Citat:
Ursprungligen postat av
Merimetso
1: Det är skillnad på kalkylerade mord och dråp, därav kan du räkna bort en stor del av din siffra här.
2. Det får kosta vad det kosta vill för mördare skall inte gå fria igen!
Vi har 458 myndigheter i Sverige som äter miljardbelopp varje år till ingen annan nytta än att hålla politiker och dess byråkrat/lobbyistkamrater i gräddfiler hela livet, därtill GER vi bort 50-70 miljarder om år i bistånd, för att inte tala om dom 100 tals miljarder om år som invandringen kostar oss totalt sett...till inget annat än skada för landet!
Listan kan göras HUR lång som helst på hur mycket av våra skattepengar som svindlas bort utan att någon lyfter ett ögonbryn, så att hålla mördare inlåsta skulle vara en piss i Torneälven i jämförelse.
1: "Det är skillnad på kalkylerade mord och dråp, därav kan du räkna bort en stor del av din siffra här".
SVAR: Jag förstår inte riktigt vad du menar. Men om du menar att det är skillnad på Mord och Dråp så stämmer det ju. Men eftersom BÄGGE brotten är av uppsåtligt dödande och den enda statistiken jag hittade var med Mord/Dråp, så får vi nöja oss med detta.
2. "Det får kosta vad det kosta vill för mördare skall inte gå fria igen!"
SVAR: Ja, men det jag menar är ju att det i slutändan skulle handla om pengar som inte finns - och skall dessa pengar kunna finnas så kommer det i slutändan att tas från vård, skola och omsorg. Idag är beläggningen på svenska anstalter 113% - Det finns med andra ord knappt plats för dom som sitter där idag/ andra slags brottslingar.
Du måste också fundera över vad man skulle vinna på att ha massa sjuka och dementa människor på våra anstalter. För skall man som mördare sitta inne livet ut, så kommer det ju betyda att dom till slut blir gamla, sjuka, dementa - och kommer kräva ett oerhört stort omvårdnadsbehov. Troligen kommer dom säkert vara så sjuka och/eller dementa så att dom inte ens vet/kommer ihåg varför dom sitter där dom sitter. Dessa människor skulle alltså bara ta upp fängelseplatser och kosta massa pengar...
...Men jag vill inte kastas ur denna tråden eftersom vi nu är off topic. Så jag pratar gärna med dig via PM eller i annan tråd om ämnet vi diskuterar :-)