2022-06-23, 15:07
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Sverige har ett riktigt bra lag och ska gå för guld, vore konstigt annars efter alla silver och brons..

Dock ser oddsen ut så här hos "världens största spelbolag", Bet 365..

Vinnare Fotbolls-EM (damer) 2022:
Spanien 5,50 ggr pengarna
England 5,50
Frankrike 6,00
Nederländerna 6,00
Tyskland 7,00
Sverige 8,00
Norge 13,00
Danmark 26,00
Italien 26,00
Schweiz 51,00
Österrike 67,00
Belgien 67,00
Island 67,00
Portugal 151,00
Finland 201,00
Nordirland 251,00

Kommentar: Det finns ingen stor favorit, utan det är 6 st nationer som ser jämnbra ut, sedan är Norge en farlig outsider strax bakom..

Danmark och Italien är tillräckligt bra för att kunna överraska, sedan kommer övriga lag att få slå ur underläge..

Jag rekommenderar alltid att man breddar perspektivet och går utanför Sveriges gränser när det gäller stora internationella mästerskap, så man får en mer realistisk bild, istället för den inhemska hejarklacksjournalistiken..

Faktum är att premiärmotståndaren Nederländerna kliver in som regerande europamästare och vice världsmästare, samt har skickat ut Sverige i båda dessa mästerskap, man bör åtminstone ha med sig detta och inte stirra sig blind på OS..

Frankrike och Tyskland har en stark bredd, Spanien kommer krylla av samspelta Barcelona-spelare å England är hemmanation och blir intressant med mästarcoachen från förra EM, Sarina Wiegman..

Norge kommer ha ett superanfall med Hegerberg och Graham Hansen, går absolut inte att räkna bort, dessutom svensk förbundskapten..

Danmark spelade EM-final senast och har en superstjärna i Pernille Harder, dock tuff grupp..
Är det någonstans damfotbollen måste växa i så är det forna Östeuropa. Anmärkningsvärt att inte ett enda gamla östland är med i EM. Det måste göras för att man ska kunna bli tagna på allvar och inte vara så svaga i ena halvan av Europa.
Citera
2022-06-23, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Stör mig på att radiosporten inte tydligt annonserar om det gäller herr eller damfotboll.

Någon annan som märkt detta? Och varför talar man inte om att det gäller damfotboll?

Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Inte bara dom. SVT är minst lika illa. Varför liksom? Så håller man inte på med andra sporter. Vad försöker dom lura?

Jag förstår att man vill göra det jämlikt och att det handlar om en sport, FOTBOLL, istället för fotboll OCH damfotboll, som kan innebära en negativ klang.

Nu har jag lite lagom koll på lagen i damfotboll (OBOS Damallsvenskan) och damishockey (SDHL) också, så blir själv inte överraskad, men kan skratta lite åt det, då jag förstår att väldigt många är totala noviser på damidrotten, samtidigt som de kan ha ett brinnande intresse för herrlaget..

"Djurgården förlorade dagens fotbollsderby mot AIK med 0-3" eller "Leksand åkte på storpisk mot Brynäs med 2-7 i kvällens Gävle-Dala derby ", det är nästan hjärtsnörp för ett hardcore-fan, vad f*n är det som händer?

Ah, det var bara damidrott, haha...

Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Topp 2 möjligtvis topp 4. Allt annat är fiasko.

EM-final på ett fullsatt Wembley skulle vara riktigt stort förstås, sedan håller jag med om att det krävs minst semifinal för att få godkänt.. Uttåg i gruppspelet vore ett praktfiasko och att ryka i kvartsfinalen kommer också ses som ett misslyckande, bara att titta på senaste EM..

Citat:
Ursprungligen postat av YourNameisSexy
Räknar lite med att det blir OS 2024.

Känns tufft, Europa har väl 3 st platser och Frankrike är redan klara som hemmanation.. Sverige är riktigt bra, så du ska vara positiv, säger bara att det kommer krävas ett succé-VM igen för att kvala in till OS 2024..

Spanien, England (Storbritannien i OS), Tyskland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Italien och Schweiz m.fl. gör upp om två platser..

Tar man sig dock till OS, så finns alla möjligheter, då de slipper nästan allt motstånd från Europa..

