Citat:
Ursprungligen postat av
Fricky
Hej!
Jag jobbar inom IT där det finns ca 300 anställda på kontoret.
Ålder: 25-30
I fredags så diskuterade jag och några kollegor under lunchen om det kommande valet och vilka samhällsproblem som vi tycker är dom mest viktiga att lyfta fram inför valet.
För att sammanfatta det hela så landade vi i det ökande antalet dödsskjutningar i Sverige.
Jag lyfte fram min åsikt kring att Sverige kommer behöva utvisa fler kriminella människor om samhället ska lyckas gå mot rätt riktning.
En annan anställd, som inte satt vid samma bord, har sedan gått till min arbetsgivare och sagt att han tog illa upp.
Jag vet inte vilken anställd det gäller, arbetsgivaren berättade bara att han fått veta detta.
Jag fick därför en skriftlig varning och om det upprepas så kan det leda till att jag får lämna jobbet.
Jag kommer inte tala delta in i några politiska diskussioner igen på jobbet då jag inte vill riskera mitt jobb.
Men skulle verkligen facket godkänna att en arbetsgivare sparkar en anställd för att man delar med sig utav sin åsikt inom politik?
Jag är inte här för att diskutera huruvida jag har rätt eller fel med min politiska åsikt utan snarare om en arbetsgivare verkligen kan dela ut en varning för att jag var med i en diskussion om politik under lunchen?
Det var ju bara en diskussion med mina kollegor som jag har en bra relation med.
Det låter konstigt. I varningen borde det stå exakt varför du fått varningen och i det här fallet rör det sig om att du brytit mot det interna regelverket.
Så vad i företagets personalpolicy har du brytit mot egentligen?
Sen beror det också på om du bara sa det där eller om du allmänt uttalar dig åt höger ibland. Som vi vet tar pkidioterna lätt illa upp.
En varning är faktiskt ganska allvarlig då det kan få juridiska konsekvenser, de skulle gett dig en erinran till att börja med om det nu skulle uttdelas något. Det första är ju ett möte med dig för att prata om vad som hänt och vilka regler företaget har.
Självklart ska du kontakta facket, du behöver inte berätta vem du är eller vart du jobbar men bara för att höra deras analys.
Sen skulle jag personligen nysta upp det hela för att få reda på vem råttan är.