2022-06-21, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Det är ju dock bara de två som sett den ljusa bilen med avhugget bakparti. Och det är mycket man "brukar" - spärra av en ev brottsplats tex. Men får trots allt utgå att dessa två vittnen har goda alibin, troligen från sina respektive familjer.

Ja, jag har för mig att i Efterlyst inslaget (tror de finns på Youtube t.om). Så ställdes just den frågan om de killarna, och det sades att de aldrig varit misstänkta och att de inte hade något med Helenas försvinnade att göra då de satt och lyssna på musik i sin bil. Så jag antar bara att de är kollade och att de tog upp bilmärket inslaget också, tror det var en Audi men ska låta det vara osagt

Jag tror som sagt GM's går att hitta i bekantskapskretsen och att flera scenarion vi sagt här är väldigt bära sanningen.
Citera
2022-06-21, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Mm, den tyske camparens va?!
Nej B*rnts
Citera
2022-06-21, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZOrro18790
Nej B*rnts
Gömdes och skrotades
Citera
2022-06-21, 14:51
Medlem
Jag har följt denna tråden många år och jag har flera ggr tänkt tanken utifrån det ni skriver att det måste vara en kvinna inblandad också. På ett eller annat vis. Svartsjuka kan vara motivet och funderar man vidare så vems kille var det Helena hade fått intresse för, eller tvärtom. Vilken kille med tjej hade börjat intressera sig för Helena? Ett av dom mest klassiska motiven. En kvinna har ihjäl en annan kvinna med vittnen som gör att även killen blir inblandad
Citera
2022-06-21, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Det är inget regelbrott att läsa bakåt i tråden.

Haha! Ska göra detta så jag inte begår samma misstag två gånger och rör ihop namn! Impade av er som kan komma ihåg alla förkortningar på namnen😂🙏🙈
Citera
2022-06-21, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Ja, denne Kl*s M*lmgren (f.1966) han är ju den som är pilotmannen anser jag . Det kan inte vara någon annan som:
* var med på förfesten i Töreboda
* Hade en sambo som var kompis med och jämnårig med Helena
* Hade en syster(rättare sagt två) som bodde på samma sida om Marieholmsbron som Helena
* Har alltid bott kvar i Mariestad

Polisen får ju upp ögonen för denne "pilotman inne på Stadt" som hängde efter Helena i hälarna ( vilket han sade att han inte hade gjort i de inledande förhören 1992) med den pilotman som går med en kvinna med byxor som stämde på pricken in på de som Helena bar denna kväll.

Detta vittne skulle ha varit Gun*lla Dav*dss*n (den äldre eller yngre vet jag ej). Detta vittne ringde alltså in till Polisen dagarna efter försvinnandet. Det är inget i P4-dokumentären som framkommer att detta vittne skulle varit anonymt för Polisen , det tror jag ej . Det är bara det tror jag att detta vittne inte har någon större lust att prata öppet om sin observation i media i största allmänhet.

Det finns ju ingen anledningen att tro att detta "brovittne" skulle ljuga ihop det här. Nej.

Polisen härleder alltså "pilotmannen inne på Stadt" från "pilotmannen på bron ". Därmed är det ju säkert att en pilotman har gått på bron med en kvinna som hade likadana byxor som Helena. Något annat blir ju mycket konstigt. Så vittnen ser Helena gåendes över torget ensam, efter hon pratat med BW vid utgången på Stadt, och till denna bro är det ju inte så värst långt. Hon bör sen då bli ifattsprungen av KM (pilot). Detta bör givetvis BW se .

Jag tror helt klart att om han är med i handlingen, då åker nog med sina "EM-hus" sambos MO och DO i MOs bil. Jag tror denna bil är en vit Ford Sierra med tonade rutor och rails.

Att två mer "lösa kanoner" ihop som BW och PU skulle kunna göra detta ihop är inte troligt enligt mig.
* De var ej nära vänner, kanske väldigt ytligt bekanta.

* Åldersskillnaden är ändå 4 år, och kom egentligen helt från olika "klasser" och umgängeskretsar.

* De båda ägde ingen bil som stämde in på Carinas och Killarna(Hällristningsvägen) signalament.
PU ägde väl en gammal Toyota sedan-bil. och BW en gammal beige Kadett.

