Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-06-19, 12:12
  #1
Medlem
Iznogoud-Pedrams avatar
Tar vid månadsskiftet över chefsskapet för en kommunal projektledningsgrupp. Gruppen har funnits länge och nuvarande chef har redan gått vidare till externt jobb. Finns tydligen så gott som ingen dokumenterad historik (APT, utvecklingssamtal etc.) men styrande dokument finns. Jag vet egentligen inget om gruppen förutom åldersspann och antal (25).

Vilka är era bästa tips för att få en så bra start som möjligt?
Citera
2022-06-19, 12:14
  #2
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Management by fear har fungerat effektivt i alla tider.
Citera
2022-06-19, 12:17
  #3
Medlem
Belters avatar
Ja, den gruppen har ju redan en informell ledare. Ta reda på vem och kör allt genom honom/henne för bästa resultat.
Citera
2022-06-19, 12:19
  #4
Medlem
FedupFlorences avatar
Ta reda på om och varför ni fortfarande behövs.
Citera
2022-06-19, 12:20
  #5
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Ja, den gruppen har ju redan en informell ledare. Ta reda på vem och kör allt genom honom/henne för bästa resultat.
Det här är ett bra tips. Det värsta som finns är att vara chef om man inte är överens med ledaren.
Citera
2022-06-19, 12:31
  #6
Medlem
Börjar inte med omorganisation på nåt sätt.
Sätt dig med gruppen och låt de berätta hur de arbetar idag, hur det funkar och om de önskar något annat.

Tror 9 av 10 vill ha en chef som är ett bollplan utan att att du hänger över personens axel och kollar status.
Citera
2022-06-19, 12:46
  #7
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iznogoud-Pedram
Tar vid månadsskiftet över chefsskapet för en kommunal projektledningsgrupp. Gruppen har funnits länge och nuvarande chef har redan gått vidare till externt jobb. Finns tydligen så gott som ingen dokumenterad historik (APT, utvecklingssamtal etc.) men styrande dokument finns. Jag vet egentligen inget om gruppen förutom åldersspann och antal (25).

Vilka är era bästa tips för att få en så bra start som möjligt?

Förstå hur gruppen fungerar innan du ändrar allt för mycket.
Framför allt i början ta ett enskilda samtal med varje där folk kan öppna upp mer om eventuella problem.
Använd naturliga (vettiga) ledare som redan finns i gruppen som får delansvar för projekt etc.
D.v.s. var ingen "mikromanager".
Ge regelbundet beröm när någon gör något bra. Men ge inte "tom" beröm för vilken sak som helst.

Ha regelbundna avstämningsmöten där man diskuterar vad som ska göras och av vem och hur går. Men inte onödigt ofta (1 gång i veckan? varannan vecka eller så kanske beroende på arbetsuppgift).
Ge individer i gruppen uppgifter som de ansvara för och avrapporterar status på dessa möten.
Citera
2022-06-19, 12:55
  #8
Medlem
Lee.Pines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iznogoud-Pedram
Tar vid månadsskiftet över chefsskapet för en kommunal projektledningsgrupp. Gruppen har funnits länge och nuvarande chef har redan gått vidare till externt jobb. Finns tydligen så gott som ingen dokumenterad historik (APT, utvecklingssamtal etc.) men styrande dokument finns. Jag vet egentligen inget om gruppen förutom åldersspann och antal (25).

Vilka är era bästa tips för att få en så bra start som möjligt?

Chef inom kommunal verksamhet = PK = Du kan inte misslyckas
Citera
2022-06-19, 13:05
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iznogoud-Pedram
Tar vid månadsskiftet över chefsskapet för en kommunal projektledningsgrupp. Gruppen har funnits länge och nuvarande chef har redan gått vidare till externt jobb. Finns tydligen så gott som ingen dokumenterad historik (APT, utvecklingssamtal etc.) men styrande dokument finns. Jag vet egentligen inget om gruppen förutom åldersspann och antal (25).

Vilka är era bästa tips för att få en så bra start som möjligt?

Går ju inte att misslyckas som chef i det kommunala. Se till att ha fika på alla möten och taffsa inte på nån kvinnlig kollega på julfesterna så blir allting jättebra.
Citera
2022-06-19, 13:28
  #10
Medlem
Led genom att vara ett gott föredöme.

