2022-06-21, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Helt rätt svar, bra korrigering!
Alla svar på frågorna 1 - 6 finns i Trafikförordningen 3kap 53-54-55§§
https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1998-1276

Kan vara bra med exakta definitioner på stanna och parkera!
Definition på parkering är lätt, men Stannade är svårare för den är negativ, det vill säga den säger aldrig vad det är, endast vad det inte är, jag fick fundera lite innan jag förstod!

Förordning (2001:651) om vägtrafikdefinitioner
Parkering En uppställning av ett fordon med eller utan förare av någon annan anledning än som
1. föranleds av trafikförhållandena,
2. sker för att undvika fara, eller
3. sker för på- eller avstigning eller
på- eller avlastning av gods

Stannande
Annat stillastående med ett fordon än som
1. sker för att undvika fara,
2. föranleds av trafikförhållandena, eller
3. utgör parkering
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...r_sfs-2001-651

Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...r_sfs-2001-559

Vi kan leka med tanken att du som pflisa blockerar lastzonen med din lilla micra. Nu utgör trafikförhållandena så att jag faktiskt får ställa min lastbil och lossa bredvid din bil PÅ cyklefält som alltid finns utanför lastzoner. Så, nu gäller varken stanna eller parkera.
Citera
2022-06-21, 21:36
Medlem
En fråga som är mer intressant:
Får en CYKLIST stanna och parkera på en huvudled som dessutom har dolda kurvor där denne står och äter eller dricker med sin cykel utstickandes i vägbanan?

Cyklar är fordon och stanna och parkera gäller inte enbart motorfordon. Här är något som Söderkvist för lägga mer tid på än att lappa nyttotrafik som försöker göra sitt jobb. För cyklister som står och äter längst en kurvig huvudled är en stor trafikfara.
Citera
2022-06-21, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Parkera= föraren har lämnat bilen.
Stannat= föraren sitter kvar i bilen.

Bär du säckar har du parkerat.

Kan finnas skyltat undantag för lastning och lossning.

LL

Gisses, Pflisorna i tråden har ju till och med varit snäll och citerat vägtrafikdefinitionen för parkering. Läs den.
Citera
2022-06-21, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Parkera= föraren har lämnat bilen.
Stannat= föraren sitter kvar i bilen.

Bär du säckar har du parkerat.

Kan finnas skyltat undantag för lastning och lossning.

LL

Kan inte se att något av det ni hävdar kring stanna/parkera är korrekt.

En grunddefinition på parkering är att parkering inträder när fordonets hastighet nedbringats till noll.
Undantag finns som alltid, men övriga detaljer har redan åskådliggjorts i tråden.
Citera
2022-06-21, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ska inte parkeringsvakten kunna grundläggande trafikteori?

Eftersom att lastning och lossning av gods är undantaget från parkeringsbestämmelserna så får man faktiskt stå på en ruta och lossa. Har föraren inbärning så är det att lossa gods.

Du kanske ska läsa på lite:
https://www.transportstyrelsen.se/gl...ra-a5-webb.pdf

En mycket bra video för dig:
https://www.youtube.com/watch?v=X9YvKd5kel0

10 § Om ett körfält är anvisat för ett visst eller vissa slag av fordon får andra fordon föras i körfältet endast för att korsa det.

Enda undantaget är:

Men även här: Om bevakningsföretaget inte kan hålla sig i styr går man till markägaren och stadgar att butikerna inte kommer att få några leveranser på en vecka. Sedan är det slut med dessa petitesser som du håller på med.

Nej, då du måste ge han lappen.
Sedan lär man gå direkt till markägaren och se till att den gatan inte får några leveranser på en vecka.
Så vitt jag kan se så är det bara punkt 3,4 och 6 som vi har olika uppfattningar om!
Vad har du för lagstöd att ställa upp ett fordon för lasta eller lossa på en parkeringsplats som är endast till för en viss trafikantgrupp, i det här fallet en plats som krävs PRH Tillstånd för att få parkera på, andra fordon får bara stanna eller parkera för på- eller avstigning!
Enligt Trafikförordningen får du inte heller lasta eller lossa på parkeringsplats för elbilar! Det svaret har jag postat tidigare!

Trafikförordningen 3kap 54§ tredje stycket
På en parkeringsplats där endast ett visst fordonsslag eller en viss trafikantgrupp får parkera får andra fordon inte parkeras eller stannas annat än för på- eller avstigning.

Samma gäller parkeringsplats för Elbilar!

Fjärde Stycket
På en laddplats får endast fordon som kan laddas externt med elektrisk energi för fordonets framdrivning parkeras eller stannas. Andra fordon får inte parkeras eller stannas annat än för på- eller avstigning. Förordning (2017:921).