* PU hade väl långt ljust hår på den tiden, stämmer lte dåligt med vittnet på Sjukhusparkeringen
4.20. Aldrig heller att det skulle vara BW som gör detta skitgörat och sen springer ända bort till
"EM-huset" på Stockholmsvägen där han höll till denna sommar.

* PU anser att han har alibi av två tjejer i taxi-kön vid ett dags som gör han omöjlig som GM.

* PU hade rivsår , ja det är lite försvårade men han var nyss fyllda 20 , gick både på amfetamin och
drack sprit antar jag. Det var trots allt inte så ovanligt på den här tiden att man söp skallen av sig,
blev "radar", "däckade" och pratade om krypavstånd till fester. Så gena genom en taggig buske , jag
tycker inte detta är så otroligt. Jag har allt hört om liknade grejer på denna tid...

* PU har antagligen skrivet på flashback ,ni vet vilket. Ingen GM skulle vara så dum att göra detta
anser jag.

Nej jag anser inte att konstellationen PU, BW eller pilot (KM, som är ändå mycket mer olik dessa herrar) är trovärdig.

Jag anser att KM blev vittne till händelsen eller mer troligt kanske han såg vilka dessa herrar var som satt i bilen var som antingen plockade upp Helena på Ekuddevägen eller åkte runt på cykelvägen direkt och gensköt henne där ner hon kom ut från stigen genom skogen till lekplatsen.

Min ide är också att MO kan ha blivit intresserad av Helena en tid innan från gymmet även att BW som tränade med MO också enligt tråden hade intresse av Helena. Dessa herrar kan ha sett svart både av att ha sett KM (pilot) gå med Helena och inne på Stad där Helena var intresserad av R*bert Ek*lm (om det var han). Svartsjuka.

Om pilot KM såg vilka det var i bilen men inte gärningen vet han ändå vad det skulle innebära att säga något till Polisen. Alltså han har svart på vitt vad dessa personer var kapabla till, att få folk att försvinna. Han sjukskriver sig i hemmet livrädd och måste tänka igenom denna explosiva situation noggrant innan han gör något överhuvudtaget. Det komplicerar allt också väldigt mycket att dessa personer ingår i hans umgängeskrets.

Tänk om det ändå inte blir något av detta vittnesmål ändå , då står han där uthängd. Därför är han också väldigt noga med at inte få sitt namn exponerat av rättsväsendet. Helst skulle han nog inte velat ha sett eller kommit ihåg någonting av detta. Jag kan tänka mig in i hans situation mycket väl men han är ett huvudvittne helt klart.

Detta scenariot makes total Sense!

Min tanke har alltid varit att Helena pratade med BW efter Stadt och de diskuterade skjuts hem Dvs att han hade någon med bil eller någon som körde honom.. Antingen körde BW på fyllan tillsammans med någon och KM bevittnade redan på torget vilken riktning de gick åt alternativt såg vilken bil de hoppade in i. Därav rädslan att bli inblandad. Eller som sagt att han sprang ifatt henne på bron i ett sista försök att kanske "ragga lite, fem i tre som man säger" och är han då ett vittne så är det inte konstigt att han blir rädd för att säga något då det till synes framstår som att dessa herrar är kapabla till våld..
Citera
2022-06-21, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Marple
Hej igen!
Har varit inne på detta tidigare eftersom jag försöker få in vittnet på bron och hundvittnet i sammanhanget.
Helena börjar sin hemgång. Pilot, som varit efterhängsen hela kvällen, springer ifatt strax före bron med någon story om att han ändå ska åt samma håll. Kanske till och med frågar om hon och hennes syster bjuder på te eftersom han ska ha hängt vid telefonen vid samtalet hem. Efter bron viker dom ner på någon stig(väg?)för att en av dom är kissnödig. Alternativt för att det är en genväg. Detta ses av en bil med jämnåriga som är på väg åt samma håll. En av passagerarna(bw, pu eller någon annan) är svag för Helena och får tokspel.

"Såg ni grabbar...Helena tänker släpa hem den där jävla tönten!!!"

