2022-06-20, 10:32
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Nja, jag försöker bara bena ut hur mycket du egentligen kan om artilleri. Ju längre diskussionen lider desto mer förefaller det som att du egentligen inte kan särskilt mycket mer än genomsnittspersonen. Trots det har du väldigt mycket bestämda åsikter. Som du konsekvent vägrar redovisa underlag för.

Så nu säger du att det är situationsberoende, huruvida artilleri gör större verkan mot civila i tätbebyggelse än mot militär trupp i fält.

I och med det så saknar du stöd för ditt antagande om att 5 döda och 22 skadade är ett lågt antal civila casualties per 300 skott artilleri. Du har inte visat hur du kom fram till den slutsatsen. Du har inte presenterat något underlag.
Fair enough. Jag är själv hård med att andra ska presentera underlag för sina påståenden.

Från US army military handbook.
Citat:
Artillery used as an indirect-fire siege weapon, as was done at Ashrafiyeh and Zahle, proved ineffective. Artillery can also cause problems for the attacker. The rubble resulting from indirect
artillery fires can create considerable obstacles for the attacker while providing the
defender with obstacles, materials, cover, and concealment.
https://www.marines.mil/Portals/1/Publications/MCRP%2012-10B.1%20GN.pdf?ver=2020-02-12-121429-267

Gällande strids i bebyggelse så är granatkastare att föredra före artilleri.
Citat:
Mortars. The mortar is the most used indirect-fire weapon in urban combat. The
mortar’s high angle of fire allows the round to reach the street level accurately without
being masked by surrounding structures.

Citat:
Ditt påstående innehåller en och annan reservation, vilket tyder på att du egentligen inte är så värst säker på din sak.

Frågan är rätt enkel: Har ryssarna övertag i räckvidd, om vi räknar in alla tillgängliga typer av artilleri som används i Donbas. Du gav inget klart svar.
Denna är lite lurigare att svara på. Det som att fråga; Vilket land har snabbast bilar, USA eller Ryssland. Det beror helt enkelt på en mängd olika faktorer.

Men generellt är det västs vapensystem som når längre och är mer precist än ryska motsvarigheter. Jag tror den pjäs som skjuter längts hos Ryssland är en PION medan den hos väst (nu pratar vi om de system som används i Ukraina) är CEASAR. Detta är normalt förfarande utan extra drivladdning på granaterna.
PION https://en.wikipedia.org/wiki/2S7_Pion
CEASAR https://en.wikipedia.org/wiki/CAESAR_self-propelled_howitzer
Pratar vi om MLRS så vet jag att väst skjuter längre och ligger mycket längre fram i utvecklingen på sina system. Det är point and fire på vanliga pekskärmar. Ryska motsvarigheter kör fortfarande med manuellt sikte.
https://twitter.com/noclador/status/1531012147785912330
Bifogar belägg för samtliga påstående ovan så du inte blir rabiat igen.
Nu tänkte jag att vi pratar om artilleriet utanför Donbass specifikt men gör vi inte det så gäller ovan.
i Donbass har separatisterna äldre artillerisystem än M777.

Citat:
Okej, jag antecknar. Det är den här typen av briljanta insikter jag förväntar mig från en vapenexpert som dig. Du går från klarhet till klarhet.

Men allvarligt talat: All den här tiden som du lägger på att spamma tråden med kill-gissningar skulle du istället kunna lägga på research. Varför inte bara ta reda på i vilken mån du har något stöd för dina antaganden. Det är du som försöker leda ett antal saker i bevis här. För att göra det så behöver du faktaunderlag.

Att bara säga "lita på mig, jag kan det här" duger inte när man bara är ett random anonymt konto på FB.

Ta en paus. Återkom beväpnad med fakta. Redovisa dina källor. Så kan vi ha en seriös diskussion sen.
Jag har läst väldigt mycket om vapensystem så även om jag inte back-checkar allt jag skriver så har vet jag att jag belägg för det jag påstår. SÅ ditt argument om killgissningar blir tokigt i det avseendet.

