2022-06-24, 00:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Okej. Men vad beror detta på isf?
Förarbevis behövs ju för de som ska ta AM (moped) till exempel.
Din behörighet är högre helt enkelt. Lite som förr hade du D fick du alla lägre på köpet.
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Japp, det betyder att jag som tagit mitt körkort innan -96 kan sätta mig och köra runt den största dubbeldeckaren till buss så länge den är omreggad som husbil.
Lite läskigt men sant. Detta gäller endast om man inte blivit av med kortet under alla år och då behövt ta ett nytt.

Samma gäller min mamma som är född -44 som då tagit körkort för länge sen och nu skulle kunna åka iväg och köpa sig den största Harley Davidsson hojen och dra iväg😂 Nu skulle hon aldrig göra detta men hon får göra det på sitt vanliga B-kort.
Nej det är fel. Du kan köra så länge totalvikten understiger 4.25ton vilket ingen buss är i den storlek du anger.
Citera
2022-06-24, 00:30
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Med B-körkort får du köra dessa fordon.

Tack. Då vet jag.
Citera
2022-06-24, 00:31
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBackAgain
Din behörighet är högre helt enkelt. Lite som förr hade du D fick du alla lägre på köpet.

I see. Då förstår jag.
Citera
2022-06-24, 00:35
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Tack. Då vet jag.
Lycka till
Citera
2022-06-24, 00:39
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Nej det är fel. Du kan köra så länge totalvikten understiger 4.25ton vilket ingen buss är i den storlek du anger.

Nej, jag har rätt.

https://sverigesradio.se/artikel/5441646

Att köra buss kan vara fullt lagligt med vanligt B-körkort. Bussar och lastbilar som inretts som bostadsutrymme kan besiktas som personbil klass två - vilket också möjliggör för personer som tagit B-körkort före den första juli 1996 att fullt lagligt framföra dessa fordon på landets vägar.
Om man tagit B-körkort före den första juli 1996 får man enligt svensk lag köra fordon som är registrerade som personbil klass två i Sverige. Till personbil klass två räknas bland annat vanligare husbilar men också stora tunga fordon som bussar och lastbilar med speciell inredning. Hans Cassepierre är utredare på transportstyrelsen:

– Personbil klass två ska vara en personbil som är permanent försedd med ett karosseri som inretts som bostadsutrymme. Det ska också finnas kök, förvaringsutrymme och fastmonterade sittplatser och sovplatser.

– Det här innebär att det går att få en buss eller lastbil registrerad som personbil klass två om man uppfyller de krav som finns vid en registreringsbesiktning, fortsätter han.

– De största fordon registrerade som personbil klass två, som vi känner till, är dubbeldeckade turistbussar som väger upp mot 26 ton, berättar Hans.
Citera
2022-06-24, 00:59
Medlem
Citat:
Frågan gäller om man inte tagit körkort utan ska till att ta.
Utan B-körkort får du bara köra vanlig moped klass ll (2). Du frågar olika saker i olika inlägg i din tråd. Med B får du köra allt du räknar upp först. Det borde du känna till om du hade ett körkort!

https://www.transportstyrelsen.se/sv...n-du-far-kora/
Citera
2022-06-24, 01:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nej, jag har rätt.

https://sverigesradio.se/artikel/5441646

Att köra buss kan vara fullt lagligt med vanligt B-körkort. Bussar och lastbilar som inretts som bostadsutrymme kan besiktas som personbil klass två - vilket också möjliggör för personer som tagit B-körkort före den första juli 1996 att fullt lagligt framföra dessa fordon på landets vägar.
Om man tagit B-körkort före den första juli 1996 får man enligt svensk lag köra fordon som är registrerade som personbil klass två i Sverige. Till personbil klass två räknas bland annat vanligare husbilar men också stora tunga fordon som bussar och lastbilar med speciell inredning. Hans Cassepierre är utredare på transportstyrelsen:

– Personbil klass två ska vara en personbil som är permanent försedd med ett karosseri som inretts som bostadsutrymme. Det ska också finnas kök, förvaringsutrymme och fastmonterade sittplatser och sovplatser.

– Det här innebär att det går att få en buss eller lastbil registrerad som personbil klass två om man uppfyller de krav som finns vid en registreringsbesiktning, fortsätter han.

– De största fordon registrerade som personbil klass två, som vi känner till, är dubbeldeckade turistbussar som väger upp mot 26 ton, berättar Hans.
Tyvärr så verkar detta stämma. Kör du själv något av dessa ombyggda fordon? Existerar det ens mer än på papper?
Citera
2022-06-24, 06:28
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Utan B-körkort får du bara köra vanlig moped klass ll (2). Du frågar olika saker i olika inlägg i din tråd. Med B får du köra allt du räknar upp först. Det borde du känna till om du hade ett körkort!
Huruvida man får köra klass 2 moped utan körkort beror på åldern, det kan kräva förarbevis.
Citera
2022-06-24, 08:24
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Tyvärr så verkar detta stämma. Kör du själv något av dessa ombyggda fordon? Existerar det ens mer än på papper?

Nix, men läste något om en turnébuss som var just en sån dubbeldäckare och då stod det som kuriosa att någon i bandet kört denna då det var ok. Var då jag blev nyfiken och började googla lite.
Skulle själv tveka rätt länge innan man stack iväg med en sån om man nu inte tränat ordentligt innan, men lagligt är det😀

Samma sak gäller med skogsskördare. Själv skulle jag inte hoppa in i en sån maskin heller utan någon ordentlig utbildning men jag får. Tänk på det nästa gång du ser en skördare stå i skogen och kasta tallar, killen kanske sitter där helt utan kunskap då han faktiskt får det.

https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=11&t=24184

https://www.transportstyrelsen.se/sv.../Motorredskap/
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2022-06-24 kl. 08:30.
Citera
2022-06-24, 08:29
Moderator
Citat:
Det existerar sådana. https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige?q=husbuss
Det handlar om när de är registrerade om jag minns rätt, så alla bussar som är reggade som husbil får man nog inte köra, men en hel del.
Citera
2022-06-24, 08:35
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Okej. Men vad beror detta på isf?
Förarbevis behövs ju för de som ska ta AM (moped) till exempel.
Det handlar främst om hur du klarar av trafiken och dess regler och samspel. Kan du manövrera en 3,5ton bil på motorväg så anses du kunna köra en liten 100kg moped i 45 trafiksäkert.
Citera
2022-06-24, 09:05
Medlem
Det som ts skriver om är i samma logik som att de vilka försett sig med AM-kort (uppkörning med moped) även får köra A-traktor, gäller givetvis oavsett om den är byggd på en personbil eller en fullstor lastbil.

Vi som tog körkort för personbil för ett antal år sedan begåvades med behörighet AB, den kopplingen är dock borta numera, men kvar för de som redan fått den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in