2022-06-21, 13:41
Medlem
Hej!

Söker en familjebil, kombi, med plats för två Isofix-stolar i baksätet som minimikrav och att en normallång vuxen sitter skönt framför (den bakåtvända) barnstolen. Plus för Isofix i framsätet med avstängningsbar airbag.

Behöver inte: massvis med hästkrafter, olika lifestyle-funktioner, taklucka, takräcke, dragkrok.

Är öppen för de flesta märken förutom typ Dacia och Skoda.

Önskar: bagageutrymme på kring 500 liter.

Har ingen direkt budget utan är mest nyfiken på modeller att hålla koll på inför beg-köp inom de närmsta åren.

Automat eller manuell spelar ingen roll.
Drivmedel: bensin eller bensinhybrid, ej diesel, laddhybrid eller ren elbil.

Några förslag på modeller att kolla in? Komfort, säkerhet och enkelhet vinner över körglädje och muskler.
Citera
2022-06-21, 13:56
Medlem
SameOldStorys avatar
Vi hade tidigare en passat (årsmodell 16). Funkade toppen för vår familj med två vuxna och två barn. Kunde lasta in bra mycket i bagaget. Sen att bilen är rätt tråkig är en annan sak.
Citera
2022-06-21, 13:57
Medlem
Har en audi A4a 2009. bästa bil jag haft faktiskt. snygg bekväm billig i skatt 1600kr försäkring hel 500 mån. drar 0,52 i 100kh. rostar inte. haft väldigt lite reparationer på 10 år jag ägt den. går tyst å bra vinterbil med. stort lastutrymme.det som bytts på 10 år är 2 hjullager fram skivor å ok fram. säg ca 6000kr eftersom jag bytt själv å detta på 10 år. tillkommer ju naturligtsvis olja å filter mm. helnöjd å behåller den i flera år till. alltid gått igenom bilprovningen med blankt papper. kör ca 1200 mil året. nu gått 16000 mil.
Citera
2022-06-21, 14:01
Medlem
Core.s avatar
Inom de närmsta åren? Händer mycket på ett par år.

Titta när det är dags

Men är det nu hade jag tittat på en några år gammal standardutrustad c-klass, de är inte särskilt dyra om det inte är massa extrautrustning, och bra stadig bil, snygg på köpet dessutom
Citera
2022-06-21, 14:54
Medlem
IceEyess avatar
Naturligtvis en Volvo 245. Enkel ur alla avseenden.
Citera
2022-06-21, 15:44
Bannlyst
Toyota Avensis, Mazda 6, Kia Ceed, Hyundai i30/i40.
Citera
2022-06-21, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Naturligtvis en Volvo 245. Enkel ur alla avseenden.

För bekvämlighetens skull skulle jag nog titta på 745 och vill man ha det bättre 945.

är vi helt seriösa så tycker jag TS ska kika på en V70, bra allround bil.
Citera
2022-06-21, 16:17
Medlem
Analretendents avatar
När du undviker Skoda kan du lika gärna undvika VW också. Tokdyra reservdelar, service- och reparationskostnader får du offra för att köra runt i ganska halvdana åk.

Om du vill ha en driftsäker, ekonomisk och bekväm bil, kolla på Toyota, t.ex Corolla eller Avensis. Skittråkigt svar, kanske, men svaret är oftast Toyota när någon bara vill ha en driftsäker och bekväm bil utan en massa krusiduller.
Citera
2022-06-21, 22:19
Medlem
Röstar på en asiatisk bil om du vill ha en icke-flashig/driftsäker familjedroska.

Sorterar man bort just Skoda så faller i mina ögon resterande VAG-koncernern bort eftersom de i mångt och mycket är byggda av samma skrot och korn.

Ett riktigt bra val är en Volvo XC70/V70 av sista generationen. Vi har en XC70 i familjen och jag tycker den är mycket skönare att åka i än de nya v60/v90 Cross Country som jag kört en hel del.
Citera
2022-06-22, 07:04
Medlem
Tack för svar! Flera rimliga förslag

Och ja, det händer mycket på några år men jag kommer köpa en några år gammal bil så…

Förstår invändningarna om Skoda och Vw. Får väl erkänna att min aversion mot Skoda inte är helt ”nuftig” för att anspela på deras gamla reklam… Jag vet inget om Skoda och många ser fina ut men ja, något är det med det märket ändå.
Citera
2022-06-22, 08:23
Medlem
Kennethkvartings avatar
Kia Optima pluginhybrid.

Chefen har en sån, stor, bekväm, ekonomisk, lite tråkig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in