Så fråga om belägg så presenterar jag det.
Citera
2022-06-20, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hackneyhardcore
Du måste va HELT dum i huvudet... så Ryssland dödar civila avsiktligt men när civila dör i krig med usa inblandat så är det oavsiktligt? Hahaha och du skriver "med stor säkerhet" fast du inte har en blekaste aning om siffror varken nu i Ukraina eller usa's krig i Irak och Afghanistan. Och "antagligen" fler döda i Mariupol.. ööö ok enligt vem eller grundat på vad?

Det är sådana iq-befriade lögnare och propaganda skitsnackare som dig som gör att folk börjar ledsna rejält på den här fake news soppan vi bevittnar och stödet för Ukraina börjar ta slut.

Ska vi snacka TOTAL hänsynslöshet mot civila och riktiga krigsbrott så får vi nog börja med Vietnamkriget och Hiroshima/Nagazaki. Du som verkar ha sån koll på antalet civila dödsoffer i krig kan väl ge oss siffrorna på civila döda i dom 2 krigen och jämföra med kriget i Ukraina nu.

Jo, vi har ganska god aning om att ryssarna dödar avsevärt fler civila än USA oavsiktligt dödar. Ryssarnas taktik går till stor del ut på att jämna bostadsområden med marken och beskjuta civila mål mer eller mindre slumpmässigt i terrorsyfte, medan USA ägnar sig åt precisionsattacker mot identifierade militära mål och infrastruktur. Civila dödas ändå, men av misstag och som oavsiktliga sidoeffekter. Detta inser man lätt om man jämför militära med civila förluster i t.ex. Irakkriget.

Enligt Iraq Body Count dödades 13,000 civila irakier av USA-koalitionen mellan 2003 och 2010. Vi har inga slutgiltiga siffror för ryssarnas härjningar än, men det mesta pekar på att de dödat fler civila än så enbart i Mariupol.
Citera
2022-06-20, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Jo, vi har ganska god aning om att ryssarna dödar avsevärt fler civila än USA oavsiktligt dödar. Ryssarnas taktik går till stor del ut på att jämna bostadsområden med marken och beskjuta civila mål mer eller mindre slumpmässigt i terrorsyfte, medan USA ägnar sig åt precisionsattacker mot identifierade militära mål och infrastruktur. Civila dödas ändå, men av misstag och som oavsiktliga sidoeffekter. Detta inser man lätt om man jämför militära med civila förluster i t.ex. Irakkriget.

Enligt Iraq Body Count dödades 13,000 civila irakier av USA-koalitionen mellan 2003 och 2010. Vi har inga slutgiltiga siffror för ryssarnas härjningar än, men det mesta pekar på att de dödat fler civila än så enbart i Mariupol.

Visst är det skoj att styra en beskrivning av verkliga skeenden !?

Att USA medvetet jämnat städer och byar med civila är kanske inte så
intressant i sammanhanget.
Citera
2022-06-20, 11:03
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Olof.H
Visst är det skoj att styra en beskrivning av verkliga skeenden !?

Att USA medvetet jämnat städer och byar med civila är kanske inte så
intressant i sammanhanget.
Kan du ge ett exempel på en stad som USA jämnat med marken de senaste 40 åren då precisa vapen har tagit över?

Vi har ju Mariupol som Ryssarna jämnade nyss.
https://gdb.rferl.org/08de0000-0a00-0242-b785-08da44dc1547_cx0_cy4_cw0_w1023_r1_s.jpg
Citera
2022-06-20, 11:05
Medlem
Oavsett vem som skjuter.
Det är inte så lätt att träffa precis det målet man avser med en vanlig kanon,,
Speciellt inte om det är en ovan besättning med utrustning dom knappt har sett innan
Det tar lång tid och många "skott" innan man börjar bli träffsäker.
Kanske Ryssarna också "låter" Ukraina göra bort sig innan man tar ut ett batteri.

