Citat:
Ursprungligen postat av
tantr
Varför vill man få bort elsparkcyklarna??
Troligen för att de ser skräpiga ut. Men även för att det finns rädsla att elsparkcyklarna skapar onödiga olyckor. Idag gick jag förbi en elsparkcykelförare. Denne låg på marken och hade slagit i huvudet. Någon hjälm fanns inte på huvudet och en sådan hade förmodligen kunnat undvika hela det allvarliga förloppet. Elscootern låg slängd på marken och fem meter bort låg föraren tillsynes orörlig. Jag gick förbi och såg att personen verkade röra på sina fingrar, då jag funderade på om hjärtlungräddning behövdes.
Personen låg sedan mer eller mindre helt orörligt, tills ambulansen kom och plockade upp föraren en kvart senare. Jag menar att hjälm måste användas på dessa fordon, eftersom dessa är svårare att köra än en vanlig cykel.
Det kan inte vara kul att tillbringa livet i en rullstol, bara för att denne stått på öronen med sin el-sparkcykel, det såg ut som en sådan där elspark som gör 20-25 km/h av standardmodell. Det såg ut som en privatägd elsparkcykel och ingen som hyrs ut. Olyckan verkade skett i slutet av en backe i en korsning och det såg ut att vara en singelolycka.
Sensmoral ha hjälm på huvudet så undviker ni onödiga neurologiska skador. Samt vi förbipasserande slipper undra över om vi ska påbörja hjärtlungräddning på er när ni står på öronen!