Citat:
Fair enough. Jag är själv hård med att andra ska presentera underlag för sina påståenden.Nja, jag försöker bara bena ut hur mycket du egentligen kan om artilleri. Ju längre diskussionen lider desto mer förefaller det som att du egentligen inte kan särskilt mycket mer än genomsnittspersonen. Trots det har du väldigt mycket bestämda åsikter. Som du konsekvent vägrar redovisa underlag för.
Så nu säger du att det är situationsberoende, huruvida artilleri gör större verkan mot civila i tätbebyggelse än mot militär trupp i fält.
I och med det så saknar du stöd för ditt antagande om att 5 döda och 22 skadade är ett lågt antal civila casualties per 300 skott artilleri. Du har inte visat hur du kom fram till den slutsatsen. Du har inte presenterat något underlag.
Så nu säger du att det är situationsberoende, huruvida artilleri gör större verkan mot civila i tätbebyggelse än mot militär trupp i fält.
I och med det så saknar du stöd för ditt antagande om att 5 döda och 22 skadade är ett lågt antal civila casualties per 300 skott artilleri. Du har inte visat hur du kom fram till den slutsatsen. Du har inte presenterat något underlag.
Från US army military handbook.
Citat:
https://www.marines.mil/Portals/1/Publications/MCRP%2012-10B.1%20GN.pdf?ver=2020-02-12-121429-267
Artillery used as an indirect-fire siege weapon, as was done at Ashrafiyeh and Zahle, proved ineffective. Artillery can also cause problems for the attacker. The rubble resulting from indirect
artillery fires can create considerable obstacles for the attacker while providing the
defender with obstacles, materials, cover, and concealment.
artillery fires can create considerable obstacles for the attacker while providing the
defender with obstacles, materials, cover, and concealment.
Gällande strids i bebyggelse så är granatkastare att föredra före artilleri.
Citat:
Mortars. The mortar is the most used indirect-fire weapon in urban combat. The
mortar’s high angle of fire allows the round to reach the street level accurately without
being masked by surrounding structures.
mortar’s high angle of fire allows the round to reach the street level accurately without
being masked by surrounding structures.
Citat:
Denna är lite lurigare att svara på. Det som att fråga; Vilket land har snabbast bilar, USA eller Ryssland. Det beror helt enkelt på en mängd olika faktorer.Ditt påstående innehåller en och annan reservation, vilket tyder på att du egentligen inte är så värst säker på din sak.
Frågan är rätt enkel: Har ryssarna övertag i räckvidd, om vi räknar in alla tillgängliga typer av artilleri som används i Donbas. Du gav inget klart svar.
Frågan är rätt enkel: Har ryssarna övertag i räckvidd, om vi räknar in alla tillgängliga typer av artilleri som används i Donbas. Du gav inget klart svar.
Men generellt är det västs vapensystem som når längre och är mer precist än ryska motsvarigheter. Jag tror den pjäs som skjuter längts hos Ryssland är en PION medan den hos väst (nu pratar vi om de system som används i Ukraina) är CEASAR. Detta är normalt förfarande utan extra drivladdning på granaterna.
PION https://en.wikipedia.org/wiki/2S7_Pion
CEASAR https://en.wikipedia.org/wiki/CAESAR_self-propelled_howitzer
Pratar vi om MLRS så vet jag att väst skjuter längre och ligger mycket längre fram i utvecklingen på sina system. Det är point and fire på vanliga pekskärmar. Ryska motsvarigheter kör fortfarande med manuellt sikte.
https://twitter.com/noclador/status/1531012147785912330
Bifogar belägg för samtliga påstående ovan så du inte blir rabiat igen.
Nu tänkte jag att vi pratar om artilleriet utanför Donbass specifikt men gör vi inte det så gäller ovan.
i Donbass har separatisterna äldre artillerisystem än M777.
Citat:
Jag har läst väldigt mycket om vapensystem så även om jag inte back-checkar allt jag skriver så har vet jag att jag belägg för det jag påstår. SÅ ditt argument om killgissningar blir tokigt i det avseendet.Okej, jag antecknar. Det är den här typen av briljanta insikter jag förväntar mig från en vapenexpert som dig. Du går från klarhet till klarhet. 
Men allvarligt talat: All den här tiden som du lägger på att spamma tråden med kill-gissningar skulle du istället kunna lägga på research. Varför inte bara ta reda på i vilken mån du har något stöd för dina antaganden. Det är du som försöker leda ett antal saker i bevis här. För att göra det så behöver du faktaunderlag.
Att bara säga "lita på mig, jag kan det här" duger inte när man bara är ett random anonymt konto på FB.
Ta en paus. Återkom beväpnad med fakta. Redovisa dina källor. Så kan vi ha en seriös diskussion sen.
Men allvarligt talat: All den här tiden som du lägger på att spamma tråden med kill-gissningar skulle du istället kunna lägga på research. Varför inte bara ta reda på i vilken mån du har något stöd för dina antaganden. Det är du som försöker leda ett antal saker i bevis här. För att göra det så behöver du faktaunderlag.
Att bara säga "lita på mig, jag kan det här" duger inte när man bara är ett random anonymt konto på FB.
Ta en paus. Återkom beväpnad med fakta. Redovisa dina källor. Så kan vi ha en seriös diskussion sen.
Så fråga om belägg så presenterar jag det.