Men ren ondska,, nej det finns ingen vettig soldat som gör så.
Amerikanare i Irak,, hade en "hit rate" på knappt 20%,,
men 20% av 1 miljon resulterar ändå i att en hel stad blir en parkeringsplats.
Citera
2022-06-20, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Kan du ge ett exempel på en stad som USA jämnat med marken de senaste 40 åren då precisa vapen har tagit över?

Vi har ju Mariupol som Ryssarna jämnade nyss.
https://gdb.rferl.org/08de0000-0a00-0242-b785-08da44dc1547_cx0_cy4_cw0_w1023_r1_s.jpg

Nu är du där igen,, du får faktiskt utbilda dig själv.
Enklast är väl för dig att bara läsa på i det material som ännu inte är censurerat.
Det finns tom bilder om du vill googla.

Själv minns jag mycket väl vad Bushklanen gjorde på 90-2000 talet.
Citera
2022-06-20, 11:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Alphaomegarice
Helt otroligt att Reuters väljer att skriva om det.. Det verkar som att väst media håller på ändra sin narrative sakta men säkert. När tror ni SVT och Expressen hakar på?
Svenska MSM är nog en av världens mest förljugna som jag ser det. Sverige är sett till medial propaganda en totalitär stat. Media avvaktar vad sossarna tycker är PK. Just nu gagnar det inte regimen som har skickat vapen till Ukraina att det finns minsta tveksamhet kring moralen där.
Tänk om det skulle framkomma att svenska missiler har skickats på skolbarn och sjukhus?
Citera
2022-06-20, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora

Ok får jag fråga vilka "vi" är? Du och nån expert eller vilka menar du då?

Du säger att Rysslands taktik går ut på att terrorbomba mot lite var som helst utan militära mål ok, men ingår ukrainska beskjutningen av donbass med artilleri som vi diskuterar här då också som urskiljningslös terrorbombning mot civila mål eller är det något annorlunda dom gör i så fall? Eller du kanske till o med räknar in döda civila i deras beskjutning som offer för ryska krigsbrott och tillhör den statistiken...? Ja då blir kanske dina siffror om civila offer dödade av rysseld höga.

Har du också nån ungefärlig siffra på antal dödade civila som ukrainska armen har orsakat? Behöver inte ta sen 2014 men säg nu senaste 3 månaderna? Hade varit intressant!

Jag tycker du kör med 100% lögnpropaganda men det är bara min åsikt. Dessutom vägrar du svara på usa's taktik gällande bombade av civila i Vietnam med bombmattor och napalm över precis allting. Och Hiroshima o Nagazaki utrotningen med atomvapen... kallar du också det för oavsiktligt dödande med endast militära mål???!!! Behöver inte svara alla vet redan men alltid hjälper det nån stackare att se bortom propagandalögnerna vi matas med hårt från alla håll!
Citera
2022-06-20, 11:30
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Olof.H
Nu är du där igen,, du får faktiskt utbilda dig själv.
Enklast är väl för dig att bara läsa på i det material som ännu inte är censurerat.
Det finns tom bilder om du vill googla.

Själv minns jag mycket väl vad Bushklanen gjorde på 90-2000 talet.
Nej, ska du komma med ett påstående så får du komma med ett belägg för det. Det är sen gammalt.

Vi vet antalet civila dödsoffer vid Bushklanens två förehavanden i Irak. Det finns siffror på det.

Nu finns inga siffror ännu på Rysslands förehavanden men Mariupol är en katastrof just nu. Inget rent vatten och ingen elektricitet. Ockupationsstyrkorna har satt upp egna läger som är separerade från civilbefolkningen. Döda människor ligger fortfarande kvar i värmen flera veckor efter att staden föll. Det pratas om över 20 000 dödsoffer. Det är mycket mer än USA åsamkat civilbefolkning i Irakkrigen.
https://www.polygraph.info/a/fact-check-russia-whitewash-of-the-death-and-devastation-in-mariupol/31901632.html
Citera
2022-06-20, 13:18
Medlem
Conceptions avatar
En intressant illustration på varför man inte ska använda rysk MLRS i en attack på en stad.

