2022-06-22, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Men det handlar mycket om att göra så stor skada på ryska armén innan NATO går in.
Självklart och så enkelt är det ja 'Tom'. Det är bara en del som inte förstår det ännu. Duman och det fria Rysslands parti tillhör dem som inte förstått det ännu, men vi hjälper gladeligen dem på traven genom att till exempel låta Litauen viska ett litet - fridens liljor och BECKERELLER(försvenskat i dalmål) ooooo du stora Ryssland, how about a tango?
Citera
2022-06-22, 17:59
Medlem
Reimers avatar
Ukraina fortsätter att gå mot Izum, skapar bekymmer för ryssarna.

Citat:
Probing attacks west of Izyum centre continue.
Russians have had to divert a considerable force there.
This is part of the reason In recent days their Slovyansk offensive has stalled.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1539623901646430208
Citera
2022-06-22, 18:03
Medlem
Reimers avatar
Vid Kherson rullar det på lite sakta.

Citat:
Ghosts working in Kherson again😉
MP of the Verkhovna Rada, who went over to the side of the russian military was shot dead today.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1539639347040993280

Citat:
"Units of the Western Military District of the RF were completely defeated by the Ukrainian Armed Forces, only those who refused to attack survived. "

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1539639148742672387
Citera
2022-06-22, 18:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
En rysk BTR från gränsskyddet sönderskjuten av en ukrainsk pv-robot.
Sköta sönder på den ryska sidan av gränsen.

https://mobile.twitter.com/UAWeapons/status/1539596174243528705
Citera
2022-06-22, 18:13
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tolkar deras manövrar i norra Ukraina som en kombination av raid, binda trupper, och optionalitet på att Zelensky & co skulle gå i panik. I min tolkning var det aldrig meningen att hålla de territorierna, Kharkov möjligen undantaget om den fallit genom förräderi. Om de hade gjort det, så hade resultatet blivit ett blodigt gerillakrig precis som tidigare frågeställare nämnde. Eller kanske hade ryssarna en väldigt dynamisk approach; de har hållit de områden som visat sig mest ryssvänliga. Om Melitopol hade varit extremt vanskligt hade de kanske backat tillbaka därifrån också, liksom de gjorde i norra Ukraina. De valde själv att backa bort, de blev inte pressade ut på samma vis som Zelenskys trupper blir pressade ut från Donbass.

Nu gick det ju extremt lätt att ta Kherson, så det är svårt att göra jämförelser med hur mycket kraft de la jämfört med i norr. Det finns de som tror att ryssarna hade liknande "deals" med korrupta krafter i norra Ukraina, men att de blev misslyckade eller lurade.

Jag håller inte med om det fösta stycket, Ryssland misslyckades helt enkel. Men andra stycket är troligtvis sant. Det var ju därför de lyckades i söder. I krigets inledning tror jag inte lokalbefolknings inställning spelade så stor roll, utan mer vad lokala ukrainska militärer, säkerhetstjänst, tjänstemän och politiker tyckte och gjorde.
Citera
2022-06-22, 18:22
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Jösses, om Ukrainska paramilitärer varit bara hälften så folkmordiska som du så var ju Rysslands ingripande befogat.

Inte alls! Angriper inte den ryska cancersvulsten NATO, Sverige eller Finland, så lär det inte bli något storkrig. Mordiska är, däremot, propagandisterna i rysk statlig kontrollerad TV. De sitter och gottar sig åt ett möjligt kärnvapenkrig.
Citera
2022-06-22, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Det är ju tydligt att det är sådana som du och NATO som är krigshetsarna i det här sammanhanget. Ni tror er ha rätt till att bete er hur jävligt som helst bara för att ni fått för er att "det var Ryssland som började".
Förövrigt är det ju inte precis så att det krävs en raketforskares huvud eller slutsatsförmåga för att förstå och veta att det var Ryssland som började. Sedan är det helt ovidkommande i både mina och de flesta ukrainares ögon hur mycket du vill försöka att skruva på den sanningen till att falla i din favör. Skulle jag svarat dig på ett mer naturligt och tyvärr inte passande sätt här, så hade jag varit mer tydlig och frank - självklart började Ryssland det hela, de existerar ju
Citera
2022-06-22, 18:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ukraina fortsätter att gå mot Izum, skapar bekymmer för ryssarna.
https://twitter.com/WarMonitor3/status/1539623901646430208
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Vid Kherson rullar det på lite sakta.
https://twitter.com/WarMonitor3/status/1539639347040993280
https://twitter.com/WarMonitor3/status/1539639148742672387

