2022-06-21, 10:14
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Svensk naivitet. Ukraina kommer mjölka EU på pengar hur länge det går. Därför ljuger ukrainska försvaret om militära framgångar för att få mer vapen som säljes sen på svarta marknaden. Ukrainska oligarker blivit ännu rikare på kriget och absolut vill inte avsluta det.

Är detta något du tänkt ut på egen hand, eller är det någon som berättat det för dig?
Citera
2022-06-21, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkrumsromantiker
Menar du att Ukrainas militära ledning, flera månader i förväg, offentligjort att de kommer utbilda massivt med trupper för en stor offensiv mot de områden som just nu ockuperas av rySSarna?

Det borde du enkelt kunna hitta en källa på.

Minns du varför de hade augusti som deadline?

Vilka bättre vapen kommer de ha till denna stora kraftsamling?

Slava Ukraini!

Ja det talades om en miljonarmé men den siffran kan vara överdriven. Jag tror jag läste det i U A TV English men jag har inte kunnat hitta just det inlägget från maj.

Vapnen från Väst nämndes också. Men just nu anser jag personligen att Väst inte stöttar tillräckligt.
Citera
2022-06-21, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Det är tydligen den där gamla bogserbåten som kör ammo och förnödenheter till den där fördömda Ormön som strukit med, enligt britterna.

Japp, "Vasily Bekh"

https://twitter.com/UAWeapons/status/1537696927827079170

https://www.navalnews.com/naval-news/2022/06/ukraine-strikes-russias-vasily-bekh-rescue-tug/
Citera
2022-06-21, 10:27
Medlem
Ryssland har närmat sig Lysychansk men med oerhörda förluster. Dock vet vi inte exakt var förlusterna är störst just nu.

Det är ohållbart. 300 eliminerade bögfascister senaste dygnet, med skadade kan det vara nästan 900--1000 bögfascister som är borta från striderna.......Ukraina har varit framgångsrika i att slå ut tanks också, hela 19 st samt bepansrade stridsfordon 18 st. Artillerisystem endast 3 utslagna samt ett raketartillerifordon.
Man behöver slå hårdare mot underhållslinjerna...10 fordon är i vart fall utslagna.

Jag har sett uppgiften om att Ryssland skulle ta Severodonetsk och Lysychansk till den 10 juni men att man sköt på det till den 22 juni. Jag vet inte var jag såg detta, här dras dock inga siffror ur röven längre.

I vilken utsträckning som Ukraina använder Switchblade vet vi inte. Trots bombade vägar tror jag att Ukraina kan föra fram manskap och vapen och bemöta uttröttade ryska bögfascister.
Citera
2022-06-21, 10:29
Medlem
Väldigt lite nyheter om attacken mot 3-4 oljeriggar. Försöker Ryssland dölja förlusterna?

Jag förstår inte vilka vapen som kan ha använts. Avståndet är väl nästan 10 mil?

Kan det vara false-flagg för att gynna bögfascismen?
Citera
2022-06-21, 10:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
T62 och T80BV har man nog i förråden. BMP-2 verkar man sakna. BMP-1 har börjat dyka upp. T80 producerades främst i Ukraina under sovjet tiden. Det utifrån vad som ses på tågen.
Det är nog mycket möjligt att man producerade stridsvagnar i Maj. Sanktioner brukar ta ett tag innan de biter. Sen kan ju faktiskt ryssarna lösa problem. De sitter nog inte bara på sina arslen och äter saltgurka, bröd och dricker vodka.

Jag tror det är en helt annan attityd i ryska armén och krigsindustrin sedan cirka 3 månader tillbaka. Innan dess var det nog mest vodka och hur man skulle stjäla från skattebetalarna. Nu har det plötsligt blivit allvar och skärper man inte till sig kan man lätt ha "tagit självmord".
Citera
2022-06-21, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Väldigt lite nyheter om attacken mot 3-4 oljeriggar. Försöker Ryssland dölja förlusterna?

Jag förstår inte vilka vapen som kan ha använts. Avståndet är väl nästan 10 mil?

Kan det vara false-flagg för att gynna bögfascismen?

Harpoon.
Citera
2022-06-21, 10:41
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Svensk naivitet. Ukraina kommer mjölka EU på pengar hur länge det går. Därför ljuger ukrainska försvaret om militära framgångar för att få mer vapen som säljes sen på svarta marknaden. Ukrainska oligarker blivit ännu rikare på kriget och absolut vill inte avsluta det.
Du tro att det är en lögn att Ukraina står emot och bromsar invasionen från Ryssland?
Egentligen har Ukraina inga militära framgångar och Ryssland redan tagit hela Donbas? Eller hur tänker du nu?
Eller menar du att Ryssland misslyckas att ta Ukraina fast de knappt gör motstånd alls?
Citera
2022-06-21, 10:43
Medlem
QuietExits avatar
Lite fler blockader för ryssarna https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1539080220182994944?s=20&t=lBQXJLNAjmGhsH9ASE7KsA
Citera
2022-06-21, 10:44
Medlem
erektidiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av araziel
Låter som att du hejar på nynazisterna i Kiev. Va fan

När detta är över kommer Ukraina inte ha kvar sin kustlinje, resten in i EU

Finns exakt 0 tecken på att Ryssland kommer lyckas ta Odesa. Snarare trycks de tillbaka i söder. Så hur du gör den analysen i nuläget är svårbegripligt.
Citera
2022-06-21, 10:48
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ryssland har närmat sig Lysychansk men med oerhörda förluster. Dock vet vi inte exakt var förlusterna är störst just nu.

Det är ohållbart. 300 eliminerade bögfascister senaste dygnet, med skadade kan det vara nästan 900--1000 bögfascister som är borta från striderna.......Ukraina har varit framgångsrika i att slå ut tanks också, hela 19 st samt bepansrade stridsfordon 18 st. Artillerisystem endast 3 utslagna samt ett raketartillerifordon.
Man behöver slå hårdare mot underhållslinjerna...10 fordon är i vart fall utslagna.

Jag har sett uppgiften om att Ryssland skulle ta Severodonetsk och Lysychansk till den 10 juni men att man sköt på det till den 22 juni. Jag vet inte var jag såg detta, här dras dock inga siffror ur röven längre.

I vilken utsträckning som Ukraina använder Switchblade vet vi inte. Trots bombade vägar tror jag att Ukraina kan föra fram manskap och vapen och bemöta uttröttade ryska bögfascister.

Ändå påstås det att Ryssland har nya trupper i Izium och på ryska sidan om gränsen vid Kharkiv. De verkar bara fortsätta trots stora förluster.
Citera
2022-06-21, 10:52
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ändå påstås det att Ryssland har nya trupper i Izium och på ryska sidan om gränsen vid Kharkiv. De verkar bara fortsätta trots stora förluster.

Frågan är inte OM de har trupper, det vet vi redan att de kan mobilisera. Frågan är vilken KVALITET det är på de trupper som mobiliseras.

Det har varit tämligen högkvalitativa förband i Ukraina så långt (med ryska mått mätt), mobiliserade kategori B och C-förband håller avsevärt lägre kvalitet, och kommer följaktligen att ta avsevärt högre förluster i manskap och materiel. Det säger en del, givet hur stora förluster de högkvalitativa förbanden tagit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in