2022-06-21, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Vad var orsaken till C.L:s död? Känns ju helt klart som att det kan vara han iaf än mer då om han tog tex livet av sig.
"Dog på sjukhus" enligt media. Lutar åt en naturlig död.
Citera
2022-06-21, 11:45
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
"Dog på sjukhus" enligt media. Lutar åt en naturlig död.
Ok. Nu var väl han redan innan i ett dåligt skick och levt ohälsosamt en längre tid som jag fattat det? Inte så märkligt att han kan dö lite förtid då. Och det blev väl knappast bättre av detta kan jag tänka mig.
Citera
2022-06-21, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Men det är ju pilot, som tydligen ska vara en K*laes M*almberg?

Okej! Jag rörde ihop Klaes och Claes...🙈🤪 tack för svar!🙏

Okej ytterligare en fråga, vad är CLs story? Han har jag nog missat helt? Var han på Stadt? Motiv? Alibi? Hur får man in honom i denna ekvation?

Samt var det inte dumt att avskriva KM?/Pilot
Minneslucka och kanske ett vittne har sett honom med Helena, vilket gör att han är den sista som såg henne, stämmer inte vittnet är BW den sista som pratade med henne.
Citera
2022-06-21, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Marple
Hej igen!
Har varit inne på detta tidigare eftersom jag försöker få in vittnet på bron och hundvittnet i sammanhanget.
Helena börjar sin hemgång. Pilot, som varit efterhängsen hela kvällen, springer ifatt strax före bron med någon story om att han ändå ska åt samma håll. Kanske till och med frågar om hon och hennes syster bjuder på te eftersom han ska ha hängt vid telefonen vid samtalet hem. Efter bron viker dom ner på någon stig(väg?)för att en av dom är kissnödig. Alternativt för att det är en genväg. Detta ses av en bil med jämnåriga som är på väg åt samma håll. En av passagerarna(bw, pu eller någon annan) är svag för Helena och får tokspel.

"Såg ni grabbar...Helena tänker släpa hem den där jävla tönten!!!"

Detta i sin tur innebär att dom står och väntar där skogsvägen tar sin början eftersom dom(åtminstone en av dom)vet att det är dit Helena med släptåg är på väg.
Därefter startar det högljudda bråket när paret dyker upp. Helena börjar böla och allt spårar ur. Om pilot stannar kvar när detta utspelar sig är hugget som stycket. Han kanske smiter iväg med svansen mellan benen. När Helena avlider kanske han inte ens är kvar på platsen även om han efteråt, när hennes försvinnande blir officiellt, kan räkna ut vad som har hänt. Vill man få in en sån som BW i ekvationen så kan bilden på Facebook, där BW har pilotglasögon, och som läggs upp när pilot hamnar i ropet, vara en varning.

"Jag ser dig och har koll på dig. Golar du så vet du vad som händer"

Och eftersom pilot kanske inte ens var på plats när det dödande slaget kom så väljer han att vara tyst. Kanske intalar sig själv att det inte behöver vara BW. Det kan ju ha varit någon av de andra i bilen som som släckt Helenas liv.
En teori så god som någon. Addera detta med den efterföljande båtteorin och saker och ting kan falla på plats.

Ps: kalla falls senaste GM tror jag inte på. Ska bli intressant att se vad som fått denna grupp att hitta just denna GM. Om det nu blir möjligt. Ds.

Helt okej Scenario! Tror inte det finns något rätt eller fel gällande de flesta scenarion jag läst här. Men ett bra sätt att få in brovittnet, jag har ett liknande scenario där bilen kommer och plockar upp Helena då hon inte pallar gå mer efter en helkväll med dansade och alkohol. Hon är ju inte så nära med Pilot så han står kvar där efter bron och vandrar tillbaka till torget. Han är då ett vittne mer än en GM
Citera
2022-06-21, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snesilop
Är väl helt uppenbart att det är grabbarna som sitter i bilen och säger sig sett ett fordon som är gärningsmännen. Ngt gick snett.

Menar du vittnena? Det var inte en sån bil som de själva satt i.. som andra vittnen också sett. De hade inte två bilar och polisen avskrev nog de rätt snabbt som GM. Man brukar kolla vittnen rätt snabbt just för att säkerställa att fall någon är just ett vittne.
Citera
2022-06-21, 13:19
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico
Okej! Jag rörde ihop Klaes och Claes...🙈🤪 tack för svar!🙏

Okej ytterligare en fråga, vad är CLs story? Han har jag nog missat helt? Var han på Stadt? Motiv? Alibi? Hur får man in honom i denna ekvation?

