2022-06-21, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Om du hade ställt dessa frågor till mig i ett PM, så hade jag raderat det inom fem sekunder. Nu lär inte det hända då du finns med på min "Ignore-list".

Detta inlägg är tillägnat de läsare som undrar över vad tusan du är ute och fiskar efter.

Tråkigt att du tar så illa upp.
Frågeställningen var helt baserad på det som kan läsas i inlägg #47400/401 samt #47415 där Du och SpiderRico har en diskussion.

Så inget illa menat - egentligen.
Citera
2022-06-21, 23:27
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico
Ja, jag har för mig att i Efterlyst inslaget (tror de finns på Youtube t.om). Så ställdes just den frågan om de killarna, och det sades att de aldrig varit misstänkta och att de inte hade något med Helenas försvinnade att göra då de satt och lyssna på musik i sin bil. Så jag antar bara att de är kollade och att de tog upp bilmärket inslaget också, tror det var en Audi men ska låta det vara osagt

Jag tror som sagt GM's går att hitta i bekantskapskretsen och att flera scenarion vi sagt här är väldigt bära sanningen.
Var väl en av killarna I bilen som hade en pappa som jobbade som polis i Mariestad.

Men herregud de borde släppa detta med grabbarna, de är oskyldiga och har hjälpt polisen sen början.
Citera
2022-06-21, 23:29
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expressen2012
Jag har följt denna tråden många år och jag har flera ggr tänkt tanken utifrån det ni skriver att det måste vara en kvinna inblandad också. På ett eller annat vis. Svartsjuka kan vara motivet och funderar man vidare så vems kille var det Helena hade fått intresse för, eller tvärtom. Vilken kille med tjej hade börjat intressera sig för Helena? Ett av dom mest klassiska motiven. En kvinna har ihjäl en annan kvinna med vittnen som gör att även killen blir inblandad
Ja inte helt omöjligt.
Citera
2022-06-21, 23:36
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Dj-t osnyggt. Polisen har enligt egen utsago inte skäl för åtal, men låter ändå denne CL gå i graven som huvudmisstänkt för ett uppmärksammat kvinnomord. Om nu bevis saknas, varför kunde man inte klämt ur sig detta medan han var i livet? Inte för att jag tror att CL med sin psykiska ohälsa hade ett livligt umgänge, men några bekanta hade han förmodligen och dessa kan alltså sett honom som mördare in i det sista.

Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Håller med!

Det här är som du skriver: Dj-t osnyggt.

Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Instämmer helt och fullt!

Fast nu behöver vi vässa hjärncellerna. Jag vänder mig framförallt mot svängningen "låter denne CL gå i graven ...". För det första måste man fråga sig: Hade polisen skäl att tro att CL skulle dö? Om inte, kan polisen inte lastas för "låta denne CL gå i graven ...". Om CL:s död kom plötsligt och oväntat - oavsett orsak - kan polisen inte lastas. Tråkigt dock att det bara blev så.

Vi vet inte av vilken orsak CL dog. Om han dog av en sjukdom - som polisen kände till - uppstår frågan om polisen hade skäl att tro att döden skulle infinna sig typ "nu". Om polisen hade haft skäl att tro att CL skulle kunna avlida "nu", hade det naturligtvis varit klädsamt om polisen också hade avskrivet honom i tid, före avlidandet. Men om polisen inte hade skäl att tro att CL skulle kunna avlida "nu", begick polisen inget fel.

Om CL tog livet av sig, kan den utlösande faktorn naturligtvis ha varit att CL hängdes ut som Helenas baneman, men det behöver heller inte ha varit så. Dock är sannolikheten för att CL skulle ha tagit livet av sig på grund av misstanken om inblandning i Helenas död relativt hög. Men detta är ingenting som polisen kan förväntas förutse. Dessutom måste polisen göra sitt jobb.

