2022-06-25, 15:22
Medlem
[quote=Mumsbulle|80679156]
Citat:
Ursprungligen postat av Vemdalen62
Precis, det är därför jag fortsätter att lyfta fram den inte alls lika glamourösa bilden av Lydia Barth, som ett offer för olyckliga omständigheter.

Det är Lydia Barth som alldeles själv sett till att en person fått betala med sitt liv, för att han sa nej till henne.

Många har vittnat om sina upplevelser av Lydia Barths tidigare liv, innan hon fick en egen mordtråd på flashback.
Det är inte vackert och jag tror att många är glada att de inte behövde betala med sina liv, utan kom "lindrigt" undan.

Jag har delgett Lydia Barths HP-resultat, som en fingervisning när de påståtts att hon är en mycket duktig student... då har jag inte ens nämnt studieresultaten..

Man kan med lätthet se hur otroligt många olika adresser Lydia varit folkbokförd vid, det är imponerande..

Ingen hade varit gladare än jag om det grävts mer i hennes bakgrund, så att hela hennes smutsiga byk blottats, men hon ska nog vara tacksam att det endast stannade vid mord.

Medtanke på vad många påstår om Lydia, hoppas jag hon förespråkar safe sex...

Ja du bevisar återigen att du varken känner Lydia, eller egentligen vet något om henne. På vilket sätt har hon haft många adresser?
Hon bodde nere i Skåne, sen flyttade hon upp till Stockholm. Skulle hon bo på gatan då eller? Varför då inte bo i en lägenhet. Sen träffade hon M och de flyttade ihop. Men enligt dig då så är det dåligt att ha fler adresser, så du hade helst sett henne bo på gatan när hon var tillsammans och sen gift med M. Dom valde att bryta upp, och hon skaffar en ny lägenhet till sig och sina barn. Men du vill åter att hon hellre bor på gatan, för en adress kan man ju inte ha... Sen sades den lägenheten upp av Lydia för hon behövde en billigare lägenhet. Under tiden flyttade hon till Emil, och det var i mitten av april månad det året.
Det finns många som flyttar betydligt oftare, för ingen orsak alls kan jag berätta.

Och att hennes ex ska vara glada över att komma ur med livet i behåll, vilket jävla skitsnack. Hur kan det då komma sig att hon fortfarande har många vänner, även bland hennes "ex"?
Och hon tog HP vid olika tillfällen, och hon kom in på universitetet på egna meriter. Och under hela hösten och vintern gick studierna bra. På våren blev det sämre bl.a. för att hon mådde sämre. Inget onormalt i sig. Får man exempelvis inte sova ordentligt, då klarar man inte av sitt jobb eller studier lika bra längre. Det förstår ju vem som helst.
Det är inte så många som har delgett vad de varit med om tillsammans med Lydia, inte i denna tråden varje fall. Det finns dom som har sagt, jag har hört, min polare har berättat m.m. Det är inget annat än hörsägen och skitsnack ju. Det finns ju lika många i tråden som har berättat om hur hemsk Emil var.
Ska vi gå efter hörsägen, då får vi gå på hörsägen från båda håll i så fall och inte bara ett håll.
Och du drar in safe sex m.m igen. Jag vet inte vad du är för en person, men jag börjar tycka synd om dina kompisar. För enligt ditt synsätt så kan man tydligen inte ha vänner utan att ha sex med dom först. Va fan är det för vidrigt synsätt? Jag har absolut inte haft sex med Lydia, men jag är hennes vän ändå, frivilligt. Du vet, man kan liksom vara det.
2022-06-25, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Tex journalister är tillåtna att banda, även advokater och ombud.
Detta är ett anonymt forum. Vad för hobby eller yrkestitlar skribenter har, är inte meningen att det ska behöva redovisas.

Men då är vi där igen ju, tror du inte dom har fått tillåtelse till det sedan innan. Jag skrev ju det, om alla parter är överens, så är det ju okej.
2022-06-25, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasseliten2
Nu behöver du ju inte göra dig dummare för det. Det är väl självklart att om man ställer en fråga om man kan göra något, och ingen har något emot det, att man då kan få Okej att göra detta då.
Här var det frågan om (enligt vissa) att hennes anhöriga dukade upp och fikade m.m och "andra" tyckte det var väldigt illa.
Jag vågar påstå att om någon (åklagare, advokat eller rådman) inte vill att du spelar in, ja då får du heller inte spela in ett enda dugg! För om du skulle få ett Okej i ett sånt läge, ja då gör denna rådman fel, ett alvarligt fel, likaså den tillsatta ordningsvakten!
Det först fetade:
Fast Lasse, det var ju du som i tråden presenterade reglerna för vad som gäller i en svensk domstol t ex när det gäller ordningsfrågor. Du anser att reglerna skall följas, right?
Fast med det fetade så anser du alltså att rådmannen mycket väl kan få bryta mot de regler du presenterade?
Hur-skall-du-ha-det-Lasse?

Det andra fetade:
Där visar du att du inte har minsta susning om hur det ser ut i domstolar i Sverige till vardags.
Det är inte regel att det finns en ordningsvakt närvarande i varenda rättssal vid varje förhandling, inte ens om förhandlingen gäller mord.
Du vet absolut inget av värde när det gäller svenska domstolar, Lasse!
2022-06-25, 15:49
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
När jag ansett mig behöva "banda" vad som sägs i ett mål brukar jag vid inledningen av förhandlingen öppet ställa frågan direkt till rådmannen för att få ett godkännande och har hittills inte fått nej.
Generellt är att det är tillåtet att uppta och sända ljud från rättegångar.

