Citat:
Ursprungligen postat av
mr.aids
Jag är en van användare av Tramadol och ligger på cirka 1 - 1.2g om dagen ungefär. Igår tog jag 600mg och fyllde sedan på över 5-6 timmar upp till 1000mg, inget ovanligt. Somnade vid 04 och vaknar upp 7-8 tiden av att jag har enorm huvudvärk, känsla av att jag ska spy och allmänt utslagen. Under dagen kunde jag inte ens behålla vatten i magen utan att det kom ut igen, har legat i sängen och blundat fram till på kvällen då jag började må lite bättre och bli en människa igen.
Detta är inte första gången jag reagerat på exakt detta viset av tramadol men jag förstår inte riktigt varför jag mår så dåligt vissa gånger? Jag menar det är inga ovanligt stora doser (för mig) så att det ska vara en överdos känns konstigt. Och nej, jag fick inte ett krampanfall. Har fått det tidigare och detta var absolut inte ett sådant.
Så, varför mår jag så dåligt vissa gånger jag knaprat tram?
Typiska symtom på att levern börjat svika, använd nåt leverskydd, acetylcystein(NAC) att föredra och använd låga doser i början för att bygga upp toleransen.
200 mg NAC dag 1-3
400 mg NAC dag 4-5
600 mg NAC dagligen i några veckor så känner du dig frisk igen
Och ni som använder höga doser tram borde iaf använda 5 mg diazepam(less is more) under tungan, eller 2-3 rivotril med magnesium så man slipper oroa sig för kramper.