2022-06-19, 16:55
Medlem
[/QUOTE
Mina tre favoritmisstänkta är:
1. B.W
2. P.U
3. B.W o P.U[/quote]

Om du själv fritt fick spekulera kring varför du valt dessa 3 scenarion, hur har du kommit fram till detta och varför dessa toppar din lista?

Alternativt 3. Är nog det jag själv tror mest på men om man ser till scenariot där det är en ensam GM så är ditt scenario nummer 1 väldigt troligt för mig pga av att personen i fråga var den sista som pratade med henne..

Jag har även varit inne på en teori där man kombinerar Leif GWs teori med brovittnet och "Pilot"

Att vittnet såg Helena och Pilot där på bron och bilen ifråga dyker upp efter bron, personerna i bilen övertalar Helena att åka med den sista biten och "Pilot" är då den sista personen som ser henne i livet (alternativt att han också med i bilen men har en mer passiv roll, jag tror dock det är rätt osannolikt). Men det är en av anledningarna till varför han ändrat sin historia så många gånger och hävdar minneslucka till sist, just för att han är ett huvudvittne.

Det jag tror mest på är att flera personer stod där på torget och pratade om hur de skulle ta sig hem och "Pilot" vet mycket väl vilken bil hon hoppade in i. Men är såklart livrädd att prata om detta. Men det ironiska är att det blir mer misstänkt att ändra sin story och ha minneslucka..
Citera
2022-06-19, 19:28
Medlem
Det finns ju faktiskt en helt annan mojlighet. Inte sannolik, med anda mojlig. Familjen vet redan vem/vilka som gjort detta, hur det gatt till och allt, GM/GM's har redan berattat allt for familjen. Men de har bestamt sig far att ga vidare och forlata och har tagit beslutet att det inte gynnar nagon att grava mera i fallet. Om det ar en narstaende person och det varit en olycka sa kan det vara ett mojligt scenario. Som sagt, inte speciellt sannolikt, men andock mojligt.
Citera
2022-06-19, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Det finns ju faktiskt en helt annan mojlighet. Inte sannolik, med anda mojlig. Familjen vet redan vem/vilka som gjort detta, hur det gatt till och allt, GM/GM's har redan berattat allt for familjen. Men de har bestamt sig far att ga vidare och forlata och har tagit beslutet att det inte gynnar nagon att grava mera i fallet. Om det ar en narstaende person och det varit en olycka sa kan det vara ett mojligt scenario. Som sagt, inte speciellt sannolikt, men andock mojligt.
Att familjen förlåtit och gått vidare tror jag inte på. Däremot lät det på syster Gabriella som om hon tror att "pilot" är den skyldige då han var på tapeten. Jag tror att de närmsta har honom som misstänkt, det var därför som bland annat PW gjorde de fyra avsnitten "Helenafallet" på sveriges radio för att försöka dra fram honom i ljuset (tror jag). En sista chans att försöka få det löst.
Citera
2022-06-19, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell

Absolut, det hade ju förklarat mycket, men isf varför då fortfarande vända sig till media? Och skriver inlägg om det osv, visst kan vara en del i den fasaden, man låtsas inte veta fast man vet.. Men isf hade man nog försökt skifta fokus just kring det, "vi har släppt det och gått vidare, vi är okej med att inte veta, vi kommer aldrig få tillbaka henne, vi förlåter osv" istället har det nästan varit tvärtom; Vi måste få svar!

Samt.. säg att det var sexuellt betingat, ett våldtäktsförsök som spårade ur, som resulterade i att hon dog för de slog ihjäl henne för att hon skrek...

Hade det varit mer åt olycka/grovt vållande till annans död, dvs att du knuffar till henne och hon landar fel, slår huvudet på en sten och dör.. något lättare att svälja.. samma om det var en s.k "hit n run" eller i den kalibern så att säga..

Men när vi går mer och mer in i vad som kan ha hänt.. dvs att om det var en misshandel som spårade ur fullständigt och de dödar henne på plats.. eller ännu mörkare ett våldtäktsförsök som spårade ur och de dödar henne på plats. Eller ännu värre, de våldtar henne och sen dödar henne för att hon inte ska säga något.. (Eller ännu värre, de turades som att våldta henne och sen slog ihjäl henne, förstår du, man kan göra det hur mörkt som helst..). Blir mer svårsmält att släppa och gå vidare då.. så tänker jag iaf.. hade det varit en ren olycka så hade man kanske kunnat förlåta men när ingen tagit ansvar eller får några konsekvenser för handlingen blir det nog svårare att bara; Släppa, Glömma, förlåta..
Citera
2022-06-19, 20:18
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Syster Ulrika har en hel del att förklara. Varför hon inte minns vilka som åkte i bilen tex. Klart hon minns det. Frågan är varför hon låtsas att hon inte minns. Hennes sätt att hantera sin systers försvinnande är bara jättemärkligt. Det enda jag kan komma fram till är att Ulrika försöker dölja något om sig själv eller om Helena för sina föräldrar. Kanske att de inte ska få reda på att de inte är de änglar som föräldrarna tror?

Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Att familjen förlåtit och gått vidare tror jag inte på. Däremot lät det på syster Gabriella som om hon tror att "pilot" är den skyldige då han var på tapeten. Jag tror att de närmsta har honom som misstänkt, det var därför som bland annat PW gjorde de fyra avsnitten "Helenafallet" på sveriges radio för att försöka dra fram honom i ljuset (tror jag). En sista chans att försöka få det löst.

Samma "pilot" som åkte i taxin från Töreboda men som UA inte kunde minnas.
Varför yttrar sig bara systrarna i media där dom slipper följdfrågor?
Citera
2022-06-19, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico
Sen vill jag inte spekulera i vad som hände med Helena efteråt eller under själva händelsen men jag tror inte det är en våldtäkt som spårat ur eller uppsåtet var att döda henne utan jag håller nog med GWs teori om att det är en misshandel som spårat ur, dvs att något bråk i bilen uppstod, Helena springer ut ur bilen och de börjar slåss, han smäller henne på näsan och hon börjar skrika, han tar stryptag och hon kvävs till döds (vanligaste dråpet när en man har ihjäl en kvinna, sambo,fru, flickvän tydligen, bråk uppstår, mannen slår, kvinnan skriker och han tar stryptag för att få tyst på henne). Vad de börjar bråka kan vara de mest banala sakerna på fyllan, kan t.om vara så att det var andra substanser inblandade? Kokain ger dig båda självförtroende men också lite mer temperament, anabola blandat med sprit är ju allmänt känt som en dålig idé...

Sen kan man ju bara kolla om någon av dessa två som bodde på den adressen hade tillgång till en båt, tror de använde sin egen båt och sin egen bil, jag tror inte heller att de la så mycket tid på att paketera henne osv, kanske någon sopsäck som fanns till hands, mest för att täcka henne ansikte (som jag förstått det så har många svårt att se offrets ansikte och livlösa ögon).

Så jag lägger inte så mycket vikt vid tex skorna eller sakerna som trillade ut ur henne väska/fickor etc. Utan mest att lekplatsen var där det skedde och där hon försvann. Tror tex det där med skorna var bara i ren panik som man kastade iväg dom, lite dumt för det hade varit bättre att ta med dem men man hade nog inte lugnet och logiken på sin sida.

Det som är häpnadsväckande är att de har hållit tyst och gruppen också hållit tyst. Och det är där jag fastnar lite, jag kan inte förstå varför en sån tystnadskultur kan uppstå. Jag kan försöka sätta min i känsloläget att man som utomstående inte vill misstänka de där fina grabbarna och tjejerna, typ man är förälder till någon av dom, aldrig att våra killar skulle göra något sånt, måste varit en galning. Samma med kompisarna runt om gänget som inte tillhör men känner dom. Klart de inte har gjort något! Känt som sen jag var liten och de var ju kompis med Helena! Men som en del av gänget.. veta att 2 av mina vänner har gjort detta... Alla år liksom! Ingen som sagt något till sin partner eller försagt sig på fyllan liksom. Ingen ilska mot GM om man gillade Helena som vän.. så jävla märkligt..

Så tror jag också det hela har skett ungefärligen. HA har fått skjuts av GM (och möjligen hans vän), och sedan har något skett som fått HA att bli väldigt upprörd (antagligen en sexuell framstöt från GM). Kanske har HA också sagt något i stil med "vänta bara tills jag berättar för min syster och mina vänner om detta", sedan har GM handlat impulsivt och våldsamt.
Citera
2022-06-19, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marieholm
Så tror jag också det hela har skett ungefärligen. HA har fått skjuts av GM (och möjligen hans vän), och sedan har något skett som fått HA att bli väldigt upprörd (antagligen en sexuell framstöt från GM). Kanske har HA också sagt något i stil med "vänta bara tills jag berättar för min syster och mina vänner om detta", sedan har GM handlat impulsivt och våldsamt.

Ja, absolut ett möjligt scenario, jag försöker inte lägga så stor vikt vid det då det är nästintill omöjligt att säga, men jag tror man utgår ifrån att det är något sexuellt pga av att Helena är kvinna men jag tänker även ett scenario som inte handlar om något sexuellt utan kanske bara rent tjafs som ledde till bråk. Jag tänker att människor kan börja bråka på fyllan för de mest banala saker, jag tänker något gammalt sen innan eller att man drar ett skämt som landar snett, sen tänker jag om det kanske fanns andra saker i systemet som sagt..