Jag vet t.ex. inte om "Svensson" har koll på att toppnationer som Tyskland, Frankrike, Spanien och Norge saknades i senaste OS..
Senast redigerad av sportnorden12345 2022-06-23 kl. 16:01.
Citera
2022-06-23, 16:21
Medlem
Citat:
Är det någonstans damfotbollen måste växa i så är det forna Östeuropa. Anmärkningsvärt att inte ett enda gamla östland är med i EM. Det måste göras för att man ska kunna bli tagna på allvar och inte vara så svaga i ena halvan av Europa.

Ja, nu var iof sig Ryssland inkvalade, dock tippade som jumbo i Sveriges grupp..

Har också lagt märke till detta, såg Polen slå Sverige i U17-EM finalen för ett antal år sedan, annars rätt dött.. Ewa Pajor (Wolfsburg) blev utsedd till turneringens bästa spelare och har väl lyckats rätt hyfsat ändå..

Tjeckien ska vara ganska bra, dock inte tillräckligt för att kvala in till EM..
Senast redigerad av sportnorden12345 2022-06-23 kl. 16:31.
Citera
2022-06-24, 11:41
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamreallyLars
Det är komiskt hur vissa journalister kämpar för att försöka banka in intresset för damfotbollsspelare i allmänhet och EM i synnerhet i folket. Artiklar om partners, barndomstrauman, orättvisor, kärlek och annat känslopjunk haglar i kvällstidningarna, inte minst i Expressen genom Anna Friberg. Nu senast får vi förmånen att i ett långt Fribergreportage läsa om att Linda Sembrant under en skadeperiod inte gick in på sociala medier(!) eftersom hon inte ville sätta en kniv i hjärtat på sig själv och hur fint stöd hon får från sin tillika fotbollsspelande sambolagkamrat Lisa. För den som suktar efter mer bjuds vi också på insikten om att Sembrant och Seger under åren delat glädje och motgångar och till och med varandras smärta.

Det är inget annat än kalkontexter (och definitivt inte journalistik) som Fotbollsförbundets varumärkesavdelning lika gärna skulle ha kunnat skicka ut i flerfärgstryckta reklamfoldrar.

Komiskt eller rätt talande. Trots alla dessa texter verkar inte folk bry sig. Fotbollsförbundet skänker ju bort biljetter till Sverige - Brasilien för att om möjligt kunna skryta med hur många som tog sig till Friends denna dag.

Texterna handlar ju sedan sällan om fotboll. Det handlar om relationer lesbos emellan eller klagomål om att de tjänar så lite pengar jämfört med inom herrfotboll. Senast igår var förbundskapten sur för han tjänade mindre än den som leder herrarna.

Man undrar lite vad målet med dessa artiklar är: Vill de kanske locka de som möjligen skulle få upp intresset dvs kvinnorna själva och de gillar mest att läsa om just saker som relationer och inte om fotboll.
Citera
2022-06-24, 13:15
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Komiskt eller rätt talande. Trots alla dessa texter verkar inte folk bry sig. Fotbollsförbundet skänker ju bort biljetter till Sverige - Brasilien för att om möjligt kunna skryta med hur många som tog sig till Friends denna dag.

Texterna handlar ju sedan sällan om fotboll. Det handlar om relationer lesbos emellan eller klagomål om att de tjänar så lite pengar jämfört med inom herrfotboll. Senast igår var förbundskapten sur för han tjänade mindre än den som leder herrarna.

Man undrar lite vad målet med dessa artiklar är: Vill de kanske locka de som möjligen skulle få upp intresset dvs kvinnorna själva och de gillar mest att läsa om just saker som relationer och inte om fotboll.

Kvinnor har dessutom redan fullt upp att hata kvinnor och göra allt för att imponera på männen de har inte tid med förflyttat fokus till sånt här trams.

Som jag skrivit innan så stjälper alla dessa journalister och förståsig påare istället för att hjälpa, många dessutom utan att följa fotboll/sett en match bara för att samla politiska poäng.

Det är dags gå en annan vändning annars kommer det gå riktigt åt helvete.

