2022-06-25, 12:37
  #171049
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Troligen större risk att pressa in mer vapen som hamnar hos kriminella organisationer eller hos ryssarna. Bäst för USA är nog om de förstörs innan de kommer i användning då får de iaf ännu fler hållhakar på Ukrainarna.

Bäst att Ryska armén fortsätts nötas ut innan NATO går in.
Citera
2022-06-25, 12:49
  #171050
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Nämen, stora äter små? Är inte det NATO ägnat sig åt i årtionden? USA har ätit fler små än någon annan i historien. Efter WW2 så föredrar de angripa små länder med mycket olja, rena munsbitarna.
Att världsordningen håller på att ändras är helt klart, USA makt flyttas mer och mer och USD likaså.
USA har redan förlorat det ekonomiska kriget om man ser till realvärde. De har enorma skulder.
Nato drar inte åt samma håll, inte eu heller då europa sitter i skiten och är beroende av rysk energi.
Jag är i alla fall glad att Nato finns o det kan jag lova dig att de länder nära Ryssland som är med i Nato ochså är,, utan Nato hade mängder forna sovjetrepubliker fått smaka på ryskt våld,,,Litauen hade varit raderat från kartan för länge sedan!
Citera
2022-06-25, 12:49
  #171051
Medlem
VladTheImpotents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Anser sig Ryssland så klara i Donetsk och Luhansk att det är dags att gå mot Kiev igen?
Inte alls omöjligt med nya försök.
Putte fick förmodligen Krills och därmed den rysk-ortodoxa kyrkans backning för att återta dess ursprung i Kiev.
Citera
2022-06-25, 12:51
  #171052
Medlem
Snapcounts avatar
Norsk msm börjar även plocka upp nyheten om vitrysk beskjutning :

Tsjernihiv-regionen nord i Ukraina ble i morgentimene utsatt for et massivt rakettangrep fra Belarus, ifølge den ukrainske hæren.

Tydligen är Luka på resfot :

Den belarusiske president Aleksandr Lukasjenko skal lørdag etter planen besøke Russlands president Vladimir Putin i St. Petersburg.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2022/06/25/195854584/ukraina-hevder-a-bli-angrepet-fra-belarus
Citera
2022-06-25, 12:52
  #171053
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Fråga Libyen, Irak och Afghanistan den frågan. Eller balkan för den delen om de njöt av att bli bombade till grus utan att kunna försvara sig.

Nu är inte Sverige varken Libyen, Irak eller Afghanistan eller Balkan. För Sverige är NATO troligen den bästa lösningen. De länderna valde uppenbart fel tidigare.
Citera
2022-06-25, 12:52
  #171054
Medlem
https://www.flightradar24.com/FORTE10/2c61f1c2 usa hämtar lite information om läget.
Citera
2022-06-25, 12:52
  #171055
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Fråga Libyen, Irak och Afghanistan den frågan. Eller balkan för den delen om de njöt av att bli bombade till grus utan att kunna försvara sig.
Det var väl inte Nato?
Citera
2022-06-25, 12:57
  #171056
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Även om det vore så så är det helt irrelevant. Det enda som räknas är om artikel 51 gäller.

Och det kan man hävda när en regim bombar sin egen befolkning.
Donetsk och Luhansk är inte medlemmar av FN eller erkända stater och därför kan Ryssland inte åberopa rätten till kollektivt självförsvar enligt artikel 51 i FN-stadgan.

Har påpekats 100 gånger att artikel 51 i FN-stadgan gäller inte för Ryssland att utföra folkmord!
Citera
2022-06-25, 12:58
  #171057
Medlem
Office of the UN High Commissioner for Human Rights (OHCHR) har hittills registrerat 10506 civila förluster, 4677 döda och 5829 skadade
https://www.ohchr.org/en/news/2022/06/ukraine-civilian-casualty-update-24-june-2022


Senaste uppdateringen från Ryska försvarsministeriet
OBS detta är från Ryska försvarsministeriet inget är mina egna påståenden
https://t.me/s/mod_russia
https://vk.com/mil
https://vk.com/wall-133441491_818181
213 flygplan
132 helikoptrar
1355 drönare
350 Luftvärnssystem, S-300, Buk M-1, Osa
3797 pansarvagnar och bepansrade stridsfordon
670 MLRS raketartillerifordon
3012 fältartilleri och granatkastare
3848 enheter av speciella militära fordon.

Senaste uppdateringen från Ukrainas försvarsministerium
https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA
https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA/posts/345269511118841
OBS detta är från Ukrainas försvarsministerium inget är mina egna påståenden.
De totala stridsförlusterna för fienden var ungefär:
34700 Personal / Personer
1511 Pansarvagnar
3645 Bepansrade stridsfordon / APV
764 Artillerisystem
241 MLRS raketartillerifordon
99 Luftvärns system
217 Flygplan
184 Helikoptrar
626 UAV operativ-taktisk nivå
137 Kryssningsrobotar
14 Fartyg / båtar / kutter
2560 Fordon / Bränsletankar
60 Specialutrustning

Tidigare rapporteringar
2022-06-24 felräkning
2022-06-23
2022-06-22
2022-06-21
2022-06-20
2022-06-19 50 officerare + felräkning
Citera
2022-06-25, 13:06
  #171058
Medlem
Nu uttrycks hopp om att kunna slå mer precist mot de militära målen Ryssarna upprättat i Donetsk city för att lokalbefolkningen ska lida.
https://twitter.com/noclador/status/1540488848668516352
Citera
2022-06-25, 13:11
  #171059
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VladTheImpotent
Du verkar förvånad.
Bra minne är en förutsättning för intelligens.
Inte förvånad alls att vissa försöker berättiga Putins massmord i Ukraina.
Citera
2022-06-25, 13:13
  #171060
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Försök att förstå att allt är över för den ukrainska armén. Någon liknade situationen nu i Ukraina med när de allierade fick fäste på Normandiekusten att Tysklands öde då var beseglat. Jag tror att det är än mycket mer långt gånget i Ukraina.

Nej. Tysklands öde beseglades de facto redan 1942 när de 1) inte lyckats tvinga Sovjet att kapitulera efter förlusten vid Moskva och 2) med USA:s inträde i kriget efter angreppet på Pearl Harbor (samt dess omfattande vapenleveranser till Tysklands övriga motståndare).

Efter inringningen vid Stalingrad och förlusten vid el-Alamein hösten -42 var resten av kriget sedan bara en lång blodig färd mot det oundvikliga slutet. D-Dagens största betydelse är rent symbolisk samt att den underlättade för Sovjet på östfronten. Någon övrig betydelse hade inte D-dagen. De allierade ledarna beslöt redan 1943 i Teheran hur gränserna skulle dras i Europa efter att Tyskland krossats.
__________________
Senast redigerad av Auric 2022-06-25 kl. 13:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in