2022-06-06, 12:58
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Kan det varit så att det gick åt några glas rödtjut till middagen, varpå hon sedan körde över sin förmåga i regnet och fullt med blöta löv på gatan? Surprise - då kanske man ska ta det lite försiktigt? Eller vem vet - kanske inte åka elsparkcykel överhuvudtaget i det vädret?
Ja vad f-n ska man säga?
Åker man sparkcykel är man trafikant och då ska man ha koll på det fordon man använder.
Det har varit och är fortfarande grundläggande.
”Vägtrafikant skall iakttaga den omsorg och varsamhet som erfordras till förekommande av trafikolycka.”
Anpassa hastigheten efter väglag o siktsträcka så går det att åka sparkcykel också.
Självfallet ska sparkcyklarna få finnas kvar men det behövs en debatt om vilka som ska få åka.
Insta bimbos ska kanske inte få åka fortare än 10 km/h de 50 första rundorna och definitivt inte efter 22.00.
Dessutom ska det vara felparkeringsbot på var enda jävla cykel som ligger slängd!
Citera
2022-06-06, 17:11
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av computerflash
Jag hyrde ett tag när bilen var paj. Dygnspass-80 kr..Jo man får köra med respekt, som en cykel. T.ex tog jag cykelvägar. Körde ej inne i rondeller, körde ist över, sakta eller ledde på övergångsställen. Släppa gasen ibland, när man ser ojämnheter, likadant med trottoarkanter. Inga problem om man kör så. Man slipper ju den jobbiga "starten" som man har med vanlig cykel, därför kan man nästan bromsa ner
oftare, vilket kan innebära säkrare körning än de "tävlingcyklister" som bara öser på.

Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag kör ibland med dessa hyr-el-scootrar. Nu är jag även van att cykla (och att köra bil) och att vara lite cykelvan är nog rätt bra. Det finns ju viss dämpning i framhjulet på skotrarna nu för tiden och jag tycker det går riktigt bra men självklart så får man planera sin körning och titta framåt så att man ser eventuella gropar, skräp på cykelbanan, ofasade kanter osv. Självklart är de mer instabila än en klassisk cykel men det är inga problem att köra.

Jag har kört i hålor och över icke fasade kanter, men då har jag varit medveten om det och det går bra. Har man inte koll så är det självklart en ökad risk att det går åt skogen. Jag är förvånad över att det inte händer mer än det gör i o m hur många som inte kör som de bör.

Tack bägge för bra svar! Man får väl egentligen bara köra dom på cykelvägar och trottoarer ? Har dock sett många som kör på bilvägarna , kanske inte så konstigt så dåliga trottoarer som finns i denna stad på sina ställen (orsakat av stora träd vid tomterna som gör att rötterna trycker upp asfalten och förstör den på olika sätt, otroligt ojämnt vissa ställen)
Håller med om att det är konstigt inte flera skadar sig , eller så gör dom det men det kommer aldrig ut i media , jag minns när skateboard vågen och alla skulle hålla på med detta, då var det så mycket framförallt handleds och armbenbrott att dom gick ut med varningar i TV nyheterna läkarna.
Citera
2022-06-06, 17:33
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Tack bägge för bra svar! Man får väl egentligen bara köra dom på cykelvägar och trottoarer ? Har dock sett många som kör på bilvägarna , kanske inte så konstigt så dåliga trottoarer som finns i denna stad på sina ställen (orsakat av stora träd vid tomterna som gör att rötterna trycker upp asfalten och förstör den på olika sätt, otroligt ojämnt vissa ställen)
Håller med om att det är konstigt inte flera skadar sig , eller så gör dom det men det kommer aldrig ut i media , jag minns när skateboard vågen och alla skulle hålla på med detta, då var det så mycket framförallt handleds och armbenbrott att dom gick ut med varningar i TV nyheterna läkarna.

