2022-06-23, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Du misstar dig. L är invandringsvurmande libtards.
Det parti som ställt till med mest skit de senaste 30 åren. Falska populister som vill legalisera tidelag, incest och nekrofili.
Dessutom avskaffa Sverige som nation.

Bravo! Excellente! Magnifico! Splendido! L ska vi ha!

Precis. (L) måste lämna Riksdagen eller åtminstone tvingas återgå till vänster-sörjan innan valet. Med (L) som underlag för en högerregering kommer det bara bli skräp av allt.
Citera
2022-06-23, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Precis. (L) måste lämna Riksdagen eller åtminstone tvingas återgå till vänster-sörjan innan valet. Med (L) som underlag för en högerregering kommer det bara bli skräp av allt.
Hoppas ingen röstar L utan röstar på något annat av de högervinklade partierna.
Citera
2022-06-23, 14:12
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:

Som det ser ut nu kommer det ej ske.
Jag ser helst som möjligt scenario att det blir M+KD+(SD) som egen majoritet men det är väldigt få undersökningar som visat åt det hållet. Det skulle kräva ett L på max 2. Nu är dom 5(avrundat neråt) så vill man ha regeringsskifte får man nog tugga i sig att L kommer vara med.
Dom har en del vettiga punkter och tror dom kan komma överens med SD i mycket.
Men sen är många i L ett gäng fittor man absolut inte kan lita på, kan tänka mig det blir påtryckningar mest mot L i den konstellationen. Frågan är ju om inte de flesta redan lämnat för C/S och de som nu kandiderar accepterar SD.
Vi får se.
Citera
2022-06-23, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Som det ser ut nu kommer det ej ske.
Jag ser helst som möjligt scenario att det blir M+KD+(SD) som egen majoritet men det är väldigt få undersökningar som visat åt det hållet. Det skulle kräva ett L på max 2. Nu är dom 5(avrundat neråt) så vill man ha regeringsskifte får man nog tugga i sig att L kommer vara med.
Dom har en del vettiga punkter och tror dom kan komma överens med SD i mycket.
Men sen är många i L ett gäng fittor man absolut inte kan lita på, kan tänka mig det blir påtryckningar mest mot L i den konstellationen. Frågan är ju om inte de flesta redan lämnat för C/S och de som nu kandiderar accepterar SD.
Vi får se.

Det första som kommer efter valet är att ullenhag-falangen påminner om sin existens och sedan är regeringsunderlaget kört. Det är lika bra att (S) får regera vidare isåfall. Det blir i vilket fall (S)/(MP) politik om (L) sitter på veto inom högerblocket.
Citera
2022-06-23, 14:22
Medlem
Citat:
En M-KD-regering behöver inte ta så stor hänsyn till L. Vill de fälla regeringen så får de göra det och då blir det extraval om det är det de vill ha. Jag har svårt att se att Johan Pehrson skulle vilja tillbaka till vänsterburen igen när han precis lyckats rymma. Man måste tänka på att fyra femtedelar av regeringsunderlaget vill ha en mycket tuffare invandringspolitik än idag.

Jag är inte så rädd för L. Tror att deras förhandlingsposition är den sämsta tänkbara och att det kommer gå att köra över dem i fyra år.
Citera
2022-06-23, 15:18
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Det första som kommer efter valet är att ullenhag-falangen påminner om sin existens och sedan är regeringsunderlaget kört. Det är lika bra att (S) får regera vidare isåfall. Det blir i vilket fall (S)/(MP) politik om (L) sitter på veto inom högerblocket.

Nja tveksamt. Så det första L ska göra är att kroka arm med S och göra en misstroende?
Har Ulf blivit statsminister kan han alltid göra en Löfven.
(Dra extra val kortet) så kommer L sitta still i båten.

Knappast S/MP politik. Jag förstår att många hatar L men dom ligger ljusår bort i många frågor mor S/MP
Citera
2022-06-23, 16:56
Medlem
Oriamendis avatar
Jag vet inte om icke-prenumeranter kan se det här, men Svenska Dagbladet har publicerat Sifos senaste OU på sin hemsida, med mer detaljerade resultat om hur stödet för partierna varierar beroende på kön, ålder, inkomst, utbildning m.m. Bara som ett exempel, som också kanske kan ses som ett bevis på hur måhända lite svajiga dessa undersökningar är, kan resultatet för Malmö lyftas fram (jämförelse med 2018 års resultat för Malmö kommun inom parentes):

Citat:
Malmö

Socialdemokraterna 28,7% (-0,4)
Moderaterna 22,4% (+2,9)
Sverigedemokraterna 14,0% (-2,8)
Vänsterpartiet 9,6% (-2,3)
Centerpartiet 7,9% (+2,2)
Liberalerna 7,5% (+1,9)
Miljöpartiet 5,3% (-0,3)
Kristdemokraterna 3,6% (-0,2)

Övriga 1,0% (-1,0)

Om det här resultatet stämmer betyder det sålunda att malmöbornas väljarströmningar går ungefär tvärtemot svenska folket i stort, av någon anledning. Medan S går oerhört starkt framåt på riksnivå går de något bakåt i Malmö. M, som för tillfället befinner sig i en tillbakagång, går i stället framåt. Detsamma gäller för C och L: bakåt i riket överlag, framåt i Malmö...

https://www.svd.se/a/x8B0qn/valet-2022-har-ar-de-politiska-klyftorna-i-sverige
Senast redigerad av Oriamendi 2022-06-23 kl. 16:59.
Citera
2022-06-23, 17:31
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
I regeringsställning med riksdagsmajoritet kan man sparka och tillsätta myndighetschefer.
Man får göra klart för dom vad som gäller. Man kan även driva igenom nya lagar.

