Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Nej de gjorde de inte.
Ursäkta men vad fan menar du? Finland är 8 mil från DEN NÄST STÖRSTA STADEN I RYSSLAND. Ingenting av det du säger gör sans. Det hela är idiotiskt från första början och gör bara reson om man läser Dugin och dylika ryska poliska tänkare som tror på rysk imperialism och återerövring av Sovjet.
Förstår du att du flyttar målstolparna nu? Du gick från att "Ryssland inte kunde göra på något annat sätt" till att "men en stormakt inte tänker på det sättet". Nej precis, problemet är att Ryssland tror att de är en stormakt vilket de inte är.
Det hade varit betydligt bättre för Ryssland om omvärlden trodde att Ryssland var en stormakt istället för att bevisa att de inte är det och man måste vara helt hjärndöd för att inte fatta det idag.
Jag skrev att jag "trodde" att de bryr sig mer om att Ukraina går med än Finland. Jag vet inte hur de tänker, eller vilka länder de prioriterar. Men med tanke på att det har skett ganska mycket i Ukraina ganska länge, utgår jag ifrån att de prioriterar Ukraina.
Fine, de är ingen stormakt. "Ett stort land med mycket natur-resurser och mycket kärnvapen". Oavsett vad så sitter inte en diktator i ett sådant land och väntar på att NATO ska omringa landet. Givetvis attackerar han om de börjar närma sig, vilket USA var väl medvetna om.
Men vad tror du då? Om detta inte har någonting med NATO/USA att göra, varför vill då Ryssland ta över Ukraina? Du verkar själv inte tro på "rysk imperialism" och "återerövning av Sovjet", så vad är anledningen? Har Ukraina en massa natur-resurser eller vad är grejen?