De får inte framföras på trottoar om du kör fortare än gånghastighet, dessutom skall hänsyn till gångare tas. https://ntf.se/fragor-och-svar/cyklar/eldrivna-enpersonsfordon/kora-elscooter-pa-trottoaren/ Men du får köra på gångbana/trottoar om du kör i max 5-7 km/h och visar hänsyn. Det är alltså inte okej att köra fortare än så.

I övrigt får/skall de framföras på bilväg då de räkans som cykel i det läget. https://www.transportstyrelsen.se/elsparkcykel

Elsparkcyklarna skulle kunna vara ett bra komplement i staden om alla som använde dem skötte sig. Kör man med respekt och tar det varsamt där man bör så är de utmärkta. Påminner på det sättet en del om cykel.

Problemet är väl att massa skitungar (ofta gettoungar) kör som galningar och leker och visar noll hänsyn. Men jag har för mig att man måste vara 18 för att hyra. Så de går väl runt det på något sätt.
Senast redigerad av godboy 2022-06-06 kl. 17:38.
Citera
2022-06-21, 22:47
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Det är en kylig kväll i oktober 2019 när Kimia, 26, och hennes sambo Simon ska åka hem efter en middag hos några vänner.
Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Wqk3jL/kraschade-med-elsparkcykeln-krossade-ansiktet

Citat:
Det gick ju så fort att jag inte hann reagera, men tänk om jag hade druckit alkohol dessutom, då hade jag kanske inte varit vid liv idag.
Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Wqk3jL/kraschade-med-elsparkcykeln-krossade-ansiktet

Jag undrar ju varför ens någon tar upp det var tur att alkohol inte dracks. Får ju mig att instinktivt tro att elsparkschauffören var påverkad av alkohol.
Citera
2022-09-29, 13:54
Bannlyst
” En man i 30-årsåldern har avlidit i sviterna av skador som han ådrog sig vid en elsparkcykelolycka i Skellefteå under midsommarhelgen”

När mannen avled var han utskriven från sjukhuset.”

?????
Citera
2022-09-29, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
” En man i 30-årsåldern har avlidit i sviterna av skador som han ådrog sig vid en elsparkcykelolycka i Skellefteå under midsommarhelgen”

När mannen avled var han utskriven från sjukhuset.”

?????
Noterade också det när jag läste Norran i morse. Kan det det ha varit så att han vårdats hemma och sen dött av sviterna? Vet du vem mannen är?

Och hur går det för kvinnan som körde omkull på Lasarettsvägen?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/kvinna-allvarligt-skadad-i-elsparkcykelolycka-i-skelleftea
Citera
2022-10-05, 14:26
Moderator
OceanDeeps avatar
Åker en del med egen sparkcykel och har nu tvingats ut på väggarna ibland för att ta mig fram förutom trottoaren ibland för att gena till nästa cykelväg / bilväg som jag får åka på. Helt lagenligt.

Häromdagen skrek busschaffören på mig att jag bär på en sparkcykel med litiumbatteri och att jag var djävulen själv för detta. Tack för det trevliga bemötandet.

Det går rätt bra att pendla, 2 månader hittills men sliter lite väl mycket däck. Däcket är nog slut om några månader. Jag har aldrig ramlat och åker ändå en mer osäker elsparkcykel än gemene man lånar.
Citera
2022-12-26, 22:09
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantr
Varför vill man få bort elsparkcyklarna??

Troligen för att de ser skräpiga ut. Men även för att det finns rädsla att elsparkcyklarna skapar onödiga olyckor. Idag gick jag förbi en elsparkcykelförare. Denne låg på marken och hade slagit i huvudet. Någon hjälm fanns inte på huvudet och en sådan hade förmodligen kunnat undvika hela det allvarliga förloppet. Elscootern låg slängd på marken och fem meter bort låg föraren tillsynes orörlig. Jag gick förbi och såg att personen verkade röra på sina fingrar, då jag funderade på om hjärtlungräddning behövdes.

Personen låg sedan mer eller mindre helt orörligt, tills ambulansen kom och plockade upp föraren en kvart senare. Jag menar att hjälm måste användas på dessa fordon, eftersom dessa är svårare att köra än en vanlig cykel.

