Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-06-23, 08:19
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kanske bör revideras till en "länge" väntande Lindersman eller Götabanksman?
Kan tyckas, ja. Frågan är om SE passerar eller alls "väntar in" LOP annat än för några få sekunder eller om det beror på positionen hos vittnena och hur de uppfattar saken. Att SE "stannar till ett tag", var kanhända snarare då vid avfasningen till Dekorima och inte vid Gotabanken.
Citera
2022-06-23, 10:18
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajagvinner
Van på Tunnelgatan och två pers en röd och en med blå knälång jacka https://drive.google.com/file/d/1RRigJHNEHxM4zbiMekif4feRnjyIfmfD/view

Att tillägga är ju dels tiden 22:50, men även att detta anknyter till L 865-A
En man som var på samma föreställning som makarna Palme och som kommit med bil.
Efter filmen i hörnet Wallingatan/Holländargatan så stod den parkerad med två män i.
När mannen sedan kör ut på Sveavägen söderut ser han den på nytt, svängandes ut från Tunnelgatan och norrut.
Detta bör ha varit straxt innan mordet då eftersom vittnet inte ser något "tumult" vid korsningen.
23:15-23:19?

Samma van som i EBC 375? Där en "röd eller brunaktig samt silverfärgad". I L 865-A menar vittnet "grå"
Senast redigerad av MOPspanaren 2022-06-23 kl. 10:22.
Citera
2022-06-23, 13:30
Medlem
ben-varfors avatar
Artikelserie av Ruben Agnarsson.

https://www.varldenidag.se/kulturserie/kommunistiska-kopplingar-till-palme-mordet-tegs-snabbt-ihjal/repvfn!9IhzVBvlD6tOhskq4kZMsA/
Citera
2022-06-23, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Artikelserie av Ruben Agnarsson.

https://www.varldenidag.se/kulturserie/kommunistiska-kopplingar-till-palme-mordet-tegs-snabbt-ihjal/repvfn!9IhzVBvlD6tOhskq4kZMsA/

Det här är ju intressant om det gick att bekräfta från artikeln "Två månader före mordet drevs radiotrafiken mellan Sovjet och illegalister i Sverige upp till en nivå den aldrig tidigare hade haft. Intensiteten hölls på samma nivå fram tills Palmes begravning, då den gick ner till normal nivå igen.

Situationen kan jämföras med hur trafiken kan se ut om Sovjet skulle anfalla Sverige militärt."
Citera
2022-06-23, 15:59
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det här är ju intressant om det gick att bekräfta från artikeln "Två månader före mordet drevs radiotrafiken mellan Sovjet och illegalister i Sverige upp till en nivå den aldrig tidigare hade haft. Intensiteten hölls på samma nivå fram tills Palmes begravning, då den gick ner till normal nivå igen.

Situationen kan jämföras med hur trafiken kan se ut om Sovjet skulle anfalla Sverige militärt."

Man har hävdat att Nerzjinskijs buggade uttalanden inte
är tillförlitliga eftersom han var skolad att aldrig prata.
När det gäller radiotrafiken kan det ju konstateras
hur stor den var. Både SÄPO och FRA borde ha
oberoende data på detta.
Citera
2022-06-23, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så du menar att fantombilden som visar en person som befann sig på en plats där GM inte borde befinna sig vid den tidpunkten är Svartenbrandt? Du står för detta trots att polisen säger att mannen på fantombilden är identifierad och avfärdad?

Jag vet att de avfärdade bilden 2016 men var lite otydligt med det med. Sedan kan ju inte personen se ut så ändå 30 år efter mordet. Jag trodde att de skulle trigga Svarten för Dag Andersson sa till mig att de hade hoppats att han skulle erkänna. O jag hoppades att Svarten verkligen hade skrivit ett testamente, med tex erkännanden, som han sa han gjort när han var häktad. Sedan vet man ju inte vad hans advokat gjort med testamentet om där nu fanns ngt. O jag vet inte om polisen begärde in det för när jag påminde om det hade de inte gjort det iaf men fått in annat från Svarten.
Citera
2022-06-23, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag har hört det tidigare, tror att det finns i någon tidningsartikel. Samt att det diskuterats här tidigare.

"Problemet" eller "att förklara" med denna slutsats blir ju hur vapnet ändå hamnade i en sjö (Djursjön) nära Mockfjärd.
Samt att det även var en av rånarna som slutligen visade platsen. (Lasse A eller om det var Veijo R.)

