2022-06-22, 06:50
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Västvärlden och först Europa, inte USA, kommer få en käftsmäll utan dess like nästkommande år. Ja, jag skriver år. Detta kommer ta årtionden. Jag är beredd, är du? Vi går nu alla in i ett återskapande av medeltiden. Grattis jävla Euro-fittor. Ni vet inte vad som väntar er. Ni har ingen aning. Allt kunde ha förhindrats om västs medborgare bara stått upp mot Bilderberg och WEF, likaså IMF och World Bank. Men ni ville inte. Ni gjorde inget motstånd. Ni är i de flesta fallen fredsskadade.

Allt kunde undvikits om inte Putin invaderade Ukraina, eskalerar det bortom det kommer så klart delar av Europa skadas, men Ryssland upphöra. Vill du så gärna begå självmord så ska du få det (men inbilla dig inte att sansade Ryssar tänker som du).

Slava Ukraini!
Citera
2022-06-22, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pleiadesz
Dem syltryggarna blir det inte mkt av de blir väl typ som Francos Spanien eller Turkiet under Ww2, tongivande länderna i Europa detta läge är Litauen, Finland, Estland, Polen, England, Turkiet, Tjeckien, Slovakien

På förrädarländerna är det väl Ungern, Kroatien och Serbien som ligger troligt till.

Turkiet har ett horn emot ryssen sen länge dem gillar bara ryska pengar om det väl gäller så finns det aldrig en chans i världen att dem är i allians med Serbien eller Armenien.

Länderna med dålig erfarenhet av Ryssland samt ett England som gjort sig av med oket att ständigt behöva lyda EU är dem som styr kursen.

Tyskland ska skicka 500 fler soldater till Baltikum och bygga upp en "rapid answer brigade" på 3000 man som snabbt kan skickas till Baltikum Hur långt det senare kommer ta är nog skrivet i stjärnorna då den tyska beredskapen är bland de lägsta i Europa. Dvs inte speciellt hög.

Frankrike har redan flyttat ut sitt hangar fartyg för täcka svarta havet från Medelhavet.

Det är bara Frankrike och England som "enkelt" kan möta förband långt från sitt hemland i Europa. Alla andra måste ha hjälp främst av USA. Ukraina är dåligt ställe att slåss för NATO då vägnätet (broar mm) inte håller NATO-standard. (Sovjetiska/ryska/Ukrainska stridsvagnar är lättare). Jag vet inte heller om Ukrainsk järnväg klarar av NATO-vagnar. Detta borde ha varit en hint för Putin att Väst aldrig tänkte erövra Ryssland. Hur som helst Jag vet inte hur det ser ut i Polen och Litauen. De har ju fått en massa EU-pengar så där kanske broar med mera håller.

PS Det är troligen ett skäl till att Sovjet (Ryssland) bygger lättare "sämre" stridsvagnar. De kan köra över västs medan väst måste komma åkande med en massa pionjärer (Ingenjörer) om de vill vara offensiva in i öst.
Citera
2022-06-22, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Du får gärna utveckla hur rysk industri håller på att dö men det kommer du inte att klara av eller hur. I USA har mycket av industrin förvunnit och nu är det Tysklands tur. Bakgrunderna till det vet vi men vad är det för Ryssland då då vi vet att dom har billig energi, råvaror och även kompentens (du känner säker till att dom klarar av att producera mycket avancerade ting). Efterfrågan finns och det kan ju ryska staten tacka väst och sanktionerna för. Jag är ingen expert på Ryssland men låt höra från dig då. Min kunskap om öststaters industri kommer mest från Ukraina där jag varit och botaniserat, USA och Kiev-regimen dödade nästan all intressant industri där.
Jag har förklarat det flera gånger tidigare men jag tar det kort:

I princip all produktionsutrustning i Ryssland kommer från väst.
All hård och mjukvara (PLC-system) kommer från väst/Japan
Att ersätta MS Windows kommer att ta stora resurser o.s.v.