Det kan inte vara kul att tillbringa livet i en rullstol, bara för att denne stått på öronen med sin el-sparkcykel, det såg ut som en sådan där elspark som gör 20-25 km/h av standardmodell. Det såg ut som en privatägd elsparkcykel och ingen som hyrs ut. Olyckan verkade skett i slutet av en backe i en korsning och det såg ut att vara en singelolycka.

Sensmoral ha hjälm på huvudet så undviker ni onödiga neurologiska skador. Samt vi förbipasserande slipper undra över om vi ska påbörja hjärtlungräddning på er när ni står på öronen!
Citera
2025-07-21, 18:42
Avslutad
Klockan 12:41
Föraren av elsparkcykeln förs till sjukhus med ambulans.
Det rör sig om en kvinna i 50-årsåldern.
Citat:
Polispatrullen är klara på olycksplatsen och
åker till sjukhuset för att tala med kvinnan.
Norra Grängesbergsgatan i Malmö, 21 juli.
https://polisen.se/aktuellt/handelser/2025/juli/21/21-juli-11.38-trafikolycka-malmo/
Citera
2025-07-21, 20:36
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
...

Personen låg sedan mer eller mindre helt orörligt, tills ambulansen kom och plockade upp föraren en kvart senare. Jag menar att hjälm måste användas på dessa fordon, eftersom dessa är svårare att köra än en vanlig cykel.

Det kan inte vara kul att tillbringa livet i en rullstol, bara för att denne stått på öronen med sin el-sparkcykel, det såg ut som en sådan där elspark som gör 20-25 km/h av standardmodell. Det såg ut som en privatägd elsparkcykel och ingen som hyrs ut. Olyckan verkade skett i slutet av en backe i en korsning och det såg ut att vara en singelolycka.

Sensmoral ha hjälm på huvudet så undviker ni onödiga neurologiska skador. Samt vi förbipasserande slipper undra över om vi ska påbörja hjärtlungräddning på er när ni står på öronen!
Jag håller med. Körde ner min mot fälgen. Gummit tog slut men aldrig krockat. Full cross hjälm. Körde två säsonger och på vinter också. Ramlade aldrig... lite sladdar.

Man ska absolut ha hjälm.

Runt 5-10 tusen ramlar per år nu. Det blir mycket skador och hur många av dessa som får livslånga problem vet jag inte.
Citera
2025-07-21, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantr
Olyckorna har ökat säger aftonbladet. NO SHIT?? Det blir ju mer och mer populärt. Olyckor sker även med cykel.
Helt klart har du rätt i det. Det är naturligt att olyckorna ökar med användningen.

Så hur mycket olyckor är det?

Citat:
Under 2024 omkom 5 personer och 4 599 personer skadades i elsparkcykelolyckor. Olyckorna har ökat med drygt 30 procent jämfört med året innan.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsarkiv/2025/antal-skadade-i-olyckor-med-elsparkcykel-okar-kraftigt/

För cykel är det mer stabilt av förståeliga skäl, och där är det 20-30 dödsfall per år och 2500 som skadades allvarligt, vilket kanske inte går att jämföra rakt av med antal skadade på elsparkcykel. Jag vet inte vad "allvarligt" ska betyda i den statistiken.

Så det är svårt att jämföra, för enbart siffrorna säger inte så mycket. Dock gissar jag att elsparkcyklar är farligare av flera skäl. Däcken är jättesmå, så minsta hinder blir farligt. Samma hinder som man med lätthet hade rullat över med en cykel. Misstänker att de är svårare att bromsa effektivt med också.
Citera
2025-07-22, 22:10
Medlem
Ördögs avatar
En 15 årig flicka från Birkala (Pirkkala) i Finland skadades i söndags i en olycka med en elsparkcykel - hon och en jämnårig kompis åkte tillsammans. I dag dog hon av sina skador.

https://yle.fi/a/74-20173851
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in