2022-06-21, 12:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Eller så kan Moskva ta beslutet att stoppa sin olagliga och på alla sätt förödande invasion.
Vad tror du om det alternativet?
Så det är Ryssland som lagt ut minor, själv valt att stå utanför SWIFT, belagt sin egen handel med sanktioner.

Okej då!
Citera
2022-06-21, 12:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Och du glömmer bort några saker:
Den korridor man är beredd att skapa innebär att man tänker ta sig rätten att borda och kontrollera alla fartyg. Det strider mot internationell rätt att borda civila fartyg på det viset.
Vidare finns inga garantier från rysk sida att man inte tänker utnyttja en öppning av hamnen till att anfalla.

Tycker du verkligen att detta är en schysst deal? Ponera att du var borgmästare i Odessa, skulle du då gå med på detta?
Återigen, det är Ukraina som måste ta beslutet.
Citera
2022-06-21, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Återigen, det är Ukraina som måste ta beslutet vad det än blir.

Det jag säger här är att varken krisen med leveranserna från Ukraina eller matkrisen är Rysslands fel. De har inte ens kontroll över det.

Nej precis, för Ryssland har ju inget att göra med "oroligheterna" i Ukraina!
Citera
2022-06-21, 12:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du är medveten om att svensk försvarsdoktrin sedan WWII har haft massiva mineringar som en bärande del av försvaret? Detta innefattade (och gör ev. än idag) både fasta mineringar, nylagda minor inomskärs samt minlinjer ända ut till Gotland. Vi hade förberett mängder av civila fartyg för att kunna lägga minor.

Det är alltså helt självklart att ett land som angrips utifrån vidtar åtgärder för att freda sitt territorialvatten, och Ukraina är i sin fulla rätt att göra just detta. Mycket klok åtgärd för att skydda Odessa, eftersom Ryssland inte kan skicka in landstigningsfartyg där innan de minröjt. Minröjarna är i sin tur sårbara för sjömålsrobotar, kustartilleri och flyg.
Har jag sagt något annat? De har också enl. sjölagen ansvaret. Så återigen, allt hänger på att Ukraina tar något beslut här.
Citera
2022-06-21, 12:50
Medlem
T-80 är en rysk stridsvagn som är en vidareutveckling av stridsvagnen T-64 men hur bra är dom egentligen..?

https://nationalinterest.org/blog/the-buzz/why-russias-t-80-tank-total-disaster-13550
Citera
2022-06-21, 12:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Nej? Ryssland är aggressor i detta fall och kan omedelbart upphöra med sitt olagliga krig så att Ukraina kan återuppbyggas och världen kan få (mer) fred.
Jag som trodde vi diskuterade transporter jag.
Citera
2022-06-21, 12:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ställ dig frågan varför dom till slut rullande in. Det har vi tagit upp tidigare och jag bryr mig inte om att upprepa mig för den tusende gången. Om vi ska ta något nytt vad tycker du om att Kiev-regimen och deras råskinn granatbeskjuter staden Doneskt, smular sönder den och dödar massor av civila människor? Det är trist med krig men krigandet för Ryssland har åtminstone en strategisk betydelse och där ingår inte hämnd eller terrorbombning av civila på order av högsta hönset. Jag försår ju att syftet med terrorn är att Ryssland ska ta trupper och artilleri från den aktiva frontlinjen för att bemöta dräggen men jag tycker det är visset gjort av Ukraina.

Vare sig invasionen var för att Ukraina ville söka medlemskap i Nato, eller om den var avnazifiering så är det helt ologiskt.

Dessutom strider det mot Ukrainas rätt atthantera sina egna problem, och att välja sin egen säkerhetspolitik
Citera
2022-06-21, 12:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riddim
Nej precis, för Ryssland har ju inget att göra med "oroligheterna" i Ukraina!
Men snälla du, det är Ukraina som måste ta ett beslut här.
Citera
2022-06-21, 12:55
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag som trodde vi diskuterade transporter jag.

Visst. Det finns alltid något annat ni vill diskutera än vad det handlar om: Rysslands brutala angrepp på Ukraina.
Citera
2022-06-21, 12:55
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Går det dåligt i diskussionen?

För övrigt, de som krigshetsar är ju de som stöder Rysslands brutala invasion av Ukraina. Glöm aldrig att det är Ryssland som helt på egen hand inlett detta krig, och som fortsätter det till de tvingas eller väljer att sluta.

Nej, du har fel.

Dom som krigshetsar är dom som vill pumpa in vapen till Ukriana ända tills den siste Ukrainske soldaten har stupat, allt för att försöka göra slut på Rysslands ekonomi och militär.
Citera
2022-06-21, 12:57
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Nej, du har fel.

Dom som krigshetsar är dom som vill pumpa in vapen till Ukriana ända tills den siste Ukrainske soldaten har stupat, allt för att försöka göra slut på Rysslands ekonomi och militär.

Så det är inte landet som invaderade och försöker ta mer och mer territorium av Ukraina som krigshetsar?

Hur i all världen står det till?
Citera
2022-06-21, 12:59
Medlem
Citat:
Jag tror nog att de tids nog kommer att attackera med eller utan minor där.
Är det därför du anser att NATO skall minröja, så att Ryssfascisterna kan anfalla förr snarare än senare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in