Samt var det inte dumt att avskriva KM?/Pilot
Minneslucka och kanske ett vittne har sett honom med Helena, vilket gör att han är den sista som såg henne, stämmer inte vittnet är BW den sista som pratade med henne.

Det är inget regelbrott att läsa bakåt i tråden.
Citera
2022-06-21, 13:26
Medlem
Citat:
Menar du vittnena? Det var inte en sån bil som de själva satt i.. som andra vittnen också sett. De hade inte två bilar och polisen avskrev nog de rätt snabbt som GM. Man brukar kolla vittnen rätt snabbt just för att säkerställa att fall någon är just ett vittne.
Det är ju dock bara de två som sett den ljusa bilen med avhugget bakparti. Och det är mycket man "brukar" - spärra av en ev brottsplats tex. Men får trots allt utgå att dessa två vittnen har goda alibin, troligen från sina respektive familjer.
Citera
2022-06-21, 13:32
Medlem
Citat:

Vet du vad dom satt i för bil? Om du vet, berätta gärna modell & färg.
Utan att dra några växlar på det, men om du var i skottgluggen för att bli misstänkt, skulle inte ditt vittnesmål om biltyp eller färg vara något som liknar din egen bil allra minst?

Sen vet vi ju att det finns vittnen som sett många ljusa bilar, både parkerade konstigt och körande i full fart, och vid sjukhuset var det va?

Bilfrågan är dock lite diffus över tid.
Citera
2022-06-21, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Det är ju dock bara de två som sett den ljusa bilen med avhugget bakparti. Och det är mycket man "brukar" - spärra av en ev brottsplats tex. Men får trots allt utgå att dessa två vittnen har goda alibin, troligen från sina respektive familjer.
Audi
Citera
2022-06-21, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZOrro18790
Audi
Mm, den tyske camparens va?!
Citera
2022-06-21, 14:19
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Ett gammalt inlägg som var lite intressant🤔

Ja, denne Kl*s M*lmgren (f.1966) han är ju den som är pilotmannen anser jag . Det kan inte vara någon annan som:
* var med på förfesten i Töreboda
* Hade en sambo som var kompis med och jämnårig med Helena
* Hade en syster(rättare sagt två) som bodde på samma sida om Marieholmsbron som Helena
* Har alltid bott kvar i Mariestad

Polisen får ju upp ögonen för denne "pilotman inne på Stadt" som hängde efter Helena i hälarna ( vilket han sade att han inte hade gjort i de inledande förhören 1992) med den pilotman som går med en kvinna med byxor som stämde på pricken in på de som Helena bar denna kväll.

Detta vittne skulle ha varit Gun*lla Dav*dss*n (den äldre eller yngre vet jag ej). Detta vittne ringde alltså in till Polisen dagarna efter försvinnandet. Det är inget i P4-dokumentären som framkommer att detta vittne skulle varit anonymt för Polisen , det tror jag ej . Det är bara det tror jag att detta vittne inte har någon större lust att prata öppet om sin observation i media i största allmänhet.

Det finns ju ingen anledningen att tro att detta "brovittne" skulle ljuga ihop det här. Nej.

Polisen härleder alltså "pilotmannen inne på Stadt" från "pilotmannen på bron ". Därmed är det ju säkert att en pilotman har gått på bron med en kvinna som hade likadana byxor som Helena. Något annat blir ju mycket konstigt. Så vittnen ser Helena gåendes över torget ensam, efter hon pratat med BW vid utgången på Stadt, och till denna bro är det ju inte så värst långt. Hon bör sen då bli ifattsprungen av KM (pilot). Detta bör givetvis BW se .

Jag tror helt klart att om han är med i handlingen, då åker nog med sina "EM-hus" sambos MO och DO i MOs bil. Jag tror denna bil är en vit Ford Sierra med tonade rutor och rails.

Att två mer "lösa kanoner" ihop som BW och PU skulle kunna göra detta ihop är inte troligt enligt mig.
* De var ej nära vänner, kanske väldigt ytligt bekanta.

* Åldersskillnaden är ändå 4 år, och kom egentligen helt från olika "klasser" och umgängeskretsar.

* De båda ägde ingen bil som stämde in på Carinas och Killarna(Hällristningsvägen) signalament.
PU ägde väl en gammal Toyota sedan-bil. och BW en gammal beige Kadett.

* PU hade väl långt ljust hår på den tiden, stämmer lte dåligt med vittnet på Sjukhusparkeringen
4.20. Aldrig heller att det skulle vara BW som gör detta skitgörat och sen springer ända bort till
"EM-huset" på Stockholmsvägen där han höll till denna sommar.

