2022-06-21, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Vad gäller antalet utövare (ungdomar, juniorer och aktiva seniorer, vasaloppsmotionärer undantagna) så är det väl oerhört starkt kopplat till snötillgången i Sverige eftersom typ 90% av befolkningen bor på platser med lite för dåliga vintrar - men där man har skapat konstsnöspår så har verksamheten börjat blomma upp igen efter att ha varit på nergång ett tag.
Jag håller med, jag brukar gilla att dra upp Göteborg som exempel där verksamheterna växer så det knakar och det till och med blivit så att vissa föreningar får neka barn då man har fullt i grupperna. Så i Västergötland/Göteborg har det nog aldrig varit så många aktiva i så många olika föreningar.
Citera
2022-06-21, 08:00
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
Så kanske det är, jag vet dock att Vinterstudion ofta hade ganska mycket fler tittare än Viaplay Vinter. 6an är ju dessutom en betalkanal.

Norska TV2 är som jag förstått det Norges motsvarighet till våran TV4.
Inte helt säker vad du menar här. TV4 sänder ju ingen vintersport längre, däremot sänder ju norska TV2 en hel del från världscupen i de olika skididrotterna. Det var det som var min poäng, det fler tv-bolag som sänder längdskidor i Norge (tre) än i Sverige (två).

Lite svårt att få grepp om tittarsiffrorna i Sverige och dra några slutsatser om dem. Två världscuphelger blev ju inställda efter jul och det blev ju ett lång uppehåll innan Viaplay började sända igen (efter OS). Men utifrån de tittarsiffror jag har sett så blev det inte lika stort tapp för längdskidorna som jag hade trott att det skulle bli. Däremot större tapp i Norge.

Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Vad gäller antalet utövare (ungdomar, juniorer och aktiva seniorer, vasaloppsmotionärer undantagna) så är det väl oerhört starkt kopplat till snötillgången i Sverige eftersom typ 90% av befolkningen bor på platser med lite för dåliga vintrar - men där man har skapat konstsnöspår så har verksamheten börjat blomma upp igen efter att ha varit på nergång ett tag.
Jag uppfattade att abbe kommenterade tittarsiffrorna och inte rent allmänt (antalet aktiva).

- - -

Jag är inte helt inläst på vad den nya dealen för NRK innebär men jag såg någon norsk kommentar som gick ut på att NRK kommer sända VM i sina tv-kanaler medan Viaplay kommer streama VM. Känns som en konstig lösning för Viaplay i så fall, i alla fall utifrån den intäktsmodell som Viaplay har.
Senast redigerad av Alkibiades 2022-06-21 kl. 08:11.
Citera
2022-06-21, 09:08
Medlem
Alkibiadess avatar
Intressant diskussion i Norge om höghöjdsträning och/eller träning med laget. Bakgrunden är att norska landslagen inte åker på höghöjdsläger denna säsong men att Kläbo åker på egna läger för att få hög höjd. Detta har kritiserats av både Northug och Dähli samtidigt som man från norska ledningen tycker det är viktigare att träna tillsammans som ett lag. Medan i Sverige så tränar man varken på höjd eller som ett lag.
Citera
2022-06-21, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Intressant diskussion i Norge om höghöjdsträning och/eller träning med laget. Bakgrunden är att norska landslagen inte åker på höghöjdsläger denna säsong men att Kläbo åker på egna läger för att få hög höjd. Detta har kritiserats av både Northug och Dähli samtidigt som man från norska ledningen tycker det är viktigare att träna tillsammans som ett lag. Medan i Sverige så tränar man varken på höjd eller som ett lag.

Det är väl tveksamt om höghöjdsträning har någon positiv effekt om man ska tävla på låg höjd.

"– Vi bodde og trente 70–80 døgn i høyden. Det var en viktig del av treningen, og jeg hadde veldig tro på det. Det handler om at når du trener på et veldig høyt nivå, får du en tilleggsbelastning av å trene på 2000 meter i høyden som etter min mening er ganske interessant. Jeg hadde ståltro på at dette var riktig, sier Dæhli til NRK."

Det kan väl finnas två positiva faktorer med höghöjdsträning. Båda tas upp av Dæhli i NRKs intervju.

1) Det är lättare att komma upp i anaerob metabolism på hög höjd där syretillgången är mindre. Träning över laktattröskeln är lika viktig som mängdträning på låg nivå.

2) Placeboeffekten ska man inte underskatta. Tror man stenhårt på att höghöjdsträning är bra blir man mentalr stark av detta. Det mentala och det kroppsliga hänger ihop på något vis.

Sen kan man naturligtvis träna över laktattröskeln även på låg höjd och har man ingen stark tro på höghöjdsträning så går det nog lika bra att hoppa över den om man siktar in sig på tävling på låg höjd i Planika.

