2022-01-24, 20:40
Medlem
En del inlägg här är väldigt konstiga. De är i stil med "någon blev våldtagen i staden eller det smällde på Möllevången" och i och med det är det livsfarligt att bo där eftersom detta har hänt vilket innebär att det konstant sker och om jag åker dit kommer jag att bli både vålltagen och nedslagen konstant hela tiden, direkt efter att jag passerat kommungränsen. Det låter som om ni pratar om Bagdad eller Beirut, föresten så är det inte ens så där
Citera
2022-01-24, 23:51
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruter
Ja, dom får väl börja säga ja till vindkraften och sluta att klaga på att utsikten förstörs. Om nu Malmö är så förskräckligt som vissa påstår hur kommer det sej då att så många Stockholmare flyttar dit och hur kommer det sej att Malmö växer mycket mer än andra kommuner. Det byggs många bostadsrätter i staden. Tänk om det är så att många av dom som skriver ner Malmö vill att priserna på bostäder i staden ska sjunka så att de själva kan få en billigare bostad där

Trodde det i huvudsak var danskar som flyttade till Malmö därför bostadspriserna var lägre än dom är i Köpenhamn och tåget över bron tar väl typ 20 minuter? Flytta från Stockholm till Malmö känns avlägset. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att många köper ett sommarhus eller pensionerar sig i söder. Dock tror jag att det är föga troligt att det skulle vara Malmö som är destinationen utan snarare Simrishamn, Ystad, Trelleborg eller dylikt vid havet. Är väl för övrigt också dessa som klagar på vindsnurrorna.

Alltså, det jag skrev var bara ett konstaterande från min sida. Många älskar att dumpa skit på Malmö men vägrar att svälja att mycket av problemen i staden härstammar från Stockholm och kanske mer specifikt Rosenbad. Jag tycker Malmö är en väldigt fin stad speciellt jämfört med betongklumpar som Göteborg som helt saknar charm. Inte heller tycker jag att det är skåningarnas fel att det är 60% invandrare i Malmö och att det inte finns speciellt många jobb kvar där nere.
Citera
2022-01-29, 16:13
Avslutad
Den generella bilden av Malmö är extremt överdriven. Brukar befinna mig i Malmö sporadiskt och det är absolut inte så hemskt som vissa vill måla upp det. Om man befinner sig i centrala Malmö (innanför och strax utanför kanalerna) så är det en kanonstad. Härlig energi och trevligt folk. Blir nog att flytta dit i framtiden.
Citera
2022-02-03, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruter
En del inlägg här är väldigt konstiga. De är i stil med "någon blev våldtagen i staden eller det smällde på Möllevången" och i och med det är det livsfarligt att bo där eftersom detta har hänt vilket innebär att det konstant sker och om jag åker dit kommer jag att bli både vålltagen och nedslagen konstant hela tiden, direkt efter att jag passerat kommungränsen. Det låter som om ni pratar om Bagdad eller Beirut, föresten så är det inte ens så där

Uppenbart enbart i syfte att provocera då tråden ska fokusera på det positiva. Tråkigt att den myckna rasismen i detta forum alltid ska ta över varje försök til seriös diskussion.
Citera
2022-04-12, 00:12
Medlem
Tråkigt att inte fler Malmöbor ville ge sig in i tråden. MEn nu när våren börjar komma kanske det blir en & annan som vågar!?
Citera
2022-04-12, 16:44
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatkenneth
Tråkigt att inte fler Malmöbor ville ge sig in i tråden. MEn nu när våren börjar komma kanske det blir en & annan som vågar!?

centrum är väl ok mestadels svenskar oftast ? nu när det är uteserveringar ute ser jag mestadels svenskar sitta där, det är först vid möllan som man märker hur antalet svenskar sjunkit drastiskt. men går ju inte att förneka att staden förfallit såklart jämfört hur det såg ut när man var yngre på 90 talet.

innanför kanalerna är det som sagt rätt så ok inte minsta otrygghet.
Senast redigerad av swebarb 2022-04-12 kl. 16:47.
Citera
2022-06-18, 07:39
Medlem
Lundbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatkenneth

Well jag är Malmö-bor...

Staden är fin, gammalt möter nytt. Nära till allt. Puls i staden även på kvällen/natten. Mycket o göra och bra val av resturanger. Stor skillnad på Malmö nu än hur det var 20+ år sedan...som en helt annan stad.

