Resultat: Har du ändrat din åsikt om Ukrainakriget?
I början stod jag på Rysslands sida. Nu står jag på Ukrainas sida.
5,22%
18 röster
I början stod jag på Rysslands sida. Nu är jag mer osäker.
1,16%
4 röster
I början stod jag på Ukrainas sida. Nu står jag på Rysslands sida.
6,09%
21 röster
I början stod jag på Ukrainas sida. Nu är jag mer osäker.
8,99%
31 röster
Jag har hela tiden varit på Ukrainas sida och har inte bytt åsikt
54,49%
188 röster
Jag har hela tiden varit på Rysslands sida och har inte bytt åsikt
13,33%
46 röster
Jag har hela tiden varit osäker och inget har fått mig att ändra åsikt
10,72%
37 röster
2022-06-22, 09:57
Medlem
psychicsailors avatar
Frågan förutsätter att man väljer sida. Man måste inte välja sida. Om ni som lagt mycket tid på kriget bara lär er en sak, förstå det.

Därmed inte sagt att de som väljer sida tänker fel!
Citera
2022-06-22, 10:22
Medlem
kibokos avatar
Intressant att TS själv inte deltar i sin egen omröstning.
Citera
2022-06-22, 10:39
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Det brukar ju sägas att debatt på sociala media aldrig leder till att någon byter åsikt. Alla är i evighet nedgrävda i de egna skyttegravarna. Tänkte att det skulle vara intressant att undersöka i vilken mån det stämmer här på FB.

Innan 2022 så tvivlar jag på att mer än 5% av Sveriges befolkning brydde sig ett jota om Ukraina, eller hade mer än en dimmig uppfattning om vad som pågick där. (Jag tillhörde själv den stora ointresserade majoriteten.)

Men efter att Rysslands invasion/specialoperation inletts så hade plötsligt 95% av befolkningen en bestämd och passionerad åsikt i frågan -Även jag. Majoriteten ansåg säkerligen att Ryssland var "bu" och Ukraina var "bä". Men jag vågar inte riktigt gissa på fördelningen. Eller om det har skett någon förändring i opinionen över tid.

Det skulle vara intressant att höra om det finns några här som var på ena sidan i debatten i Februari, men sedan dess har bytt ståndpunkt och nu snarare sympatiserar med den andra sidan. Och i så fall vad som fick er att ändra åsikt.

I annat fall så kanske man hade oreserverad sympati med den ena sidan i Februari, men att man sedermera har fått en mer ambivalent syn på saken -Att man nu inte entydigt sympatiserar med varken den ena eller andra sidan i konflikten.

Omröstningen är öppen, för annars går resultatet inte att lita på. Man får gärna utveckla sitt svar i tråden också, eller definiera andra varianter som inte täcks in i omröstningsalternativen. Det går bra att svara i omröstningen även om man inte har varit aktiv i Ukraina-trådarna.

Slutligen vill jag understryka att det inte är att betrakta som någon personlighetsbrist att man ändrar eller nyanserar sin åsikt som resultat av debatt eller egen research. Tvärtom så är det ett tecken på personlig mognad.

Jag vill starkt avråda från att "outa" någon annans konto som man anser har ändrat sin åsikt i frågan om Ukraina. Det är inte vad tråden är till för. Om man däremot vill diskutera någon offentlig personer som bytt åsikt, så är det helt ok. Folk som drygar sig och försöker förstöra tråden kommer jag rapportera om tillfälle ges.

Tycker det fattas några rader i omröstningen:
- Jag har alltid varit på Svensk sida och utgår ifrån vad som är bäst för sverige
- Jag vill se en fred så fort som möjligt oavsett utgång då det gagnar sverige
- Jag förstår att denna konflikt i praktiken inte har med Sverige att göra
- Jag vägrar välja sida, utgår ifrån Sveriges väl
Citera
2022-06-22, 10:55
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elenberg
Svenskar som "håller på ryssland" måste hålla käftarna såvida ni inte bor där eller krigar i deras armé, vilket jag starkt tvivlar på att någon här gör.
Fast vad är detta för typ av argument? Kan man då inte säga exakt samma sak om någon som håller på Ukraina?

Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Det var inte krig innan Putin startade ett. Inte så mycket att fundera på, eller nyansera.
Fast fullt så enkelt är det inte, en väpnad konflikt hade pågått i åtta år. Bekymret är egentligen inte att Ryssland anföll utan att de inte vann direkt. Hade exempelvis USA gått in i Mexiko för att stoppa ett inbördeskriget i dess norra delar skulle få ha reagerat eller ansett det som moraliskt förkastligt.
Citera
2022-06-22, 11:04
Medlem
CHR1Ll50Ns avatar
Jag har aldrig varit på någons sida när det gäller kriget. Bara min egen sida när allt snart barkar åt helvete.
Detta är ett långt utdraget krig som vi alla ”vanligt” folk får betala dyrt för.

