Resultat: Har du ändrat din åsikt om Ukrainakriget?
I början stod jag på Rysslands sida. Nu står jag på Ukrainas sida.
5,22%
18 röster
I början stod jag på Rysslands sida. Nu är jag mer osäker.
1,16%
4 röster
I början stod jag på Ukrainas sida. Nu står jag på Rysslands sida.
6,09%
21 röster
I början stod jag på Ukrainas sida. Nu är jag mer osäker.
8,99%
31 röster
Jag har hela tiden varit på Ukrainas sida och har inte bytt åsikt
54,49%
188 röster
Jag har hela tiden varit på Rysslands sida och har inte bytt åsikt
13,33%
46 röster
Jag har hela tiden varit osäker och inget har fått mig att ändra åsikt
10,72%
37 röster
2022-06-22, 12:32
Medlem
Castles avatar
Vad betyder att vara på någon sida? Att man hoppas den sidan vinner? Finns inga vinnare i krig. Jag kan bara önska att det tar slut, att det finns något förnuft kvar. Både väst och Ryssland har skuld i detta. Men jag är säker på att nästan inga vanliga människor var eller är intresserade av krig. Civilia och soldater på båda sidor är förlorare. Och EU och Europa är riktigt stora förlorare.
Citera
2022-06-22, 13:07
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
I början stod jag på Ukrinas sida och ogillade Ryssland.
Nu har detta ogillande nyanserats en aning till avsky.
Så skulle väl jag kunna säga att jag nyanserat mig också, men det fanns ej som alternativ.
Citera
2022-06-22, 13:12
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Jag har försökt vara öppen för allt från första början ända sen Sovjetunionens delning och har sen dess tyckt att båda sidor har sina brister. Det som fått mig väga över på Rysslands sida är att MSM totalt tagit ställning för Ukrainas sida. Finns ingen objektiv rapportering och liknar i närtid hatet mot SD och Trump och reklamen för Covid-vaccin som inte är något vaccin. Alla i tråden som direkt köper all MSMs propaganda gör också sitt för att jag nu står på Rysslands sida.

Så min röst blir nu,
Tidigare neutral men på senare tid står jag på Rysslands sida.

Underlig inställning. Kan du inte bilda dig en egen uppfattning utan går helt in i vad MSM (som du uppenbarligen konsumerar) säger för att bilda dig en uppfattning (motvalls då). Om du höjer ögonbrynen lite ska du se att det finns massor av information utanför Sveriges gränser att ta del av för att bilda dig en egen uppfattning.
Lycka till!
Citera
2022-06-22, 13:29
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Underlig inställning. Kan du inte bilda dig en egen uppfattning utan går helt in i vad MSM (som du uppenbarligen konsumerar) säger för att bilda dig en uppfattning (motvalls då). Om du höjer ögonbrynen lite ska du se att det finns massor av information utanför Sveriges gränser att ta del av för att bilda dig en egen uppfattning.
Lycka till!
Jag tittat en hel del på information utanför Sverige som inte räknas som MSM.
Det har länkats åtskilliga gånger här i tråden men rysshatarna går helt på MSM (inte bara Sverige) och struntar helt i att ens titta på vad som förmedlas. Det är då särskilt amerikaner via Youtube så försöker nyansera bilden av konflikten.
Citera
2022-06-22, 14:53
Medlem
Man ska självklart stå på Ukrainas sida.

Men: Man kan ändå hoppas att Ryssland tar Donbass inom några månader. Så att det sen kan bli fred.

Det kan vara ett bättre scenario än ett flera år långt krig som innebär enormt lidande för soldater och civilbefolkning - och dessutom drabbar resten av världen ekonomiskt.

Det är lite grann som i Syrien. Assad är hemsk. Men det var bra att han lyckades vinna. Nu är det ändå till största delen fred och civilbefolkningen slipper dödas av bomber dagligen i ett evigt inbördeskrig.
Senast redigerad av Noone1 2022-06-22 kl. 14:55.
Citera
2022-06-22, 15:42
Medlem
Svärjes avatar
Efter att 143 lämnat sin röst står följande:

För Ukraina 58 %
För Ryzzland 19 %

Alltså 3 gånger fler stödjer Zelenskij
Citera
2022-06-22, 16:28
Bannlyst
Ryssland här, från dag ett. Viker inte en tum.

Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Som vanlig användare - om jag måste välja så måste jag nog ta ställning mot den som anfaller ett annat land, dvs mot Ryssland - vilket ju blir för Ukraina.

Det betyder inte att jag inte är medveten om att Ukraina knappast är det skinande föredöme som demokrati som man kanske skulle önska, det finns säkerligen övergrepp, korruption, pogromer och ja, förmodligen nazister där, och det är ganska troligt att ryssar har behandlats dåligt - men inget av det motiverar att Ryssland anfaller ett annat land. Det finns massor av sätt att påverka ett annat land, särskilt som man har de täta historiska band som dessa båda länder har.

Det är som man brukar säga - våld är den odugliges sista utväg. (Pluspoäng till den som vet varifrån det citatet kommer - utan att googla.)

Ukraina är ju en skurkstat. Man kan omöjligen sympatisera med ett land som använder artilleri mot sina egna civila från och till sedan 2014. Det är inte att "behandla dåligt". Det är terror och ett sätt att fördriva samt provocera. Artilleri mot civila legitimerar invasion av Ukraina för att göra landet mycket mindre.

Till Ukrainas vänner hör ju sedan den svenska journalistkåren och sossarna. Äckligare typer finns inte. Jag kan och vill inte ha något gemensamt med dessa.
Senast redigerad av Skevsosse 2022-06-22 kl. 16:55.
Citera
2022-06-22, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Fast fullt så enkelt är det inte, en väpnad konflikt hade pågått i åtta år. Bekymret är egentligen inte att Ryssland anföll utan att de inte vann direkt.

Ryssland kunde stannat där, med Krim. Det skedde på väldigt grumliga grunder anser nog de flesta. Ja, utom Ryssland och deras anhängare förstås. Det var förjävligt gjort av Putin redan där men förstås inte riktigt på samma nivå med det Ryssland startade den 24 februari när de invaderade 🇺🇦.
Citera
2022-06-22, 16:33
Medlem
En pragmatiskt lagd person håller alltid på den vinnande sidan.
Citera
2022-06-22, 16:36
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Ryssland kunde stannat där, med Krim. Det skedde på väldigt grumliga grunder anser nog de flesta. Ja, utom Ryssland och deras anhängare förstås. Det var förjävligt gjort av Putin redan där men förstås inte riktigt på samma nivå med det Ryssland startade den 24 februari när de invaderade 🇺🇦.
Tror de flesta kan hålla med om den slutsatsen. Det kanske var fel att återta Krim, men det var även fel att ge bort den för 70 år sedan. Sedan fanns det säkert stora tveksamheter kring folkomröstningen, men å andra sidan har det varit lugnt där efteråt så förmodligen fanns ändå ganska stor folklig acceptans för beslutet både från de boende och till viss del även från Kiev. Allt detta revs upp av händelserna i år.
Citera
2022-06-22, 17:59
Medlem
realthugs avatar
Stått med Ryssland sen dag 1 och har inte bytt åsikt.

Ryssland slåss för sitt folk, medans USA och Nato la en lögn om automvapen och gick in i Irak med en dold agenda och har debilisterat mellanöstern för en lång tid framöver vilket har påverkat oss i Sverige negativt.

Heja ryssen.
Citera
2022-06-22, 18:43
Medlem
Stod på Ukrainas sida i början.
Har sedan uppdaterat mig själv om det världspolitiska läget.

Just nu är jag jävligt pissed off på marxistiska EU och New World Order världspolisen USA och vår skitpropaganda.

Även hur det gått till i Ukraina och hur nazistbataljonerna mördat folk sen Zelenski kuppades in med Amerikansk hjälp.

Vilken jävla skitvärld!
Rysslands attack på ett broderland är inte försvarbart. Men fan för USA alltså. Ska äga hela världen, och även ha Ukraina i sin sfär
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in