Detta i sin tur innebär att dom står och väntar där skogsvägen tar sin början eftersom dom(åtminstone en av dom)vet att det är dit Helena med släptåg är på väg.
Därefter startar det högljudda bråket när paret dyker upp. Helena börjar böla och allt spårar ur. Om pilot stannar kvar när detta utspelar sig är hugget som stycket. Han kanske smiter iväg med svansen mellan benen. När Helena avlider kanske han inte ens är kvar på platsen även om han efteråt, när hennes försvinnande blir officiellt, kan räkna ut vad som har hänt. Vill man få in en sån som BW i ekvationen så kan bilden på Facebook, där BW har pilotglasögon, och som läggs upp när pilot hamnar i ropet, vara en varning.

"Jag ser dig och har koll på dig. Golar du så vet du vad som händer"

Och eftersom pilot kanske inte ens var på plats när det dödande slaget kom så väljer han att vara tyst. Kanske intalar sig själv att det inte behöver vara BW. Det kan ju ha varit någon av de andra i bilen som som släckt Helenas liv.
En teori så god som någon. Addera detta med den efterföljande båtteorin och saker och ting kan falla på plats.

Ps: kalla falls senaste GM tror jag inte på. Ska bli intressant att se vad som fått denna grupp att hitta just denna GM. Om det nu blir möjligt. Ds.

Samt jag gillar din uppfattning/tolkning kring själva bråket, jag själv har fått uppfattningen att det inte är en våldtäkt som spårar ur utan mer ett fyllebråk av något slag, och är det som i ditt scenario någon form av svartsjuka pga: Hon inte är intresserad av mig men väljer att gå hem med den jävla tönten...nä nu jävlar!"
Citera
2022-06-21, 15:48
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Bra! Klockrent, mycket bra scenario . Jag är av uppfattningen att du kommer sanningen nära här.

Bröderna O och BW följer efter pilot och HA, dom ansluter med bilen strax efter Marieholmsbron och tar då kontakt med Helena. Förmodligen erbjuds hon skjuts av vännerna i bilen som medans KM lämnas kvar.
Det sista KM ser är hur BW och bröderna O lämnar platsen med HA i bilen. Han läser senare om försvinnandet i tidningen och förstår då direkt vilka som ligger bakom.

Men är det verkligen rimligt och tro att pilot skulle hålla tyst om detta? Möjligen om han var hotad till livet kanske.

KM och sambon måste väl ha haft ett samvete, ett uns av moral , ett rättspatos, dom var ju båda vänner till Helena? Det går inte att hålla om tyst om en sån här sak kan jag tycka.

Kan det vara så enkelt att KM bara tänkte på att skydda sig själv, att inte bli insyltad?
KM kanske aldrig berättade för sin sambo om promenaden med HA över Marieholmsbron?
En ynkryggs mentalitet typ: "blundar man bara tillräckligt hårt och nekar till allt kanske det aldrig skedde"?
Citera
2022-06-21, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Bröderna O och BW följer efter pilot och HA, dom ansluter med bilen strax efter Marieholmsbron och tar då kontakt med Helena. Förmodligen erbjuds hon skjuts av vännerna i bilen som medans KM lämnas kvar.
Det sista KM ser är hur BW och bröderna O lämnar platsen med HA i bilen. Han läser senare om försvinnandet i tidningen och förstår då direkt vilka som ligger bakom.

Men är det verkligen rimligt och tro att pilot skulle hålla tyst om detta? Möjligen om han var hotad till livet kanske.

KM och sambon måste väl ha haft ett samvete, ett uns av moral , ett rättspatos, dom var ju båda vänner till Helena? Det går inte att hålla om tyst om en sån här sak kan jag tycka.

Kan det vara så enkelt att KM bara tänkte på att skydda sig själv, att inte bli insyltad?
KM kanske aldrig berättade för sin sambo om promenaden med HA över Marieholmsbron?
En ynkryggs mentalitet typ: "blundar man bara tillräckligt hårt och nekar till allt kanske det aldrig skedde"?

Ja jag tror inte man ens behöver hota någon till tystnad alla gånger heller, visst det finns en möjlighet till det med men när något uppstår så är det rätt vanligt att folk vill inte bli inblandade, tänk tex om du ser ett bråk på stan, de flesta står bara och tittar på och i efterhand säger att de inte vill bli indragna osv osv. Tänk dig en sån här händelse.. där du någonstans vet vilka och det är ingen annan som kommer backa dig i detta, du bor i samma områden/stad. Alla andra har ju också distansera sig ifrån Helena, flera måste ju veta men du är den som är huvudvittnet. Du vet att de är kapabla till våld. Sambon kanske avråda honom ifrån att säga något.. Jag tycker det finns en tydnadskultur ifrån alla. Och tänk om de skulle gå fria? I brist på bevis. Du är killen som pekat fingret på dom. Social utfrysning. Kanske bättre att bara hitta på en ursäkt där du inte kommer ihåg eller sett något.