Om fordonsföraren i punkt 6 vill ha parkeringsanmärkningen via posten, eller bara åker därifrån, finns det något som hindrar att man skickar den på posten?
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2022-06-21 kl. 23:33.
Citera
2022-06-21, 22:59
Medlem
Citat:
Vi kan leka med tanken att du som pflisa blockerar lastzonen med din lilla micra. Nu utgör trafikförhållandena så att jag faktiskt får ställa min lastbil och lossa bredvid din bil PÅ cyklefält som alltid finns utanför lastzoner. Så, nu gäller varken stanna eller parkera.

Parkeringsvakter får ställa upp fordonet på alla ändamålsplatser, Lastplats är en ändamålsplats, men det är irrelevant om ett fordon står uppställd rätt, eller orätt på lastplatsen för du får inte stanna eller parkera i ett cykelfält, jag vet för jag har träffat på ert släkte ute på fältet förr, där dom har ett önsketänkande att får stå uppställd i Buskörbanan eller cykelfältet utanför lastplatsen när lastplatsen är full, jag har skrivit ut parkeringsanmärkningar för dessa överträdelser, felparkeringsavgiften ligger på 1300 kronor. Eller som en kvinnlig gruppledare brukar säga till chaufförerna; ” om det är fullt på flygplanet ner till Thailand, åker du med på en ståplats till Thailand också? Är det fullt, så är det fullt!” Vad har du för lagstöd att ställa upp fordonet i cykelfältet?
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2022-06-21 kl. 23:50.
Citera
2022-06-21, 23:01
Medlem
Citat:
En fråga som är mer intressant:
Får en CYKLIST stanna och parkera på en huvudled som dessutom har dolda kurvor där denne står och äter eller dricker med sin cykel utstickandes i vägbanan?

Cyklar är fordon och stanna och parkera gäller inte enbart motorfordon. Här är något som Söderkvist för lägga mer tid på än att lappa nyttotrafik som försöker göra sitt jobb. För cyklister som står och äter längst en kurvig huvudled är en stor trafikfara.

Cyklar är polisens jobb, jag skriver endast ut parkeringsanmärkningar på Registrerade fordon!
Citera
2022-06-21, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Kan inte se att något av det ni hävdar kring stanna/parkera är korrekt.

En grunddefinition på parkering är att parkering inträder när fordonets hastighet nedbringats till noll.
Undantag finns som alltid, men övriga detaljer har redan åskådliggjorts i tråden.

Sitter han där och inte gör någonting då är det en parkering, men om han går ut och tar med sig en säck hundmat som sagt tidigare, då är det ett stannande för lossning, vilket får göras på parkeringsplatser och parkeringsförbud, gågator, och lastplatser!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2022-06-21 kl. 23:45.
Citera
2022-06-21, 23:18
Medlem
Citat:
Sitter han där och inte gör någonting då är det en parkering, men om han går ut och tar med sig en säck hundmat som sagt tidigare, då är det en stannande för lossning, vilket får göras på parkeringsplatser och parkeringsförbud, gågator, och lastplatser!

Även om han sitter och gör något, som att tala i telefon exempelvis. Eller väntar på någon som kommer "snart"...
Citera
2022-06-21, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Även om han sitter och gör något, som att tala i telefon exempelvis. Eller väntar på någon som kommer "snart"...

ja så länge han inte ägnar sig åt lasta eller lossa, eller på- eller avstigning utan väntande så är det en parkering!
undantaget står i trafikförordningen, stanna för att undvika en fara, någon ligger på körbanan, eller för att trafikförhållandena kräver det, eller föranleds av trafikförhållandena, exempelvis alla står still och gör ingenting därför att det lyser rött, alla väntar på att det ska lysa grönt!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2022-06-21 kl. 23:38.
Citera
2022-06-22, 08:59
Medlem
Citat:
Parkeringsvakter får ställa upp fordonet på alla ändamålsplatser, Lastplats är en ändamålsplats, men det är irrelevant om ett fordon står uppställd rätt, eller orätt på lastplatsen för du får inte stanna eller parkera i ett cykelfält, jag vet för jag har träffat på ert släkte ute på fältet förr, där dom har ett önsketänkande att får stå uppställd i Buskörbanan eller cykelfältet utanför lastplatsen när lastplatsen är full, jag har skrivit ut parkeringsanmärkningar för dessa överträdelser, felparkeringsavgiften ligger på 1300 kronor. Eller som en kvinnlig gruppledare brukar säga till chaufförerna; ” om det är fullt på flygplanet ner till Thailand, åker du med på en ståplats till Thailand också? Är det fullt, så är det fullt!” Vad har du för lagstöd att ställa upp fordonet i cykelfältet?