Om vapnet slängdes senare ju frågan vart det varit och varför Mockfjärdsrånarna hade vägarna förbi långt senare för att kasta vapnet där?

Lasse A lever och bor i Finland

Ja, han får börja öppna truten!
Citera
2022-06-23, 16:30
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Ja, han får börja öppna truten!
Har du kollat på kopplingarna mellan dessa herrar och Svarten?
Kanske finns nåt där?

Ett problem med Lasse är att han har Alzheimer.
https://motiivilehti-fi.translate.goog/lehti/artikkeli/suomessa-jopa-10-000-tyoikaista-muistisairasta-risteys-lahestyi-eika-bussinkuljettaja-lasse-ainasoja -muistanut-kumpaan-suuntaan-rattia-pitaa-kaantaa/?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=w app
Citera
2022-06-23, 16:54
Medlem
Citat:
Kanske finns nåt där?

https://motiivilehti-fi.translate.goog/lehti/artikkeli/suomessa-jopa-10-000-tyoikaista-muistisairasta-risteys-lahestyi-eika-bussinkuljettaja-lasse-ainasoja -muistanut-kumpaan-suuntaan-rattia-pitaa-kaantaa/?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=w app

Pannlobsdemens stod det väl? Det var ju själve fan! Men han har ju en fru som säkert vet nåt. O brorsan. Det står ju i avsnittet om Svarten i liggaren att det är id Mockfjärdsrånarna som körde Svarten till och från Stockholm morddagen. Tyvärr var det sekretess.
Dom kände varandra o Svarten frågade efter dom på sin facebooksida 2014-15.
Jag vet inte om det är samma finnar Svarten berättade för mig om att de rånade o stack till Finland o fick bo lite hos ngn gammal släkting som gav dom mat mm.
Citera
2022-06-23, 20:12
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Att tillägga är ju dels tiden 22:50, men även att detta anknyter till L 865-A
En man som var på samma föreställning som makarna Palme och som kommit med bil.
Efter filmen i hörnet Wallingatan/Holländargatan så stod den parkerad med två män i.
När mannen sedan kör ut på Sveavägen söderut ser han den på nytt, svängandes ut från Tunnelgatan och norrut.
Detta bör ha varit straxt innan mordet då eftersom vittnet inte ser något "tumult" vid korsningen.
23:15-23:19?

Samma van som i EBC 375? Där en "röd eller brunaktig samt silverfärgad". I L 865-A menar vittnet "grå"

Äntligen fick vi se deckarförfattaren Hellströms vittnesmål, klart och redigt beskrivet. Noterar att vittnesmålet kommer in anmärkningsvärt sent, i början av april. Bra signalement på mannen i röd jacka och hyfsat på den korta, satte mannen.

Uppslaget kopplas ihop med makarna Thien i L-865 som strax före mordet (25 min efter Hellström) ser en van med två personer i på gatan väster om Adolf Fredriks kyrka. Denna rullar strax före mordet när Thiens kommer körande samma väg som Hellström uppfattade, dvs Tunnelgatan österut, svängande Sveavägen norrut.
Citera
2022-06-24, 08:32
Medlem
Citat:
Kanske finns nåt där?

Jag skickade länken till Hans Melander o skrev de får fan skynda sig nu! Melander har ju svarat (i år) på mina förfrågningar hos polisen vart jag kan lämna alla mina upplysningar om Svarten nu efter 10/6-20.
Citera
2022-06-24, 10:24
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Jag skickade länken till Hans Melander o skrev de får fan skynda sig nu! Melander har ju svarat (i år) på mina förfrågningar hos polisen vart jag kan lämna alla mina upplysningar om Svarten nu efter 10/6-20.

Jaha ok, frågan är vem som ska skynda sig? Utredningen är ju nedlagd.

I vilket fall så är ju Mockfjärdsrevolvern och ännu mer ammunitionen det hetaste spåret som funnits.

Även om det inte gått att spåra dessa... så visar ändå blyisotop sammansättningen på "något".
Ett omöjligt uppdrag möjligen.
Patroner/askar från samma "batch" kan ju ha delats upp och hamnat i olika butiker och även olika länder.
Mockfjärdsrevolvern/Haparandavapnet köptes tillsammans med patronerna i Luleå på Järn & Sport

i CA-tråden finns flera duktiga och grävande kring vapnen och ammunitionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in