Undantaget är att rätten får förbjuda dig att spela in ljud/sända under ett förhör om det kan antas att det besvärar den som hörs i sådan grad att det blir till men för utredningen (5 kap. 9 § andra stycket RB).
2022-06-25, 15:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre

Undantaget är att rätten får förbjuda dig att spela in ljud/sända under ett förhör om det kan antas att det besvärar den som hörs i sådan grad att det blir till men för utredningen (5 kap. 9 § andra stycket RB).
Endast för journalister. Som privatperson, åhörare, är det förbjudet.
2022-06-25, 15:56
Medlem
Citat:
Det först fetade:
Fast Lasse, det var ju du som i tråden presenterade reglerna för vad som gäller i en svensk domstol t ex när det gäller ordningsfrågor. Du anser att reglerna skall följas, right?
Fast med det fetade så anser du alltså att rådmannen mycket väl kan få bryta mot de regler du presenterade?
Hur-skall-du-ha-det-Lasse?

Det andra fetade:
Där visar du att du inte har minsta susning om hur det ser ut i domstolar i Sverige till vardags.
Det är inte regel att det finns en ordningsvakt närvarande i varenda rättssal vid varje förhandling, inte ens om förhandlingen gäller mord.
Du vet absolut inget av värde när det gäller svenska domstolar, Lasse!

Du har fel igen Carinah78. Det är absolut standard att det finns odningsvaker i rättssal när det gäller alvarliga brottsfall. Det utöver kriminalvårdarna alltså.
2022-06-25, 15:58
Medlem
Citat:

Precis!
Det är detta jag försökt förklara för Lasse som envisas med att hänvisa till det formella regelverket som h*n väljer att diskussionsmässigt runda när det passar honom/henne.

Det är alltså likaså tillåtet att förtära mat och dryck om detta kan ske på så vis att det inte stör förhandlingen eller de närvarande i salen.
Rådmannen avgör punkt
2022-06-25, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasseliten2
Du har fel igen Carinah78. Det är absolut standard att det finns odningsvaker i rättssal när det gäller alvarliga brottsfall. Det utöver kriminalvårdarna
alltså.
Jag anmäler aldrig inlägg.
Men här sprider du [än en gång!] osanning i tråden! Mod bör ta dig i örat.

Jag gissar att du har ett mycket snävt storstadsperspektiv på hur det står till med ordningsvakter i svenska domstolar och att det är därför du med en dåres envishet håller på att förstöra tråden med ditt tyckande och gissande.
Jag har erfarenhet av hur det ser ut. Det har inte du.
2022-06-25, 16:19
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Endast för journalister. Som privatperson, åhörare, är det förbjudet.
Citat:
[K5]9 c § Rättens ordförande får förbjuda ljudupptagning eller ljudöverföring som görs av någon annan än rätten under ett förhör, om det kan antas att upptagningen eller överföringen besvärar den som hörs i sådan grad att det påverkar utredningen negativt. Lag (2019:298).
Citat:
[K5]9 d § Elektronisk utrustning som åhörare har med sig i rättssalen och som kan störa ordningen eller användas för att ta upp bild ska vara avstängd och undanstoppad. Om det finns skäl för det får rättens ordförande besluta om undantag. Lag (2019:298).
https://lagen.nu/1942:740#L2019:298

Lagen gäller för åhörare (allmänheten), inklusive journalister.
2022-06-25, 16:25
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Precis!Det är alltså likaså tillåtet att förtära mat och dryck om detta kan ske på så vis att det inte stör förhandlingen eller de närvarande i salen.
Rådmannen avgör punkt
Citat:
Här nedan följder några punkter på saker som kan vara direkt olämpligt att göra i en rättssal.
Att ha med sig kaffekoppar, mat eller annat som man äter på
https://www.domarbloggen.se/ordningsregler-i-rattssalen/

Tveksamt om du hade fått vara kvar i salen.
2022-06-25, 16:28
Avslutad
Citat:
https://lagen.nu/1942:740#L2019:298

Lagen gäller för åhörare (allmänheten), inklusive journalister.
Ok, jag har bara besökt rättegångar där det framgått med all tydlighet, samt av domaren förklarat innan rättegången drar igång, att all form av ljudupptagning, inspelning, bild och ljud är strängeligen förbjudet. Undantaget journalister. Anteckningsbok och penna har jag använt mig av.
2022-06-25, 17:00
Medlem
Citat:
https://www.domarbloggen.se/ordningsregler-i-rattssalen/

Tveksamt om du hade fått vara kvar i salen.
Tack!
Jag hävdar att jag är så väluppfostrad så att jag aldrig ens skulle komma på tanken att "bulla upp" under en förhandling.
I mina ögon är det ett respektlöst beteende och det var väl därför kontot Mumsbulle reagerade när Lydia Barths föräldrar e u gjorde just det. Termos med te, typ.

Kanhända ville inte rådmannen åstadkomma nån dramatisk scen under förhandlingen och därför struntade i regelöverträdelsen?
Det låg ju mycket laddning i luften redan som det var..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in