Sänk kraftigt bränsle och elpriser. Finansieras med stoppade bistånd och avskaffande av dem meningslösa reduktionsplikten. Direkt stopp för elhandel över gränserna. Omedelbart sätts spaden i marken för ny kärnkraft och utbyggnad/renovering av stamnäten. Avskaffande av elpriszonerna, alla svenskar ska ha tillgång till samma priser.
På riktigt börja låsa in kriminellt pack på långa straff. Sänk straffmyndighetsåldern till 13 och avskaffa alla rabatter. Hyr fängelseplatser i valfritt mindre attraktivt land.
Utvisa alla invandrare utan medborgarskap som går mot rött eller värre.
Tvingande SFI där man har 2 år på sig att lära sig bra svenska. Klarar man inte det=utvisning.
Rätt till tolk max första året. Avskaffande av skattefinansierad hemspråksundervisning.
Totalt stopp för allt skattefinansierat trams. Genusforskning, konst, klimatbluffshysterik, feministisk snöröjning, homotrafikljus osv i en halv oändlighet.
Public service läggs ned och återstartas med 1 radiokanal och 1 TV-kanal för samhällsinformation och fakta.
Ett tjänstemanna/politikeransvar införs med livstids yrkesförbud och fängelse i straffskalan om du inte verkar för svenska folkets bästa.
Röstkörkort införs alternativt ett slags automatval utifrån en slags valkompass alla som röstar får göra.
Återförstatligande av skolan och krav på neutral faktaundervisning.
All woke och kulturmarxism måste ut ur systemen.
HMF-lagen tas omgående bort.
Presstödet tas bort.
Svågerpolitik och nepotism blir straffbart. Inkvotering tas bort helt till förmån av kvalifikation.
Swexit. Oerhört viktigt.
Mycket bra förslag som jag stöttar till fullo!
Dock är jag ändå rädd för att det skulle vara åtminstone mycket tidsödande att genomföra detta även med majoritet i riksdagen.

När man exempelvis sparkar rikspolischefen så måste man ju hitta en både baserad och kompetent ersättare. Han får då räkna med att nagelfaras i media och att cheferna under honom kommer att vägra lyda eller säga upp sig.
De måste också ersättas, sen kommer ju både polisfacket och hästsvanspoliserna att obstruera och trilskas, tänk SSU-polisen som tycker att brottslingarna ska få styra hur brottsligheten ska bekämpas.

De kommer nog också att måsta ersättas. Inte heller kan man räkna med åklagarna, om de vet att en gruppvåldtäktsman enligt lagen måste utvisas så lär de slarva med utredningen så att han inte kan fällas osv osv.

Se bara hur det gick när UK skulle tvinga asylsökande att söka från Rwanda, då la sig Europa domstolen i och stoppade. Tyvärr har jag blivit lite cynisk är jag rädd.
Citera
2022-06-23, 18:44
Medlem
Citat:

Ja så är det och vi ska heller inte glömma att innan de två senaste valen har L sagt sig stödja en M-regering men efter båda dessa val har de röstat fram en sosse-regering. Det kan mycket väl ske en tredje gång men även om det inte skulle upprepas blir det ändå aldrig något annat än sosse-politik om L har inflytande.
Citera
2022-06-23, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Knappast S/MP politik. Jag förstår att många hatar L men dom ligger ljusår bort i många frågor mor S/MP

Samma sak kan sägas om (C). Många avskyr dem men de ligger ljusår ifrån (S) i nästan alla viktiga politiska frågor. Likväl...
Citera
2022-06-24, 00:25
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
En M-KD-regering behöver inte ta så stor hänsyn till L. Vill de fälla regeringen så får de göra det och då blir det extraval om det är det de vill ha. Jag har svårt att se att Johan Pehrson skulle vilja tillbaka till vänsterburen igen när han precis lyckats rymma. Man måste tänka på att fyra femtedelar av regeringsunderlaget vill ha en mycket tuffare invandringspolitik än idag.

Jag är inte så rädd för L. Tror att deras förhandlingsposition är den sämsta tänkbara och att det kommer gå att köra över dem i fyra år.

Det är jag. L är oerhört splittrade och "pallen" och co kommer aldrig gå med på annat än massinvällning och afghanamnestier osv.
Johan har inte den makten över sina knapptryckare som skulle krävas.
Fxxx, Johan vill själv inte heller driva politik som behövs för att vända vansinnet.
Johan försöker och tyvärr med viss framgång att rädda kvar partiet i riksdagen.
Det är inte mer än så.
Citera
2022-06-24, 05:17
Medlem
Citat:
Samma sak kan sägas om (C). Många avskyr dem men de ligger ljusår ifrån (S) i nästan alla viktiga politiska frågor. Likväl...

Enligt vad de säger ja men inte enligt hur de röstar, de stödjer ju sosse-regeringen i vått och torrt även när de tvingas till eftergifter av kommunisterna. C är alltså i praktiken ett vänsterparti även om deras retorik är höger.

Detta eftersom C inte kan tänka sig att SD får inflytande men det går bra att ge kommunisterna inflytande. Samma resonemang har L haft i 7 år men nu när valet närmar sig och det såg ut som de skulle åka ur bytte de till slut lag. Om de däremot klarar valet lär de falla tillbaks till samma SD-hat som de stått för tidigare.
Senast redigerad av m.g.t.o.w 2022-06-24 kl. 05:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in