Men jag förstår dig, jag tänker likadant, varför inte säga något, ta kontakt med andra som du vet såg något. Liksom det är kompis till dom också som försvunnit.. men känns som hela gruppen tänker; Det var en okänd gärningsman och jag tänker inte tro något annat trots att allt pekar åt ett annat håll. Som du säger; Blundar jag tillräckligt hårt så kanske det försvinner...
Citera
2022-06-21, 18:04
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
1) Ok, och denna info du fått för väldigt många år sedan som gäller CL sa att ’det var CL som gjorde det’..
Svar: Nej!
2) ..och inget ytterligare om hur eller varför?
Svar: Nej!
3) Endast i övrigt att uppgiftlämnaren inte ville bli outad.
Svar: Den uppgiftslämnande tredjehandspersonen ville inte bli outad
4) Denna info räckte för din övertygelse om CL’s skuld?
Svar: Absolut inte!
5) Bara funderar så jag förstår denna input rätt. Jag tycker direkt att det låter intressant, såklart, men också lite kryptiskt..
Svar: Det finns ingen input, mer än att jag har angett en åsikt i en tråd där det vimlar av olika namn på ett sätt som jag tycker närmast påminner en del om konspirationsteoritrådar, vilket jag avskyr. (Alltså inte detsamma som trådar där man spekulerar för att komma framåt.)
6) .. då du inte vill delge någon ytterligare info trots att CL har avlidit.
Svar: Det vore absurt om jag skulle svika ett löfte p.g.a. att någon misstänkt har avlidit.
7) Om någon riskerar att bli outad, var personen då möjligen med på detta?
Svar: Om du med "med på detta" menar dådet, så ABSOLUT INTE ALLS!
8) Var utpekandet av CL en skuggmanöver då det uppenbarligen inte gick att knyta CL till brottet av kalla fall?
Svar: Jag har sagt att JAG tror (spekulerar i) att CL var MGM. Ditt svammel om "skuggmanöver" får mig att undra över vilka droger som du använder.
9) Personen som inte vill bli outad, är det egentligen någon som kanske vet mer om detta än vi kan tro?
Svar: Du är fan bara för mycket! "Vi kan tro" gör att man undrar om du har två diagnosticerade olika personligheter. Jag har inte läst, och kommer garanterat inte heller att orka läsa hela tråden.
Vänd dig till Novus Opinion så kan du beställa en undersökning över vad man på fb "kan tro".
10) Tråden har ju senaste tiden satt fingret på tystnadskulturen kring fallet, och så kommer denna info om CL och det klassiska ’säga A’ men absolut inte ’säga B’ - spot on.
Svar: Det finns otroligt många roliga talesätt, och det där med att säga 'A' men inte 'B' tycker jag är en härskarteknik som faktiskt passar en konspirationsteoretiker som dig.
Om du hade ställt dessa frågor till mig i ett PM, så hade jag raderat det inom fem sekunder. Nu lär inte det hända då du finns med på min "Ignore-list".

Detta inlägg är tillägnat de läsare som undrar över vad tusan du är ute och fiskar efter.

Min enda undran är vilken kanal som du föredrar att trolla över? Rix FM eller kanske Göta Kanal?
(Retorisk fråga = Besvara Ej!)
Citera
2022-06-21, 19:58
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Dj-t osnyggt. Polisen har enligt egen utsago inte skäl för åtal, men låter ändå denne CL gå i graven som huvudmisstänkt för ett uppmärksammat kvinnomord. Om nu bevis saknas, varför kunde man inte klämt ur sig detta medan han var i livet? Inte för att jag tror att CL med sin psykiska ohälsa hade ett livligt umgänge, men några bekanta hade han förmodligen och dessa kan alltså sett honom som mördare in i det sista.

Håller med!

Det här är som du skriver: Dj-t osnyggt.
Citera
2022-06-21, 19:59
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Håller med!

Det här är som du skriver: Dj-t osnyggt.

Instämmer helt och fullt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in