2022-06-19, 01:55
Medlem
[quote=SpiderRico|80621294]Samt om du har rätt angående familjens religiösa tro så har du nog slagit huvudet på spiken varför vissa saker utelämnades ifrån UA. För oavsett om det är frireligiöst eller Jehovas så finns det en, vad ska man säga en skamfull inställning till alkohol och sexualitet.. vilket isf kan förklara varför vissa detaljer utelämnades pga av rädsla och skam inför familjen ögon.[/QUOTEm
Mina tre favoritmisstänkta är:
1. B.W
2. P.U
3. B.W o P.U
Citera
2022-06-19, 02:09
Medlem
Välkommen in i tråd frstn Spider...behövs lite nytt tänk här...du bidrar!
Vad beträffar B.Ws alibi vet jag knappt vem kvinnan är; finns ytterligare alibin som kan ifrågasättas (efterfest i Lockerud/V:a vägen)..kring P.U..oxå ung tjej🤔
Citera
2022-06-19, 02:33
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico
Asså, ska jag vara ärlig, min vän så tycker jag det är något märkligt med systerns uttalande och även agerande som du säger..

Desto mer jag tänker på desto märkligare blir det.. nu tror jag personligen inte att hon har med saken att göra men att hon omedvetet (eller medvetet??) Håller inne på information och kanske som sagt efterkonstruerar vissa saker, som tex telefonsamtalet på natten.. jag tror inte hon sa att hon skulle ta taxi om de inte brukade ta taxi och att hon lagt fram sin plånbok (tror bara det känns bättre att säga, typ hade hon gjort det så hade hon inte försvunnit och jag sa till henne att ta taxi!). Sen att de skulle dricka te och prata om den fantastiska kvällen, om hon ringde vid stängningstid och skulle ta taxi så skulle hon vara hemma relativt snabbt, oavsett hon hon hade gått hem så hade det väl tagit typ 30min? Visst man kan väl somna under den tiden men varför bara inte hålla sig vaken den korta stunden tills hon är hemma.. inte för att det är någon jättegrej men tyckte bara hela grejen är lite märklig..

Det jag däremot tycker är extremt märkligt är att hon inte minns saker som man borde lägga vikt vid.. tex Vilka som var på förfesten och taxiresan in till Stadt osv.. Borde man inte minnas/försöka minnas/ta reda på allt som hände och sades.. Liksom sista dagen du såg din syster som blev bortrövad och dödad?? Och du minns inte det sista som sades eller resan in?

Hade jag träffat Leif GW som hon gjorde så hade jag ju ställt tusen frågor och velat veta precis allt han tror och säger sig veta..

Kan vara så att man stänger ute allt som inte ingår i det narrativ som man själv vill att det ska vara; En okänd gärningsman, en ensam galning som är ondskan själv, som har en källare med tidningsurklipp på kvinnor med ögonen urstuckna och kör en svart Van..

Vad tror du? Varför är hennes agerande som det är? Samt har du själv några misstänkta GMs? Var man ska leta efter sanningen..
Tror dock inte man önskar att det är en grym lustmördare som dödat ens syster, däremot en okänd person vill man förstås att det ska vara.
Citera
2022-06-19, 02:37
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Jag håller med Er...det känns som att U.A vet mer än hon påskiner och detta kan naturligtvis bero på sk. försvarsmekanismer. Dessa kan vara omedvetna eller medvetna.. som även kan samverka och skapa ”nya narrativ”.
Människor i chock kan naturligtvis bete sig j-t märkligt och har man bestämt sig (s.a.s) så håller man fast vid sin story..även om man kanske vet mer (minipsykos)
Tydligen var familjen antingen frireligiösa..jehovas vittnen el. dyl.
U.A känner antagligen stor skuld o vill samtidigt verka ansvarsfull...inre konflikter!
Gabriella verkar redig och straight...P.W vet nog oxå mer o nu måste det till att någon steppar upp o öppnar truten!
Börja med B.Ws falska alibi som jag tidigare nämnt😳

Inte Jehovas vittnen.
Pingstkyrkan eller något liknande.

Sen en oskyldig lögn kan sedan bli svårt att ändra på med facit i handen. Man vill inte bli påkommen att ha ljugit, speciellt inte efter att hon förstod att H råkat ut för något riktigt hemskt.
Citera
2022-06-19, 07:06
Medlem
Citat:
Asså, ska jag vara ärlig, min vän så tycker jag det är något märkligt med systerns uttalande och även agerande som du säger..

