2022-06-21, 09:37
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
TURKIET har egna minröjare!!!

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_mine_warfare_vessels_of_the_Turkish_Navy

Så om Ryssland öppnar upp blockaden låter tredje part vakta hamnen och låter tredje part röja minorna (Turkiet), så kanske Ukraina lyssnar.

Meningen med sanktionerna är ju att försöka Ryssland att sluta kriga. Sen får man ju egna skador och de vill man försöka minimera. För Sverige är detta ett billigt proxykrig med Ryssland. För varje sänkt fartyg och störtat ryskt flygplan gör svenska försvaret vågen. Det är jättebilligt för Sverige. Inga döda svenskar och något höjda priser. Samtidigt blir de av med äldre utrustning och ser hur de funkar emot arvfienden. Kriget är främst dyrt för Ukraina och Ryssland.

Om nu Ryssland vill hjälpa så kan de låta Ukraina exportera vetet utan att stjäla det.

Här finns en bra video som förklarar Ukrainas och Rysslands ekonomi under kriget

https://www.youtube.com/watch?v=qGGwO99fQaI

Om jag var i Ukrainas sits så skulle jag aldrig låta Turkiet vara den part som skulle garantera min säkerhet, Turkiet och Erdogan har alltför tajta band med Ryssland och Putin.

I den relationen (Rysslands och Turkiets) vilar en riktig trojansk häst som Ukraina inte bör släppa in.
Citera
2022-06-21, 09:40
Medlem
X3treams avatar
1 miljard kronor in till ukrainska flyktingar, hjälten från Ryssland Dmitrij Muratov sålde nobelpris medaljen han fick förra året. Så alla ryssar är inte nazister, det finns även goda ryssar, inte glöm det.

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/bGVWAA/solgte-fredsprismedalje-for-over-en-milliard-kroner?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
Citera
2022-06-21, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Om jag var i Ukrainas sits så skulle jag aldrig låta Turkiet vara den part som skulle garantera min säkerhet, Turkiet och Erdogan har alltför tajta band med Ryssland och Putin.

I den relationen (Rysslands och Turkiets) vilar en riktig trojansk häst som Ukraina inte bör släppa in.

Jag tror Ukrainarna gillar Turkiet. De har stängt Bosporen för krigsfartyg och säljer Ukrainarna drönare. Dessutom är Turkiet medlem i NATO.
Citera
2022-06-21, 09:58
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Att det inte kommer hända, och att man bör utgå från verkligheten istället för fantasier.
Det var därför Putin och hans anhang här i tråden ville/trodde att Ukraina bara skulle lägga ner vapnen, förhandla bort territorium "frivilligt" och gå med på att Moskva bestämmer Ukrainas politik?!
För att de utgick från verkligheten?!
Citera
2022-06-21, 09:59
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Jag tror Ukrainarna gillar Turkiet. De har stängt Bosporen för krigsfartyg och säljer Ukrainarna drönare. Dessutom är Turkiet medlem i NATO.

Mycket möjligt men som jag skrev, enligt min åsikt är turkarna alldeles för djupt insyltade med Ryssland och Putin för att kunna vara pålitliga, att de har stängt Bosporen beror på Nato inte på grund av att de själva skulle visa någon form av solidaritet med Ukraina, Erdogan hade inget val där.
Citera
2022-06-21, 10:01
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Ukrainska styrkor har rapporterat sin första framgångsrika insats med sjömålsroboten Harpoon som donerats av väst, enligt den senaste rapporten från brittiska försvarsdepartementen.

https://twitter.com/DefenceHQ/status/1539118311409176576

Det är tydligen den där gamla bogserbåten som kör ammo och förnödenheter till den där fördömda Ormön som strukit med, enligt britterna.
Citera
2022-06-21, 10:03
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Ryssland krigar absolut för sin överlevnad.
De är helt medvetna om Europas sinnessjuka hat.
Det är uppenbart att de var tvungna att invadera Ukraina för sin överlevnad.
Jag hoppas att Ryssland nu tillslut har möjlighet att leva i fred från väst.
Gud välsigne!

Hat är inte längre stadiet. Totalt förakt gäller numer. Tills dess Mordor ersatts med något annat.
Citera
2022-06-21, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mycket möjligt men som jag skrev, enligt min åsikt är turkarna alldeles för djupt insyltade med Ryssland och Putin för att kunna vara pålitliga, att de har stängt Bosporen beror på Nato inte på grund av att de själva skulle visa någon form av solidaritet med Ukraina, Erdogan hade inget val där.

Det var inte på grund av NATO utan för ett avtal sedan 1936. Jo men problemet är att det är två som dansar Tango. Då behöver båda någon de kan "lita" på.
Citera
2022-06-21, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Massor av rika ukrainare flyttade till Turkiet sedan ryska militära operationen påbörjades. Vanliga turkarna är ganska sura på ukrainare eftersom lägenhetspriserna gått kraftigt upp.

Nu gäller det inte vad vanliga Turkar tycker utan hur Erdogan skulle agera.
Citera
2022-06-21, 10:07
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Nu är det Ukrainas minor som ligger där och guppar.
Du är medveten om att svensk försvarsdoktrin sedan WWII har haft massiva mineringar som en bärande del av försvaret? Detta innefattade (och gör ev. än idag) både fasta mineringar, nylagda minor inomskärs samt minlinjer ända ut till Gotland. Vi hade förberett mängder av civila fartyg för att kunna lägga minor.

Det är alltså helt självklart att ett land som angrips utifrån vidtar åtgärder för att freda sitt territorialvatten, och Ukraina är i sin fulla rätt att göra just detta. Mycket klok åtgärd för att skydda Odessa, eftersom Ryssland inte kan skicka in landstigningsfartyg där innan de minröjt. Minröjarna är i sin tur sårbara för sjömålsrobotar, kustartilleri och flyg.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-06-21 kl. 10:11.
Citera
2022-06-21, 10:11
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Nu gäller det inte vad vanliga Turkar tycker utan hur Erdogan skulle agera.
Turkiet har egna ekonomiska problem med inflationen på över 70 %. Erdogan vill ha billig rysk gas och olja annars går ekonomin åt helvete.
Citera
2022-06-21, 10:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Vette fan om det ändå inte är dags för ett 'end game' och få ett slut på hela det sjuka Ryssland. Visst kommer det drabba oss alla men det är bättre att genomlida ett förhållandevis kort totalkrig istället för att ha kvar det där tattarlandet som inget annat har att erbjuda än hot, våld och övergrepp till sin omvärld och egna befolkning. Att göra sig ovän med Ryssland är en ickefråga eftersom Ryssland valt att göra sig ovän med hela djävla Världen men låt det komma till ett avslut... en gång för alla- sen aldrig mer. Om man inte avslutar Ryssland nu kommer det bara fortsätta i all evighet. Det är nog dags för det där beska pillret.

Helt enig. NATO fegar sig för att kackerlackan i Kreml har kärnvapen - de flesta fungerar troligen inte, om man kan extrapolera från hur resten av den ryska militären och dess utrustning är, men några kanske gör det. Men om han har bestämt sig för att använda dem, så kommer han att använda dem när Ryssland förlorar och Ryssland kommer att förlora, så egentligen är det bästa att så fort det går försöka krossa Ryssland ordentligt en gång för alla, för lidandet bara ökar ju längre Ryssland får hållas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in