2022-03-25, 19:03
Medlem
vad tror ni att finnarna själva önskar?

vill finnarna ta tillbaka karelen?

varför är karelen så pass viktigt för många finnar?
Citera
2022-03-25, 19:16
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollius
Stor tragik att inte Finland gick med på att köpa Karelen på 90-talet.
Oj, stämmer detta har finnarna ingen legalitet att ta tillbaka detta...

Även, om inte, hade det inte varit aktuellt.
Men det beror naturligtvis på vad som händer härnäst...
Citera
2022-03-26, 10:49
Medlem
Jermuks avatar
En massa ryssar och nedgånget som tusan. Det skulle nog kosta mer än det smakar.
Citera
2022-06-19, 14:09
Medlem
Myschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jermuk
En massa ryssar och nedgånget som tusan. Det skulle nog kosta mer än det smakar.

Men det handlar om Finsk kultur, jag tror Finland är lite sugna ändå.

Det tillhör ju ändå storfinland, "fäderneslandet"
Citera
2022-06-19, 14:28
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avrogado
Oj, stämmer detta har finnarna ingen legalitet att ta tillbaka detta...

Även, om inte, hade det inte varit aktuellt.
Men det beror naturligtvis på vad som händer härnäst...

Eh, va? Det är ju som att säga att man inte har rätten på sin sida att kräva tillbaka sin stulna bil för att man inte gick med på att köpa tillbaka den när tjuven kom förbi och erbjöd det...
Citera
2022-06-19, 14:36
Medlem
Myschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av housepussy

varför är karelen så pass viktigt för många finnar?
Kulturen framförallt.

"Äkta" finland kommer från Karelen
Citera
2022-06-19, 17:48
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naofumi
Det bor miljoner med Ryssar i Karelen, vill du fullständigt ändra Finlands demografi åt det ryska hållet? Kan tänka mig det politiska landetskapet efter miljoner med ryssar börjar rösta i Finlands val.

Ifall inte USA hamnar i en håla för grymma krigsbrott så finns det inget tal om att Ryssland kommer dömas för några krigsbrott.

.
År 2016 fanns det cirka 630 000 invånare i ryska Karelen total oavsett etnicitet= miljoner ryssar enligt vår ryss NPC.
Förmodligen har befolkningen dessutom minskat sedan dess.
Citera
2022-06-20, 22:29
Medlem
Myschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
.
År 2016 fanns det cirka 630 000 invånare i ryska Karelen total oavsett etnicitet= miljoner ryssar enligt vår ryss NPC.
Förmodligen har befolkningen dessutom minskat sedan dess.

Om det blir ett fullskaligt krig i Europa inom de närmasta åren så hoppas jag Finland tar sin chans och löser tillbaka Karelen!
Citera
2022-06-21, 01:11
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysch
Om det blir ett fullskaligt krig i Europa inom de närmasta åren så hoppas jag Finland tar sin chans och löser tillbaka Karelen!

Lite illa skött skog med ruiner misstänker jag.
Ett före detta finsk område som förr var i Finlands ägo är ju Nikel en gruvstad som var rik på nikel lustigt nog, innan ryssarna grävde upp allt och gjorde området till ett förorenat wasteland.
Kostar förmodligen mer att sanera än vad det är värt.

Är det här de miljonerna ryssarna i Karelen bor ryssbottskis?
https://www.reddit.com/r/AbandonedPo...ic_of_karelia/

Gå in på google maps streetview och se hur infrastrukturen och husen ser ut i rysska karelen...
Försök hitta något som är helt och inte ser ut att ha renoverats senast 1944.
Senast redigerad av Slackoff 2022-06-21 kl. 01:16.
Citera
2022-06-24, 14:11
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av housepussy

varför är Karelen så pass viktigt för många finnar?

Finland blev erbjudna Karelen måste varit under Jeltsin men de tackade nej. Dyrt kanske? Efterblivet ryskt skogsfolk utan utbildning man måste ta hand om, dyrt som fan!

Varför inte ta tillbaks Petsamo med Nickel i stället.
Rövarfolket ryssarna visst vad de gjorde när de lade beslag på malmen i nickel de har säkert tagit ut metall till mångmiljardvärden.

Att strypa Finlands tillgång till Barentshav och fiske mm. Typiskt för Sovjet, Stalin, Kommunister, Ryssland, Oligarker. De har samma tjuvränder som aldrig går ur, oavsett ideologi.
Citera
2022-06-24, 14:18
Medlem
Frågan är vad Karelen har att erbjuda Finland? Alltså min gissning är att Ryssland har inte utvecklat området någonting överhuvudtaget. Så det är i mina ögon mestadels vildmark?

Det har Finland redan gott om.

Rent praktiskt så vill nog inte Finland ha tillbaka ett område som sedan går mot en liknande utveckling som östra Ukraina.

Jag tror att om det blir något med Karelen så får det bli ett självständigt land.
Citera
2022-06-24, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Frågan är vad Karelen har att erbjuda Finland? Alltså min gissning är att Ryssland har inte utvecklat området någonting överhuvudtaget. Så det är i mina ögon mestadels vildmark?

Det har Finland redan gott om.

Rent praktiskt så vill nog inte Finland ha tillbaka ett område som sedan går mot en liknande utveckling som östra Ukraina.

Jag tror att om det blir något med Karelen så får det bli ett självständigt land.

Största befolkningsgrupp i området är en halv miljon ryssar som flyttades till området eller är ättlingar till ryssar som av Stalin flyttades till området av Stalin.

Området är infrastrukturmässigt gravt eftersatt och befolkningen består till 3/4 av ryssar så förstår till fullo att Finland som nation inte vill ha tillbaka området och tvingas att delvis bygga upp området men även få en halv miljon ryssar på köpet.
Senast redigerad av pajas357 2022-06-24 kl. 14:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in