2022-06-19, 13:05
  #1309
Medlem
libbens avatar
Iljas aktieinnehav ger han cirka 14,6 miljoner i utdelning varje månad. Går nog ingen nöd på Ilja.
Citera
2022-06-19, 13:22
  #1310
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Hur blir det en hostile take over? Köper dom hans aktier är det inte deras att behålla ändå då dem redan är nettokorta, dom måste ju ge de aktierna till de rättmätiga ägarna vars aktier dom sålt på marknaden.

De har ju kassan från den ursprungliga försäljningen av lånade aktier. De bör väl fått en snittkurs på över 40 kr. Så de lär ha råd med båda delar.

Att köpa upp en så stor post över marknaden hade ju skickat upp priset i himmelen.

De kan knappast ha kortat lika många dock, men... visst, det kan vara en vanlig blankning men rimligen har de sett Ilijans innehav och höga belåning som ett plus i sammanhanget.
Citera
2022-06-19, 13:54
  #1311
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Iljas aktieinnehav ger han cirka 14,6 miljoner i utdelning varje månad. Går nog ingen nöd på Ilja.

Hur mycket ränta skall han betala varje kvartal?
Citera
2022-06-19, 14:37
  #1312
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Hur mycket ränta skall han betala varje kvartal?
Ser ut som hans ägarbolag nu måste ut med 11.6/månad. så han drar då in 3 MSEK i månaden. Just nu då. Sedan stiger räntan lite.
Citera
2022-06-19, 14:41
  #1313
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ser ut som hans ägarbolag nu måste ut med 11.6/månad. så han drar då in 3 MSEK i månaden. Just nu då. Sedan stiger räntan lite.

Plus att han återinvesterar nästan all utdelning. Sjukt dålig riskhantering
Citera
2022-06-19, 15:10
  #1314
Medlem
liksom-fbs avatar
Hos fi kan man titta på hur de med skinande aktier agerat.
Största negativ pos nu har Mirabella Financial Services LLP.

Dom startade första april. Sedan har dom justerat fram och tillbaka för att nu i Juni öka på positionen.
Det verkar ju inte riktigt nyktert. Dom borde ju ha startat med en större position och sedan minskat ned.

Tvåan Kintbury Capital LLP startade 29 mars. Har också ökat positionen.

Trean Gladstone Capital Management LLP startade inte förrän 9 Maj.

Fyran svartrockarna gick in 30 Maj.

Femman Think Investments LP gick in 10:e Juni.

Sedan har vi Gemsstock Limited som gick in 27 Maj.

Slutligen med minsta position Arrowstreet Capital Limited Partnership Som blankat SBB sedan 10 Juni 2020. Dom är ihärdiga iaf. Det få man ge dom.

Således blankarna förutom Arrowstreet har kommit in ganska nyligen.

En sak värd att notera är att man ofta gör en pair trade eller liknande. Dvs man köper ett bolag för x kr och blankar ett annat för x kr. Då är man marknadsneutral och bettar bara på att första bolaget går bättre än det andra.
I vilken mån dessa blankningar handlar om detta, eller är directional trades vet vi inte.
Citera
2022-06-19, 15:31
  #1315
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Hur mycket ränta skall han betala varje kvartal?

Enligt artikel i Di:

Citat:
Utdelningarna från SBB borde i år inbringa drygt 100 Mkr, vilket nätt och jämnt täcker årsräntan på de två obligationerna med Stibor på nuvarande nivåer.

Citat:
inget av de stora fastighetsbolagen har mindre kassaflöde efter utdelningar i relation till räntebärande skulder än SBB. På rullande tolv månader motsvarar kassaflödet före förändringar i rörelsekapital och investeringar, men efter betalda utdelningar, bara 0,5 procent av de räntebärande skulderna.*
Citera
2022-06-19, 15:38
  #1316
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hos fi kan man titta på hur de med skinande aktier agerat.
Största negativ pos nu har Mirabella Financial Services LLP.

Dom startade första april. Sedan har dom justerat fram och tillbaka för att nu i Juni öka på positionen.
Det verkar ju inte riktigt nyktert. Dom borde ju ha startat med en större position och sedan minskat ned.

Tvåan Kintbury Capital LLP startade 29 mars. Har också ökat positionen.

Trean Gladstone Capital Management LLP startade inte förrän 9 Maj.

Fyran svartrockarna gick in 30 Maj.

Femman Think Investments LP gick in 10:e Juni.

Sedan har vi Gemsstock Limited som gick in 27 Maj.

Slutligen med minsta position Arrowstreet Capital Limited Partnership Som blankat SBB sedan 10 Juni 2020. Dom är ihärdiga iaf. Det få man ge dom.

Således blankarna förutom Arrowstreet har kommit in ganska nyligen.

En sak värd att notera är att man ofta gör en pair trade eller liknande. Dvs man köper ett bolag för x kr och blankar ett annat för x kr. Då är man marknadsneutral och bettar bara på att första bolaget går bättre än det andra.
I vilken mån dessa blankningar handlar om detta, eller är directional trades vet vi inte.

