2022-06-23, 16:03
Medlem
Lavas avatar
Redan i år kan den rörliga listräntan gå upp till 4,05 procent, enligt en ny Nordea-prognos.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/jaqWgn/rorlig-boranta-kan-ga-upp-till-4-procent-2022
2022-06-23, 17:31
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Redan i år kan den rörliga listräntan gå upp till 4,05 procent, enligt en ny Nordea-prognos.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/jaqWgn/rorlig-boranta-kan-ga-upp-till-4-procent-2022

Och här snackade man själv i början av året om 3% vid året slut och blev hånad av FBs BLT-hord
2022-06-23, 17:46
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Och här snackade man själv i början av året om 3% vid året slut och blev hånad av FBs BLT-hord

Jag vet! Du blir synnerligen orättvist behandlad till och från men jag finner ditt analytiska resonerande både balanserat och trovärdigt, bara så du vet. Hade du varit häst hade jag satsat på dig
2022-06-23, 17:54
Medlem
XavierPierrous avatar
Är det bara jag eller verkar Göteborg mer resistent än Stockholm? Känns inte som att det gått ner lika mycket där som i kungliga hufvudstaden.
2022-06-23, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XavierPierrou
Är det bara jag eller verkar Göteborg mer resistent än Stockholm? Känns inte som att det gått ner lika mycket där som i kungliga hufvudstaden.

Hur kan du ens jämför gbg med sthlm? .....
2022-06-23, 18:49
Medlem
vemsfels avatar
Efter sommaren tar det fart igen - folk måste bo.
2022-06-23, 18:54
Medlem
Citat:

Räntan KAN även börja sänkas till vintern. Varför diskuterar ni inte det? Inte heller mycket diskussioner kring att amerikanska 10 åringen är nere på 3% igen? Räntorna har fallit kraftigt senaste veckan, vad brukar det indikera för er som tror på kraftiga räntehöjningar?
2022-06-23, 19:02
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Jag vet! Du blir synnerligen orättvist behandlad till och från men jag finner ditt analytiska resonerande både balanserat och trovärdigt, bara så du vet. Hade du varit häst hade jag satsat på dig

Hehe, jo men det kan man ta (framför allt när man sedan får mer eller mindre rätt). Det är onekligen mycket känslor inblandade i frågan, inte bara rent ekonomiska intressen verkar det som. Nästan något religiöst över det hela

Tack för omdömet, ska försöka upprätthålla kvalitén i mina FB-inlägg
2022-06-23, 19:08
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Räntan KAN även börja sänkas till vintern. Varför diskuterar ni inte det? Inte heller mycket diskussioner kring att amerikanska 10 åringen är nere på 3% igen? Räntorna har fallit kraftigt senaste veckan, vad brukar det indikera för er som tror på kraftiga räntehöjningar?

Finns det någon som hävdar att RB ska börja sänka igen i Q1 2023? Från vilken nivå då?

Obligationsräntorna rör sig både upp och ner. Att yielden har fallit tillbaka från senaste toppnoteringen är inget ovanligt, har hänt 4 ggr tidigare i år för US 10Y. Sen har det tagit fart mot nya höjder.
2022-06-23, 19:15
Medlem
XavierPierrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Efter sommaren tar det fart igen - folk måste bo.

Ja, så resonerar jag också. Förhoppningsvis är det inte alltför svårsålt i sensommar (slutet av juli/början av augusti) för den som säljer i en större stad med inflöde av studenter och nyanställda.
2022-06-23, 19:17
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:

Då kommer det klankriminella komplexet och köper upp bostadsrätterna på Söööder i Stockholm. En random underhuggare i Husbys Hyenor har en högre månadsinkomst än en överläkare. En Swish på 5 miljoner och bostadsaffären är avklarad. Sedan sjunker värdet på bostadsrätterna i fastigheten med 80 % på grund av att klankriminella bor där. Då går fina tvåan med vitkalkat brädgolv för 400 000 i stället för 5 miljoner, och ytterligare en somalier kan flytta in.

Sedan är kedjereaktionen igång. Försöka att motbevisa mig om det här.
2022-06-23, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Finns det någon som hävdar att RB ska börja sänka igen i Q1 2023? Från vilken nivå då?

Obligationsräntorna rör sig både upp och ner. Att yielden har fallit tillbaka från senaste toppnoteringen är inget ovanligt, har hänt 4 ggr tidigare i år för US 10Y. Sen har det tagit fart mot nya höjder.

Fanns det någon i mars/april som hävdade att styrräntan skulle ligga på 1,5-2% vid årsskiftet?

Anledningen till fallande räntor senaste veckan är recessionsoro. Kommer centralbanker höja räntor vid recession?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in