Peter Thylén på Kalla fall säger att CL tids nog skulle ha avskrivits i fallet. Kanske var det så att det skulle ha skett nu före semestern eller lite senare i höst? Om CL tog livet av sig, var det en ren "otur"/"slump" att det skedde just nu. Hade CL "väntat" hade han inte behövt "låtas gå i graven som huvudmisstänkt för Helenas försvinnande". Men det kunde CL antagligen inte veta.

Jag betraktar det inträffade som olyckligt. Polisen skulle avskriva CL i fallet - men CL hann avlida före det. Men att hävda att polisen "medvetet skulle ha låtit CL lämna jordelivet som anklagad för Helenas försvinnande" blir bara för mycket.
Citera
2022-06-21, 23:42
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Var väl en av killarna I bilen som hade en pappa som jobbade som polis i Mariestad.

Men herregud de borde släppa detta med grabbarna, de är oskyldiga och har hjälpt polisen sen början.

Ja, son till den dåvarande polischefen.
Citera
2022-06-21, 23:43
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Bröderna O och BW följer efter pilot och HA, dom ansluter med bilen strax efter Marieholmsbron och tar då kontakt med Helena. Förmodligen erbjuds hon skjuts av vännerna i bilen som medans KM lämnas kvar.
Det sista KM ser är hur BW och bröderna O lämnar platsen med HA i bilen. Han läser senare om försvinnandet i tidningen och förstår då direkt vilka som ligger bakom.

Men är det verkligen rimligt och tro att pilot skulle hålla tyst om detta? Möjligen om han var hotad till livet kanske.

KM och sambon måste väl ha haft ett samvete, ett uns av moral , ett rättspatos, dom var ju båda vänner till Helena? Det går inte att hålla om tyst om en sån här sak kan jag tycka.

Kan det vara så enkelt att KM bara tänkte på att skydda sig själv, att inte bli insyltad?
KM kanske aldrig berättade för sin sambo om promenaden med HA över Marieholmsbron?
En ynkryggs mentalitet typ: "blundar man bara tillräckligt hårt och nekar till allt kanske det aldrig skedde"?

För en tid sedan träffade jag en person (en gammal bekant som jag sällan ser nu för tiden) med hygglig insyn i fallet. Han/hon förklarade att Bröderna O är polisiärt grundligt utredda och helt ointressanta i fallet. De ska ha ett mycket dugligt alibi. De ska inte ens ha varit kompisar med Helena. Vi kan släppa misstanken mot Bröderna O.

Däremot gillar jag IB03:s idé om den där "distansminuten", Kroppholmen och Sten Ekholm!
Citera
2022-06-21, 23:54
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Fast nu behöver vi vässa hjärncellerna. Jag vänder mig framförallt mot svängningen "låter denne CL gå i graven ...". För det första måste man fråga sig: Hade polisen skäl att tro att CL skulle dö? Om inte, kan polisen inte lastas för "låta denne CL gå i graven ...". Om CL:s död kom plötsligt och oväntat - oavsett orsak - kan polisen inte lastas. Tråkigt dock att det bara blev så.

Vi vet inte av vilken orsak CL dog. Om han dog av en sjukdom - som polisen kände till - uppstår frågan om polisen hade skäl att tro att döden skulle infinna sig typ "nu". Om polisen hade haft skäl att tro att CL skulle kunna avlida "nu", hade det naturligtvis varit klädsamt om polisen också hade avskrivet honom i tid, före avlidandet. Men om polisen inte hade skäl att tro att CL skulle kunna avlida "nu", begick polisen inget fel.

Om CL tog livet av sig, kan den utlösande faktorn naturligtvis ha varit att CL hängdes ut som Helenas baneman, men det behöver heller inte ha varit så. Dock är sannolikheten för att CL skulle ha tagit livet av sig på grund av misstanken om inblandning i Helenas död relativt hög. Men detta är ingenting som polisen kan förväntas förutse. Dessutom måste polisen göra sitt jobb.

Peter Thylén på Kalla fall säger att CL tids nog skulle ha avskrivits i fallet. Kanske var det så att det skulle ha skett nu före semestern eller lite senare i höst? Om CL tog livet av sig, var det en ren "otur"/"slump" att det skedde just nu. Hade CL "väntat" hade han inte behövt "låtas gå i graven som huvudmisstänkt för Helenas försvinnande". Men det kunde CL antagligen inte veta.

