2022-06-22, 12:24
  #169777
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Deras kärnvapen lär väll knappt vara i dugligt skick. Tänk på att jollen Moskva skulle vara ett osänkbart superfartyg.

Nja, det är det aldrig någon seriöst insatt som påstått. Fartyget var gammalt, sparsamt uppgraderat och med flera väl kända svagheter.

Däremot var det stort och fortfarande slagkraftigt i sjöstrid, och i mindre grad luftvärnsmässigt.
Citera
2022-06-22, 12:26
  #169778
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Det är PK att hävda kriget handlar om rasism.
Kriget handlar om gas.
Citera
2022-06-22, 12:28
  #169779
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Det är PK att hävda kriget handlar om rasism.
Kriget handlar om gas.

Du gillar inte PK så mycket va?
Citera
2022-06-22, 12:31
  #169780
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Goda nyheter.

Proryska styrkor har blivit 55% mindre.

Det brinner på rysk oljeanläggnig.

Källa: SVT
Citera
2022-06-22, 12:34
  #169781
Medlem
Office of the UN High Commissioner for Human Rights (OHCHR) har hittills registrerat 10308 civila förluster, 4597 döda och 5711 skadade
https://www.ohchr.org/en/news/2022/06/ukraine-civilian-casualty-update-21-june-2022


Senaste uppdateringen från Ryska försvarsministeriet
OBS detta är från Ryska försvarsministeriet inget är mina egna påståenden
https://t.me/s/mod_russia
https://vk.com/mil
https://vk.com/wall-133441491_811744
211 flygplan
132 helikoptrar
1308 drönare
349 Luftvärnssystem, S-300, Buk M-1, Osa
3733 pansarvagnar och bepansrade stridsfordon
594 MLRS raketartillerifordon
2081 fältartilleri och granatkastare
3801 enheter av speciella militära fordon.

Senaste uppdateringen från Ukrainas försvarsministerium
https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA
https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA/posts/343259067986552
OBS detta är från Ukrainas försvarsministerium inget är mina egna påståenden.
De totala stridsförlusterna för fienden var ungefär:
34230 Personal / Personer
1496 Pansarvagnar
3614 Bepansrade stridsfordon / APV
752 Artillerisystem
239 MLRS raketartillerifordon
99 Luftvärns system
216 Flygplan
182 Helikoptrar
614 UAV operativ-taktisk nivå
137 Kryssningsrobotar
14 Fartyg / båtar / kutter
2543 Fordon / Bränsletankar
60 Specialutrustning

Tidigare rapporteringar
2022-06-21
2022-06-20
2022-06-19 50 officerare + felräkning
2022-06-18 Volodymyr Karpenko
2022-06-17
2022-06-16
Citera
2022-06-22, 12:34
  #169782
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Goda nyheter.

Proryska styrkor har blivit 55% mindre.

Det brinner på rysk oljeanläggnig.

Källa: SVT

Är det ironiskt menat?
Citera
2022-06-22, 12:35
  #169783
Medlem
ConspiracyEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Ryssar är inga unika varelser.
Ge dom lite pengar så ska du se att dom är finare än vad dom är.

Ryssar är dock väldigt nationalistiska. Men inte nationalistiska på det sätt som vi uppfattar nationalism. Deras nationalism är mer att "slå ned på andra länder", än att bygga upp sitt eget land först.
Mycket tyder på att det finns många i Ryssland som via sociala medier försöker att hjälpa den nationalistiska rörelsen i väst. Det är inget jag kan bevisa, men jag är ganska säker på att det är så det ligger till. Men tror du att de gör detta för att destabilisera västvärlden, dvs starta inbördeskrig mellan nationalister och globalister, eller tror du att det handlar om att de vill se regerings-skiften runt om i väst, där regeringarna inte är fientligt inställda mot Ryssland?

Ryssland har ju dessutom rustat upp sin militär ganska länge nu om jag inte har fel (detta är bara något jag har hört, från bla Åkesson, som för många många år sedan ansåg att Sverige borde rusta upp sitt försvar pga detta). Det skulle därför också kunna vara som så att de vill se regerings-skiften i västvärlden, så att de nya regeringarna som inte är fientligt inställda mot Ryssland, låter dem fortsätta rusta upp sin militär utan att införa några sanktioner osv.

