2022-06-20, 13:27
Medlem
Sectums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Hur går det här ihop?

Vi kysser inte varandra vid sex och har inte sex i sängen. Tekniskt bra sex men saknas absolut en aspekt i sexet också, det känslomässiga.
Citera
2022-06-20, 13:28
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sectum
Om ni tillsammans med er partner hade ett antal barn, hus, bra löner osv, dvs egentligen allt man kan önska nästan men parrelationen var död, skulle ni välja att splitta då? Eller stanna för att åtminstone ro barnen i hamn? Vi bråkar inte, kan prata helt öppet och ärligt med varandra om hur landet ligger och har fortfarande bra sex. Den saknade ingrediensen är alltså romantik och en känsla av att höra ihop som par. Som föräldrar funkar vi. Men det kommer bli ett antal år utan kyssar eller ens dela säng med varandra i så fall. Man får liksom avväga mellan chansen att hitta kärleken eller alla de andra värden som ändå finns i att stanna.

Någon som stannat i denna relation och med facit i hand kan säga om de tycker att de gjorde fel eller rätt?

Min man är väl med på att relationen är död men han värderar kärnfamilj väldigt högt samt stabiliteten i den.

Det viktiga är väl snarare att reflektera över anledningarna till att relationen är död. Beror det på t.ex. stress, påfrestningar i form av barnuppfostran, flytt, ekonomiska problem, sjukdom/död hos nära anhöriga etc. så är det naturligt att det går ut över relationen på ett eller annat sätt. Att förvänta sig att det inte ska finnas svårigheter är orealistiskt och om relationen verkligen är värd att satsa på så stöttar man ju även varandra när det är jobbigt.

Om det däremot beror på att ni ständigt bråkar, aldrig kommer överens om något osv. så kan det ju vara så att ni faktiskt vuxit isär under tiden som gått och inte längre vill samma saker i livet, då kan man såklart ta ställning till om det är värt att fortsätta. Men då gäller det ju givetvis att väga för- och nackdelar med att stanna vs. lämna, att tro att gräset är grönare på andra sidan drabbar nog alla kring sånt här så att bryta upp relationen är ingen standardlösning, speciellt inte eftersom det är en påfrestning i sig. Det kan ju även vara så att ni båda behöver jobba på relationen och inte gör det i tillräckligt hög grad för att det ska fungera.
Citera
2022-06-20, 13:31
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Men som sagt, om man verkligen genuint mår bra och är glad över allt i situationen förutom att man inte är kär i partnern längre, och detta är ömsesidigt, så skulle jag nog testa att försöka leva ihop som vänner och hålla ihop familjen.

Forskning visar ju dock att man inte är "konstant kär" i sin partner utan att det förutsätts att man väljer personen på nytt lite då och då för att en relation ska funka på sikt. Så att kärlekskänslorna svalnar är väldigt naturligt, utöver detta påverkas personernas psykiska hälsa relationen och t.ex. stress, problem i arbetslivet mm. kan givetvis tära på relationen.

Om relationen verkligen är kass (konstant bråk, alltför olika värderingar, etc.) är det såklart en annan sak dock.
Citera
2022-06-20, 13:32
Medlem
Parterapi?
Citera
2022-06-20, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsyourfault
Argumentation som t.ex. kärnfamilj används av värdekonservativa som vill begränsa människors livsval. Du förtjänar någon som du älskar och någon som älskar dig. Uppenbarligen saknas kärleken i förhållandet. Låt inte 'drömmen' om kärnfamilj stå i vägen för dig att hitta kärlek. De finns en stor risk att du ångrar de i framtiden.
Mm, och barnens dröm om kärnfamilj ska vi kissa på. För det är inte viktigt eller?