På grund av kriget har Ryssland drabbats av en brain drain de lux, kunskapen har flytt landet
Ryska ingenjörers medelålder är ca 55 år och återväxten är låg bl.a beroende på kunskapsflykten.
Rysslands substitutionsförsök kommer att ta årtionden att genomföra speciellt då Ryssland är ett relativt lågtechland.

För militärindustrin är situationen en fullständig katastrof. Alla avancerade vapen innehåller vitala komponenter från väst.

Jag skulle kunna utveckla det mycket mer men med allt sammantaget kommer Rysslands industri att skickas tillbaka många årtionden.
Citera
2022-06-22, 07:51
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:

Inte en normal människa kan anse att Ryssland är ett hot mot väst och NATO, ändå skickar man vapensystem till fronten. Varför? Förklara varför? Ryssen tolkar det som så. Att väst och NATO, i det långa loppet, vill invadera Ryssland.

Du hittar många här som skriver att de tror att "om vi inte slåss här i Ukraina så får vi slåss med dem senare i Sverige". De är nog inte normala människor, men det är dem du skriver med.

Innerst inne så förstår de nog att det är mindre än 5% sannolikhet, och de undviker att tänka på att de offrar hundratusentals ukrainare för att vara lite extra trygga. Samtidigt ser de sig som moraliskt överlägsna.
Citera
2022-06-22, 07:55
Medlem
rex144s avatar
Sydsvenskan:
"Polen har levererat 240 stridsvagnar och ytterligare 100 pansarfordon till Ukraina, säger landets president Andrzej Duda, enligt nyhetsbyrån NTB. Utöver detta har man även levererat annat militärt materiel. Totalt handlar det om ett stöd värt motsvarande drygt 16 miljarder kronor, enligt Duda."

Polen har även levererat kanske världens bästa självgående haubitsar Krab som har gett Ukraina stora framgångar i kriget. https://defence-blog.com/poland-signs-record-700m-howitzer-deal-with-ukraine/

Men också Grom har skördat stora framgångar https://en.wikipedia.org/wiki/Grom_(missile)
Citera
2022-06-22, 07:56
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du hittar många här som skriver att de tror att "om vi inte slåss här i Ukraina så får vi slåss med dem senare i Sverige". De är nog inte normala människor, men det är dem du skriver med.

Innerst inne så förstår de nog att det är mindre än 5% sannolikhet, och de undviker att tänka på att de offrar hundratusentals ukrainare för att vara lite extra trygga. Samtidigt ser de sig som moraliskt överlägsna.

Den som offrar Ukrainare är Vladimir Putin, ingen annan (även om man ser blodtörsten lysa igenom hos vissa Ryssar här nattetid).
Citera
2022-06-22, 08:00
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Inte en normal människa kan anse att Ryssland är ett hot mot väst och NATO, ändå skickar man vapensystem till fronten. Varför? Förklara varför? Ryssen tolkar det som så. Att väst och NATO, i det långa loppet, vill invadera Ryssland.

Det är givetvis inte sannolikt att Ryssland angriper Nato. Men det får nog betraktas som betydligt mer sannolikt än att Nato angriper Ryssland.

Och det är som bekant det senare som är den officiella orsaken till att Ryssland just nu invaderar sitt grannland Ukraina.
Citera
2022-06-22, 08:06
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Nej jag älskar fred, vill inte se någon lida och är en tragedi varje gång det förstörs ett hus på ukrainska eller donbasssidan. Dock ser ryssland ut att göra allt för att minimera civila offer och skapar upp flyktvägar och går fram långsamt skjuter bara på militära mål.

Ukraina vägrar använda flyktvägar börjar skjuta dessa, använder civila som skölderar som i azot och azov, bombar civila i donetsk och gömmer sig i skolor etc. Det är enkelt att se vem den goda sidan är det det är allierade med ryssland i spetsen.

