Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
Du får gärna utveckla hur rysk industri håller på att dö men det kommer du inte att klara av eller hur. I USA har mycket av industrin förvunnit och nu är det Tysklands tur. Bakgrunderna till det vet vi men vad är det för Ryssland då då vi vet att dom har billig energi, råvaror och även kompentens (du känner säker till att dom klarar av att producera mycket avancerade ting). Efterfrågan finns och det kan ju ryska staten tacka väst och sanktionerna för. Jag är ingen expert på Ryssland men låt höra från dig då. Min kunskap om öststaters industri kommer mest från Ukraina där jag varit och botaniserat, USA och Kiev-regimen dödade nästan all intressant industri där.
Jag har förklarat det flera gånger tidigare men jag tar det kort:
I princip all produktionsutrustning i Ryssland kommer från väst.
All hård och mjukvara (PLC-system) kommer från väst/Japan
Att ersätta MS Windows kommer att ta stora resurser o.s.v.
På grund av kriget har Ryssland drabbats av en brain drain de lux, kunskapen har flytt landet
Ryska ingenjörers medelålder är ca 55 år och återväxten är låg bl.a beroende på kunskapsflykten.
Rysslands substitutionsförsök kommer att ta årtionden att genomföra speciellt då Ryssland är ett relativt lågtechland.
För militärindustrin är situationen en fullständig katastrof. Alla avancerade vapen innehåller vitala komponenter från väst.
Jag skulle kunna utveckla det mycket mer men med allt sammantaget kommer Rysslands industri att skickas tillbaka många årtionden.