2012-07-15, 14:44
Medlem
Jourhavandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag undrar över detta med KK12:s uttalande om topsning. OM nu topsning har skett, varför har då inte tidigare huvudmisstänkta topsats? Blod togs när en av dessa anhölls (tillsammans med fingeravtryck och "mug shots"), men det förstördes när personen blev avskriven. Men topsning skedde inte.

För att topsa bör man ha något att testa emot. Och det är väl ett sådant ev. spår, som enligt uppgift ska finnas sparat i provrör (från skon), som en matchning kan göras emot. Och det har tydligen fortfarande inte gått att/vågats göra.

Jag har frågat KK12 tidigare i tråden - och frågar igen: Vad har du för källa till detta påstående?

Är du verkligen säker på dina uppgifter för det vore tjänstefel att inte topsa tidigare misstänkta.
Citera
2012-07-15, 15:26
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jourhavande
Är du verkligen säker på dina uppgifter för det vore tjänstefel att inte topsa tidigare misstänkta.

Ja, det är jag!

Ja, det vore verkligen tjänstefel att inte topsa tidigare misstänkta, om det hade funnits något att testa emot. Nu verkar det inte finnas annat än det sekret som hittades på ena skon, och som eventuellt kan komma från gärningsmannen. Och det har man, vad jag vet, ännu inte vågat. Jenvén har tidigare berättat (i ett nummer av tidningen Misstänkt, och som jag tidigare redovisat) om att man har en enda chans och om testet misslyckas, så har man förbrukat den chansen. Och de anser att metoderna ännu så länge är för osäkra, för att våga testa.

Hade det funnits DNA att matcha emot, så hade detta absolut gjorts, för att därmed helt kunna avföra tidigare misstänkta. (Och jag vet med säkerhet någon som skulle ställa sig först i rad för att bli testad!)
Citera
2012-07-15, 15:34
Medlem
Ankias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jourhavande
.
Förstår inte vad du menar. 1992 visste man knappt vad DNA var, än mindre gjorde man "topsningar".
Dessutom måste man väl ha något att jämföra "topsningen" av en misstänkt med. Det fanns/finns inte.
.
Citera
2012-07-15, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffemaster
Hej

Har inte skrivit här förut utan har bara varit passiv läsare.

Men jag är uppvuxen i Töreboda och har jobbat i Mariestad sedan innan Helena försvann, och är också i ungefär samma ålder som Helena och gick samtidigt som henne på Vadsboskolan i Mariestad.
Har även vissa av dom nämnda personerna i en närhet, det vill säga stöter på dom titt som tätt i olika situationer och har pratat med vissa av dom under åren.
Har under alla år haft funderingar runt detta fall och har haft med mej dessa funderingar när jag träffat personer nämnda här, samt att man pratat mycket med folk runtomkring sig om detta.

Kände inte Helena men kommer ihåg henne i från korridorerna på skolan, hon gick inte att missa då hon var en av dom "Snyggare" och "Coolare" tjejerna i skolan och det kändes som hon tillhörde det övre "Skiktet" så att säga, har hört flera säga samma sak som gick samtidigt som mej på skolan.
Hon var en tjej man kom ihåg helt enkelt.

Det som känns lite märkligt är att min minnesbild av henne var att hon "kändes" lite tuffare, stack ut lite mer än bilden som har målats upp av henne.
Har även "hört" nån nämna att hon testat droger, ta detta med en nypa salt, men det kan var värt att tänka på.

Som jag ser på fallet så kan man ju förutsätta att hon gick hem från statt och att hon gick den omtalade genvägen hem.
Något annat förefaller mej mycket märkligt då man hittade henne ringar och skor på lekplatsen i anslutning till stigen, nått annan händelse förlopp får jag inte ihop riktigt.
Några med god lokalkännedom har väntat på henne på lekplatsen i en bil, när hon kom till platsen har dessa gått ut ur bilen.
Nån slag diskussion har uppstått om någonting, förmodligen handlar det om att få med Helena från platsen.
Helena har inte velat detta, då har någon tagit ett midjetag på henne och lyft henne in i bilen.
Helena har sprattlat med armar och ben så att skor och ringar har flyget av.
Tror Helena lever när hon lyft in i bilen, finns inget blod eller dylikt på platsen som tyder på nått annat.
Som jag ser detta så kan det inte ha varit en ensam person, en måste ha lyft henne in i bilen och hållt fast henne, och en annan måste ha kört bilen.
Skulle det ha varit en ensam gärningsman så är enda möjligheten att hon var död innan hon kom in i bilen, och i och med att inget blod fanns på platsen så borde hon blivit strypt i så fall.
Vittnesmålen damen med hunden säger nått annat.. Hon hörde upprörda mansröster sedan ett skrik och dörrar som slår igen.
Därför tror jag mer på min teori.

Vi har då alltså två män stående i en bil vid lekplatsen, varför står dom där?
Tror inte att dom har varit på statt, och jag tror inte att dom är berusade, kanske en av dom, inte den som körde bilen iaf.
Känns som nån slags svartsjuka.. Helena har varit på statt, dom har inte..

Fick för mej av tråden att Helena inte hade nån pojkvän vid tillfället, hade hon haft det tidigare?
Kanske nån som kan upplysa mej? är ju en intressant aspekt i detta..

Tycker det känns som hon borde ha haft nån pojkvän tidigare, kan det vara så att hon haft nån "Hemlig" pojkvän innan som hon inte ville att andra skulle få redan på?

Har hon haft nån hemlig affär med nån gift?

Känns som det finns nått "mörkt" här, känns som Helena hade några hemligheter..

Sexuella böjelser, droger, gifta män.. Tror inte hon var den lammunge som utmålats.
Kanske finns nån här som vet nån.. hade hon några hemligheter för sig?

Mina tankar har länge kretsat kring personen som här kallas MR.. Har träffat honom och pratat med honom.
Har även hört mycket om honom genom åren, vet att han hade en dörrvakts firma.. jobbade hans vakter på statt den kvällen?
Vet att han haft lite fuffens för sig genom åren, och att han har flera rävar bakom öronen så att säga.. är ingen man till 110 % litar på.
Tycker samtidigt att skallgångskedjan förefaller märkligt, känns lite för mycket..
Tror nog han kände Helena.. väl.. så att säga.
Var han gift vid tillfället?
Har även fått berättat för mej av en person med koppling till polisen i Mariestad att han var huvudmisstänkt ett tag.. låter inte så på honom när han själv berättar om saken här..
Har också för mej att han försvann från Mariestad en period, men det kanske är fel..

Minns också en annan sak från nått tv program några år efter händelsen där man tog upp fallet, var nån kille som tydligen berättat för sina vänner att det var han som hade gjort det nån gång på fyllan.
Nån som tydligen flyttat till Göteborg, och som hade blivit personlighetförändrad efter händelsen.
Nån som minns detta? vem var detta?

Vet någon om MR kände eller känner PU? PU kanske rentav var anställd av MR? Hittar inte något samband mellan dessa herrar utskrivet i tråden..
Citera
2012-07-15, 23:22
Medlem
[quote=Coffemaster]

.......klipp......
Mina tankar har länge kretsat kring personen som här kallas MR.. Har träffat honom och pratat med honom.
Har även hört mycket om honom genom åren, vet att han hade en dörrvakts firma.. jobbade hans vakter på statt den kvällen?
Vet att han haft lite fuffens för sig genom åren, och att han har flera rävar bakom öronen så att säga.. är ingen man till 110 % litar på.
Tycker samtidigt att skallgångskedjan förefaller märkligt, känns lite för mycket..
Tror nog han kände Helena.. väl.. så att säga.
Var han gift vid tillfället?
Har även fått berättat för mej av en person med koppling till polisen i Mariestad att han var huvudmisstänkt ett tag.. låter inte så på honom när han själv berättar om saken här..
Har också för mej att han försvann från Mariestad en period, men det kanske är fel..
......klipp......QUOTE]

Hej där !!
Jag kan direkt svara på dina frågor...men vill också påpeka att det finns 2 st MR som nämns här på tråden, så om det är mig du menar, kalla mig gärna MRÖ för att undvika förväxlingar.

Ja, jag drev ett tag ett auktoriserat larm och bevakningsföretag....och nej....-92 var det ett Jönköpingsbolag som hade hand om statt, så jaghade inga vakter där.

Vad menar du var märkligt med skallgångskedjorna ?? Utveckla gärna så ska jag försöka förtydliga för dig. Om du dessutom letar bakåt i tråden eller klickar på mitt namn, så kan du söka efter mina tidigare inlägg där jag beskrivit en hel del gällande kedjorna som jag höll i.

Nej...jag kände vare sig Helena eller hennes familj.

Ja, jag gifte mig -89 och hade -92 två döttrar.

Nej, jag har inte varit vare sig misstänkt eller huvudmisstänkt av polisen. För övrigt skulle det ju vara konstigt att den dåvarande polischefen bett mig hålla i de privata skallgångarna....och att ge en mordmisstänkt RPS-godkännande (RPS=rikspolisstyrelsen) för avancerade larmsystem eller att länsstyrelsen ger tillstånd att bedriva ett aukoriserat bevakningsföretag, talar ju emot all rimlighet....så din "kontakt" är helt ute och cyklar där.

Och nej...jag har bott i Mariestad sedan -74, så det stämmer inte heller.

// MickeR
Citera
2012-07-15, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cruelladevil
Vet någon om MR kände eller känner PU? PU kanske rentav var anställd av MR? Hittar inte något samband mellan dessa herrar utskrivet i tråden..

Nope...ingen som jag känner eller umgås/har umgåtts med...och nej, han har aldrig varit anställd av mig.

// MickeR
Citera
2012-07-15, 23:55
Medlem
kungkarl12es avatar
Citat:
För att topsa bör man ha något att testa emot. Och det är väl ett sådant ev. spår, som enligt uppgift ska finnas sparat i provrör (från skon), som en matchning kan göras emot. Och det har tydligen fortfarande inte gått att/vågats göra.

DNA från topsning eller stick fingret eller annat kan väl sparas för framtiden eller? Inte behöver det testas matchas omgående? Har jag fel i det?
Och varför skulle inte frivilliga sedan tidigare frågat polisen om det går bra med topsning eller stick fingret sparas för framtiden? varför skulle Polisen inte gå med på det? kanske Polisen i framtiden kallar in alla de andra 1200-1600 tal som är hörda att topsas eller stick fingret för ett framtida test matchning. Var det inte något liknande som skedde i Linköpingsfallet häromåren? Kanske Polisen kommer göra samma grej helenafallet? Och Varför skulle inte någon eller flera frivilliga redan nu stå först med prover i kön?
Citera
2012-07-16, 00:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kungkarl12e
Ja, Det finns tydligen resurser som Polis kan sätta in om de vill. (tänker på grävskopan).
Till och och med Micke.R kunde rekrytera grävskopa ned till Sandviken -Juni/Juli -92 och gräva i ett hål som var markerat av special hundar från jorbävningen Turkiet då -92. Inte vilka hundar som helst...Men fann inget.
Möjligen kan sänkan vid sandviken invid golfbanan ha varit en temporär plats lägga lik på i väntan på båt under morgontimmarna? (kanske en liten mindre motorbåt sådan?) som Gm vet finns närheten olåst och oskyddad. Varför inte vid Vattenverket Lindholmen?

(AB) har lånat mindre motorbåt där tidigare på Lindholmen av manlig person som känt till AB:s mor tidigare genom åren och även har vid tillfälle varit med på båt från Vattenverket/Lindholmen utflykt vattenskidor ...som ex... Kan ju säga det att det fanns extrautrustning på paralellbåten [i]( båtplatsen Vattenverket med Filé knivar och fiskenät m.m.)[/I](Uppgifter Från Säker källa..)

Bara spring avstånd dit till vattenverket Lindholmen på morgonkvisten från hålan Sandviken.. och Bil och annan medhjälpare väntar uppe vid Sandviken sänkan utmed en liten skogsväg in 20 talet meter mot rött Tegelhus(tranformatorstationen),..Är denna (AB) inblandad försvinnandet så är jag inte ett dugg förvånad över om det kan ha gått till så...att AB kört upp med liten motorbåt skyddad vik Sandviken och med hjälp av(stark nog) överfört Helena till båt och AB kört ut på Mariestadfjärden eller längre ut utanför Dillö med öar och dumpat . Medan Herr AÖ har kört bil till Knarkarkvarten senare på morgonen där sedan ville ha alabi för natten och morgonen.
AB kan också vara den som städat undan på Ekudden..efter dumpadet sjön eftersom föremålen ligger som de gjort i någon slags ordning där..

Bara teorier men nog så intressant, tror också Polisen har en del av dessa uppgifter ovan men har de missat något av det så är jag inte sen och maila Jenvén.

Om det nu var Helena som Sten Ekholm körde på så torde denna båt som KK12 skriver om vara intressant. Platsen som Ekholm pekar ut ligger strax söder om Kroppholmen. Troligtvis i farleden. Djupet där är runt 8 meter. Denna plats ligger cirka 1.3 distansminuter raka vägen ut från Lindholmen. Sökhundar har ju också markerat för lik i en grop bredvid golfbanan bara ett stenkast från Lindholmen. Kanske utgjorde gropen en högst tillfällig förvaringsplats innan nästa "etapp"? Kanske är det idé för polisen att gå ut med ytsökhundar till området runt Kroppholmen. Finns Helena därute så finns väl fortfarande chansen att finna henne då jag varken tror att det faktum att det är 20 år sedan eller sjödjupet hindrar en hund från att markera för lik.
Senast redigerad av Kvasta-Sara 2012-07-16 kl. 01:19.
Citera
2012-07-16, 00:56
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungkarl12e
DNA från topsning eller stick fingret eller annat kan väl sparas för framtiden eller? Inte behöver det testas matchas omgående? Har jag fel i det?
Och varför skulle inte frivilliga sedan tidigare frågat polisen om det går bra med topsning eller stick fingret sparas för framtiden? varför skulle Polisen inte gå med på det? kanske Polisen i framtiden kallar in alla de andra 1200-1600 tal som är hörda att topsas eller stick fingret för ett framtida test matchning. Var det inte något liknande som skedde i Linköpingsfallet häromåren? Kanske Polisen kommer göra samma grej helenafallet? Och Varför skulle inte någon eller flera frivilliga redan nu stå först med prover i kön?

Tydligen sparas inte blod i alla fall, om man avskrivs från ett fall. (Åtminstone i detta fall.) Hur det funkar generellt får du fråga utredare.

I Linköpingsfallet (om du menar dubbelmordet), så finns gärningsmannens DNA att matcha mot. I detta fall finns inte det. (I alla fall inte vad som kommit fram. Och hade det funnits, så hade med all säkerhet tidigare misstänkta testats.)

Menar du att polisen skulle topsa "de andra 1200-1600 tal som är hörda" och lägga i ett speciellt register, utifall den i framtiden eventuellt får fram DNA efter en eller flera gärningsmän? Blir nog lite för dyrt, kan jag tänka mig. Speciellt när det inte är säkert att det ens finns något spår!

För övrigt undrar jag igen varifrån din uppgift kommer, som säger att det finns folk som topsats i detta fall. Väntar på svar!

Vad menar du med din sista fråga: "Och Varför skulle inte någon eller flera frivilliga redan nu stå först med prover i kön?" Förstår inte riktigt: "stå först med prover i kön". Förstår inte heller "Varför skulle inte någon eller flera frivilliga". Det var ju det jag skrev, att det finns någon som skulle ställa sig först i kön för att testa sig, om möjligheten kommer i händelse av ett DNA att matchas mot. Utveckla gärna.
Citera
2012-07-16, 10:27
Medlem
kungkarl12es avatar
Citat:
Tydligen sparas inte blod i alla fall, om man avskrivs från ett fall. (Åtminstone i detta fall.) Hur det funkar generellt får du fråga utredare.

I Linköpingsfallet (om du menar dubbelmordet), så finns gärningsmannens DNA att matcha mot. I detta fall finns inte det. (I alla fall inte vad som kommit fram. Och hade det funnits, så hade med all säkerhet tidigare misstänkta testats.)

Menar du att polisen skulle topsa "de andra 1200-1600 tal som är hörda" och lägga i ett speciellt register, utifall den i framtiden eventuellt får fram DNA efter en eller flera gärningsmän? Blir nog lite för dyrt, kan jag tänka mig. Speciellt när det inte är säkert att det ens finns något spår!

För övrigt undrar jag igen varifrån din uppgift kommer, som säger att det finns folk som topsats i detta fall. Väntar på svar!

Vad menar du med din sista fråga: "Och Varför skulle inte någon eller flera frivilliga redan nu stå först med prover i kön?" Förstår inte riktigt: "stå först med prover i kön". Förstår inte heller "Varför skulle inte någon eller flera frivilliga". Det var ju det jag skrev, att det finns någon som skulle ställa sig först i kön för att testa sig, om möjligheten kommer i händelse av ett DNA att matchas mot. Utveckla gärna.
Som sagt kära prinzessan bara frågor JUST VARFÖR? Och Du svarar bra på dem.vill bara öppna nya vägar diskussionen.
Citera
2012-07-16, 11:27
Medlem
kungkarl12es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Om det nu var Helena som Sten Ekholm körde på så torde denna båt som KK12 skriver om vara intressant. Platsen som Ekholm pekar ut ligger strax söder om Kroppholmen. Troligtvis i farleden. Djupet där är runt 8 meter. Denna plats ligger cirka 1.3 distansminuter raka vägen ut från Lindholmen. Sökhundar har ju också markerat för lik i en grop bredvid golfbanan bara ett stenkast från Lindholmen. Kanske utgjorde gropen en högst tillfällig förvaringsplats innan nästa "etapp"? Kanske är det idé för polisen att gå ut med ytsökhundar till området runt Kroppholmen. Finns Helena därute så finns väl fortfarande chansen att finna henne då jag varken tror att det faktum att det är 20 år sedan eller sjödjupet hindrar en hund från att markera för lik.
Visst verkar mina teori från förra sommaren se klockren ut nu i efterhand med tanke på paret Ekholms iaktagelse. Teorin förutsåg dock om Herr AB (NMB) umgåts med AÖ (PU) -92 eller åren tidigare. det finns inga uppgifter nuläget som styrker detta. Korpholmen med hamn (golfbanan vid vattenverket) är precis raka vägen ut platsen dillö, också även hamnen Ekudden och villaområdet med hamn där polisen grävde efter att likhundar markerat.
Därmot kanske PU kan svara på om han hade nycklar till en klubb stuga i hamnen Mariestad (ett båtsällskap)stämmer de uppgifterna, sant eller inte? och även svara oss på tråden om platsen/platserna där han hade tillgång till båt när han var ute och åkte vattenskidor?
Och angående farled enligt dig (ekholms iaktagelse) så är väl farleden det säkraste vägen UT från hamnen och vad jag tror drar minst uppmärksamhet från andra eftersom den mesta båttrafiken går just farleden dag som natt (uppgifter).
Övrigt: Hade PN tillgång till båt?
Citera
2012-07-16, 12:14
Medlem
rattugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickeR
Nej, jag har inte varit vare sig misstänkt eller huvudmisstänkt av polisen.
Det har du väl.. de var väl till och med och grävde i din trädgård?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in