2022-06-22, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Jag har under åren flugit väldigt mycket, jobbat i olika länder, semesterresor mm.
Arlandas säkerhetspersonal har med råge stuckit ut. Ofta unga män med utländskt påbrå som "blåser upp" sig och beter sig allmänt översittaraktigt illa. Också kvinnliga anställda med snorkig attackartad ilsk attityd helt oförmögna till trevligt samtal.
Ordet serviceyrke har inte funnits i deras vokabulär.

Under åren har de helt enkelt inte förstått att det varit passagerarna/kunderna som möjliggjort och betalat deras jobb. Kundbemötandet har varit i botten!

Säkerhetsarbete kan kännas betungande för passagerare, men de flesta har ändå stor förståelse för att det måste ske. Problemet har varit atityden hos personalen i Sverige. Säkerhetspersonalens beteende har varit riktigt illa i Sverige och väsensskilt från alla andra flygplatser jag rest från.

Ja det kanske hjälper med blå ögon - men även blå ögon måste ju kunnat observera hur andra passagerare behandlats och trakasserats under åren.

Sedan pandemikraven upphörde och vi åter flyger har personalens beteende varit bättre med andra typer av personer som jobbat där. Många kanske fått sig en tankeställare kring att resande passagerare faktiskt är de som betalar. Men kanske har historiskt beteende och tidigare attityd hos säkerhetspersonalen lagt grunden till dagens höga tonläget bland passagerarna?

Har man länge trakasserat och behandlat folk illa, är det inte oväntat att man nu får tillbaka när den arbetsplats man jobbar på helt enkelt inte fungerar.

Vart reser du nangiala?

Personalen på Arlanda är helt ok. Enligt min erfarenhet är engelsmännen otrevliga hetsiga och nedlåtande, tyskarna enormt petiga och fransmännen otrevligast.
Citera
2022-06-22, 11:37
Medlem
Jag har flugit från Arlanda många gånger, både från Terminal 2 och 5 och aldrig blivit otrevligt bemött eller ens otrevligt tilltalad av någon i säkerhetskontrollen.

Har koll och är alltid förberedd med laptop, bälte, jacka, nycklar osv så det kanske märks att jag är van resenär och att dom hellre trakasserar ovana sådana men min, högst anektdotiska, erfarenhet är att Arlandas säkerhetskontroll inte sticker ut alls i bemötande.

Ibland KAN det ju vara att man själv är ett irriterande a-hole som gör att man blir bemött på visst sätt.
Citera
2022-06-22, 11:46
Medlem
Det är organisationen som fallerat totalt.
Om säkerhetstänket inför flygning förstärks måste de se till att det kommer fungera innan det införs.
Där har det helt fallerat. Konsekvenstänket fanns öht inte.
Men det är ju inget ovanligt när det gäller allt vad statlighet står för.
Att vissa t.o.m missar sina flyg är inget annat än skandal.
Citera
2022-06-22, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coden-reborn
Jag har flugit från Arlanda många gånger, både från Terminal 2 och 5 och aldrig blivit otrevligt bemött eller ens otrevligt tilltalad av någon i säkerhetskontrollen.

Har koll och är alltid förberedd med laptop, bälte, jacka, nycklar osv så det kanske märks att jag är van resenär och att dom hellre trakasserar ovana sådana men min, högst anektdotiska, erfarenhet är att Arlandas säkerhetskontroll inte sticker ut alls i bemötande.

Ibland KAN det ju vara att man själv är ett irriterande a-hole som gör att man blir bemött på visst sätt.

En kollega som flyger betydligt mer än jag brukar likna säkerhetskontrollen på Arlanda som porten till h-vetet. Möjligen har han fel, men nog var det betydligt trevligare att flyga förr. Man garvar i alla fall gott åt reklamen för Arlanda Express. Vilken j-la USP de har i dagsläget.
Citera
2022-06-22, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
En kollega som flyger betydligt mer än jag brukar likna säkerhetskontrollen på Arlanda som porten till h-vetet. Möjligen har han fel, men nog var det betydligt trevligare att flyga förr. Man garvar i alla fall gott åt reklamen för Arlanda Express. Vilken j-la USP de har i dagsläget.

