2022-06-21, 13:00
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Så det är inte landet som invaderade och försöker ta mer och mer territorium av Ukraina som krigshetsar?

Hur i all världen står det till?

Ryssland har försökt att lösa detta med diplomati i flera år utan att ha fått något gehör.

Sluta göra bort dig mer nu.
Citera
2022-06-21, 13:00
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Intresannta uppgifter med tanke på att man hör rapporter om att Ukraina börjar ha slut på ammunition?
Man hör också uppgifter om att RySSland har mer än 10x artilleri än Ukrainarna...ändå åker de på däng. Hur sopiga är ryssen på att kriga?
Slut på ammunition har dom knappast, det är nog bara propaganda från ryssarna för att motivera sina egna soldater att springa rakt in i döden.

Väldigt lite av det utlovade materialet från väst har ju anlänt till Ukraina ännu. Västländerna har ju tävlat om vem som kan skicka mest vapen men själva verkställandet av leveranserna har gått långsamt. Endast runt 20% av allt som lovats till Ukraina har skickats så nog borde man ha vapen och ammunitionsleveranser på kommande för att klara krig i många månader ännu.
Citera
2022-06-21, 13:01
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ukraina behöver väl avancera för att återta förlorat territorium?

Inte nödvändigtvis, beroende på hur den operativa verkligheten utspelar sig under de närmaste månaderna. Det kan räcka med att de successivt drar sig tillbaka, i små etapper, och sedan anlägger försvarslinjer på djupet där de klarar att hålla ryssen stången över längre tid.

Frankrike hade inte återtagit all fransk mark vid vapenstilleståndet 1918, exempelvis.

Däremot tror jag att det är troligt att de känner att de måste göra det, något som kan bli oerhört tufft. Mig veterligen har ukrainska mekaniserade förband tagit stora förluster, särskilt i vagnar och annan materiel. Det innebär att de troligen kommer att ha väldigt svårt att genomföra rejäla motanfall, med brigad eller kårelement.

Som jag ser det, om jag vore operativ chef i den ukrainska generalstaben, så hade jag försökt lobba för ett konsoliderande av den frontlinje man nu besitter, i grova drag. Ukraina har fortfarande tillgång till Svarta Havet, med hamnområden som kan byggas ut, och hela området norr om, nordöst om och öster om huvudstaden är ryssfritt.

Risken är att de börjar gripa efter för mycket, och successivt mister hela kakan istället.

Ryssarna har visat sig tämligen ineffektiva i det här kriget, men det finns en gräns även för vad ukrainska förband klarar av.
Citera
2022-06-21, 13:02
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Ryssland har försökt att lösa detta med diplomati i flera år utan att ha fått något gehör.

Om Rysslands diplomati misslyckats får de lägga ner. Det är ingen legitim anledning att invadera och lägga land under sig.
Citera
2022-06-21, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Är det därför du anser att NATO skall minröja, så att Ryssfascisterna kan anfalla förr snarare än senare?
Jag anser ingenting. Försöker bara förklara att det är Ukraina som ansvarar och måste ta besluten.

Men nu när du nämner det. Den dagen Ryssland tar över kontrollen är jag säker på att hamnen också öppnas. Och att det minröjs.
Citera
2022-06-21, 13:04
Medlem
Citat:

Rysslands diplomati är väldig konstig. Invadera sina grannländer är verkligen en underlig version av diplomati. Men du har kanske rätt det är typ av rysk diplomati.
Citera
2022-06-21, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ställ dig frågan varför dom till slut rullande in. Det har vi tagit upp tidigare och jag bryr mig inte om att upprepa mig för den tusende gången. Om vi ska ta något nytt vad tycker du om att Kiev-regimen och deras råskinn granatbeskjuter staden Doneskt, smular sönder den och dödar massor av civila människor? Det är trist med krig men krigandet för Ryssland har åtminstone en strategisk betydelse och där ingår inte hämnd eller terrorbombning av civila på order av högsta hönset. Jag försår ju att syftet med terrorn är att Ryssland ska ta trupper och artilleri från den aktiva frontlinjen för att bemöta dräggen men jag tycker det är visset gjort av Ukraina.

