2022-06-20, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
IT-bubblan, den största bubbla som funnits! Men kan slås av denna.

Efter att IT-bubblan sprack så tog det 10 år för Microsofts aktie att komma tillbaka. Ericsson kostade motsvarande 700 kr och kostar nu 70 kr 22 år senare. Det var tider det. Jag köpte Ericsson för 3 kr, mitt första aktieköp.

Jo, men IT-bubblan kom ju inte i kombo med fastighetskraschen och extremräntorna. Det var ju börsen den gången och folk torskade på Eric och Telia. Men hade man en diversifierad portfölj och t ex upptäckt Ratos gick det ju bättre.

Jag kan tänka mig en kris och sättning. Men räntorna tror jag inte skenar som sagt, Europa har anledning att välja inflation för att få ner skuldbördan relativt BNP.

Ser man tillbaka är det ingen kris som liknar den andre, alla har sina egna signum.

Eeeeh, jag blandar nog ihop trådar här... jag har inte vaknat än... Kaffe!
Citera
2022-06-20, 09:01
SBAB poppar räntan upp 0.15-0.6 nu poppopidopp.
Rörliga på 2%, resten ligger så högt upp så tippar allt fler som inte bundit ligger kvar på rörligt, 2.90% på 1 åringen känns inte lockande.
Senast redigerad av lone star 2022-06-20 kl. 09:06.
Citera
2022-06-20, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Menar du samma banker som gissade och lät kunder binda räntan i december till 1,5%?

De gissade inte - de kunde i sin tur låna pengar för mindre än 1,5%.

På samma sätt som att banken lånar ut till 1,5% bundet på 3 år så finns det aktörer som satte in pengar (köpte bostadsobligationer) med låst ränta i 3 år.
Citera
2022-06-20, 09:48
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jo, men IT-bubblan kom ju inte i kombo med fastighetskraschen och extremräntorna. Det var ju börsen den gången och folk torskade på Eric och Telia. Men hade man en diversifierad portfölj och t ex upptäckt Ratos gick det ju bättre.

Jag kan tänka mig en kris och sättning. Men räntorna tror jag inte skenar som sagt, Europa har anledning att välja inflation för att få ner skuldbördan relativt BNP.

Ser man tillbaka är det ingen kris som liknar den andre, alla har sina egna signum.

Eeeeh, jag blandar nog ihop trådar här... jag har inte vaknat än... Kaffe!
IT-bubblan är inte unik, dagens bubbla är till stor del en IT-bubbla som skapats av t.ex softbank som köpt alla världens IT-bolag för de 100 miljarder i kapital som mestadels Saudiarabien gav softbank. Förlusterna i år sägs vara ca 300 miljarder kronor på bara softbank-bubblan.

I övrigt samverkar många bubblor just nu så detta är egentligen värre än IT-bubblan 2000.
Citera
2022-06-20, 09:59
Medlem
Muwltipliers avatar
Är det någon som kan spekulera om amorteringskravet eventuellt skulle lättas på en period om räntan skulle gå upp väldigt mycket? Förstår att det skulle ta emot, men jag minns ju att dom tog bort kravet en period under pandemin, så visst kan extrema situationer lätta kravet?
Citera
2022-06-20, 10:00
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Den amerikanska bolåneräntan är redan över 6%, upp från 3% för ett halvår sedan. Detta efter enbart två höjningar från Fed, med gravt negativ realränta.

I Sverige kan man fortfarande binda till ränta på 3-4%. Gör ni inte detta kommer ni lida hårt de kommande fem åren. Det blir inga fler såna här chanser.

Den svenska bolåneräntan kommer öka kraftigt I år eftersom

1. Fed fortsätter höja kraftigt vid varje tillfälle och Riksbanken gör inget annat än att följa Fed för annars tappar SEK värde vilket ger an mer ökad inflation
2. Svensk inflation var 7.8% I maj officiellt, vilket betyder att realräntan är -7%, ohållbart.

