Resultat: Har du ändrat din åsikt om Ukrainakriget?
I början stod jag på Rysslands sida. Nu står jag på Ukrainas sida.
5,22%
18 röster
I början stod jag på Rysslands sida. Nu är jag mer osäker.
1,16%
4 röster
I början stod jag på Ukrainas sida. Nu står jag på Rysslands sida.
6,09%
21 röster
I början stod jag på Ukrainas sida. Nu är jag mer osäker.
8,99%
31 röster
Jag har hela tiden varit på Ukrainas sida och har inte bytt åsikt
54,49%
188 röster
Jag har hela tiden varit på Rysslands sida och har inte bytt åsikt
13,33%
46 röster
Jag har hela tiden varit osäker och inget har fått mig att ändra åsikt
10,72%
37 röster
2022-06-21, 21:28
Medlem
RustyShacklefords avatar
Det brukar ju sägas att debatt på sociala media aldrig leder till att någon byter åsikt. Alla är i evighet nedgrävda i de egna skyttegravarna. Tänkte att det skulle vara intressant att undersöka i vilken mån det stämmer här på FB.

Innan 2022 så tvivlar jag på att mer än 5% av Sveriges befolkning brydde sig ett jota om Ukraina, eller hade mer än en dimmig uppfattning om vad som pågick där. (Jag tillhörde själv den stora ointresserade majoriteten.)

Men efter att Rysslands invasion/specialoperation inletts så hade plötsligt 95% av befolkningen en bestämd och passionerad åsikt i frågan -Även jag. Majoriteten ansåg säkerligen att Ryssland var "bu" och Ukraina var "bä". Men jag vågar inte riktigt gissa på fördelningen. Eller om det har skett någon förändring i opinionen över tid.

Det skulle vara intressant att höra om det finns några här som var på ena sidan i debatten i Februari, men sedan dess har bytt ståndpunkt och nu snarare sympatiserar med den andra sidan. Och i så fall vad som fick er att ändra åsikt.

I annat fall så kanske man hade oreserverad sympati med den ena sidan i Februari, men att man sedermera har fått en mer ambivalent syn på saken -Att man nu inte entydigt sympatiserar med varken den ena eller andra sidan i konflikten.

Omröstningen är öppen, för annars går resultatet inte att lita på. Man får gärna utveckla sitt svar i tråden också, eller definiera andra varianter som inte täcks in i omröstningsalternativen. Det går bra att svara i omröstningen även om man inte har varit aktiv i Ukraina-trådarna.

Slutligen vill jag understryka att det inte är att betrakta som någon personlighetsbrist att man ändrar eller nyanserar sin åsikt som resultat av debatt eller egen research. Tvärtom så är det ett tecken på personlig mognad.

Jag vill starkt avråda från att "outa" någon annans konto som man anser har ändrat sin åsikt i frågan om Ukraina. Det är inte vad tråden är till för. Om man däremot vill diskutera någon offentlig personer som bytt åsikt, så är det helt ok. Folk som drygar sig och försöker förstöra tråden kommer jag rapportera om tillfälle ges.
Citera
2022-06-21, 21:34
Medlem
Riddarhusets avatar
I början stod jag på Ukrinas sida och ogillade Ryssland.
Nu har detta ogillande nyanserats en aning till avsky.
Citera
2022-06-21, 21:37
Medlem
Du skriver omröstning men ser ingen sådan ovan tråden men kanske kommer ?

Själv kan jag inte påstå att jag svängt så speciellt mycket mer än att jag ogillar president Z ändå mer, han är fan värre än alla tiggare tillsammans utanför affärerna.

Edit: Bra nu kan jag rösta om jag vill. Men tyvärr fanns inget allternativ för mig.
Senast redigerad av Psykbryt76 2022-06-21 kl. 21:40.
Citera
2022-06-21, 21:39
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
I början stod jag på Ukrinas sida och ogillade Ryssland.
Nu har detta ogillande nyanserats en aning till avsky.