Det negativa? Mycket invandrare, mycket kriminalitet. Sjukt långa väntetider på vårdcentraler/sjukhus. Annars har jag inget att klaga på.
Citera
2022-06-18, 18:45
Medlem
Registas avatar
Den allmänna bilden av Malmö är överdriven. Rör man sig i de mest centrala delarna (innanför kanalen och strax utanför), Slottsstaden, Ribban, Västra Hamnen och Limhamn så är typ 90 % av de som rör sig utomhus svenskar eller så pass välintegrerade invandrare att de inte sticker ut. Utanför dessa områden gäller såklart det omvända. Men varför skulle man vilja åka till Kroksbäck, Lindängen eller Rosengård? Det är bara bostadsområden med supertrista miljonprogramshus. Håller man sig i centrala Malmö är det verkligen inget Bagdad som många utomlänare tycks tro.

Ur den här synvinkeln upplever jag Göteborg som värre. Folk stirrar sig blinda på den höga andelen med utländsk bakgrund i Malmö och tror att hela staden ska vara förlorad, när många i statistiken i själva verket är välintegrerade juggar, turkar och asiater som inte gör mycket väsen av sig och också vill ha ordning och reda. I Göteborg och numera även många mindre städer upplever jag att det är fler ungdomsgäng med nyanlända afrikaner och afghaner som bara driver omkring och söker uppmärksamhet. Den typen av gäng syns inte till i Malmö på samma sätt, i alla fall inte i centrum.
Citera
2022-06-19, 21:42
Medlem
OrangePicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regista
Den allmänna bilden av Malmö är överdriven. Rör man sig i de mest centrala delarna (innanför kanalen och strax utanför), Slottsstaden, Ribban, Västra Hamnen och Limhamn så är typ 90 % av de som rör sig utomhus svenskar eller så pass välintegrerade invandrare att de inte sticker ut. Utanför dessa områden gäller såklart det omvända. Men varför skulle man vilja åka till Kroksbäck, Lindängen eller Rosengård? Det är bara bostadsområden med supertrista miljonprogramshus. Håller man sig i centrala Malmö är det verkligen inget Bagdad som många utomlänare tycks tro.

Ur den här synvinkeln upplever jag Göteborg som värre. Folk stirrar sig blinda på den höga andelen med utländsk bakgrund i Malmö och tror att hela staden ska vara förlorad, när många i statistiken i själva verket är välintegrerade juggar, turkar och asiater som inte gör mycket väsen av sig och också vill ha ordning och reda. I Göteborg och numera även många mindre städer upplever jag att det är fler ungdomsgäng med nyanlända afrikaner och afghaner som bara driver omkring och söker uppmärksamhet. Den typen av gäng syns inte till i Malmö på samma sätt, i alla fall inte i centrum.

Den är kraftigt överdriven ja. Centrala Göteborg är betydligt värre än centrala Malmö, som du säger så existerar inte riktigt den där typen av ensamkommande gäng som finns i Göteborg (och svenska småstäder). De närmaste vi kommer är afrikanerna som sitter och säljer gräs i jesuparken.

Blatterelaterade trafikproblem är dock något som både märks och existerar, det är en jävla massa tutande och vansinneskörningar i centrala stan. Även fyrverkerier i tid och otid förekommer.
Citera
2023-04-24, 18:31
Medlem
Adelaides avatar
Tycker ändå att fördomarna om Malmö stämmer väldigt bra. I centrum är det okej, kring rådhuset och Gustav Adolfs Torg, men runt hörnet är det arabbutiker, igenbommade fönster och graffiti. Man ser mycket dekadent folk när man promenerar runt i Malmö. Känns som att folket där har gett upp. Finns väl bara några enstaka områden med medelklassfolk. Nä fy fan vilken skitstad Malmö är.
Citera
2023-04-24, 19:10
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Var i Malmö häromdagen, hörde skottlossning. Kan inte vara något vidare att bo i en sådan negerhåla.
Fan vilken otur, jag bodde där i 10 år och hörde inte en enda!

Jag kan hålla med om att Malmö känns lite "grått" och att man ser en del luggslitna existenser som driver omkring vind för våg. Fast det ser man ju även i andra städer som Norrköping eller Umeå för att ta de svenska mellanstora städer jag också har viss erfarenhet av.

Gängkriminaliteten i Malmö är ju ingenting som drabbar vanliga invånare på ett direkt vis, mer ett indirekt med ökad otrygghet, slöseri på resurser och skattepengar osv vilket självklart är för jävligt men om man beskriver Malmö som en krigszon så har man väldigt dåliga föreställningar om hur ett krig påverkar ett samhälle.

Allt som allt så är man en jävla fegis om man går omkring och är rädd i Malmö. Det går att leva ett fullgott liv i den staden precis som överallt annars i Sverige. Folk är så jävla dramatiska.
Citera
2023-05-06, 13:25
Medlem
Craiggs avatar
Vårdpersonalen i Malmö har lärt sig uttryck på arabiska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in