Om du har problem med att Ukraina använder civila som sköldar. Men du har inge problem om Ukraina skjuter på dessa sköldar, då hycklar du igenom att bevisa att du bryr dig egentligen inte.

Sedan skjuter Ryssland på civila för att skapa terror. Dom gjorde även det mot Finland, och du kanske stödjer det också?
Citera
2022-06-22, 08:09
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Bandera inspirerade Ukrainare i UPA dödade många fler polacker i Galizien än det dog i Katyn-masakern.

Det stämmer men idag har Polen och Ukraina en gemensam fiende - Ryssland som är ett verkligt hot och då måste man gå samman.

Putin har lyckats uppnå två saker med sitt krig dels har han skapat en ukrainsk nationell identitet, tidigare var många ukrainare splittrade, de såg Ryssland som deras vän mycket mer än vad det pro-ryska Serbien känner då många ukrainare kände sig som ryssar. Det fanns många blandäktenskap också.
Inte ens annekteringen av Krim och kriget i Donbas har väckt sådana antiryska känslor som de ryska härjningar efter den 24 februari i år.
Som exempel kan jag nämna att den ukrainska militärpolisen förra året fick leta efter värnpliktiga som vägrat kriga i Donbas på nattklubbar...
Unga ukrainare ville inte kriga i Donbas och riskera sitt liv.

Men det har ändrats 180 grader... Putins hänsynslösa krig har väckt ukrainare från deras dvala. Idag är hela det ukrainska folket extremt motiverade och stridslystna.

Putin har även hjälp till att förbrödra polacker och ukrainare
Citera
2022-06-22, 08:11
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Mer osammanhängande debilt pladder.

Vi vilken jävla tidpunkt i historien agerade USA efter principen att varje land ska styra sig självt?

Vad fan är edert problem? Ni rapar upp en hel massa galet pladder utan förankring i verkligheten. Nu får du fan ge dig!

Har du sett USA hotat de Europeiska länderna?

Ni ska ge er. USA har inte hotat Litauen för att Litauen inte vill ha handel med Ryssland. Det är Ryssland som hotar Litauen, för sanktioner svider tydligen.
Citera
2022-06-22, 08:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ansvaret bör falla på den nation som skapat situationen genom sin invasion, d.v.s. Ryssland.
Men nu är det Ukraina som skapat situationen med minor. Ryssland har erbjudit en säker korridor ut från Odessa.

Begriper inte varför man inte kan förstå att det inte handlar om Ukrainas export eller matbristen i världen för Kiev eller NATO. De handlar om att få in NATO-krigsfartyg bakvägen in i Svarta havet. Den mat som finns går nu landvägen och Ukrainas del av matproduktionen i världen om än stor går till EU under normala omständigheter och gör det nu också.
Citera
2022-06-22, 08:17
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ska posta en sak som totalt kommer att ignoreras av ALLT och ALLA. Men jag ville få in det för framtiden.

Ryssland har INTE för avsikt att på något sätt påverka Västeuropa. Väst och NATO har dock sedan början av 1990-talet haft för avsikt att expandera österut. Hade skon varit på den andra foten (had the shoe been on the other foot) så hade väst och USA reagerat likadant.

Så ja, Ryssland skyddar sig via att ta död på "ukrainare" som historiskt är falska människor. Det är bäst om så många som möjligt dör. De är en cancersvulst. De spikade upp polacker på ladugårdsdörrar 1943. Hundratusentals. Ingen brydde sig...därför bryr jag mig inte.

DÖD åt "Ukraina" och alla deras jävla avkommor.

Du: Det är inte Ryssland fel. Krig är fel!
Också du: Död åt hela Ukraina och deras barn

Tror du behöver sluta vara PK och inse att Ryssland är dom onda och NATO är inte den försvarsallians som hotar Europeiska länder.

PK, dubbla måttstockar...ja...du börjar bli riktigt liberal nu, fast åt Putins sida.
Senast redigerad av Tom.Of.Finland 2022-06-22 kl. 08:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in