Det är lugnt.
Jag förväntar mig en hel drös av exakt sådana här svar. Men du hann först, som så ofta.
Grattis! Du vinner en stavmixer från Electrolux.
Citera
2022-06-21, 21:47
Medlem
Opaques avatar
Är fortfarande emot Ryssland, men i senaste veckan nyanserat och fått för mig att invasionen kanske inte riktigt var Putins masterplan, utan att den handlar om att försvaga EU och splittra dom. Har inga som helst belägg eller förklaring hur jag tänker.
Jag bara såg en vision en kväll om hur Ryssarna sitter i förhandlingarna med Tyskarna senhösten 2022 i framtiden och då ryssarna har alla fulla bingobrickor på bordet och frågar tyskarna ifall de vill åka hem till Tyskland ikväll och tala om för sin befolkning att ta på sig extra kläder under vintern 2022-2023 och skonsamt tala om att många företag kan ta och klappa igen, eftersom det blev tji rysk gas.

Naturligtvis kommer tyskarna att ge med sig. EU-medlemmar blir sura och kommer att ifrågasätta tyskarnas lojalitet. Det vore en stor seger för Putin. Invasionen var bara en täckmantel för testa terrängen hos EU och hinna så split innan Putin vrider om kniven gentemot tysklnad.
Man kanske inte riktigt fattar att ryssarna har tagit ett stadigt grepp om tyskarnas bollar. Den här räddningsplanen som tyskarna presenterar för att ersätta ryska gas är rent av löjeväckande. Det är en spott i havet.
Senast redigerad av Opaque 2022-06-21 kl. 21:54.
Citera
2022-06-21, 22:13
Medlem
Vafan konstig omröstning. Alternativet "I början stod jag helt på Ukrainas sida och det gör jag fortfarande." saknas ju helt?
Är röstningen enbart till för de som ändrat åsikt?
Citera
2022-06-21, 22:19
Medlem
statsterrorists avatar
Den subtila manipulationen med olika knep från mainstream media för att påverka massornas tyckande har blivit mer och mer tydligt, och enklare att genomskåda/notera. Läser/lyssnar/ser man bara på mainstrem media blir det svårt att få en (mer) balanserad syn på det som händer (läs komma närmare sanningen), och följdaktligen svårare att byta åsikt om det som sker.

Jag har nyansierat min ståndpunkt 'tack vare' den propagandaliknande 'nyhetsrapporteringen' och de uppenbara försöken att medelst olika subtila medel manipulera 'åskådarna'.
Citera
2022-06-21, 22:39
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Jag trodde inte Putin var en krigshetsare och detta var bara snack från Pentagon.

Men nu inser jag att Pentagon, "Judarna", globalisterna, sionisterna, Bush, Obama, krigshetsare med mera...hade inte fel om Ryssland.
Citera
2022-06-21, 23:01
Medlem
Var Rysslandsvänlig innan och tyckte Putin kändes som en vuxen i rummet.

Efter 24 februari ser jag Putin och hans gäng som en bunt bångstyriga tonåringar typ i paritet med respektblattar i orten som saknar all verklighetsuppfattning och respekt både för sitt eget folk och andras , Ryssland har skämt ut sig på ett sätt som saknar motstycke i modern tid. Allt man snackat om att vi är ogrundade ryssofober i väst etc har man nu själva bevisat att man bör tydligen ha en fobi. Höjdpunkten av allt var väl när Lavrov sa att dem inte hade invaderat Ukraina, ett riktigt skämt. Putin som innan med varit lite svagt Pro nationalister etc framstår också numera som riktig svensk socialtantsvänster som gastar om nazister och knarkare. Dock ska sägas att Ukraina är en nation i paritet med Ryssland när det gäller innehålla våldsdyrkande psykopater och liknande vilket gör kriget ännu smutsigare det är Balkan över det hela när slaviska folk slåss mot varandra verkar alla spärrar släppa.
Citera
2022-06-21, 23:18
Medlem
henrikos avatar
Jag var kritiskt innan, till den amerikanska imperialismen, och är det fortfarande.

