2022-06-21, 21:07
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vilken trupp har USA landsatt på Krim? var det före 2014?

Ja det var 2008 om jag minns rätt. Då fanns det även snack om Nato baser ..
Citera
2022-06-21, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Det är avgörande strider som pågår just nu.

Befolkningen i Donetsk klagar över att Ryssland inte kan stoppa Ukrainas bombningar av Donetsk som nu under dagarna dödat många civila.

Ukraine Intensifies Strikes Against Russian-Controlled Areas
Donetsk comes under worst artillery barrages since fighting erupted there in 2014, as Russia hits cities across Ukraine with missiles
-
Ukrainian artillery pounded Donetsk, the biggest Russian-controlled city in Donbas.
https://www.wsj.com/articles/ukraine-intensifies-strikes-against-russian-controlled-areas-11655643930

Ukraine blamed for shelling in Donetsk
STORY: Smoke rose above buildings and firefighters worked to put out a fire in a residential building.

"When the shelling finished, we left work, they let us go home. We were coming to the corner of the building and people started firing upward, a drone was flying there and we were told to get inside the building,” said resident Larisa from inside a shelter.

“We came here... The shelling started again and continues intensifying."

Denis Pushilin, the leader of the Russian-backed separatist Donetsk region of Ukraine, posted on the social media platform Telegram on Friday that six locations had been hit by enemy fire.

"The enemy is attempting to bring in new equipment to strike residential areas in the Republic. Exhaustive measures are being taken by the counter-battery units of the allied forces to ensure the safety of the population," his Telegram post added.
https://news.yahoo.com/ukraine-blamed-shelling-donetsk-221434889.html

Men Putin vill inte gå heads on mot de städer som Ukraina använder för att utföra sina krigsbrott mot den civila befolkningen i Donetsk, det skulle innebära för mycket förluster. Ryssland vill försöka gå runt och omringa städerna. Men det kommer att ta mycket tid.

Så pressen är större än någonsin.

‘It’s just hell there’: Russia intensifies pounding of eastern Ukraine
https://www.tivysideadvertiser.co.uk/news/national/20222049.its-just-hell-there-russia-intensifies-pounding-eastern-ukraine/

West silences intensified shelling of Donetsk, UN reaction is inarticulate — Kremlin Aide
https://tass.com/politics/1464651

Ryssland kommer att befria Donetsk från Ukrainas terror så småningom, men det tar tid. Många, t.o.m. Zelensky menar att det är i Donbas kriget kommer att avgöras.

Donbas battle will determine course of war: Zelensky
Russian forces have intensified efforts to cut off Ukrainian troops remaining in the industrial hub of Severodoentsk, destroying all three bridges which connect it across a river to the twin city of Lysychansk.

“Unfortunately, there are painful losses. But we must stay strong. This is our nation,” Zelensky said in a video address Tuesday evening.

“Hanging in there in Donbas is crucial. Donbas is the key to deciding who will dominate in the coming weeks.”
https://www.thephuketnews.com/donbas-battle-will-determine-course-of-war-zelensky-84571.php

Men Ukraina är snart slut. Det Europa och USA ger Ukraina i stöd är bara en bråkdel av vad Zelensky själv har sagt behövs för att kunna vända kriget och tiden löper ut.

Ukraine Cannot Win
https://ricochet.com/1271518/ukraine-cannot-win/

There Is No Military Path For Ukraine To ‘Defeat’ Russia
Zelensky and the Ukrainian people will soon come face-to-face with the ugly prospect that continuing to fight will only bring more death and destruction to its people, cities, and armed forces – but be insufficient to stave off defeat. The truth is, military fundamentals and simple capacity are in Moscow’s favor. It is unlikely those factors change in time to avoid defeat for Kyiv and its brave people. That is the ugly, bitter reality of war.
https://www.19fortyfive.com/2022/06/there-is-no-military-path-for-ukraine-to-defeat-russia/

Snälla kinatroll.
Majoriteten har genomskådat din agenda.
Kriget är positivt för Kina och det kan vi vara överens om.

Men för oss som har haft någon omtanke om ryssar, så har det blivit en tragedi för dem.
Min omtanke har hamnat hos ukrainska folket och du hyllar det?
Dina kinesvänner hade klarat sig utan detta krig.

Med tanke på att kineserna fyllde på sina förråd med livsmedel i väldigt god tid.
Hur säkra är de nu, när kriget tar slut?
Din kompis Putin sade väl tre dagar?

