2022-06-23, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WWRKD
Hej,

Dum fråga men nu när SBB träder in på OMXS30 under juli, så undrar jag vilka för-/nackdelar det innebär.

OMXS30 anses som börsens "finrum".

Någon som kan förklara?

Bara fördelar.
Stabilare tillväxtaktie.
Inte lika lättmanipulerad.

Det är bara googla vad som sker när inkludering i index sker.
Citera
2022-06-23, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Om SBB konkar pga räntor konkar hela Sveriges fastighetsmarknad.

Inget av det du säger kommer ske.
Du säger i princip att de ska sälja hela sina affärsidé.
Köp något annat istället för att få SBB att ändra sig.

Öh ok, trodde att deras affärsidé var:
- äga, förvalta och utveckla samhällsfastigheter och hyresbostäder
Citera
2022-06-23, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Bara fördelar.
Stabilare tillväxtaktie.
Inte lika lättmanipulerad.

Det är bara googla vad som sker när inkludering i index sker.

Ah, som Sinch menar du? De har ju haft en fantastisk utveckling sen 1 juli 2021 när de trädde in i index. Skämt åsido, man ska nog inte överdriva betydelsen att en aktie inkluderas. Anser inte att det bör ingå som en faktor i ett investeringsbeslut alls. Enda tydliga man kan se anser jag är en kortvarig spik uppåt när de träder in (för många fonder måste köpa).
Citera
2022-06-23, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Ah, som Sinch menar du? De har ju haft en fantastisk utveckling sen 1 juli 2021 när de trädde in i index. Skämt åsido, man ska nog inte överdriva betydelsen att en aktie inkluderas. Anser inte att det bör ingå som en faktor i ett investeringsbeslut alls. Enda tydliga man kan se anser jag är en kortvarig spik uppåt när de träder in (för många fonder måste köpa).

De gick från 145 till 200 inom loppen av någon månad.
Du var de starkt övervärderade vid inträdet och index var vid en marknadstopp.
Går inte ens att jämför med nu när värderingar är tillbaka på 2016-2017.

Kortvarig?
Fonder måste köpa det regelbundet.
Citera
2022-06-23, 17:52
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KognitivDissonans
Tittat lite på SBB och turerna kring Viceroy mfl. och det här hemskt hur USA-blankare kan skapa blankarattacker mot enskilda svenska bolag. Det är som GAMESTOP fast omvänt. Sådan här skit borde absolut förbjudas och det omedelbart . Ilja verkar högt belånad ja, och blankarna ska försöka få till en tvångslikvidering av hans tillgångar, men sådant här är bara fel.
Blankade aktier skiner som man säger.

Men vad är problemet?
Det har de facto varit helt rätt att blanka SBB fram till nu.

Det är lika tillåtet att ta lån och sälja som att ta lån och köpa.

Ditt yrande är bara konspiratorisk delirium-svammel.
De blankade positionerna är dessutom små. De har ingen nämnvärd betydelse.

Det var precis samma visa när hedgefonderna blankade Lehman. Då var det en del som lipade över det. Och där ifrågasattes också den ekonomiska redovisningen. Och hur ofta man beräknade marknadsvärde på innehaven mm.

Gillar man inte detta skall man inte vara aktieägare i börsnoterade företag.
Citera
2022-06-23, 17:53
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Så då var vi nere på 15 kr nivån... var ligger botten 10 kr ?

SBB:s obligationer straffas hårt på torsdagen, och bedömare på marknaden talar om en ren kapitulation där köpare inte möter de som försöker sälja fastighetsbolagets krediter. ”Det är en enorm förflyttning”, säger Michael Johansson, analytiker på Arctic.
Någon som vet vad som triggade denna reaktion på marknaden?
Citera
2022-06-23, 18:00
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Främmande makter? Är det FED som blankar?
Ett blankarkonsortium bestående av USA+Ryssland+Kina. Med hemligamöten där man utser offer.

Jag har själv varit utsatt en period. Då gick alltid pendeltåget precis innan jag kom. Då hade dom satt upp övervakningskameror så dom såg när jag kom och skickade iväg pendeltåget så att jag inte skulle komma med.
Dom är riktigt sluga och infernaliska.