Desto mer jag tänker på desto märkligare blir det.. nu tror jag personligen inte att hon har med saken att göra men att hon omedvetet (eller medvetet??) Håller inne på information och kanske som sagt efterkonstruerar vissa saker, som tex telefonsamtalet på natten.. jag tror inte hon sa att hon skulle ta taxi om de inte brukade ta taxi och att hon lagt fram sin plånbok (tror bara det känns bättre att säga, typ hade hon gjort det så hade hon inte försvunnit och jag sa till henne att ta taxi!). Sen att de skulle dricka te och prata om den fantastiska kvällen, om hon ringde vid stängningstid och skulle ta taxi så skulle hon vara hemma relativt snabbt, oavsett hon hon hade gått hem så hade det väl tagit typ 30min? Visst man kan väl somna under den tiden men varför bara inte hålla sig vaken den korta stunden tills hon är hemma.. inte för att det är någon jättegrej men tyckte bara hela grejen är lite märklig..

Det jag däremot tycker är extremt märkligt är att hon inte minns saker som man borde lägga vikt vid.. tex Vilka som var på förfesten och taxiresan in till Stadt osv.. Borde man inte minnas/försöka minnas/ta reda på allt som hände och sades.. Liksom sista dagen du såg din syster som blev bortrövad och dödad?? Och du minns inte det sista som sades eller resan in?

Hade jag träffat Leif GW som hon gjorde så hade jag ju ställt tusen frågor och velat veta precis allt han tror och säger sig veta..

Kan vara så att man stänger ute allt som inte ingår i det narrativ som man själv vill att det ska vara; En okänd gärningsman, en ensam galning som är ondskan själv, som har en källare med tidningsurklipp på kvinnor med ögonen urstuckna och kör en svart Van..

Vad tror du? Varför är hennes agerande som det är? Samt har du själv några misstänkta GMs? Var man ska leta efter sanningen..
från familjen är det locket på,har ,en tysnadskultur råder, det låter på ett sätt i intervjuer, sedan känns det ibland som de vet, och det är bättre att det tysnads ner!
Citera
2022-06-19, 12:51
Medlem
Tack allihopa för svar🙏🙏 (Ni är guld ska ni veta!😀❤️🙏 Och tack för att ni tar er tid).

Jag tror att ni alla har rätt liksom! Att det uppstod en tystnadskultur kring händelsen även inom familjen är nog pga av omständigheterna, dvs Medias makt på ett sätt, alla blickar på oss och vi borde inte låtit henne gå hem själv, varför tog hon inte taxi (som jag sa till henne.... Tydligen.....). Så om det inte är något religiöst i botten så kan det kanske vara familjens anseende i området/staden.. tex duktiga döttrar i skolan som inte gör något väsen av sig,.som inte beter sig illa osv, får känslan av att Mariestad är medelklass och övre medelklass på denna tiden.

Tystnadskulturen är lite en av nycklarna i det här fallet överlag, det är märkligt att det gått så lång tid och de fortfarande håller varandra bakom ryggen, för flera i gruppen vet, ingen tvekan om saken, sen om vissa slår dövörat till och drar på skygglapparna inför sanningen låter också som något vissa gör.. tex familjen och PW, man vill liksom inte gräva för man är rädd för sanningen. Som sagt jag tror att man målar upp ett monster i sitt eget huvud så det måste vara ett monster som gjort det. Ena systern sa i en intervju att hon inte kan misstänka någon för den som har gjort det är en ond människa! En galning. Så man målar liksom upp monstret i skogen mer än grabbarna man gick i skolan med och som alla känner och gillar.

Sen är jag inne på samma spår som er, det finns vissa som jag tycker låter mer intressanta, tex att en kommer hem med blod och rivmärken och säger; "att jag ramlade in en buske, därför jag kommer hem sent......" -Okej

"Jag träffade Helena på torget och jag erbjöd henne skjuts men hon ville inte ha den så vi skildes åt"
- Vet du var hon gick efter ni pratade?
-Nej.
"Okej, för ingen annan säger att de sett henne efter Stadt, spåren slutar där rent officiellt, men du pratade med henne där? Men såg inte vart hon gick? Inte höger eller vänster utan bara försvann.
-Ja!
"Så.... Indirekt så är du den som såg henne senast i livet och den sista som pratade med henne och samtalet handlade om skjuts hem............"
"Hur var det med ditt alibi? Hur kom du hem? Åkte du med din polare, hade han en vit bil btw..(hade varit min nästa fråga.....&#128540.
Citera
2022-06-19, 13:18
Medlem
För som jag tidigare beskrev det; Hade man haft alla pjäserna och brädet, dvs att om man hade haft alla namn och adresser, skrivit in dem på en karta över Mariestad så hade man sett allt framför sig..
Utgått ifrån att alla i "gänget" ljuger av olika anledningar men försöka pussla ihop vad som är sanning och vad som är lögn så gott det går, tex att Helena ringde ungefär vid den här tiden, vad som sades, rätt orelevant men vill systern att det ska vara ett trevligt samtal så var det så..