De två första har gått in på 41-42 kr och gjort en fin affär så långt.

27 maj var kursen 27,34 vid stängning
30 maj var kursen 27,10 vid stängning

9 maj var kursen lägre och 25,21

10 juni 21,35

Långliggaren 10 juni 2020... det var ju snedtänkt i coviddippen... märkligt... men ändå... 22,30!! trägen vinner.
Citera
2022-06-19, 16:13
  #1317
Medlem
IB är ju en riktigt storägare i Bolaget.

Med ägande i olika aktieslag där A-aktien då berättigar till 1 röst och har då ett högre röstvärde då dem är röststarkare än exempelvis en B-aktie, eller en serie D-aktie,som berättigar till en tiondels 1/10 röst.Och handel förekommer på Nasdaq Stockholm Large Cap i då aktier av serie B samt aktier serie D med då en 1/10 röst i B-aktien samt D-aktien.
https://corporate.sbbnorden.se/sv/aktiekapital-och-handel/


Verifierat den 31/5-2022.

Ägartoppen Nr,1.
Ilija Batljan.
SBB A 109 053 868
SBB B 25 691 920
SBB D 530 000
Kapital 8,2%%
Röster 31,6%

2 Arvid Svensson Invest 7 Læringsverkstedet Gruppen AS
3 Dragfast AB 8 BlackRock
4 Sven-Olof Johansson 9 Vanguard
5 Länsförsäkringar Fonder 10 Avanza Pension
6 Handelsbanken Fonder 11 Futur Pension

Exempel i jämförelse hur röststark en B-aktie kan vara är om man nu motsvarande tar enligt ägartoppen Nr.16 Swedbank Robur Fonder som hade den 31/5-2022 Ca.20 542 253 st. B-aktier, som då motsvarade endast Ca.0,6% av rösterna samt Ca.1,2 % av kapitalet.Då förstår man ju i jämförelse att IB förmodligen då sitter på merparten av dem Ca.31,6 % röststarkare A-aktierna.Där aktie-posten på 25 691 920 st.B-aktier som IB är innehavare av inte då är så speciellt röststark i bolaget.Utan det är ju det tunga innehavet på 109 053 868 st. A-aktier som IB är ägare av som förmodligen är riktigt rösttunga och starka i Bolaget.

https://corporate.sbbnorden.se/sv/aktieagare/

/Det här kan ju vara intressant att ta del av för oss här på forumet då det ju har diskuterats hel del här om aktieinnehaven i bolaget.
__________________
Senast redigerad av Jerker2 2022-06-19 kl. 16:23.
Citera
2022-06-19, 17:19
  #1318
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ser ut som hans ägarbolag nu måste ut med 11.6/månad. så han drar då in 3 MSEK i månaden. Just nu då. Sedan stiger räntan lite.
Hur ser samma analys ut vid en låneränta på 4%? 6%? Om SBB får ett dåligt år och inte ger någon utdelning alls? Alla tre förslagen ganska relevanta för 2023 och 2024.
__________________
Senast redigerad av Barents 2022-06-19 kl. 17:26.
Citera
2022-06-19, 17:25
  #1319
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ingen vetenskaplig grund för mitt påstående men om jag på måndag belånar min portfölj och köper 50.000 SBB B-aktier för under 20 kr så kan ni vara så säkra på att jag som vanligt gör en urusel affär!

Avstår jag så kommer aktien återhänta sig till 40 kr inom ett år och jag gör en lika usel affär.

Jag har alltså kursutvecklingen i ett järngrepp!
Hur ska jag göra?
1) Svaret är att ingen vet och om någon skriver att han vet så är han extra oerfaren.

Men i allmänhet brukar aktie-dippar pågå längre än man tror och 6 månader är inte särskilt länge. Och vi har ibara sett början. Höjda låneräntor med +3-4% påverkar bostadsmarknaden i allmänhet och SBB i synnerhet. Ganska långsam uppdatering på just detta, 1-3 år, eftersom lån oftast är bundna.

Men enligt 1) så vet jag ingenting.
Citera
2022-06-19, 17:28
  #1320
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Eller så är det bara ett blankarspel. SBB har många småsparare och de blir snabbt nervösa. Även det ser mumsigt ut för en blankare.

Betänk hur mycket som skrivs i DI och på sociala medier. Är de skickliga är de ju medialt mycket aktiva.
Där har ni SBBs trumfkort så här långt. Likt bitcoin har kursen pratats upp och anpassats efter en yngre (?) publik och SBB är näst mest ägda aktie hos avanza med 180.000 vilket är fantastiskt.

Men detta slår tvärtom tillbaka på nergångar. Dessa ägare är inte stabila, de är oerfarna och lättspelade och när de läser negativa saker på nätet så blev det först upp snabbt och sedan ner snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in