De invaderade pga den fascistiske diktatorns storhetsvansinne och drömmer om Stor-Ryssland.

Ryssarna har med vett och vilja dödat mångdubbelt fler civila än vad Ukrainska armén har gjort sedan April 12 2014 då ryssar startade Donbasskriget.

Ukraina har slagit ut flera militära mål i Donetsk. Även civila har träffats. Det finns rapporter om att ryssarna beskjutit civila i Donetsk.
Citera
2022-06-21, 13:06
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Inte nödvändigtvis, beroende på hur den operativa verkligheten utspelar sig under de närmaste månaderna. Det kan räcka med att de successivt drar sig tillbaka, i små etapper, och sedan anlägger försvarslinjer på djupet där de klarar att hålla ryssen stången över längre tid.

Frankrike hade inte återtagit all fransk mark vid vapenstilleståndet 1918, exempelvis.

Däremot tror jag att det är troligt att de känner att de måste göra det, något som kan bli oerhört tufft. Mig veterligen har ukrainska mekaniserade förband tagit stora förluster, särskilt i vagnar och annan materiel. Det innebär att de troligen kommer att ha väldigt svårt att genomföra rejäla motanfall, med brigad eller kårelement.

Som jag ser det, om jag vore operativ chef i den ukrainska generalstaben, så hade jag försökt lobba för ett konsoliderande av den frontlinje man nu besitter, i grova drag. Ukraina har fortfarande tillgång till Svarta Havet, med hamnområden som kan byggas ut, och hela området norr om, nordöst om och öster om huvudstaden är ryssfritt.

Risken är att de börjar gripa efter för mycket, och successivt mister hela kakan istället.

Ryssarna har visat sig tämligen ineffektiva i det här kriget, men det finns en gräns även för vad ukrainska förband klarar av.

Ja. Det låter inte orimligt.
Citera
2022-06-21, 13:07
Medlem
Citat:

Kan du ge exempel på dessa "diplomatiska initiativ"? Hänvisning till källa?

Det är givetvis totalt nonsens att Ryssland haft ett problem de velat få löst på diplomatisk väg. Alla vet att de aktivt underblåst konflikten i östra Ukraina och alla förstår vad som är deras slutmål: en fejkad folkomröstning + annektering. Same o, same o! Russia be Russia.
Citera
2022-06-21, 13:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Här strider Ukraina i ett hus i Severodonetsk. De skjuter med raketgevär.
https://twitter.com/Blue_Sauron/status/1539138132641292289

Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Bra dag igår. +300 nya skäggryssar skickade till helvetet. Stora materialförluster också. 19 tanks och 18 pansarfordon bland annat. De ryska förlusterna har växt till sig de senaste två veckorna.
https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3511533-about-34100-russian-soldiers-killed-in-ukraine-general-staff.html

Ja Ukraina nöter på men det känns som det krävs ännu större förluster, alternativt att ryska förband blir inringade, kapitulerar eller deserterar. Ryssland verkar kunna hålla på så här länge och ta en by åt gången.
Citera
2022-06-21, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Citat:
Ordförande i det ryska säkerhetsrådet, Nikolaj Patrusjev, har anlänt till den ryska exklaven Kaliningrad, för att leda ett krismöte om säkerhetssituationen.

Ryssland är mycket upprört över att Litauen infört transportförbud till Kaliningrad för varor som finns med på EU-sanktionslista.

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-invasionen-av-ukraina/

Med tanke på att det inte är någonting i jämförelse med ryssarnas olagliga oprovocerade invasion och massmord så kan de ju knappast vara upprörda.
Vore ryssarna upprörda skulle de föreslå att tågtrafiken återgår till det normala mot att de omedelbart lämnar Ukraina.
Citera
2022-06-21, 13:11
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lapon
Putin, alldeles nyss: "Ryssland går igenom en serie prövningar"
-

Det är avgörande strider som pågår just nu.