En bra början hade varit om man sluta gnälla och istället för att klaga och kräva massa börja kämpa och bli mer positiva. Man måste verkligen ta avstånd från all woke och politik. Börja där så får vi se sen.
Citera
2022-06-24, 16:35
Medlem
Citat:

Dock roligt att alla nordiska länder kvalat in till EM..
Senast redigerad av sportnorden12345 2022-06-24 kl. 16:38.
Citera
2022-06-24, 17:58
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Dock roligt att alla nordiska länder kvalat in till EM..
Well, damfotboll är ju en grej som huvudsakligen är aktuellt i Norden och USA.

Damfotboll är en microsoport.
Citera
2022-06-24, 18:13
Medlem
AfroCondomFactorys avatar
Vårt blonda damlandslag får en att tro att Sverige fortfarande är ett svenskt land, och den illusionen kan ju locka för en stund.. Kommer nog se några av våra matcher iallafall.
Citera
2022-06-24, 18:41
Medlem
Citat:
Jag förstår att man vill göra det jämlikt och att det handlar om en sport, FOTBOLL, istället för fotboll OCH damfotboll, som kan innebära en negativ klang.

Nu har jag lite lagom koll på lagen i damfotboll (OBOS Damallsvenskan) och damishockey (SDHL) också, så blir själv inte överraskad, men kan skratta lite åt det, då jag förstår att väldigt många är totala noviser på damidrotten, samtidigt som de kan ha ett brinnande intresse för herrlaget..

"Djurgården förlorade dagens fotbollsderby mot AIK med 0-3" eller "Leksand åkte på storpisk mot Brynäs med 2-7 i kvällens Gävle-Dala derby ", det är nästan hjärtsnörp för ett hardcore-fan, vad f*n är det som händer?

Ah, det var bara damidrott, haha...

EM-final på ett fullsatt Wembley skulle vara riktigt stort förstås, sedan håller jag med om att det krävs minst semifinal för att få godkänt.. Uttåg i gruppspelet vore ett praktfiasko och att ryka i kvartsfinalen kommer också ses som ett misslyckande, bara att titta på senaste EM..

Känns tufft, Europa har väl 3 st platser och Frankrike är redan klara som hemmanation.. Sverige är riktigt bra, så du ska vara positiv, säger bara att det kommer krävas ett succé-VM igen för att kvala in till OS 2024..

Spanien, England (Storbritannien i OS), Tyskland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Italien och Schweiz m.fl. gör upp om två platser..

Tar man sig dock till OS, så finns alla möjligheter, då de slipper nästan allt motstånd från Europa..

Jag vet t.ex. inte om "Svensson" har koll på att toppnationer som Tyskland, Frankrike, Spanien och Norge saknades i senaste OS..

Bra att det finns kunniga, initierade skribenter här på FB som förstår ens frustration.
Citera
2022-06-24, 19:13
Medlem
ingetbranicks avatar
Inte EM, men väl VM-kval. I detta nu möts Vitryssland och Tjeckien, trots att ryska och vitryska landslag i alla andra sporter(?) har uteslutits. Matchen går förvisso i Belgrad, men det är ändå märkligt. Är det bara herrarna som ska bojkottas och inte damerna, och i så fall varför denna åtskillnad?
Citera
2022-06-24, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Inte EM, men väl VM-kval. I detta nu möts Vitryssland och Tjeckien, trots att ryska och vitryska landslag i alla andra sporter(?) har uteslutits. Matchen går förvisso i Belgrad, men det är ändå märkligt. Är det bara herrarna som ska bojkottas och inte damerna, och i så fall varför denna åtskillnad?
Vityssland är inte avstängda i fotboll. Herrarna fick spela NL i Juni och tror klubbarna får kvala till europeiska klubbturneringarna. Jag har inte koll på vilka sporter som portat Vitryssland.
Citera
2022-06-24, 19:39
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Vityssland är inte avstängda i fotboll. Herrarna fick spela NL i Juni och tror klubbarna får kvala till europeiska klubbturneringarna. Jag har inte koll på vilka sporter som portat Vitryssland.

Aha, okej. Jag missade att herrarna hade spelat i NL. Lite ologiskt, kan jag tycka, när vitryska landslag är uteslutna från många andra sporter. Även enskilda idrottare, som i Wimbledon där varken vitryssar eller ryssar får delta. Men logiskt att det är lika för herrar och damer, åtminstone.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in