2022-06-22, 08:49
Medlem
GW uttalade sig imorse om Helenafallet i TV4.
Det har inte kommit närmare någon lösning, illa skött från början och tycker det är illa att fallet läggs ner. Familjen Andersson är också upprörda över detta.
Det finns mer att utreda och dra i, tycker han.
Intressant
Citera
2022-06-22, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Det har inte kommit närmare någon lösning, illa skött från början och tycker det är illa att fallet läggs ner. Familjen Andersson är också upprörda över detta.
Intressant
Han tycker så mycket. Han är delaktig i att fallet är illa skött. Han påstår ju att han tror sig veta vilka som ligger bakom detta så varför gör han ingenting konkret då. Han om någon har väl kontakter och dessutom pengar. Seså Leif fram med stålarna och bekosta dykningar i vänern och se till att dina gm får lämna dna att jämföra med dna från skon till att börja med.
Citera
2022-06-22, 09:28
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
"Mannen med pilotglasögon" var officiellt misstänkt i två år. CL hann vara det i tio månader - och skulle enligt Peter Thylén snart ha avskrivits.

Men du blundade effektivt för kärnan i min kritik: Det är ett jävla oskick att påstå att polisen "lät" CL gå i graven som misstänkt. Läs mitt inlägg ovan igen och fundera innan du tramsar!
Du är i din fulla rätt att anse det som trams att kritisera polisens använding av våldsmonopol (anhållande i detta fall) och sekretess. Varför du skriver det är däremot oklart.

Jag förstår inte varför du hänger upp dig på frågan om polisen visste att CL var döende nu. Poängen är att de rimligen visste redan i höstas att bevisning mot CL saknades och att det var ytterst osannolikt att ny bevisning skulle dyka upp. I det läget kunde man ha avskrivit CL, alternativt offentliggjort vad misstankarna bestod i så att CL kunnat försvara sig. I och med FU-sekretess så fick han aldrig den möjligheten, och det ÄR ett j-a oskick.
Citera
2022-06-22, 09:38
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Han tycker så mycket. Han är delaktig i att fallet är illa skött. Han påstår ju att han tror sig veta vilka som ligger bakom detta så varför gör han ingenting konkret då. Han om någon har väl kontakter och dessutom pengar. Seså Leif fram med stålarna och bekosta dykningar i vänern och se till att dina gm får lämna dna att jämföra med dna från skon till att börja med.
Kommentar om skon:
vi bör komma ihåg att DNA-spåret på skon inte är ’konklusiv bevisning’ (som t.ex. kniven i Linköping med både GM och BOs blod på); en träff binder inte någon till ett brott. Det gäller i synnerhet om MGM har vistats på samma plats (fest, bil, diskotek) som HA. Det finns dessutom enligt LGWP tveksamheter om hanteringen av sagda sko; om jag minns rätt så har han själv tagit i den.

Jag tänker att en DNA-träff i register hade varit utmärkt för att hitta en okänd GM, men av mindre värde för att binda någon till ett brott (som heller inte är bevisat). Detta sagt vore det naturligtvis besvärande för en MGM att bindas till skon från en antaget mordoffer. Det skulle ju kunna få något vittne att träda fram, eller kanske t.o.m ett erkännande. Men LGWP har inte tvångsmedel till sitt förfogande för topsning, så vi kan knappast kräva det från honom.
Citera
2022-06-22, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar om skon:
vi bör komma ihåg att DNA-spåret på skon inte är ’konklusiv bevisning’ (som t.ex. kniven i Linköping med både GM och BOs blod på); en träff binder inte någon till ett brott. Det gäller i synnerhet om MGM har vistats på samma plats (fest, bil, diskotek) som HA. Det finns dessutom enligt LGWP tveksamheter om hanteringen av sagda sko; om jag minns rätt så har han själv tagit i den.

Jag tänker att en DNA-träff i register hade varit utmärkt för att hitta en okänd GM, men av mindre värde för att binda någon till ett brott (som heller inte är bevisat). Detta sagt vore det naturligtvis besvärande för en MGM att bindas till skon från en antaget mordoffer. Det skulle ju kunna få något vittne att träda fram, eller kanske t.o.m ett erkännande. Men LGWP har inte tvångsmedel till sitt förfogande för topsning, så vi kan knappast kräva det från honom.
Nej jag vet. Blir bara så frustrerad över hur detta fallet har skötts.
Citera
2022-06-22, 10:43
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Intressant
Han var ju själv med och jobbade med det när det begav sig. Så han är ju väldigt insatt. Det blir konstigt när han kritiserar detta.
Citera
2022-06-22, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Helt klart har de mer på honom än vad som framkommit. Vad vi vet hade han en liknande bil som sågs, var ute och försökte ragga tjejer både före och efter försvinnandet. Bor åt samma håll som H, förändrades efter händelsen. Har en mysko hemsida på Facebook
( som troligtvis är C.L sida? )

Men det stämmer ju inte att han var ensam då vittnen hört fler än en mansröst.
Men han är inte typen som skulle skvallra på andra om han varit med vid försvinnandet eller varit vittne.