Det jag inte gillar med hela denna situationen är att globalisterna använder detta som en avlednings-manöver. Många i väst glömmer bort alla problem som globalisterna har skapat i väst, då de fokuserar allt på Ryssland. De som är mest emot Ryssland är samma människor som har skapat alla problem i Sverige och i väst, och genom att sätta igång hela propaganda-apparaten mot Ryssland, kan de på så sätt krossa de som riktar kritik mot allt som sker i väst, då dessa målas ut som "lojala mot Ryssland", trots att de egentligen inte är det.
Citera
2022-06-22, 12:38
  #169784
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Det är PK att hävda kriget handlar om rasism.
Kriget handlar om gas.

Det politiskt korrekta är väl ändå att vara upprörd över att ryssland startar krig och att tycka synd om det hjältemodiga Ukraina, som kämpar tappert. Och vara stolt över att ens ledare hälsar på Zelensky?
Citera
2022-06-22, 12:42
  #169785
Medlem
Hur pass försvagad är Rysslands totala militära kapacitet?

Nu tänker jag inte på manskap utan på deras helikoptrar,missiler,stridsvagnar etc.

Om man ska höfta lite i procent tror ni att dom kan ha gjort av med 20-25% av totalen?
Citera
2022-06-22, 12:43
  #169786
Medlem
Snapcounts avatar
Så har Putins "mirakelman" fått sparken alleredan ?

ISW: General Aleksander Dvornikov er trolig degradert av Putin – kan tyde på alvorlig krise i Kreml

Ifølge Institute for the study of war (ISW) oppgir flere uavhengige kilder at generalen ikke lenger leder Russlands blodige krig mot broderfolket i Ukraina. En gruppe undersøkende journalister i Bellingcat skrev 17. juni at Putin planlegger å erstatte Dvornikov som øverstkommanderende for invasjonen.

Årsaken skal være overdrevent alkoholbruk og manglende tillit fra russiske styrker, skriver Berlingske.

Den russiske reserveoffiseren Oleg Marzoev skal 21. juni ha hevdet at russiske militære tjenestemenn snart vil utnevne generalen for hæren, Sergey Surovikin, til nyl sjef for det sørlige militærdistriktet og erstatte Alexander Dvornikov.


https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2022/06/22/195853726/isw-general-aleksander-dvornikov-er-trolig-degradert-av-putin-kan-tyde-pa-alvorlig-krise-i-kreml

Man blir nog inte ett fyllo vid 60 år.., så jag vet nog inte vad jag skall tro om det.
Citera
2022-06-22, 13:00
  #169787
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Hur pass försvagad är Rysslands totala militära kapacitet?
Nu tänker jag inte på manskap utan på deras helikoptrar,missiler,stridsvagnar etc.
Om man ska höfta lite i procent tror ni att dom kan ha gjort av med 20-25% av totalen?

Här är en uppskattning: https://www.minusrus.com/en
Uppdateras baserat på Ukrainas siffror om ryska förluster.
Citera
2022-06-22, 13:06
  #169788
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Så har Putins "mirakelman" fått sparken alleredan ?

ISW: General Aleksander Dvornikov er trolig degradert av Putin – kan tyde på alvorlig krise i Kreml

Ifølge Institute for the study of war (ISW) oppgir flere uavhengige kilder at generalen ikke lenger leder Russlands blodige krig mot broderfolket i Ukraina. En gruppe undersøkende journalister i Bellingcat skrev 17. juni at Putin planlegger å erstatte Dvornikov som øverstkommanderende for invasjonen.

Årsaken skal være overdrevent alkoholbruk og manglende tillit fra russiske styrker, skriver Berlingske.

Den russiske reserveoffiseren Oleg Marzoev skal 21. juni ha hevdet at russiske militære tjenestemenn snart vil utnevne generalen for hæren, Sergey Surovikin, til nyl sjef for det sørlige militærdistriktet og erstatte Alexander Dvornikov.


https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2022/06/22/195853726/isw-general-aleksander-dvornikov-er-trolig-degradert-av-putin-kan-tyde-pa-alvorlig-krise-i-kreml

Man blir nog inte ett fyllo vid 60 år.., så jag vet nog inte vad jag skall tro om det.
Ryssar gonna kepp vara ryss ^^
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in