Befolkningen i Donetsk klagar över att Ryssland inte kan stoppa Ukrainas bombningar av Donetsk som nu under dagarna dödat många civila.

Ukraine Intensifies Strikes Against Russian-Controlled Areas
Donetsk comes under worst artillery barrages since fighting erupted there in 2014, as Russia hits cities across Ukraine with missiles
-
Ukrainian artillery pounded Donetsk, the biggest Russian-controlled city in Donbas.
https://www.wsj.com/articles/ukraine-intensifies-strikes-against-russian-controlled-areas-11655643930

Ukraine blamed for shelling in Donetsk
STORY: Smoke rose above buildings and firefighters worked to put out a fire in a residential building.

"When the shelling finished, we left work, they let us go home. We were coming to the corner of the building and people started firing upward, a drone was flying there and we were told to get inside the building,” said resident Larisa from inside a shelter.

“We came here... The shelling started again and continues intensifying."

Denis Pushilin, the leader of the Russian-backed separatist Donetsk region of Ukraine, posted on the social media platform Telegram on Friday that six locations had been hit by enemy fire.

"The enemy is attempting to bring in new equipment to strike residential areas in the Republic. Exhaustive measures are being taken by the counter-battery units of the allied forces to ensure the safety of the population," his Telegram post added.
https://news.yahoo.com/ukraine-blamed-shelling-donetsk-221434889.html

Men Putin vill inte gå heads on mot de städer som Ukraina använder för att utföra sina krigsbrott mot den civila befolkningen i Donetsk, det skulle innebära för mycket förluster. Ryssland vill försöka gå runt och omringa städerna. Men det kommer att ta mycket tid.

Så pressen är större än någonsin.

‘It’s just hell there’: Russia intensifies pounding of eastern Ukraine
https://www.tivysideadvertiser.co.uk/news/national/20222049.its-just-hell-there-russia-intensifies-pounding-eastern-ukraine/

West silences intensified shelling of Donetsk, UN reaction is inarticulate — Kremlin Aide
https://tass.com/politics/1464651

Ryssland kommer att befria Donetsk från Ukrainas terror så småningom, men det tar tid. Många, t.o.m. Zelensky menar att det är i Donbas kriget kommer att avgöras.

Donbas battle will determine course of war: Zelensky
Russian forces have intensified efforts to cut off Ukrainian troops remaining in the industrial hub of Severodoentsk, destroying all three bridges which connect it across a river to the twin city of Lysychansk.

“Unfortunately, there are painful losses. But we must stay strong. This is our nation,” Zelensky said in a video address Tuesday evening.

“Hanging in there in Donbas is crucial. Donbas is the key to deciding who will dominate in the coming weeks.”
https://www.thephuketnews.com/donbas-battle-will-determine-course-of-war-zelensky-84571.php

Men Ukraina är snart slut. Det Europa och USA ger Ukraina i stöd är bara en bråkdel av vad Zelensky själv har sagt behövs för att kunna vända kriget och tiden löper ut.

Ukraine Cannot Win
https://ricochet.com/1271518/ukraine-cannot-win/

There Is No Military Path For Ukraine To ‘Defeat’ Russia
Zelensky and the Ukrainian people will soon come face-to-face with the ugly prospect that continuing to fight will only bring more death and destruction to its people, cities, and armed forces – but be insufficient to stave off defeat. The truth is, military fundamentals and simple capacity are in Moscow’s favor. It is unlikely those factors change in time to avoid defeat for Kyiv and its brave people. That is the ugly, bitter reality of war.
https://www.19fortyfive.com/2022/06/there-is-no-military-path-for-ukraine-to-defeat-russia/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in