Tack allihopa för svar🙏🙏 (Ni är guld ska ni veta!😀❤️🙏 Och tack för att ni tar er tid).
Jag tror att ni alla har rätt liksom! Att det uppstod en tystnadskultur kring händelsen även inom familjen är nog pga av omständigheterna, dvs Medias makt på ett sätt, alla blickar på oss och vi borde inte låtit henne gå hem själv, varför tog hon inte taxi (som jag sa till henne.... Tydligen.....). Så om det inte är något religiöst i botten så kan det kanske vara familjens anseende i området/staden.. tex duktiga döttrar i skolan som inte gör något väsen av sig,.som inte beter sig illa osv, får känslan av att Mariestad är medelklass och övre medelklass på denna tiden.
Tystnadskulturen är lite en av nycklarna i det här fallet överlag, det är märkligt att det gått så lång tid och de fortfarande håller varandra bakom ryggen, för flera i gruppen vet, ingen tvekan om saken, sen om vissa slår dövörat till och drar på skygglapparna inför sanningen låter också som något vissa gör.. tex familjen och PW, man vill liksom inte gräva för man är rädd för sanningen. Som sagt jag tror att man målar upp ett monster i sitt eget huvud så det måste vara ett monster som gjort det. Ena systern sa i en intervju att hon inte kan misstänka någon för den som har gjort det är en ond människa! En galning. Så man målar liksom upp monstret i skogen mer än grabbarna man gick i skolan med och som alla känner och gillar.
Sen är jag inne på samma spår som er, det finns vissa som jag tycker låter mer intressanta, tex att en kommer hem med blod och rivmärken och säger; "att jag ramlade in en buske, därför jag kommer hem sent......" -Okej
"Jag träffade Helena på torget och jag erbjöd henne skjuts men hon ville inte ha den så vi skildes åt"
- Vet du var hon gick efter ni pratade?
-Nej.
"Okej, för ingen annan säger att de sett henne efter Stadt, spåren slutar där rent officiellt, men du pratade med henne där? Men såg inte vart hon gick? Inte höger eller vänster utan bara försvann.
-Ja!
"Så.... Indirekt så är du den som såg henne senast i livet och den sista som pratade med henne och samtalet handlade om skjuts hem............"
"Hur var det med ditt alibi? Hur kom du hem? Åkte du med din polare, hade han en vit bil btw..(hade varit min nästa fråga.....😜

.