Menar han då att han blir dåligt bemött ofta? Annars kan man ju tolka det där som att porten släpper in en till det som innanför är som helvetet men att själva porten är OK

Men det är klart att olika personer blir olika bemötta och vi kan ju bara konstatera att det uppenbarligen går att bli både bra och dåligt bemött i Arlandas säkerhetskontroll och att dom som jobbar där iaf är kapabla att vara trevliga och professionella mot en del personer.
Citera
2022-06-22, 14:27
Medlem
longlakes avatar
Och en flygplatskontrollant är definitivt inte en väktare! Och du snurrar till det bra, och synes ha mycket att lära!
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Varså god och LÄS vad jag skrev. Jag vet vad dessa roller är.

Däremot är en flygplatskontrollant en VÄKTARE anställd av ett BEVAKNINGSFÖRETAG att på DISPENS kontrollera passagerare. Dessa kontrollanter åligger ingen myndighetsutövning på det sättet.
Citera
2022-06-22, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longlake
Och en flygplatskontrollant är definitivt inte en väktare! Och du snurrar till det bra, och synes ha mycket att lära!

En flygplatskontrollant ÄR en väktare med dispens från gränspolisen att snoka i andras väskor. Inget mer än så.
De har inget förordnande över huvudtaget. De har, likt många andra väktarroller såsom parkeringsvakter, fått lagstöd för att göra sitt jobb.
Citera
2022-06-22, 15:27
Medlem
longlakes avatar
Och så hade du fel igen! Jag vet, har gjort allt av det där, har tom föreståndarutbildning som erfordras för att starta bevakningsföretag.
Citat:
En flygplatskontrollant ÄR en väktare med dispens från gränspolisen att snoka i andras väskor. Inget mer än så.
De har inget förordnande över huvudtaget. De har, likt många andra väktarroller såsom parkeringsvakter, fått lagstöd för att göra sitt jobb.
Citera
2022-06-22, 19:08
Medlem
Sjukt va de ska tjafsas om det är skyddsvakter eller kontrollanter eller runkare som står vid metslldetektorerna. Osvsett vad är det inte passkontrollanter som nån muppjävel skrev.

Samsas nu åt att vi kallar dom runkare så kan alla gå vidare!
Citera
2022-06-22, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocolele
Sjukt va de ska tjafsas om det är skyddsvakter eller kontrollanter eller runkare som står vid metslldetektorerna. Osvsett vad är det inte passkontrollanter som nån muppjävel skrev.

Samsas nu åt att vi kallar dom runkare så kan alla gå vidare!

Som sagt, de är vanliga civila väktare utan några som helst befogenheter mer än att få kolla lite på andras väskor. Man kan fullständigt ignorera dem med risk för att antingen få riktiga skyddsvakter eller polis på sig.
Citera
2022-06-23, 07:02
Medlem
Citat:
Som sagt, de är vanliga civila väktare utan några som helst befogenheter mer än att få kolla lite på andras väskor. Man kan fullständigt ignorera dem med risk för att antingen få riktiga skyddsvakter eller polis på sig.

Och? Har jag frågat? Jag skiter fullständigt i vad deras yrkesroll är och kallar dom fortfarande för runkare då de har sveriges mest patetiska jobn ever. Värre att stå där än att jobba på donken förfan
Citera
2022-06-23, 09:27
Medlem
Säkerhetskontrollen på Arlanda är inte värre än någon annan stans. Undantaget nån liten ö med en miniflygplats kanske.

Tysklands flygplatser är värst. Frankfurt tror jag tar priset som sämst organiserad och timslånga köer, detta långt före pandemin ens var påtänkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in