Men sen samtidigt så landar man ju oftast vid något sexuellt. Jag försöker mer tänka var man kan hitta GM och hur man ska genom uteslutningsmetod och indicier hitta rätt GM/GMs

Vad tror du själv man ska leta? Eller har du några möjliga kandidater?
Citera
2022-06-19, 22:51
Medlem
Citat:
Ja, absolut ett möjligt scenario, jag försöker inte lägga så stor vikt vid det då det är nästintill omöjligt att säga, men jag tror man utgår ifrån att det är något sexuellt pga av att Helena är kvinna men jag tänker även ett scenario som inte handlar om något sexuellt utan kanske bara rent tjafs som ledde till bråk. Jag tänker att människor kan börja bråka på fyllan för de mest banala saker, jag tänker något gammalt sen innan eller att man drar ett skämt som landar snett, sen tänker jag om det kanske fanns andra saker i systemet som sagt..

Men sen samtidigt så landar man ju oftast vid något sexuellt. Jag försöker mer tänka var man kan hitta GM och hur man ska genom uteslutningsmetod och indicier hitta rätt GM/GMs

Vad tror du själv man ska leta? Eller har du några möjliga kandidater?

Jag skulle tro att GM är någon som är bekant till HA. Tycker det är något som inte stämmer med hur BW betett sig, och har också hört (som många andra) att han har ringt runt och sagt till folk vad de ska säga till polisen vid förhör.
Citera
2022-06-19, 23:01
Medlem
Citat:
Jag skulle tro att GM är någon som är bekant till HA. Tycker det är något som inte stämmer med hur BW betett sig, och har också hört (som många andra) att han har ringt runt och sagt till folk vad de ska säga till polisen vid förhör.

Jaså? Intressant!!

Jag vet som sagt inte så mycket om dessa individer men för mig är jag 3 personer som är intressanta, och BW är högt på min lista på grund av att han var den sista pratade med henne och såg henne och de ska ha samtalat om skjuts.. det klingar inte väl liksom, sen kan man tänka vem som körde bilen och den personen kan man endast få fram via vittnesmål ifrån andra. Om inte BW körde full dvs.

Sen den andra som är högt om min lista är PU som enligt rykten ska ha kommit hem sent med rivsår och blod på sig och saft att han ramlat och däckat i en buske.. klingar inte heller bra..

Hur var deras relation med varandra? Samt hur var deras sociala status i gruppen? (Hade BW så stort inflytande så han kan ringa runt och säga till dem vad de ska säga?? Och de gör som han säger... Märkligt att någon kan ha så stort inflytande på andra men absolut inte omöjligt, känns som högstadiet-mentalitet, men det är en småstad och en sluten grupp vi pratar om...).

Den tredje på min lista är som sagt "Pilot" men misstänker mer att han är ett vittne i första hand än GM, fast det klingar dåligt med ändrade stories och minnesluckor etc
Citera
2022-06-19, 23:33
Medlem
Citat:
Jaså? Intressant!!

Jag vet som sagt inte så mycket om dessa individer men för mig är jag 3 personer som är intressanta, och BW är högt på min lista på grund av att han var den sista pratade med henne och såg henne och de ska ha samtalat om skjuts.. det klingar inte väl liksom, sen kan man tänka vem som körde bilen och den personen kan man endast få fram via vittnesmål ifrån andra. Om inte BW körde full dvs.

Sen den andra som är högt om min lista är PU som enligt rykten ska ha kommit hem sent med rivsår och blod på sig och saft att han ramlat och däckat i en buske.. klingar inte heller bra..

Hur var deras relation med varandra? Samt hur var deras sociala status i gruppen? (Hade BW så stort inflytande så han kan ringa runt och säga till dem vad de ska säga?? Och de gör som han säger... Märkligt att någon kan ha så stort inflytande på andra men absolut inte omöjligt, känns som högstadiet-mentalitet, men det är en småstad och en sluten grupp vi pratar om...).

Den tredje på min lista är som sagt "Pilot" men misstänker mer att han är ett vittne i första hand än GM, fast det klingar dåligt med ändrade stories och minnesluckor etc

Jag vet inte hur deras status i gruppen var. Kände inte HA på det sättet och var inte med i deras "grupp". Dock vet jag att BW kunde skifta från att vara vänlig och charmig till att bli "svart i ögonen" på ett ögonblick.
Citera
2022-06-19, 23:39
Medlem
Citat:
Jag vet inte hur deras status i gruppen var. Kände inte HA på det sättet och var inte med i deras "grupp". Dock vet jag att BW kunde skifta från att vara vänlig och charmig till att bli "svart i ögonen" på ett ögonblick.

Ja det låter ju inte bra! Samt lägger man till fylla och kanske andra substanser på något som redan finns där....

Så du har träffat dessa personer back in the days? Kände du någon i deras grupp? Bor du kvar i Mariestad?
Citera
2022-06-19, 23:41
Medlem
Citat:
Ja det låter ju inte bra! Samt lägger man till fylla och kanske andra substanser på något som redan finns där....

Så du har träffat dessa personer back in the days? Kände du någon i deras grupp? Bor du kvar i Mariestad?

Jag är i samma ålder och har gått i samma skolor som dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in