Jag betraktar det inträffade som olyckligt. Polisen skulle avskriva CL i fallet - men CL hann avlida före det. Men att hävda att polisen "medvetet skulle ha låtit CL lämna jordelivet som anklagad för Helenas försvinnande" blir bara för mycket.
Enligt min mening är hela affären med CL ett tveksamt användande av statens våldsmonopol och sekretess. Trots att man haft minst 3 MGM tidigare på såvitt känt samma utredningsmaterial, varav ett par frihetsberövats, så försöker man få CL häktad utan ny konkret bevisning. När man så får bakläxa i TR så fortsätter man att fantisera om att bevisning skulle kunna finnas, fastän alla normalt tänkande inser att det var ytterst osannolikt. Ja, man skulle kunnat hitta HAs kropp i en plastsäck med CLs fingeravtryck under tejpen eller en kniv med bådas DNA på nedgrävd vid en sommarstuga, men det är så löjligt osannolikt.

Man pratade om nya DNA-undersökningar vilket också var uppenbart nonsens eftersom DNA från HAs sko säkrades redan 2020. Således var det ett 1-2 veckors projekt att jämföra med CLs topsade DNA. Vi kan alltså vara helt övertygade om att man fick negativt svar redan i höstas. Men inte ett ord om detta från PU.

När en polisutredning saknar konkret bevisning mot en MGM, och det dessutom är närmast omöjligt att komma på vad för bevisning man
hypotetiskt skulle kunna hitta, då är det antändiga att ta bladet från munnen och säga som det är. Inte vänta och se i nästan ett års tid, med en MGM i form av CL som inte har någon möjlighet att värja sig mot misstankarna pga FU-sekretess. Ett j-a oskick är vad det är.
Citera
2022-06-22, 00:03
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Enligt min mening är hela affären med CL ett tveksamt användande av statens våldsmonopol och sekretess. Trots att man haft minst 3 MGM tidigare på såvitt känt samma utredningsmaterial, varav ett par frihetsberövats, så försöker man få CL häktad utan ny konkret bevisning. När man så får bakläxa i TR så fortsätter man att fantisera om att bevisning skulle kunna finnas, fastän alla normalt tänkande inser att det var ytterst osannolikt. Ja, man skulle kunnat hitta HAs kropp i en plastsäck med CLs fingeravtryck under tejpen eller en kniv med bådas DNA på nedgrävd vid en sommarstuga, men det är så löjligt osannolikt.

Man pratade om nya DNA-undersökningar vilket också var uppenbart nonsens eftersom DNA från HAs sko säkrades redan 2020. Således var det ett 1-2 veckors projekt att jämföra med CLs topsade DNA. Vi kan alltså vara helt övertygade om att man fick negativt svar redan i höstas. Men inte ett ord om detta från PU.

När en polisutredning saknar konkret bevisning mot en MGM, och det dessutom är närmast omöjligt att komma på vad för bevisning man
hypotetiskt skulle kunna hitta, då är det antändiga att ta bladet från munnen och säga som det är. Inte vänta och se i nästan ett års tid, med en MGM i form av CL som inte har någon möjlighet att värja sig mot misstankarna pga FU-sekretess. Ett j-a oskick är vad det är.

"Mannen med pilotglasögon" var officiellt misstänkt i två år. CL hann vara det i tio månader - och skulle enligt Peter Thylén snart ha avskrivits.