Som sagt, står du och häckar på en lastplats som inte tillhör dig är det ett trafikförhållande. Således varken parkerar eller stannar jag.

Sedan kan man alltid se till att butiken inte får leveranser på en vecka så skall vi se att du får smisk. För ni verkar tro att butikerna inte behöver ha sitt gods.
Citera
2022-06-22, 11:05
Medlem
Citat:
Som sagt, står du och häckar på en lastplats som inte tillhör dig är det ett trafikförhållande. Således varken parkerar eller stannar jag.

Sedan kan man alltid se till att butiken inte får leveranser på en vecka så skall vi se att du får smisk. För ni verkar tro att butikerna inte behöver ha sitt gods.

Methos, jag har sett att du pratat om lastzoner tidigare, och jag antar skillnaden mellan lastzon och lastplats är diffus för dig. Lastzon är något som finns på tomtmark, men parkerar någon där så går det inte att skriva ut en kontrollavgift på det. Vid infarten till Tomtmarken sitter det vanligen ett områdesmärke E20 som säger att det råder parkeringsförbud i området, fordonet rapporteras på E20, och i anteckningarna skriver man ”Uppställd i Lastzonen, eller uppställd i Vändzonen”.

Lastplats är något helt annat, den kan bara ägas av kommunen, den kräver LTF, och felparkeringsavgiften ligger på 1300 kronor, och den har en längre övervakningstid än parkeringsförbud, om man tror att det kan handla om tungt eller skrymmande gods, det är inte ovanligt att man låter DHL lastbil vara på platsen, man går vidare bara, men personbilar rapporteras på Lastplats, vägmärke måste finnas, meterantal och tidsangivelse skrivs i anteckningarna typ;
7 – 19
0 – 15 meter
Fordonet står på 7.5 meter från stolpen
Mätt med lasermätare
Foton Taget

Gågator lika så, dom ägs av kommunen och måste ha en LTF, dom finns bara på Gatumark, det är rapporteringspunkt 26.

Förordning (2001:651) om vägtrafikdefinitioner
Gågata En väg eller en vägsträcka som enligt en lokal trafikföreskrift ska vara gågata och som är utmärkt med vägmärke för gågata
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...r_sfs-2001-651

LTF Här på Lästmakargatan i Stockholm, en Gågata som är en parallell gata till Kungsgatan, där får man inte leverera gods klockan 10.00 - 06.00 alla dagar i veckan. Det är hårt för Transportörerna och andra att bara få leverera gods från 6 på morgonen till 10 på förmiddagen, men den bedömningen är politisk, inte juridisk!
https://rdt.transportstyrelsen.se/rd...NoNavigation=1

Vi har undantag i Trafikförordningen som gör att parkeringsvakter på Gatumark får Stanna eller parkera på vissa plaster där allmänheten inte får, Lastplatser är en av dom!

Trafikförordningen 11kap
9 § Trots 3 kap. 49 a § första stycket, 53 § första stycket 10, 54 § eller 55 § första stycket 3, 8 kap. 1 § första stycket 2 eller förbud som har meddelats genom lokala trafikföreskrifter får fordon stannas eller parkeras när det används
1 vid parkeringsövervakning som avses i lagen (1987:24) om kommunal parkeringsövervakning m.m.,

Man eftersträvar under en rimlig söktid, att hitta den minsta parkeringsöverträdelsen, och att fordonet ställs upp under kortast möjliga tid!

Att du inte har stannat eller parkerat i cykelfältet för att någon står i vägen på lastplatsen, lycka till med det bestridandet eller överklagandet hos Polisen, om du fått en parkeringsanmärkning på det!

Polisen redogör för att dom inte har några juridiska möjligheter att göra undantag för ömmande fall, dom frågorna ligger på politikernas bord, några citat;

Citat:
Polisen har nämligen ingen rätt att göra så kallade skälighetsbedömningar. Vi kan därför inte ta hänsyn till ömmande omständigheter som du berättar om i ditt bestridande. Det enda undantaget för detta är om du stannat ditt fordon på grund av att en nödsituation uppstått. Nöd tolkas i enlighet med 24 kapitlet 4 § i brottsbalken. Det ska alltså vara en situation där det har varit fara för liv, hälsa eller egendom. Bedömningen av vad som utgör nöd är väldigt snäv.

Att det inte fanns några lediga parkeringsplatser när du skulle till läkaren eller att biljettautomaten inte fungerade när du skulle betala din parkeringsavgift är alltså inte nödsituationer och inte heller situationer som Polisen kan ta hänsyn till. Vi kontrollerar bara om parkeringsvakten har gjort rätt eller inte.
https://www.svtstatic.se/image-cms/s...nm%C3%A4rkning
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2022-06-22 kl. 11:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in