Bara för att du är bög och aldrig kan ha en riktig familj så ska du inte förstöra för andra.
Citera
2022-06-20, 13:37
Medlem
Citat:
Om ni tillsammans med er partner hade ett antal barn, hus, bra löner osv, dvs egentligen allt man kan önska nästan men parrelationen var död, skulle ni välja att splitta då? Eller stanna för att åtminstone ro barnen i hamn? Vi bråkar inte, kan prata helt öppet och ärligt med varandra om hur landet ligger och har fortfarande bra sex. Den saknade ingrediensen är alltså romantik och en känsla av att höra ihop som par. Som föräldrar funkar vi. Men det kommer bli ett antal år utan kyssar eller ens dela säng med varandra i så fall. Man får liksom avväga mellan chansen att hitta kärleken eller alla de andra värden som ändå finns i att stanna.

Någon som stannat i denna relation och med facit i hand kan säga om de tycker att de gjorde fel eller rätt?

Min man är väl med på att relationen är död men han värderar kärnfamilj väldigt högt samt stabiliteten i den.
Jag vet inte vad du hade väntat dig av en långvarig relation, men det låter som att ni har det ganska bra.
Citera
2022-06-20, 13:37
Medlem
Citat:

Du emotsäger dig själv här ganska mycket. Har bra sex, ett liv utan kyssar eller ens dela säng med varandra.

Alltså du beskriver egentligen inte en död relation.
Citera
2022-06-20, 13:41
Medlem
Fyrahundratolvs avatar
Det låter som vilken relation som helst. Den dör väl alltid efter några år, den där romantiken?
Det ovanliga är väl bara att ni erkänner det för varandra. De flesta brukar väl knipa igen och stå ut i det tysta för att båda tror att den andra fortfarande är kär. Haha...
Citera
2022-06-20, 14:07
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundratolv
Det låter som vilken relation som helst. Den dör väl alltid efter några år, den där romantiken?
Det ovanliga är väl bara att ni erkänner det för varandra. De flesta brukar väl knipa igen och stå ut i det tysta för att båda tror att den andra fortfarande är kär. Haha...

Jag tänkte lite som du. Dock tänker jag att det utvecklas någon förändrad typ av kärlek? Jag har en djup kärlek till min fru som inte är värst spirande och romantisk, glömde t.ex av bröllopsdagen. Men jag är trygg med henne och älskar henne. Fan vet dock vad som händer om känslorna helt dör ut?
Är det månne så att TS känner dessa känslor för någon annan?
Citera
2022-06-20, 14:12
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:

Nya relationer skiljer sig bara åt de 3-4 första månaderna sedan är det samma gnäll som innan.. Så frågan är om du vill förstöra för unarna för en ny kukform och 3 månaders romantik.. Om du inte verkligen tänker blomma ut i den svenska feminismen och hoppa på kukkarusellen ordentligt och leva ett liv hoppandes från säng till säng.

Det är väl rätt känt att barna åren är påfrestande på förhållandet och efter man slängt ut de små snyltarna hittar man antingen tillbaka till varandra eller så har man växt ifrån varandra.

Känslor, lust och ork förändras ju med åldern med så att som 40 åring tro att man ska få samma känslostorm som man hade vid 18 när hormonerna löpte amok är ju lite naivt.

Ni kanske skulle lämna bort ungarna en vecka och ta lite egensemester och se om ni kan hitta tillbaka lite iallafall. Dricka för mycket vin och göra något tokigt som ni kan skratta åt när ni kommit hem?

/Dr Phil
Citera
2022-06-20, 14:13
Medlem
Du vill alltså bli förälskad igen. Testa ha en öppen relation. Fortsätt vara gifta men knulla andra. Alternativt bli kär i din man igen.
Citera
2022-06-20, 14:20
Medlem
tuggishs avatar
Om allt funkar även sexet så tycker jag du ska stanna tills barnen flyttat ut.

Eller sätt dig in i situationen att ni separerar och du ska tvinga hela familjen att flytta. Träffa barnen varannan vecka osv. Är det något du suktar efter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in