Om kriget drar ut på det till nästa år så har inte kinesen inom dig samma sturska ton, väl?
Citera
2022-06-21, 21:10
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Med Ryssland, så avser du Putin. Sedan så struntar jag allt i vad du säger om Judar, Jänkare eller Zombies.

Putin är inte Ryssland. Det ser man även på slagfältet där ukrainarna biter ifrån sig med näbbar och klor, vs ryska trupper som inte vill ta striden.

Det handlar givetvis om flytande kategoriseringar. Precis som att den kriminelle juden Zelensky knappast kan sägas vara eller representera Ukraina, eller.
Citera
2022-06-21, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Med tanke på dina fantasifulla inlägg om både Ryssland och ryssar så bedömer jag dig som icke trovärdig i frågor som rör Rysslands inre liv.
Det kan du ju tro, men jag har mer än bra koll på Rysslands industri.
Fråga gärna, har du några funderingar kring hur sanktionerna drabbar industrin så svarar jag gärna. Du får även fråga för en kompis.
Citera
2022-06-21, 21:13
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Snälla kinatroll.
Majoriteten har genomskådat din agenda.
Kriget är positivt för Kina och det kan vi vara överens om.

Men för oss som har haft någon omtanke om ryssar, så har det blivit en tragedi för dem.
Min omtanke har hamnat hos ukrainska folket och du hyllar det?
Dina kinesvänner hade klarat sig utan detta krig.

Med tanke på att kineserna fyllde på sina förråd med livsmedel i väldigt god tid.
Hur säkra är de nu, när kriget tar slut?
Din kompis Putin sade väl tre dagar?

Om kriget drar ut på det till nästa år så har inte kinesen inom dig samma sturska ton, väl?

Det stämmer att Kina kan tänkas "tjäna" på kriget. Vad som däremot aldrig dryftas i offentligheten är vem eller vilka som tjänar på att Europa försvagas och är på väg mot ekonomisk härdsmälta?

Svaret: USA.
Citera
2022-06-21, 21:14
Medlem
Nu är det inte långt kvar tills Ukraina kollapsar helt , Ryssarna har kraft samlat några dagar nu för en kommande push.

Tycker synd om Zelensky så kommer behöva fatta ett par hårda beslut , det spelar ingen roll vad han beslutar så kommer många inom UA tycka han gjorde fel och han kommer få avgå.

Ett ganska troligt scenario är att UA kommer tvingas ge upp det som återstår av Donbas frivilligt efter ett hårt fredsavtal som Finland var tvungna att göra med Karelen efter fortsättningskriget i ww2.

Men jag skulle kunna sätta en slant på att Ryssland inte vill eller kommer att diskutera något fredsavtal igen , dom har helt enkelt insätt att dom kan ta en mycket större bit av kakan nu vad har dom att förlora liksom? Men vi får se.

Rent strategiskt så måste Ryssarna ta hela svartahavskusten och få till ett stenhårt fredsavtal annars har dom stora problem, vi har sätt hur mycket skada ett par bayraktar kan göra.
Tänk då om UA skulle få några år på sig att förstärka sin militär samt behålla kusten till svartahavet, vid en eventuell framtida konflikt skulle Ryska svartahavsflottan vara bort första dagen , av den anledningen måste Ryssarna säkra kusten.
Senast redigerad av hansomvet 2022-06-21 kl. 21:22.
Citera
2022-06-21, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Inte orkestrerat kanske utan mer provocerat såpass att ryssarna fattade detta beslut. Sett ur ryska ögon. Och man är ju två som dansar. Det fråntar inte ryssens ansvar men vafasen skall usa fara och landsätta trupp på Krim och peta runt på ryssens bakgård för när de vet hur Rysslands politik tänker?

Varför ska normala länder ta hänsyn till hur ett imperialistiskt och efterblivet land tänker?
Citera
2022-06-21, 21:17
Medlem
ConspiracyEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej de gjorde de inte.

Ursäkta men vad fan menar du? Finland är 8 mil från DEN NÄST STÖRSTA STADEN I RYSSLAND. Ingenting av det du säger gör sans. Det hela är idiotiskt från första början och gör bara reson om man läser Dugin och dylika ryska poliska tänkare som tror på rysk imperialism och återerövring av Sovjet.