Så ser man alla vittnesmål så borde man kunna se vilka som körde denna kvällen, och är det så att ingen av de som körde bil har en anledning till att ljuga alternativt om de skulle ha bra alibin, dvs alibi som inte är är baserat på någon annan i gruppen, alternativt någon tjej som inte riktigt kan uppge när var och hur...(Det är något jag hade kollat väldigt noga, vems alibi är bara baserat på någon av de andra, "Jag körde hem denna personen, han kan intyga att jag körde direkt hem sen...... Alternativt jag sov hos xx och han var full men jag nykter men han kan intyga att vi körde direkt till efterfesten trots att bilen hamnade vid sjukhusområdet).

Men nästa fråga; Har dessa två så stort inflytande i gruppen så ingen vill säga något? Är det pga av deras sociala status? Liksom ledarfigurer som alla ser upp till så ingen vill peka fingret på dem för att de är så omtyckta? Eller handlar tystnadskulturen om att ingen vill bli indragen för egen räkning? Dvs jag vill inte bli inblandad för då kommer alla tro att jag är en mördare eller vän till en mördare..

Som jag skrivit innan; Är det ingen som börjar tänka; Shit det är inte bara jag som har dåligt minne denna kvällen; Jag sa iaf att jag såg henne i baren, kanske inte riktigt är sant men om jag sagt att jag pratade med henne efteråt så hade jag blivit inblandad och jag inte gjort något.. Eller ännu värre; Jag pratade med henne efteråt, såg vilken bil hon hoppade in i. Men säger jag något så blir jag indragen, jag sätter mina vänner i dålig dager, folk kommer tro att jag var med eller att jag vet vem som är mördaren, det gör mig till medbrottsling!

Eller hur går tankarna kring de som inte har gjort något men vet.. På ett eller annat sätt. Att vissa vägrar ta i sanningen och enbart kör narrativet; Hon gick hem och en okänd person rövade bort henne.
Men de som verkligen vet sanningen, som såg, hörde och i efterhand bara förstått att det inte stämmer..flera borde ju tittat på varandra genom åren och bara veta att vi ljög när vi sa att vi inte pratade med henne efteråt, att vi visst såg vem hon åkte med. Är det rädslan för gruppen och vad samhället ska tycka? eller rädslan för att bli indragen överlag?
Citera
2022-06-19, 13:35
Medlem
Sen vill jag inte spekulera i vad som hände med Helena efteråt eller under själva händelsen men jag tror inte det är en våldtäkt som spårat ur eller uppsåtet var att döda henne utan jag håller nog med GWs teori om att det är en misshandel som spårat ur, dvs att något bråk i bilen uppstod, Helena springer ut ur bilen och de börjar slåss, han smäller henne på näsan och hon börjar skrika, han tar stryptag och hon kvävs till döds (vanligaste dråpet när en man har ihjäl en kvinna, sambo,fru, flickvän tydligen, bråk uppstår, mannen slår, kvinnan skriker och han tar stryptag för att få tyst på henne). Vad de börjar bråka kan vara de mest banala sakerna på fyllan, kan t.om vara så att det var andra substanser inblandade? Kokain ger dig båda självförtroende men också lite mer temperament, anabola blandat med sprit är ju allmänt känt som en dålig idé...

Sen kan man ju bara kolla om någon av dessa två som bodde på den adressen hade tillgång till en båt, tror de använde sin egen båt och sin egen bil, jag tror inte heller att de la så mycket tid på att paketera henne osv, kanske någon sopsäck som fanns till hands, mest för att täcka henne ansikte (som jag förstått det så har många svårt att se offrets ansikte och livlösa ögon).

Så jag lägger inte så mycket vikt vid tex skorna eller sakerna som trillade ut ur henne väska/fickor etc. Utan mest att lekplatsen var där det skedde och där hon försvann. Tror tex det där med skorna var bara i ren panik som man kastade iväg dom, lite dumt för det hade varit bättre att ta med dem men man hade nog inte lugnet och logiken på sin sida.

