade han redan skjutit sej själv.
Det här är ju en form av självmord som är väldigt "utvidgade".
Citera
2022-06-22, 18:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Det behöver inte ens vara en hårt sammansvetsad man och kvinna som kommer fram till beslutet, utan det finns exempel på mor/dotter, far/son, homosexuella par och syskon som dödat den egna familjens barn tillsammans.

Beträffande suicid-pakter är det mycket riktigt ofta en av dem som fått uppgiften att döda båda parter i pakten och där är tillvägagångssätten mångfaldiga: skjutvapen, drunkning, strypning och kvävning.

Kriminologi och true crime om filicide-suicide är en obehaglig ögonöppnare om hur groteskt skevt enskilda individer och par kan hamna. När det kommer till par (inkl. spree killers), är den allmänna uppfattningen att dåden inte hade kunnat utförts av den enskilda parten, utan att det är den toxiska mixturen av relationen som gör den mortal.
Nej, det förekommer mellan människor som har starka band sinsemellan, vilket blir patologiskt.
Rent obehagligt att individers gränser suddas ut så extremt IMO.
Ja, ang killer couples är det själva föreningen som blir farlig. En tolkas som följare, men är knappast underdånig eller submissiv.
Citat:
Killing spree (döda flera i tät följd utan "cooling time" mellan morden) följs ofta av suicid el. suicide by cop. Utan att veta tror jag att den vanligaste gruppen som inte tar livet av sig efter ett sådant dåd är de som misslyckas, ångrar sig eller inte vågar. Dvs avsikten från början är att ta livet av sig men att de inte förmår när det väl är dags.

Där skiljer sig de från serial killers som verkar göra det närmast till en livsstil att mörda nån då och då. Något som kan pågå under decennier om de inte åker fast.
Det är nog mer tydligt hos masskjutare med SBC och Su - för att det mer ofta är planerat och välorganiserat.
Även om vissa spree har en dödsönskan och inte sällan går samma öde till mötes i den vilda jakten.
Citera
2022-06-22, 19:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är riktigt. Genom polisens samlade bild av testamentvittnen, förhör med grannar, kollegor, släkt, vänner, skol- och sjukvårdspersonal, namnteckningar på avskedsbrev med forensisk äkthetsstämpel där bägge föräldrarna deklarerade sin önskan att dö och att de tillsammans dödade barnen, mail-konversation månader tillbaks i tiden som vittnade om planering av suicid och mord på döttrarna (som du tydligen glömt), sms-konversation strax innan morden och 10 dagars brottsplatsundersökning, kom polisen som haft det samlade utredningsmaterialet fram till att Hanna och Oskar dödade sina barn tillsammans och i samförstånd.

Om något av det ovanstående tydligt hade pekat i en helt annan riktning (att Hanna var ensam mördare eller att Oskar var ensam mördare) hade polisen naturligtvis inte kommit fram till denna slutsats. Om inte annat för att skydda sig själva. Även om materialet enligt lag är sekretessbelagt (pga döda gärningsmän) är det ju inte så att granskare och forskare inte har tillgång till det.

Med tanke på att de båda gärningsmännen var döda är det närmast Sverige-rekord i hur mycket information som delgetts allmänheten om omständigheterna kring morden. Långt mycket mer än andra familicide som begåtts före och efter morden i Bjärred. Ja, det får vi "nöja oss med".

För övrigt konstaterar jag att du duckar för nyckelfrågan jag ställde "trots hård och överväldigande bevisning om motsatsen, varför är det så viktigt att framställa en konstaterad barnamörderska lika oskyldig som barnen hon mördat?"
Ja, som du skriver är en samlad bild i en förundersökning exakt det du skriver - och tycks vara av vikt att betona.
Det är givetvis uppgifter som kommit fram via förhör, maskerat material i brev, digital media etc.
Till exempel det jag citerat innan:
"(.) det man kan konstatera det är ju att dom varit hårt ansatta av, allt fokus har gått till barnens sjukdomar och lösa det här"

Det ligger till grund.
Citera
2022-06-22, 19:34
Medlem
Klart morsan också var konstig pp något vis.
Har man barn med diverse funkti
onsnedsättningar planerar man ju för att inhysa dem på stödboende av något slag, man smider inte mordplaner
under ett års tid.

Inget konstigare än att två dysfunktionella skaffat barn ihop och havererat när barnen visade sig ha diagnoser. Sånt kräver mental styrka.