Förstår du att du flyttar målstolparna nu? Du gick från att "Ryssland inte kunde göra på något annat sätt" till att "men en stormakt inte tänker på det sättet". Nej precis, problemet är att Ryssland tror att de är en stormakt vilket de inte är.

Det hade varit betydligt bättre för Ryssland om omvärlden trodde att Ryssland var en stormakt istället för att bevisa att de inte är det och man måste vara helt hjärndöd för att inte fatta det idag.
Jag skrev att jag "trodde" att de bryr sig mer om att Ukraina går med än Finland. Jag vet inte hur de tänker, eller vilka länder de prioriterar. Men med tanke på att det har skett ganska mycket i Ukraina ganska länge, utgår jag ifrån att de prioriterar Ukraina.

Fine, de är ingen stormakt. "Ett stort land med mycket natur-resurser och mycket kärnvapen". Oavsett vad så sitter inte en diktator i ett sådant land och väntar på att NATO ska omringa landet. Givetvis attackerar han om de börjar närma sig, vilket USA var väl medvetna om.

Men vad tror du då? Om detta inte har någonting med NATO/USA att göra, varför vill då Ryssland ta över Ukraina? Du verkar själv inte tro på "rysk imperialism" och "återerövning av Sovjet", så vad är anledningen? Har Ukraina en massa natur-resurser eller vad är grejen?
Citera
2022-06-21, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConspiracyEyes
Jag har inte lyssnat på en enda ryss. Jag har lyssnat på amerikaner. I USA är många medvetna om att detta är ett proxy-krig mot Ryssland. Hur hade du tänkt att jag skulle styrka detta menar du? Tror du att de inblandade amerikanerna går ut och erkänner detta?

Dessutom är det du som går på propaganda. Jag försöker att hitta svaren på vad som faktiskt har skett. Det finns ingen massmedia i västvärlden som gör någonting annat än att säga: "Ryssland har attackerat Ukraina utan någon annan anledning än att de vill ta över landet för att utöka sitt land, och vi måste alla nu hata Ryssland och ryssar". Jag slutade lyssna på massmedia för länge sedan, och följer endast alternativ media, då jag faktiskt får reda på mycket mer på det sättet. Jag vet inte exakt vad som har hänt, men det är väldigt tydligt att detta är något som USA ville.

Jaha?

Intressant att din retorik är exakt densamma som används av kräken i Kreml.
Citera
2022-06-21, 21:18
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConspiracyEyes
Jag tror inte att de hade attackerat, och jag tror heller inte att det var ukrainare. Jag tror att det var amerikaner/NATO. Men de hade väl antagligen fortsatt att bygga upp NATO-baser eller vad det nu var de höll på med där. Jag vet inte exakt vad som har skett, eller vad de hade gjort om Ryssland inte hade attackerat. Men jag är helt övertygad om att detta är ett krig som USA ville ha, och att de utnyttjar ukrainarna.

DU är övertygad, tungt argument.
Citera
2022-06-21, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Det stämmer att Kina kan tänkas "tjäna" på kriget. Vad som däremot aldrig dryftas i offentligheten är vem eller vilka som tjänar på att Europa försvagas och är på väg mot ekonomisk härdsmälta?

Svaret: USA.
Rysslands industri håller sakta på att dö, vad är det som får dig att tro att den kommer att överleva?
Ryssland är på väg mot en industriell kollaps och det finns ingenting som kommer att rädda den, de som tror att Kina är räddningen har noll koll.
Europa kommer såklart att klara sig, vad får dig att tro annat?
Citera
2022-06-21, 21:25
Medlem
ConspiracyEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Så smarta dom är på CIA. Och dumma ryssar gick i fällan!
Är det inte dags för dig att åka hem till Moskva och krama Putin?
Är det inte dags för dig att börja tänka själv istället för att bara fortsätta lyssna på massmedian varenda dag?

Jag har ingen som helst lojalitet mot Putin. Det är fullt möjligt att inte ha det, och samtidigt vara kritisk mot vad USA håller på med. Jag har inget minne av att du och andra hade något hat mot Ryssland innan detta, och jag har heller inget minne av att ni har haft något hat mot andra länder (bla USA) som har invaderat länder. Men nu, när ni dagligen läser i massmedian om att Putin är nästa Hitler och att han vill ta över världen, då bara slutar ni tänka helt och hållet. Hata Ryssland, älska USA. Inte mycket annat.

Jag hade absolut kunnat förstå detta om de hade attackerat Sverige, men kom igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in