2022-06-20, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pellejoens
Nola 92 eller 93. TCL

Kan tänka mig att gymnasieskolorna fick före eftersom där står ju eleverna närmare arbetsmarknaden.
Citera
2022-06-20, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merimetso
1: Det är skillnad på kalkylerade mord och dråp, därav kan du räkna bort en stor del av din siffra här.
2. Det får kosta vad det kosta vill för mördare skall inte gå fria igen!

Vi har 458 myndigheter i Sverige som äter miljardbelopp varje år till ingen annan nytta än att hålla politiker och dess byråkrat/lobbyistkamrater i gräddfiler hela livet, därtill GER vi bort 50-70 miljarder om år i bistånd, för att inte tala om dom 100 tals miljarder om år som invandringen kostar oss totalt sett...till inget annat än skada för landet!

Listan kan göras HUR lång som helst på hur mycket av våra skattepengar som svindlas bort utan att någon lyfter ett ögonbryn, så att hålla mördare inlåsta skulle vara en piss i Torneälven i jämförelse.

1: "Det är skillnad på kalkylerade mord och dråp, därav kan du räkna bort en stor del av din siffra här".
SVAR: Jag förstår inte riktigt vad du menar. Men om du menar att det är skillnad på Mord och Dråp så stämmer det ju. Men eftersom BÄGGE brotten är av uppsåtligt dödande och den enda statistiken jag hittade var med Mord/Dråp, så får vi nöja oss med detta.

2. "Det får kosta vad det kosta vill för mördare skall inte gå fria igen!"
SVAR: Ja, men det jag menar är ju att det i slutändan skulle handla om pengar som inte finns - och skall dessa pengar kunna finnas så kommer det i slutändan att tas från vård, skola och omsorg. Idag är beläggningen på svenska anstalter 113% - Det finns med andra ord knappt plats för dom som sitter där idag/ andra slags brottslingar.

Du måste också fundera över vad man skulle vinna på att ha massa sjuka och dementa människor på våra anstalter. För skall man som mördare sitta inne livet ut, så kommer det ju betyda att dom till slut blir gamla, sjuka, dementa - och kommer kräva ett oerhört stort omvårdnadsbehov. Troligen kommer dom säkert vara så sjuka och/eller dementa så att dom inte ens vet/kommer ihåg varför dom sitter där dom sitter. Dessa människor skulle alltså bara ta upp fängelseplatser och kosta massa pengar...

...Men jag vill inte kastas ur denna tråden eftersom vi nu är off topic. Så jag pratar gärna med dig via PM eller i annan tråd om ämnet vi diskuterar :-)
Senast redigerad av Haaaaag 2022-06-20 kl. 10:54.
Citera
2022-06-20, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Olov ska sitta av sitt straff
Att fängelserna är överfyllda kan du ta i rätt trådforum. Det är en politisk fråga.

Absolut, jag skall hålla mig till ämnet, sorry!

Att gärningsmannen skall sitta av sitt straff om han döms är vi helt överens om. Däremot kommer det inte bli särskilt långt i sammanhanget, eftersom straffvärdet kommer ligga runt 8 års fängelse (för den tidens straffskala och åldersreduktion) därutöver kommer man troligen dra av 2 år, då det förflutit ovanligt lång tid mellan brottet och domen. Så räkna med 6 års fängelse!
Citera
2022-06-20, 13:53
Avslutad
Sjukt att de är möjligt att få fram bilder på en fyndplats men inte på han som orsakat det och har fram tills för några veckor sen varit lös ute i samhället.
Citera
2022-06-20, 17:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zibpka
Sjukt att de är möjligt att få fram bilder på en fyndplats men inte på han som orsakat det och har fram tills för några veckor sen varit lös ute i samhället.
Det är onekligen märkligt.
Ingen som knäppt av en bild i smyg, han har ju ändå gått fritt på gator och torg, arbetat i "landskap". Ofattbart, eller sprider han en sån olust att ingen skulle vilja föreviga honom? Jag skulle ha "råkat" knäppa av, men alla är olika.
Det verkar inte ens ha publicerats någon bild ens när han dömdes i tingsrätten?!
Citera
2022-06-20, 18:33
Medlem
Citat:
Det är onekligen märkligt.
Ingen som knäppt av en bild i smyg, han har ju ändå gått fritt på gator och torg, arbetat i "landskap". Ofattbart, eller sprider han en sån olust att ingen skulle vilja föreviga honom? Jag skulle ha "råkat" knäppa av, men alla är olika.
Det verkar inte ens ha publicerats någon bild ens när han dömdes i tingsrätten?!

Finns nog bilder på honom med tanke på att Svenska fall för FBI filmade ju när Mark Safarik konfronterade honom i Sveg, då var ju bilden blurrad men det görs ju i redigering i efterhand.

Bryr mig personligen inte hur han ser ut idag då jag sett honom då när det begav sig Ö-vik och det räcker så, huvudsaken är att han blir dömd som den mördare han är.
Rättegången skall väl vara här i Sundsvall vad jag förstår så det lär väl alltid vara någon som går dit och tittar...och bilder brukar ju ha en tendens att dyka upp då.
Citera
2022-06-20, 18:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merimetso
Finns nog bilder på honom med tanke på att Svenska fall för FBI filmade ju när Mark Safarik konfronterade honom i Sveg, då var ju bilden blurrad men det görs ju i redigering i efterhand.

Bryr mig personligen inte hur han ser ut idag då jag sett honom då när det begav sig Ö-vik och det räcker så, huvudsaken är att han blir dömd som den mördare han är.
Rättegången skall väl vara här i Sundsvall vad jag förstår så det lär väl alltid vara någon som går dit och tittar...och bilder brukar ju ha en tendens att dyka upp då.
Det har du rätt i. Hoppas det kommer visas en special, eller flera program. Detta vidriga mord har förblivit "olöst" länge nog, trots att det är polisiärt löst.
Nu ska sista spiken slås i kistan.
Citera
2022-06-20, 19:21
Medlem
Schema för rättegången finns nu på denna länk:

https://www.domstol.se/hovratten-for-nedre-norrland/nyheter/2022/06/information-i-mal-b-852-22-resning-rorande-mordet-i-husum/

Scrolla nedåt till bifogad pdf.

Värt att notera är att Olof förhörs såväl dag 1 som 2. Dvs 30 juni och 1 juli.
Citera
2022-06-21, 15:04
Avslutad
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/misstankte-mordaren-hord-igen-aklagaren-maste-komplettera-utredningen-nu
Nya polisförhör och förundersökningsarbete pågår.
Tiden är knapp..
Citera
2022-06-21, 21:34
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Kommer han att få sitta med de hårda grabbarna, Kumla, Hall etc, eller kommer han "skyddas" och få sitta med pedofilkramarna?
Det lär bli bland andra snabbknullare och liknande riksäckel. Tycker det ska vara lite mer "gladiator kamp" över det hela och att de skulle få sitta på en "norm avdelning" .. Hade ju varit fantastiskt..
Citera
2022-06-21, 22:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Det lär bli bland andra snabbknullare och liknande riksäckel. Tycker det ska vara lite mer "gladiator kamp" över det hela och att de skulle få sitta på en "norm avdelning" .. Hade ju varit fantastiskt..

Å andra sidan åkte ju Eklund på smörj i fängelset.
Citera
2022-06-22, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
https://easyupload.io/jdtbl9
Stort tack för ny länk!

Åh vad jag ser fram emot rättegång och att äcklet OW äntligen ska få skaka galler efter vad han gjorde mot Malin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in