* PU anser att han har alibi av två tjejer i taxi-kön vid ett dags som gör han omöjlig som GM.

* PU hade rivsår , ja det är lite försvårade men han var nyss fyllda 20 , gick både på amfetamin och
drack sprit antar jag. Det var trots allt inte så ovanligt på den här tiden att man söp skallen av sig,
blev "radar", "däckade" och pratade om krypavstånd till fester. Så gena genom en taggig buske , jag
tycker inte detta är så otroligt. Jag har allt hört om liknade grejer på denna tid...

* PU har antagligen skrivet på flashback ,ni vet vilket. Ingen GM skulle vara så dum att göra detta
anser jag.

Nej jag anser inte att konstellationen PU, BW eller pilot (KM, som är ändå mycket mer olik dessa herrar) är trovärdig.

Jag anser att KM blev vittne till händelsen eller mer troligt kanske han såg vilka dessa herrar var som satt i bilen var som antingen plockade upp Helena på Ekuddevägen eller åkte runt på cykelvägen direkt och gensköt henne där ner hon kom ut från stigen genom skogen till lekplatsen.

Min ide är också att MO kan ha blivit intresserad av Helena en tid innan från gymmet även att BW som tränade med MO också enligt tråden hade intresse av Helena. Dessa herrar kan ha sett svart både av att ha sett KM (pilot) gå med Helena och inne på Stad där Helena var intresserad av R*bert Ek*lm (om det var han). Svartsjuka.

Om pilot KM såg vilka det var i bilen men inte gärningen vet han ändå vad det skulle innebära att säga något till Polisen. Alltså han har svart på vitt vad dessa personer var kapabla till, att få folk att försvinna. Han sjukskriver sig i hemmet livrädd och måste tänka igenom denna explosiva situation noggrant innan han gör något överhuvudtaget. Det komplicerar allt också väldigt mycket att dessa personer ingår i hans umgängeskrets.

Tänk om det ändå inte blir något av detta vittnesmål ändå , då står han där uthängd. Därför är han också väldigt noga med at inte få sitt namn exponerat av rättsväsendet. Helst skulle han nog inte velat ha sett eller kommit ihåg någonting av detta. Jag kan tänka mig in i hans situation mycket väl men han är ett huvudvittne helt klart.
Citera
2022-06-21, 14:22
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Marple
Hej igen!
Har varit inne på detta tidigare eftersom jag försöker få in vittnet på bron och hundvittnet i sammanhanget.
Helena börjar sin hemgång. Pilot, som varit efterhängsen hela kvällen, springer ifatt strax före bron med någon story om att han ändå ska åt samma håll. Kanske till och med frågar om hon och hennes syster bjuder på te eftersom han ska ha hängt vid telefonen vid samtalet hem. Efter bron viker dom ner på någon stig(väg?)för att en av dom är kissnödig. Alternativt för att det är en genväg. Detta ses av en bil med jämnåriga som är på väg åt samma håll. En av passagerarna(bw, pu eller någon annan) är svag för Helena och får tokspel.

"Såg ni grabbar...Helena tänker släpa hem den där jävla tönten!!!"

Detta i sin tur innebär att dom står och väntar där skogsvägen tar sin början eftersom dom(åtminstone en av dom)vet att det är dit Helena med släptåg är på väg.
Därefter startar det högljudda bråket när paret dyker upp. Helena börjar böla och allt spårar ur. Om pilot stannar kvar när detta utspelar sig är hugget som stycket. Han kanske smiter iväg med svansen mellan benen. När Helena avlider kanske han inte ens är kvar på platsen även om han efteråt, när hennes försvinnande blir officiellt, kan räkna ut vad som har hänt. Vill man få in en sån som BW i ekvationen så kan bilden på Facebook, där BW har pilotglasögon, och som läggs upp när pilot hamnar i ropet, vara en varning.

"Jag ser dig och har koll på dig. Golar du så vet du vad som händer"

Och eftersom pilot kanske inte ens var på plats när det dödande slaget kom så väljer han att vara tyst. Kanske intalar sig själv att det inte behöver vara BW. Det kan ju ha varit någon av de andra i bilen som som släckt Helenas liv.
En teori så god som någon. Addera detta med den efterföljande båtteorin och saker och ting kan falla på plats.

Ps: kalla falls senaste GM tror jag inte på. Ska bli intressant att se vad som fått denna grupp att hitta just denna GM. Om det nu blir möjligt. Ds.

Bra! Klockrent, mycket bra scenario . Jag är av uppfattningen att du kommer sanningen nära här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in