Det som är häpnadsväckande är att de har hållit tyst och gruppen också hållit tyst. Och det är där jag fastnar lite, jag kan inte förstå varför en sån tystnadskultur kan uppstå. Jag kan försöka sätta min i känsloläget att man som utomstående inte vill misstänka de där fina grabbarna och tjejerna, typ man är förälder till någon av dom, aldrig att våra killar skulle göra något sånt, måste varit en galning. Samma med kompisarna runt om gänget som inte tillhör men känner dom. Klart de inte har gjort något! Känt som sen jag var liten och de var ju kompis med Helena! Men som en del av gänget.. veta att 2 av mina vänner har gjort detta... Alla år liksom! Ingen som sagt något till sin partner eller försagt sig på fyllan liksom. Ingen ilska mot GM om man gillade Helena som vän.. så jävla märkligt..
Citera
2022-06-19, 13:57
Medlem
Citat:
Sen vill jag inte spekulera i vad som hände med Helena efteråt eller under själva händelsen men jag tror inte det är en våldtäkt som spårat ur eller uppsåtet var att döda henne utan jag håller nog med GWs teori om att det är en misshandel som spårat ur, dvs att något bråk i bilen uppstod, Helena springer ut ur bilen och de börjar slåss, han smäller henne på näsan och hon börjar skrika, han tar stryptag och hon kvävs till döds (vanligaste dråpet när en man har ihjäl en kvinna, sambo,fru, flickvän tydligen, bråk uppstår, mannen slår, kvinnan skriker och han tar stryptag för att få tyst på henne). Vad de börjar bråka kan vara de mest banala sakerna på fyllan, kan t.om vara så att det var andra substanser inblandade? Kokain ger dig båda självförtroende men också lite mer temperament, anabola blandat med sprit är ju allmänt känt som en dålig idé...

Sen kan man ju bara kolla om någon av dessa två som bodde på den adressen hade tillgång till en båt, tror de använde sin egen båt och sin egen bil, jag tror inte heller att de la så mycket tid på att paketera henne osv, kanske någon sopsäck som fanns till hands, mest för att täcka henne ansikte (som jag förstått det så har många svårt att se offrets ansikte och livlösa ögon).

Så jag lägger inte så mycket vikt vid tex skorna eller sakerna som trillade ut ur henne väska/fickor etc. Utan mest att lekplatsen var där det skedde och där hon försvann. Tror tex det där med skorna var bara i ren panik som man kastade iväg dom, lite dumt för det hade varit bättre att ta med dem men man hade nog inte lugnet och logiken på sin sida.

Det som är häpnadsväckande är att de har hållit tyst och gruppen också hållit tyst. Och det är där jag fastnar lite, jag kan inte förstå varför en sån tystnadskultur kan uppstå. Jag kan försöka sätta min i känsloläget att man som utomstående inte vill misstänka de där fina grabbarna och tjejerna, typ man är förälder till någon av dom, aldrig att våra killar skulle göra något sånt, måste varit en galning. Samma med kompisarna runt om gänget som inte tillhör men känner dom. Klart de inte har gjort något! Känt som sen jag var liten och de var ju kompis med Helena! Men som en del av gänget.. veta att 2 av mina vänner har gjort detta... Alla år liksom! Ingen som sagt något till sin partner eller försagt sig på fyllan liksom. Ingen ilska mot GM om man gillade Helena som vän.. så jävla märkligt..
Bra skrivet men en våldtäkt var det nog tyvärr , Helena var stark hon bet nog och slog honom han måste haft märken kollade polisen med sjukan!
Citera
2022-06-19, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZOrro18790
Bra skrivet men en våldtäkt var det nog tyvärr , Helena var stark hon bet nog och slog honom han måste haft märken kollade polisen med sjukan!

Det är ju som sagt bara en teori, men jag försöker tänka att en misshandel som spårar ur är mer likt ett fylleslagsmål, tex om offret inte varit en kvinna..
Men varför tänker du att det är en våldtäkt? Visst jag misstänker hur du tänker men intressant att veta hur just du tänker?🙏
Citera
2022-06-19, 15:15
Medlem
rubin22s avatar
Citat:

Eller jag kan tycka att det vore smart att kasta skorna in mot skogen, så det skulle sett ut som hon gått hem och inte åkt med en bil, ifall någon skulle lägga märke till bilen och känna igen den.
Det är ju också delvis på grund av skorna som hon tros ha blivit förföljd och överfallen vid promenaden hem.
Citera
2022-06-19, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Eller jag kan tycka att det vore smart att kasta skorna in mot skogen, så det skulle sett ut som hon gått hem och inte åkt med en bil, ifall någon skulle lägga märke till bilen och känna igen den.
Det är ju också delvis på grund av skorna som hon tros ha blivit förföljd och överfallen vid promenaden hem.

Absolut! Finns säkert en möjlighet att man tänkte något sådant! Tror som sagt att det var i stundens hetta och antingen så bara kasta man dom eller som du säger: Man kastar dom så det ser ut som personen gått hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in