Men du blundade effektivt för kärnan i min kritik: Det är ett jävla oskick att påstå att polisen "lät" CL gå i graven som misstänkt. Läs mitt inlägg ovan igen och fundera innan du tramsar!
Citera
2022-06-22, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Om det nu var Helena som Sten Ekholm körde på så torde denna båt som KK12 skriver om vara intressant. Platsen som Ekholm pekar ut ligger strax söder om Kroppholmen. Troligtvis i farleden. Djupet där är runt 8 meter. Denna plats ligger cirka 1.3 distansminuter raka vägen ut från Lindholmen. Sökhundar har ju också markerat för lik i en grop bredvid golfbanan bara ett stenkast från Lindholmen. Kanske utgjorde gropen en högst tillfällig förvaringsplats innan nästa "etapp"? Kanske är det idé för polisen att gå ut med ytsökhundar till området runt Kroppholmen. Finns Helena därute så finns väl fortfarande chansen att finna henne då jag varken tror att det faktum att det är 20 år sedan eller sjödjupet hindrar en hund från att markera för lik.
Detta inlägg är från 2012...Kroppholmen ska tydligen ligga hyfsat nära B.Ws föräldrars sommarstuga på Dillö🤔
Citera
2022-06-22, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22

Ja jag ser ingen anledning till att misstro dem som vittnen, jag tror man vanligtvis försöker fastställa sånt ifrån början, just för att vittnen skall just vara vittnen och inte misstänkta GM.

Har läst på om CL nu btw 😂🙈 Men jag har svårt att förstå varför Kalla Fall har honom som Prio 1, Visst han går in i narrativet Ensam GM, som jag tolkar det så verkar han vara en enstöring med begränsad social förmåga (T.om prat om diagnos). Är det att det gick rykten om att han varit på tjejer innan som gör honom till misstänkt tro?

Utgår man ifrån scenariot att Helena gick ensam hem och stötte på CL av en slump då han brukade köra runt omkring Mariestad, samt har ett rykte att kunna vara på tjejer och vara en enstöring med diagnos.. Visst det låter ju lite som på film, den killen man vill ska vara GM. För mig låter det lite tunt men inte helt omöjligt.. Vad tror du?
Citera
2022-06-22, 03:21
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico
Ja jag ser ingen anledning till att misstro dem som vittnen, jag tror man vanligtvis försöker fastställa sånt ifrån början, just för att vittnen skall just vara vittnen och inte misstänkta GM.

Har läst på om CL nu btw 😂🙈 Men jag har svårt att förstå varför Kalla Fall har honom som Prio 1, Visst han går in i narrativet Ensam GM, som jag tolkar det så verkar han vara en enstöring med begränsad social förmåga (T.om prat om diagnos). Är det att det gick rykten om att han varit på tjejer innan som gör honom till misstänkt tro?

Utgår man ifrån scenariot att Helena gick ensam hem och stötte på CL av en slump då han brukade köra runt omkring Mariestad, samt har ett rykte att kunna vara på tjejer och vara en enstöring med diagnos.. Visst det låter ju lite som på film, den killen man vill ska vara GM. För mig låter det lite tunt men inte helt omöjligt.. Vad tror du?
Helt klart har de mer på honom än vad som framkommit. Vad vi vet hade han en liknande bil som sågs, var ute och försökte ragga tjejer både före och efter försvinnandet. Bor åt samma håll som H, förändrades efter händelsen. Har en mysko hemsida på Facebook
( som troligtvis är C.L sida? )

Men det stämmer ju inte att han var ensam då vittnen hört fler än en mansröst.
Men han är inte typen som skulle skvallra på andra om han varit med vid försvinnandet eller varit vittne.
Citera
2022-06-22, 05:56
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Tråkigt att du tar så illa upp.
Frågeställningen var helt baserad på det som kan läsas i inlägg #47400/401 samt #47415 där Du och SpiderRico har en diskussion.

Så inget illa menat - egentligen.
Ditt svar får mig att inse att man ev. kan missbedömma någons intentioner. Ett tydligt tecken på att vi bara är människor och inga robotar.
Inget illa menat här heller - efter lite eftertanke!

Eftersom jag i viss omfattning har medverkat till ärendens upplösning i delforum ABoK, så vill jag betona att jag absolut inte sitter inne med någon magisk info i detta tragiska fall.
Min egen spekulation om CL känns lite mer osäker, när jag nu har läst allt mer utav den massiva spekulativa infon i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in