2022-06-22, 17:51
Medlem
Offices avatar
Hej!

Vad innerbär det att en nyproducerad lägenhet har investeringsstöd?

Finns det någon reell risk att fastigheten blir av med stödet och lägenheterna får ett "marknadspris" igen?

Någon nackdel måste det väl vara eller är det bara tacka staten för en hyra som är några tusingar lägre än motsvarande lägenhet utan investeringsstöd?
Citera
2022-06-22, 18:06
Bannlyst
Det låter jävligt suspekt måste jag säga.
Citera
2022-06-22, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Hej!

Vad innerbär det att en nyproducerad lägenhet har investeringsstöd?

Finns det någon reell risk att fastigheten blir av med stödet och lägenheterna får ett "marknadspris" igen?

Någon nackdel måste det väl vara eller är det bara tacka staten för en hyra som är några tusingar lägre än motsvarande lägenhet utan investeringsstöd?

Är det en studentbostad?
Citera
2022-06-22, 18:21
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreatGoldRush
Ja, visst låter det suspekt, och jag hittar inte så mycket om det

Antar att det handlar om det här: https://www.boverket.se/contentasset...illganglig.pdf Men jag kan inte dechiffrera statlig information till verkligt språk.

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Är det en studentbostad?
Nej
Citera
2022-06-22, 18:27
Medlem
Citat:
Ja, visst låter det suspekt, och jag hittar inte så mycket om det

Antar att det handlar om det här: https://www.boverket.se/contentasset...illganglig.pdf Men jag kan inte dechiffrera statlig information till verkligt språk.

Så suspekt är det ju inte. Den som byggde fick stld och kan då sätta hyran lägre då det blev billigare att bygga. De måste upplysa om att de fått stöd (brukar gälla generellt för många stöd, du har säkert sätt skyltar och plaketter om att något fått EU-stöd exempelvis)
Citera
2022-06-22, 18:38
Medlem
Offices avatar
Citat:
Så suspekt är det ju inte. Den som byggde fick stld och kan då sätta hyran lägre då det blev billigare att bygga. De måste upplysa om att de fått stöd (brukar gälla generellt för många stöd, du har säkert sätt skyltar och plaketter om att något fått EU-stöd exempelvis)
Okej, det kanske inte är så farligt då.

Men borde inte folk vara som galna efter dessa lägenheter? Billigt+nybyggt låter ju i mina öron som en dröm. Tycker ändå inte det är fler sökanden än på andra, snarare tvärt om.
Citera
2022-06-22, 18:40
Medlem
Citat:
Okej, det kanske inte är så farligt då.

Men borde inte folk vara som galna efter dessa lägenheter? Billigt+nybyggt låter ju i mina öron som en dröm. Tycker ändå inte det är fler sökanden än på andra, snarare tvärt om.

Är det så billigt då?
Citera
2022-06-22, 19:09
Medlem
Offices avatar
Citat:
Är det så billigt då?
Det rör väl sig ändå om ett par tusen kr/månad för en normalstor 2:a i Sthlm typ. Känns ju jäkligt mycket men kanske bara är jag som är snål?
Citera
2022-06-22, 19:23
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreatGoldRush

Varför?
Citera
2022-06-25, 12:26
Medlem
Tranquility Bass avatar
Som andra skrivit så har fastighetsägaren fått bidrag när denne byggde så bidraget är redan utbetalt. Hyran är satt och kommer sedan justeras årsvis efter förhandling där justeringen inte kommer skilja sig från övriga lägenheter.
Citera
2022-06-25, 13:02
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Det rör väl sig ändå om ett par tusen kr/månad för en normalstor 2:a i Sthlm typ. Känns ju jäkligt mycket men kanske bara är jag som är snål?

2000 kr/månad för en tvåa i Stockholm är inte överdrivet dyrt numera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in