Föräldrarna föll nog för varandra för att de var knasiga ifrån början. Hade barnen varit exemplariska hade det gått något bättre.
Senast redigerad av Florman 2022-06-22 kl. 19:37.
Citera
2022-06-22, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det räcker att läsa de sista fem sidorna, orkar du det?
Inte alls för mycket begärt . Dock har åsikterna fallit isär i hela tråden tycker jag . Men tack
Citera
2022-06-22, 21:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Inte alls för mycket begärt . Dock har åsikterna fallit isär i hela tråden tycker jag . Men tack
Som tur är behöver vi inte vila på åsikter och trådsanningar i detta ärende längre sedan fakta blev presenterad.
Citera
2022-06-23, 08:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, som du skriver är en samlad bild i en förundersökning exakt det du skriver - och tycks vara av vikt att betona.
Det är givetvis uppgifter som kommit fram via förhör, maskerat material i brev, digital media etc.
Till exempel det jag citerat innan:
"(.) det man kan konstatera det är ju att dom varit hårt ansatta av, allt fokus har gått till barnens sjukdomar och lösa det här"

Det ligger till grund.
Ja. Liksom att det är polisens samlade bild utifrån utredningsresultatet att Oskar ströp Hanna. Inga forensiska bevis/förhör/vittnen/mail/sms/brev har presenterats för att belägga det mer än polisens fastställande. Således långt mycket mer sekretessbelagt/tystat än övriga slutsatser.

Nu är det inte så att jag motsätter mig polisens slutsats om att paret kom fram till att Oskar var den som tog på sig den aktiva rollen i parets död, något som är mycket vanligt i suicidpakter. Men det är avslöjande för de som drivit en agenda i tråden att de inte motsatt sig denna uppgift utan svalt den osynad, trots total frånvaro av presenterade belägg.

Således, man väljer och vrakar från källorna i ärendet, där en källa kan stå som sanningsvittne när den bekräftar den egna bilden, medan samma källa ljuger, slarvar, bedrar och är del av en sammansvärjning när den bestrider den.

Större bevis för att somliga i tråden haft en bakomliggande agenda och är biased behöver man inte leta efter för att konstatera det som ett faktum. Frågan som återstår är varför.
Senast redigerad av HeavensDevils 2022-06-23 kl. 09:06.
Citera
2022-06-25, 19:36
Medlem
Polisen bekräftade alltså att föräldrarna i samförstånd kommit överens om att döda döttrarna vilket ju är oerhört sorgligt i en redan oerhört tragisk händelse . Givetvis finns det inga som helst ursäkter till att ha ihjäl sina barn eller mörda överhuvudtaget och det finns absolut inget att försvara . Men OM det var så att flickorna var svårt sjuka och faktiskt bad om att få dö då kan jag åtminstone ha förståelse för att dom gjorde det . Hur som helst väldigt sorgligt . Hoppas dom är på ett bättre ställe nu . Det här var en familj som uppenbarligen inte mådde bra .
Citera
2022-06-25, 19:53
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Polisen bekräftade alltså att föräldrarna i samförstånd kommit överens om att döda döttrarna vilket ju är oerhört sorgligt i en redan oerhört tragisk händelse . Givetvis finns det inga som helst ursäkter till att ha ihjäl sina barn eller mörda överhuvudtaget och det finns absolut inget att försvara . Men OM det var så att flickorna var svårt sjuka och faktiskt bad om att få dö då kan jag åtminstone ha förståelse för att dom gjorde det . Hur som helst väldigt sorgligt . Hoppas dom är på ett bättre ställe nu . Det här var en familj som uppenbarligen inte mådde bra .
Barnen hade ingen talan. Det vittnade ju Agnes själv om på Instagram (eller något ditåt): "A girl has nothing to say".
Att barnen skullle ha bett om att få dö är blott önskedrömmar hos de värsta mördarkramarna i denna tråd.
Citera
2022-06-25, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Barnen hade ingen talan. Det vittnade ju Agnes själv om på Instagram (eller något ditåt): "A girl has nothing to say".
Att barnen skullle ha bett om att få dö är blott önskedrömmar hos de värsta mördarkramarna i denna tråd.
Jag är definitivt ingen mördarkramare om du tror det och jag försvarar som sagt inte föräldrarnas gärning. Men jag försöker förstå vad som försiggick i deras hjärnor den där dagen . Är det förövrigt bekräftat att citatet" A girl has nothing to say" kommer från Agnes själv och inte nån annan ? Misstror dig inte men det råder väldigt delade meningar om det . Det är en otroligt rörig tråd men rätt bör vara rätt.
Citera
2022-06-25, 20:14
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Jag är definitivt ingen mördarkramare om du tror det och jag försvarar som sagt inte föräldrarnas gärning. Men jag försöker förstå vad som försiggick i deras hjärnor den där dagen . Är det förövrigt bekräftat att citatet" A girl has nothing to say" kommer från Agnes själv och inte nån annan ? Misstror dig inte men det råder väldigt delade meningar om det . Det är en otroligt rörig tråd men rätt bör vara rätt.
Det är en oerhört rörig tråd, och det som du frågar en utav fb:s mest kända konspirationsteoretiker A1HORNYLAD (f.n. 600 inlägg här) om i ditt inlägg är som vanligt inte faktamässigt bekräftat.
Lycka till med dialogen där!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in