Det gäller att vara objektiv. Men Putin har varnat för det här scenariot länge. Ingen har lyssnat och bara skrattat åt det. Nu sitter skrattet långt nere hos de flesta.
Citera
2022-06-22, 11:06
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Tycker det fattas några rader i omröstningen:
- Jag har alltid varit på Svensk sida och utgår ifrån vad som är bäst för sverige
- Jag vill se en fred så fort som möjligt oavsett utgång då det gagnar sverige
- Jag förstår att denna konflikt i praktiken inte har med Sverige att göra
- Jag vägrar välja sida, utgår ifrån Sveriges väl
Detta är den vettiga ståndpunkten.

Att försöka förstå geopolitiska konflikter i termer av "ond/god" & vem man "håller" på är naivt & efterblivet.
Ungefär som att "hålla" på något jävla engelskt fotbollslag.
Citera
2022-06-22, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Fast vad är detta för typ av argument? Kan man då inte säga exakt samma sak om någon som håller på Ukraina?

Fast fullt så enkelt är det inte, en väpnad konflikt hade pågått i åtta år. Bekymret är egentligen inte att Ryssland anföll utan att de inte vann direkt. Hade exempelvis USA gått in i Mexiko för att stoppa ett inbördeskriget i dess norra delar skulle få ha reagerat eller ansett det som moraliskt förkastligt.

För att ni är neckbeards som bor hos mamma, aldrig varit i Ryssland, inte talar ett ord ryska och endast håller på Ryssland för att några feta bittra amerikanska edgelords skrev på twitter att Ryssland fajtas mot the new world order. Det är där skillnaden ligger
Citera
2022-06-22, 11:11
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag bryr mig inte mer eller mindre om Ryssland eller Ukraina som land, utan det handlar om principer.

Ryssland är en diktatur som invaderat ett land av anledningen att det ville demokratiseras och närma sig väst. Sedan har Ryssland hittat på en massa andra ursäkter som folkmord på ryssar och avnazifiering som man kan bortse från.

Ryssland måste få betala ett högt pris för vad det har gjort, för att statuera exempel åt andra diktaturer (ex Kina) som har liknande planer för demokratier i sitt närområde (Taiwan, i exemplet med Kina).

Ukraina får därför inte vika en tum vad gäller Rysslands anspråk på deras territorium, just på grund av den symbolhandling det skulle innebära att en demokrati viker sig för en diktatur. Eftersom kampen gäller alla människor som föredrar demokrati framför diktatur (alltså inte Rysstrollen och de som inte gillar västerländsk hedonism) finns det ingen gräns för hur mycket hjälp som ska erbjudas Ukraina och hur långt man ska bekämpa Ryssland. Stigande priser på mat och bensin är inget argument i sammanhanget, för att låta Ryssland gå vinnande ur kriget.

Helt rätt! Motar vi inte Olle i grind nu kommer följderna bli etter värre i framtiden. Att bara se på sin egna plånbok JUST FÖR STUNDEN är naivt, på gränsen till politiker-korkat.
Citera
2022-06-22, 11:25
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
Intressant att TS själv inte deltar i sin egen omröstning.
TS är ett rysstroll, detta är ytterligare en i raden av cope-trådar skapade av desperata pro-ryska losers.
Citera
2022-06-22, 11:26
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Saknar röstalternativet "Jag hade en nyanserad syn från början och har behållit den". Osäker har jag aldrig varit. Eller alltid varit förstås. Bara idioter är tvärsäkra på något.

Gillar inte den här "den som inte är för oss är mot oss"-inställningen i allmänhet. Den är jag alltid emot.

Vi MÅSTE göra något, nu, nu, nu är psykopatsnack.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2022-06-22 kl. 11:32.
Citera
2022-06-22, 12:20
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Jag har försökt vara öppen för allt från första början ända sen Sovjetunionens delning och har sen dess tyckt att båda sidor har sina brister. Det som fått mig väga över på Rysslands sida är att MSM totalt tagit ställning för Ukrainas sida. Finns ingen objektiv rapportering och liknar i närtid hatet mot SD och Trump och reklamen för Covid-vaccin som inte är något vaccin. Alla i tråden som direkt köper all MSMs propaganda gör också sitt för att jag nu står på Rysslands sida.

Så min röst blir nu,
Tidigare neutral men på senare tid står jag på Rysslands sida.
Citera
2022-06-22, 12:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Detta är den vettiga ståndpunkten.

Att försöka förstå geopolitiska konflikter i termer av "ond/god" & vem man "håller" på är naivt & efterblivet.
Ungefär som att "hålla" på något jävla engelskt fotbollslag.
Mycket bra argumenterat.
Polariseringen har förmodligen uppstått via massmedia osv.
Minns att det har kunnat vara så polariserat under Vietnam kriget och konflikten Israel/Palestina.
Övriga konflikter har folk inte engagerat sig i på liknande vis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in