Från dag ett ansåg jag att Putin inte har rätt att gå in i Ukraina, även om han är kritisk till amerikansk imperialism. Detta anser jag fortfarande. Just nu hoppas jag den amerikanska imperialismen kan hjälpa till att krossa Putin.

Den amerikanska imperialismen får vi nog bekämpa på andra sätt. Putins sätt verkar inte framgångsrikt, om det nu var detta som var syftet.

Men vem vet. Vi har verkligen inte sett det sista av detta, som jag från början tippade på skulle ta 4 år.
Citera
2022-06-21, 23:21
Medlem
Var på Ukrainas sida och är det fortfarande. Kan dock inte skaka av mig känslan att det är något fuffens med allt.

Ryssland har helt brutit karaktär och man får känslan att dom beter sig som ett stort nordkorea nu. Väldigt underligt beteende.

Och allt som händer skadar europa och Ryssland oerhört. Europa behöver Rysska råvaror och Ryssland behöver europeisk teknik och handel. Nu klipps dom banden för oöverskådlig framtid. Båda parter blir försvagade.

Media går inte att lita på. Men de galna uttalandena från Ryska politiker samt de galna tv värdarna i Ryssland gör dock att dom får aldrig ta kontroll över Ukraina. Jag hoppas verkligen att väst inte sviker så att det sker.
Citera
2022-06-21, 23:28
Medlem
UrsusSpelaeuss avatar
Hade vid krigets början ingen stark åsikt om Ryssland annat än något positiv. Ukraina vet jag är ett land som skapades nån gång när jag var grabb och att ukrainare är ryssar minst lika mycket som skåningar och götar är svenskar. Jag var också medveten om allt som hänt i detalj sen Maidan 2014. Vad Azov m.fl. gjort uppe i Donbass och Lughansk från 2014 till 2022 (mördat ryska civila). Tänkte på det som en relativt avlägsen grej annat än att jag faktiskt känner/känner till en snubbe som åkt ned och krigar för Azov. Ingen aning hur det gått för honom riktigt. Ingen vän direkt. Bekant. Han är definitivt nazist.
Det som fått mig att faktiskt skaffa en stark åsikt är Igor Valerevich Kolomoiskys inblandning i Maidan och Azov bland annat. När Carl Bildt och George Soros tycker något ska man också vara på sin vakt, de företräder bara ondska. Samma gäller svensk MSM som aftonbladet, expressen m.fl. De glömmer egna artiklar 2014-2015 om nazister som åker till Ukraina för att döda ryssar och börjar sedan heja på precis samma människor helt ogenerat några år senare. Vad fan är det som pågår mellan judar och nynazister?
Just mainstreammedias lögner är också väldigt uppenbara, helt utan att läsa rysk, arabisk eller kinesisk media. De ger varken när, var eller hur utan bara en ström med memes och påståenden. Läser man däremot ryssmedia så skriver de i detalj vad som pågår just nu nere på marken. Exempelvis vid Azotfabriken i Severodonetsk. Man kan läsa västmedia i flera timmar utan att få någon faktisk information om någonting. I vissa fall kan man även läsa detaljer som stod i rysstidningarna i t.ex. amerikanska tidningar efter några dagar. Det kröp ju fram att The Ghost of Kiev var en bluff. Ingen snackar om den fejkade "Bucha", ammunitionen är faktiskt på upphällning, det går verkligen dåligt för Ukraina m.m. I Sverige är informationsnivån ännu lägre och propagandadimman hänger än så länge väldigt tät.

Ett har alltid varit säkert: Bonnier m.fl. har egna agendor. Deras tidningar och all mainstreammedia speglar dessa globalistiska agendor och inte sanningar eller hur saker faktiskt är. Man ska nästan utan undantag anta att allt de säger är lögn eller förvrängt. Just att de går an som de gör har gjort mig väldigt pro-rysk snarare än medveten men obrydd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in