Asså, det är så svårt min vän.. delvis för att detta fallet är som sagt beroende på vilket narrativ man vill att det ska vara.. Det finns ett scenario för varje person, "Herr Päron med kofoten i köket"

Däremot så är det enklaste lösningen oftast svaret, därav så kanske Helena gick hem och stötte på en enstöring/ensamvarg med schizofreni som har historik av att vara på ensamma tjejer. De har ju letat efter personen som sticker ut/vem kan hon ha stött på där på natten. Och här har vi en kille som ingår i det narrativet. Skulle förklara det som de flesta tror, hon stötte på en "galning"

Det kanske är jag som söker en mordgåta? Liksom vill att det ska vara "Järngänget"

Lite som med Palmemordet, man vill att det ska vara radiomän som sprang runt likt KGB. Kurder, Israeliska agenter eller varför inte Palmes närmaste/egna partiet som plockade ut honom, hundratals böcker med konspirationer och alternativa teorier. Sanningen var att det var en halvkänd kriminell som bodde Rotebro som var inne i Sthlm för att få tag i sitt amfetamin, känd för sitt heta temperament och av en slump springer in i Palme.. bestömmer sig direkt för att skjuta honom.. en tjänst på sin fängelsepolare (Bombmannen) Mer spännande än så var det inte liksom. Ett pundare som vart förbannad..
Citera
2022-06-22, 13:16
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Han var ju själv med och jobbade med det när det begav sig. Så han är ju väldigt insatt. Det blir konstigt när han kritiserar detta.
Om man skall vara rättvis så grundar sig LGWPs kritik på att den inledande utredningen var undermålig, i första hand genom att man inte omgående förhörde HAs bekanta och de hon träffat under kvällen. Han menar att det gav dem tillfälle att snacka ihop sig och sedan hålla fast vid en gemensam berättelse om vad de minns och inte minns.

Sedan var LGWP mycket riktigt inblandad och satt i Efterlyst och förklarade att man hade en högst trolig GM. Jag vet inte om det är samma som han senare bjöd på middag när det visade sig vara fel, eller om det var ytterligare en MGM.

Men vi skall som alltid i spaningsmord komma ihåg att oddsen är dåliga, i synnerhet när man inte har en kropp eller någon form av vittne till brottet. Det jag undrar över är dock om man 1992 undersökte alla bilar som ägdes av HAs bekanta. Det borde vara mycket svårt att transportera en död kropp utan att lämna spår i bagageutrymmet av hår, blod, sekret, m.m.
Citera
2022-06-22, 13:23
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
För en tid sedan träffade jag en person (en gammal bekant som jag sällan ser nu för tiden) med hygglig insyn i fallet. Han/hon förklarade att Bröderna O är polisiärt grundligt utredda och helt ointressanta i fallet. De ska ha ett mycket dugligt alibi. De ska inte ens ha varit kompisar med Helena.

Vi kan släppa misstanken mot Bröderna O.

Jag har faktiskt väntat på det här inlägget från dig...
med just den här typen av "info" om Bröderna O.

Magkänslan du vet...
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-06-22 kl. 13:55.
Citera
2022-06-22, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Om man skall vara rättvis så grundar sig LGWPs kritik på att den inledande utredningen var undermålig, i första hand genom att man inte omgående förhörde HAs bekanta och de hon träffat under kvällen. Han menar att det gav dem tillfälle att snacka ihop sig och sedan hålla fast vid en gemensam berättelse om vad de minns och inte minns.

Sedan var LGWP mycket riktigt inblandad och satt i Efterlyst och förklarade att man hade en högst trolig GM. Jag vet inte om det är samma som han senare bjöd på middag när det visade sig vara fel, eller om det var ytterligare en MGM.

Men vi skall som alltid i spaningsmord komma ihåg att oddsen är dåliga, i synnerhet när man inte har en kropp eller någon form av vittne till brottet. Det jag undrar över är dock om man 1992 undersökte alla bilar som ägdes av HAs bekanta. Det borde vara mycket svårt att transportera en död kropp utan att lämna spår i bagageutrymmet av hår, blod, sekret, m.m.

Ja, Leif GW och Gärningsmannaprofil-gruppen besökte Mariestad något år efter det hade hänt och jag tror Leif GWs kritik grundar sig i vad du säger, att man inte hade förhört och kollat upp Helenas vänskapskrets, dvs vad/när/hur de tog sig in och hem etc. Man dubbelkollade inte deras alibin och många förhör med gruppen gjordes långt senare och då kan personen lätt säga; Jag kommer inte ihåg.

Man kan ha en teori om tex en okänd GM men samtidigt ska man utesluta andra teorier, detta gjordes liksom inte direkt. Utan vissa människor förhördes långt senare enligt GW.

Samt jag tror liksom det blir en krock rent polisiärt, dvs att Mariestadspolisen möter Stockholmspolisen med GW i spetsen. Det kan lätt bli ett läge där de känner sig dumförklarade och därigenom ännu mer vill hitta den GM som de själva tror. Oavsett vad du säger så kommer jag köra min tes enda in i kaklet. Man vill inte erkänna att man gjort fel osv.
Citera
2022-06-22, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Jag har faktiskt väntat på det här inlägget från dig...
med just den här typen av "info" om Bröderna O.

Magkänslan du vet...
Jag kanske kan få det att pirra ännu mer i magen på dig genom att verifiera Ugglans information?! Jag kan på väldigt goda grunder intyga att den stämmer. Tyvärr, eller vad man ska säga. Spåret och tanken var annars intressant.
Citera
2022-06-22, 14:34
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Jag kanske kan få det att pirra ännu mer i magen på dig genom att verifiera Ugglans information?! Jag kan på väldigt goda grunder intyga att den stämmer. Tyvärr, eller vad man ska säga. Spåret och tanken var annars intressant.

Tänk jag hade faktiskt även en magkänsla att just du skulle dyka upp för att i vanlig ordning verifiera Ugglan's information och intyga att den stämmer

Mönstret känns igen, det är väldigt förutsägbart det här nu.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-06-22 kl. 14:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in