Ryssland här, från dag ett. Viker inte en tum.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ruskigbuss
Som vanlig användare - om jag måste välja så måste jag nog ta ställning mot den som anfaller ett annat land, dvs mot Ryssland - vilket ju blir för Ukraina.
Det betyder inte att jag inte är medveten om att Ukraina knappast är det skinande föredöme som demokrati som man kanske skulle önska, det finns säkerligen övergrepp, korruption, pogromer och ja, förmodligen nazister där, och det är ganska troligt att ryssar har behandlats dåligt - men inget av det motiverar att Ryssland anfaller ett annat land. Det finns massor av sätt att påverka ett annat land, särskilt som man har de täta historiska band som dessa båda länder har.
Det är som man brukar säga - våld är den odugliges sista utväg. (Pluspoäng till den som vet varifrån det citatet kommer - utan att googla.)
Ukraina är ju en skurkstat. Man kan omöjligen sympatisera med ett land som använder artilleri mot sina egna civila från och till sedan 2014. Det är inte att "behandla dåligt". Det är terror och ett sätt att fördriva samt provocera. Artilleri mot civila legitimerar invasion av Ukraina för att göra landet mycket mindre.
Till Ukrainas vänner hör ju sedan den svenska journalistkåren och sossarna. Äckligare typer finns inte. Jag kan och vill inte ha något gemensamt med dessa.