Varför har ni inte bundit räntan än?
Vet du hur mycket pengar jag har på banken? Att binda till en skitränta är inte lönsamt på sikt.
Citera
2022-06-20, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muwltiplier
Är det någon som kan spekulera om amorteringskravet eventuellt skulle lättas på en period om räntan skulle gå upp väldigt mycket? Förstår att det skulle ta emot, men jag minns ju att dom tog bort kravet en period under pandemin, så visst kan extrema situationer lätta kravet?
Självklart kan det bli aktuellt.
Citera
2022-06-20, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
IT-bubblan är inte unik, dagens bubbla är till stor del en IT-bubbla som skapats av t.ex softbank som köpt alla världens IT-bolag för de 100 miljarder i kapital som mestadels Saudiarabien gav softbank. Förlusterna i år sägs vara ca 300 miljarder kronor på bara softbank-bubblan.

I övrigt samverkar många bubblor just nu så detta är egentligen värre än IT-bubblan 2000.

Techbolagen har redan fallit en del, egentligen allt med högt PE. Det har drivit börsnedgången.

Vi får väl se vad som ligger i korten, jag försöker investera så jag har handlingsfrihet och en stor likvid.

Men jag tror som sagt att RB och ECB inte kommer att vara väldigt stridsvilliga mot att bekämpa inflationen.

Så får vi väl se hur folk har skött sin ekonomi...
Citera
2022-06-20, 10:18
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Men jag tror som sagt att RB och ECB inte kommer att vara väldigt stridsvilliga mot att bekämpa inflationen.
Jag tror det blir omöjligt för ECB att inte följa USAs ränteuppgång. Det blir annars en oerhörd skevhet mellan USA och EU när det gäller bankräntor inflation och valutor. USD kommer att fortsatt vara högst värdet genom tiderna. Det kommer att vara lönsammare att ha sina pengar i USA. Nä, det går inte, USA är för stort och viktigt. Japan kan man strunta i, de gör sig medvetet obetydliga med sin 0-räntepolitik och Yen har sjunkit 20% mot USD och Japan har gått från plats 2 på Världens rikaste-lista till plats 35 eller så på bara 30 år.
Citera
2022-06-20, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Det var inte riktat mot dig personligen, så sluta lipa.
Din kommentar var däremot väldigt typisk för genomsnittsflashbackanvändaren som ”alltid klarar sig” och som aldrig drabbas.

Jag visste inte att det fanns en stereotyp av "flashbackanvändare".

Jag skulle kalla det framförhållning, lever du ditt liv impulsivt och sista-minuten? Är det därför du är bitter?

Förstår mig inte på din typ, jag skrev inte ens en mening, och du känner dig nästan kränkt. Vem är det som lipar egentligen?
Citera
2022-06-20, 10:55
Medlem
GodBolts avatar
Ja pojkar och flickor, nu ska vi sålla agnarna från vetet.
Jag har lån på 3.5 men med under 50% belåningsgrad. Frun är långtidssjukskriven.
Jag har ingen bra känsla i magen denna gången. Alltid haft rörliga avtal på allt, och det har ju historiskt fungerat bäst, men denna gången gnager det i mig.
Citera
2022-06-20, 11:10
Medlem
K-Glitchens avatar
Jag band min ränta på 1,6 för nåt år sedan till December 2024 så jag kan andas ut ett tag till.

Om räntan ligger på 7% då så måste jag flytta. Jag kommer då betala över 7000kr till som jag inte kommer ha råd med. Åtminstone inte som det ser ut nu.

Sen hur det ser ut då med bostadsmarknaden är en annan fråga. Det flera hus i min närhet som blivit till salu bara för någon månad sedan som ingen vill köpa.
Bara för ett år sedan när det såldes ett hus på samma gata var det säkert 15 familjer och tittade på. Det huset var inget speciellt heller och gick för ett högt pris.

Det känns inte bra nu. Blir väl att man får skippa bilen och endast köpa det nödvändigaste för att överleva.
Jag har precis som så många andra trott att de här räntorna skulle hålla i sig. Är väldigt glad att jag band mina lån när jag gjorde det.

Jag är "bara" skyldig ca 1,5 miljoner. Tänker på dom som kanske sitter på lån på 5-6 miljoner i mitt läge. Även med 2 inkomster kommer det att bli ett stålbad att bo kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in