Bra att det fortsätter att kosta och vara besvärligt för Ryssland. Det är som ett maratonlopp där den som orkar längst vinner. Sanktioner och folkligt missnöje måste få tid att verka i Ryssland. Kriget kommer att vinnas i Rysslands inrikespolitik.
Citera
2022-06-22, 18:29
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpOeNdi
Lycka till, NATO å gänget klarar ju inte ens av 200k gubbar med gammalt skrot

Ingen militärmakt, hur stark den än är, klarar av att besegra ett enat folk som inte tar hänsyn till några egna förluster.

Vietnam
Afghanistsn
Ukraina 2022

Och, ja, Ryssland, om landet blir invaderat och ockuperat, vilket jag absolut avråder väst ifrån, (,förutom Kaliningrad. Invånarna där har tidigare gett uttryck för att vilja "leva som vanliga européer").

Låt istället den ryska cancersvulsten falla sammsn utav sig själv.
Citera
2022-06-22, 18:35
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Bra att det fortsätter att kosta och vara besvärligt för Ryssland. Det är som ett maratonlopp där den som orkar längst vinner. Sanktioner och folkligt missnöje måste få tid att verka i Ryssland. Kriget kommer att vinnas i Rysslands inrikespolitik.

Och det är endast möjligt tack vare de soldater som offrar sina liv där i Donbassgrytan, deras mod och stridsvilja har tvingat ryssarna att omgruppera så pass att de är sårbara på flera ställen.

Det kommer som sagt skrivas långa böcker om den taktik som Ukraina använder men enligt min åsikt så är det den enda möjliga, varje meter mark som ryssarna tar ska betalas med ofantliga mängder blod och materiel.

Gamechanger på allvar för Ukraina är när de får in fler tunga vapen från väst, då kommer det att bli åka av.
Citera
2022-06-22, 18:41
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är såna här påståenden som får mig att tro att de som "håller på Ukraina" saknar all verklighetskoppling. Om Ukraina skulle utplånas så är det jämförbart i antal döda med första världskriget.

Det här kan eller hade kunnat vara vara en relativt begränsad konflikt där Ryssland (felaktigt överdrivet) markerat mot USA att de inte tolererar att ha dem för nära sin gräns. Risken finns att det utvecklas till en total katastrof.

Men det spelar ingen roll, för det var Ryssland som började?

Det spelar roll att det var Ryssland som började.

Det spelar roll för att Ryssland kommer inte sluta om de lyckas här.

Men storsint av dig att vara beredd att offra Ukraina i någon infantil skadebegränsning.
Citera
2022-06-22, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Man odlar inte i jord innehållande tungmetaller, det finns massor om det för dig att läsa.

Frågan är relevant, Ryssland har gjort månlandskap av vissa områden och därmed besudlat stora åkerarealer med tungmetaller.
Det är så det blir när man urskillningslöst skjuter med omodernt artilleri i kombination med okunnig stridsledning.
Du har helt rätt ARC, gällande detta enkla faktum. Som en lantbrukare själv ställer jag upp som källa. Man gör ju självklart inte som mr sailor vill sig tro nej. Först så är det inte tillåtet om spannmålet(eller vallen/ärtorna/osv osv) skall säljas vidare, och sedan så är det till och med etiskt vansinnigt till och med för en ukrainsk globalhomonazistlantbrukare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in