Lär dig namnet på folk snabbt så känner dom sig sedda.

Håll vis distans till en början men var ändå kontaktsökande kortare stunder, då blir du en trevlig jävel som dom gärna pratar mer med utan risken att dom inser qtt du är ett tomt skal utan innehåll.

Låt saker ta lite tid och börja inte revolutionera dag 1. Det är det värsta som finns. Skaffa dig insikt i verkligheten, var lyhörd på vad dom har för tankar och erfarenheter och gör en priolista på förändringar.
Citera
2022-06-19, 14:56
  #11
Medlem
Försök att känna av gruppen, ha enskilda samtal. Är nog viktigt i början att vara en stark kommunikatör där du är tydlig att du är inte den gamla chefen utan du kommer att göra det du anser är bäst för verksamheten.

Om du är yngre och har några äldre i teamet som sätter sig på tvären i och med att du kanske inte har samma erfarenhet som dom så får du vara tydlig med att inom ditt ledarskap ska inte du vara bäst på allt utan istället arbeta för att få ut det mesta av varje enskild individ och låta de utvecklas.

Utmana teamet, jobba mycket med uppföljning & feedback. Jobba stenhårt med att bygga relationer och lära känna ditt team. Efter ett tag när du börjar lära känna teamet bättre så ska du fortsätta bygga relationer genom att lägga lite extra fokus på den du vet minst om.

Se till att hitta dina ledord som du kommer jobba efter, exempelvis "lyhörd, tydlig, närvarande, feedback".

Håller du de eller andra värdeord som du sätter för ditt ledarskap så kommer det inte vara några problem.

Gå in i den nya rollen med att dom jobbar inte för dig, du jobbar för dom.
__________________
Senast redigerad av devis 2022-06-19 kl. 15:00.
Citera
2022-06-19, 15:46
  #12
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iznogoud-Pedram
Tar vid månadsskiftet över chefsskapet för en kommunal projektledningsgrupp. Gruppen har funnits länge och nuvarande chef har redan gått vidare till externt jobb. Finns tydligen så gott som ingen dokumenterad historik (APT, utvecklingssamtal etc.) men styrande dokument finns. Jag vet egentligen inget om gruppen förutom åldersspann och antal (25).

Vilka är era bästa tips för att få en så bra start som möjligt?
Du kan inte leda 25 personer, möjligtvis vara chef för 25.
Det innebär att det bör finnas andra ledare.
Projektledare gissar jag.
--------------------------------------------------------------
Jag hade först talat med min chef och frågat vilket resultat hen vill se.
Hur mäter man mig? Hur värderas min insats?
- nedlagda timmar?
- grad av uppfyllnad av projektmålen?
- budget?
- kundnöjdhet?
- klagomål från kunder?
- personalenkät? få se på enkäten?
- önskade förbättringar under det närmaste året för gruppen?
- vilken ledningsstruktur finns idag? Utvecklingssamtal, planeringssamtal, lönesamtal, individuella och gruppsamtal, agenda för dessa, periodicitet för dessa, vem håller i dem? Hur skall en chef kunna genomföra 25 utvecklingssamtal?
OSV
Som förberedelse hade jag läst kommunala dokument om funktionen och material i media.
---------------------------------------------------------------------
Sedan hade jag haft ett kort samtal med var och en med en förberedd agenda och försökt att identifeiera de informella ledarna samtidigt
- vad fungerar bra idag?
- vad kan bli bättre?
- hur kan vi göra ett bättre resultat?
- vilka mål finns? Vilka mål finns för ditt arbete?
- om du var chef vilka förändringa skulle du då genomföra?
kanske ytterligare någon fråga eller två
----------------------------------------------------------------------
sedan hade jag sammanställt detta i powerpoints och diskuterat det med de närmast berörda om det finns några gruppledare och informella chefer och gått igenom det och tillsammans kommit fram till saker som kan förbättras utifrån svaren och på det sättet fröankrat besluten i en grupp som har makt att påverka andra.
----------------------------------------------------------------------
Sedan hade jag kört en kickoff i augusti/september där de andra i gruppen hade fått köra det mesta av besluten. kanske en kickoff där det finns utrymme för att tycka till om och förändra vissa delar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback