Citat:
Ursprungligen postat av kungkarl12e
DNA från topsning eller stick fingret eller annat kan väl sparas för framtiden eller? Inte behöver det testas matchas omgående? Har jag fel i det?
Och varför skulle inte frivilliga sedan tidigare frågat polisen om det går bra med topsning eller stick fingret sparas för framtiden? varför skulle Polisen inte gå med på det? kanske Polisen i framtiden kallar in alla de andra 1200-1600 tal som är hörda att topsas eller stick fingret för ett framtida test matchning. Var det inte något liknande som skedde i Linköpingsfallet häromåren? Kanske Polisen kommer göra samma grej helenafallet? Och Varför skulle inte någon eller flera frivilliga redan nu stå först med prover i kön?
Tydligen sparas inte blod i alla fall, om man avskrivs från ett fall. (Åtminstone i detta fall.) Hur det funkar generellt får du fråga utredare.
I Linköpingsfallet (om du menar dubbelmordet), så finns gärningsmannens DNA att matcha mot. I detta fall finns inte det. (I alla fall inte vad som kommit fram. Och hade det funnits, så hade med all säkerhet tidigare misstänkta testats.)
Menar du att polisen skulle topsa "de andra 1200-1600 tal som är hörda" och lägga i ett speciellt register, utifall den i framtiden
eventuellt får fram DNA efter en eller flera gärningsmän? Blir nog lite för dyrt, kan jag tänka mig. Speciellt när det inte är säkert att det ens finns något spår!
För övrigt undrar jag igen varifrån din uppgift kommer, som säger att det finns folk som topsats i detta fall. Väntar på svar!
Vad menar du med din sista fråga: "Och Varför skulle inte någon eller flera frivilliga redan nu stå först med prover i kön?" Förstår inte riktigt: "stå först med prover i kön". Förstår inte heller "Varför skulle inte någon eller flera frivilliga". Det var ju det jag skrev, att det finns någon som skulle ställa sig först i kön för att testa sig, om möjligheten kommer i händelse av ett DNA att matchas mot. Utveckla gärna.