Citat:
Ursprungligen postat av KognitivDissonans
Skulle tro att Viceroy och Goldman Sachs och lite andra är med på ett hörn. Bidrag från FED är självklarheter.
Ett litet problem med det är att dom inte är med på listan över blankare.
Citera
2022-06-23, 18:04
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Finns väl en risk att man röstar igenom sänkt eller borttagen utdelning på någon stämma ?
Ferronordic gjorde just detta.
Sänkt utdelning ett år låter väl rimligt. Dvs tills räntorna är tillbaka.
Fast IB avfärdade det idag på morgonen.
Citera
2022-06-23, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Blankade aktier skiner som man säger.

Men vad är problemet?
Det har de facto varit helt rätt att blanka SBB fram till nu.

Det är lika tillåtet att ta lån och sälja som att ta lån och köpa.

Ditt yrande är bara konspiratorisk delirium-svammel.
De blankade positionerna är dessutom små. De har ingen nämnvärd betydelse.

Det var precis samma visa när hedgefonderna blankade Lehman. Då var det en del som lipade över det. Och där ifrågasattes också den ekonomiska redovisningen. Och hur ofta man beräknade marknadsvärde på innehaven mm.

Gillar man inte detta skall man inte vara aktieägare i börsnoterade företag.
Självklart kan man vara kvar på börsen även om man ogillar blankning. Oftast förs en smutsig kampanj mot det bolag som blankarna sätter tänderna i. Vad gäller Game Stop fick de gå med svansen mellan bena. Det är en hög risk att blanka och många har bränt sig. Vad gäller SBB ska de röra sig om en samordnad attack med flera aktörer inblandade.
Citera
2022-06-23, 18:15
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Självklart kan man vara kvar på börsen även om man ogillar blankning.
Oftast förs en smutsig kampanj mot det bolag som blankarna sätter tänderna i.
Kan man tom säga att det påminner om när folk köper aktier och pratar lyriskt om de.

Skillnaden här är väl att man kan peka på oklarheter i rapporteringen.

Citat:
Det är en hög risk att blanka och många har bränt sig.
Skulle man även kunna säga att det är en hög risk att köpa aktier. Och många har bränt sig.

Citat:
Vad gäller SBB ska de röra sig om en samordnad attack med flera aktörer inblandade.
Kan inte flera göra bedömningen att vissa bolag är övervärderade. Precis som att flera köper aktier i bolag.

Jag ser nog inte riktigt problemet i att ett flertal köper t ex energibolag och blankar fastighetsbolag. Det har sedan årsskiftet varit en mycket framgångsrik hedge.

(Och det med att köpa energibolag har det gjorts en samlad attack för. Massor som är involverade i den).
Citera
2022-06-23, 18:20
Medlem
Citat:
Sänkt utdelning ett år låter väl rimligt. Dvs tills räntorna är tillbaka.
Fast IB avfärdade det idag på morgonen.

Jag tror IB vill stärka kassan.

Dels av retoriska skäl, dels pga av eget ägande och belåning.
Citera
2022-06-23, 18:29
Medlem
Citat:
Kan man tom säga att det påminner om när folk köper aktier och pratar lyriskt om de.

Skillnaden här är väl att man kan peka på oklarheter i rapporteringen.

Skulle man även kunna säga att det är en hög risk att köpa aktier. Och många har bränt sig.

Kan inte flera göra bedömningen att vissa bolag är övervärderade. Precis som att flera köper aktier i bolag.

Jag ser nog inte riktigt problemet i att ett flertal köper t ex energibolag och blankar fastighetsbolag. Det har sedan årsskiftet varit en mycket framgångsrik hedge.

(Och det med att köpa energibolag har det gjorts en samlad attack för. Massor som är involverade i den).
Om det handlar om en riktad kampanj i syfte att sänka kursen är jag starkt emot det beteendet. Vad gäller risken är den betydligt högre vid blankning rent teoretiskt sätt då förlusten kan bli oändlig om kursen går upp medans du endast kan förlora ned till noll vid aktie köp men vinsten kan bli oändlig. Jag gillar inte att tala illa om någon ens om blankare men man bör förstå psykologin och att de talar i egen sak. Hur det går för SBB får vi nu se men intressant med så pass skilda åsikter ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in