Spridningsbilden är alldeles för stor och helt enkelt alldeles för vårdslös. Alldeles för liten sannolikhet att träffa det man siktar på.
Denna är från en rysk BM-21 attack på Mariupol.
https://pbs.twimg.com/media/FRCv5vvXMAArZlI.jpg
Citera
2022-06-20, 13:21
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag har läst väldigt mycket om vapensystem så även om jag inte back-checkar allt jag skriver så har vet jag att jag belägg för det jag påstår. SÅ ditt argument om killgissningar blir tokigt i det avseendet.

Så fråga om belägg så presenterar jag det.

Så är det säkert. Tyvärr kan ingen här verifiera dina meriter. Själv har jag doktorerat i nationalekonomi och teknisk fysik och extraknäcker dessutom som hjärnkirurg på kvällar och helger. Ändå blir jag inte trodd på FB om jag inte kan presentera vettiga belägg för mina påståenden. Så jag kan definitivt känna igen mig i din frustration.

Nu såg jag i ett inlägg från tidigare idag att du redan hade övertygat dig själv om att det faktiskt är AFU som skjuter på Donetsk, och att dom dessutom förefaller skjuta mot civilbefolkning, snarare än militära mål.

I och med det så delar vi verklighetsuppfattning till 90%. Så eventuella detaljer vi är oense om kanske vi kan lämna därhän -Dessa är inte relevanta för tråden så länge vi är överens om väsentligheterna.

Då har vi ju egentligen ett gyllene tillfälle nu att gräva ner stridsyxan, istället för att dra detta i långbänk en gång till.

Vi möts säkert i nån ny duell om apkopps-vaccin vad det lider framåt hösten.
Citera
2022-06-20, 13:44
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Så är det säkert. Tyvärr kan ingen här verifiera dina meriter. Själv har jag doktorerat i nationalekonomi och teknisk fysik och extraknäcker dessutom som hjärnkirurg på kvällar och helger. Ändå blir jag inte trodd på FB om jag inte kan presentera vettiga belägg för mina påståenden. Så jag kan definitivt känna igen mig i din frustration.

Nu såg jag i ett inlägg från tidigare idag att du redan hade övertygat dig själv om att det faktiskt är AFU som skjuter på Donetsk, och att dom dessutom förefaller skjuta mot civilbefolkning, snarare än militära mål.

I och med det så delar vi verklighetsuppfattning till 90%. Så eventuella detaljer vi är oense om kanske vi kan lämna därhän -Dessa är inte relevanta för tråden så länge vi är överens om väsentligheterna.

Då har vi ju egentligen ett gyllene tillfälle nu att gräva ner stridsyxan, istället för att dra detta i långbänk en gång till.

Vi möts säkert i nån ny duell om apkopps-vaccin vad det lider framåt hösten.
Jag har hela tiden hävdat att kommer det fram bevis så är jag beredd att acceptera det. Men i brist på bevis så måste man utgå från sannolikheter.

Nu är ju dock detta en mindre smula av kakan. Bara för att Ukraina sköt vårdslöst med MLRS den 4:e juni behöver ju inte utesluta något av det andra som vi har diskuterat men det ökar såklart sannolikheten att Ukraina agerar vårdslöst vid andra tillfällen.

Ryssland vet vi redan har agerat vårdslöst vid många olika tillfällen så frågan är när det blir jämnt skägg.
https://twitter.com/dougf24/status/1538795017807986689

Jag har inte sagt att de skjuter specifikt på civila. De kan ha siktat på något militärt. Men faktumet är att det är vårdslöst att skjuta ammunition med så dålig precision in i städer. Den håller jag med om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in