Sen kan man undra om lungkapaciteten förbättras vid en längre träningsperiod på hög höjd. Man tvingas ju andas in en större mängd luft för att tillföra samma mängd syre som på låg höjd.

Sen kan man hålla med om att det förmodligen inte är bra att tre av våra främsta damåkare står utanför landslaget. Längdskidåkning är dock främst en individuell sport och åkarna har naturligtvis rätt att göra det de själva tror på är bäst. Övriga i landslaget kan dock förlora på detta. Ebba får nu inte så mycket sparring på träningslägerna när Frida inte deltar. För sprintdamerna tror jag inte att det spelar så stor roll. Det finns så många duktiga sprintåkare kvar i landslaget. Sen ska man komma ihåg att den största delen av träningen sker utanför landslaget.
Citera
2022-06-21, 13:34
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:

Tränar inte Sverige på höjd i år eller vad menar du? Landslaget har ju iaf tidigare alltid/stående haft två höjdläger per år under sommaren/hösten. Ifjol hade man fyra höghöjdsläger.

Edit: om man räknar uppladdningslägret inför OS som ”ifjol”.
Senast redigerad av Diversifierat 2022-06-21 kl. 13:37.
Citera
2022-06-21, 21:10
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
Tränar inte Sverige på höjd i år eller vad menar du? Landslaget har ju iaf tidigare alltid/stående haft två höjdläger per år under sommaren/hösten. Ifjol hade man fyra höghöjdsläger.

Edit: om man räknar uppladdningslägret inför OS som ”ifjol”.

Enda utlandslägret denna säsong är Planica/Toblach och det räknas väl inte som ett höghöjdsläger.
Citera
2022-06-21, 21:27
Medlem
Såg att Heidi Weng fortfarande lider av sin hjärnskakning och missar ett läger till. Segt.

Stenseth ännu en att gå ut med problematik kring att komma igång med träningen efter vaccin-biverkningar.
Citera
2022-06-21, 22:13
Medlem
katws avatar
Frida och Linn tränar för närvarande två dagar i veckan tillsammans. Maja kommer vara med en del framöver:

https://www.svt.se/sport/langdskidor/sa-ska-frida-karlsson-och-linn-svahn-hjalpa-varandra
Citera
2022-06-21, 23:03
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Enda utlandslägret denna säsong är Planica/Toblach och det räknas väl inte som ett höghöjdsläger.

Hm, där ser man, det var snålt.

2 stycken 2veckorsläger per år på höjd borde man hålla fast vid kan tyckas.
Citera
2022-06-22, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
Hm, där ser man, det var snålt.

2 stycken 2veckorsläger per år på höjd borde man hålla fast vid kan tyckas.

Åkarna har tydligen efterfrågat detta. I Norge har det skett en liknande utveckling.

Citat:
Ursprungligen postat av katw
Frida och Linn tränar för närvarande två dagar i veckan tillsammans. Maja kommer vara med en del framöver:
https://www.svt.se/sport/langdskidor/sa-ska-frida-karlsson-och-linn-svahn-hjalpa-varandra

Tror helt klart det är en fördel för dem att kunna köra tillsmans lite då och då, kanske framför allt rent mentalt.

På senaste sportnytt finns hela inslaget med Frida och Linn:
https://www.svtplay.se/video/35117771/sportnytt/sportnytt-21-juni-21-25?position=524&id=8vBZawm (Börjar 8 minuter in)
Senast redigerad av abbe446 2022-06-22 kl. 02:25.
Citera
2022-06-22, 03:21
Medlem
Marte Skaanes var på väg att skriva ett sponsoravtal med företaget "Uno X-mobility" som tillhandahåller bensinmackar och biltvättar i Norge. Det var så gott som klart innan det stoppades av Equinor som är huvudsponsor för rekruttlandslaget som Skaanes vid tillfället tillhörde. Anledningen var att Uno X-mobility ses som en konkurrent till Equinor.
Min poäng är att det bekräftar det jag tidigare hävdat, att Equinors spons inte kan betraktas som ett bidrag, utan snarare ett företag som betalar för en tjänst, som i detta fall är marknadsföring. Hade det varit så att Equinors spons enbart handlat om välgörenhet, som vissa härinne hävdat, hade de inte brytt sig om något sånt här.
Det var i synnerhet biltvättstjänsten som Skaanes skulle marknadsföra.

Nyheten kom ut nu men detta ska ha skett förra året.

https://www.vg.no/sport/langrenn/i/mrmrx0/forbundet-stoppet-ski-kometens-avtale-det-var-ubehagelig
Citera
2022-06-22, 08:33
Medlem
Någon som kan förklara den finska modellen? Läste i Vasabladet idag att en hel drös med åkare beviljats statligt stöd på mellan 6 000 och 20 000 euro, utgår det ytterligare något stöd från förbundet eller är det detta man får? Hade man åkt in mer än 80 000 euro i prispengar får man inte heller ta del av stödet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in