2022-06-18, 23:19
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Vad tror du om oddsen att Ryssland har tillgång till armédykare med kompetens för bedömning av bottenförhållandena och kapacitet att utföra erforderliga fältarbetet under vatten? Som de dessutom kan få på plats för att reka vattenpassager? Jag misstänker nämligen att de inte har förberett på samma sätt som Västtyskland. Även om de skulle ha haft några gamla arkiv med information om flodpassager i sydvästra Sovjet så lär de ha multnat bort (eller självantänt som så mycket i Ryssland plägar göra...).

För att inte tala om att data måste uppdateras regelbundet p.g.a. flodbottnar inte är statiska.
Citera
2022-06-18, 23:48
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postkran
Ukrainsk hyllning till Sverige
https://twitter.com/DefenceU/status/1538169555108896776?t=VCRr0XpIFSxuo9Knt-ofJA&s=19

Snyggt, tack för info
Citera
2022-06-19, 00:08
Medlem
HejaFinlands avatar
2 svenska killar som krigar i Ukraina. Den ena är lite tjock men han är ju modig som vågar strida där.
https://twitter.com/antiputler_news/status/1538208761147424775
Citera
2022-06-19, 00:39
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Är jag helt fel ute?
Mig veterligt har 103:an aldrig varit i strid.

Du har helt rätt, det var därför den bara användes vid övning.
Citera
2022-06-19, 05:30
Bannlyst
Visst har dom floppat. Man trodde ju mer av Ryssland. Jag är lite besviken.

Det vi kan lära oss i Sverige, är att det är svårt och komplicerat att frakta pansarvagnar på båtar via Östersjön.

Det kommer bli svårt att kunna göra en vilseledningsoperation några dagar innan Sverige eller någon av några av våra allierade märker av det.

Nog sagt, jag sover gott i dessa dagar. Allt väl.
Citera
2022-06-19, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lekskolan
Visst har dom floppat. Man trodde ju mer av Ryssland. Jag är lite besviken.

Det vi kan lära oss i Sverige, är att det är svårt och komplicerat att frakta pansarvagnar på båtar via Östersjön.

Det kommer bli svårt att kunna göra en vilseledningsoperation några dagar innan Sverige eller någon av några av våra allierade märker av det.

Nog sagt, jag sover gott i dessa dagar. Allt väl.

Det är väl därför elittrupperna i Ryssland är airborne snarare än marines?

Men visst, de hade fått däng.
Citera
2022-06-19, 06:41
Bannlyst
Hej!

Och tack för ett bra svar!

Jag blir personligen så störd av den finlänske överstlöjtnaten kommenterar.

Du vet vem jag menar

Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

Citera
2022-06-19, 09:18
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Du har helt rätt, det var därför den bara användes vid övning.
En logisk sanning!

Det som vara ologiskt, var känslan av att se vagnen "flyta" ett par meter under vattenytan.
Citera
2022-06-19, 12:10
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
En logisk sanning!

Det som vara ologiskt, var känslan av att se vagnen "flyta" ett par meter under vattenytan.

Där är vi eniga, men givet att det fungerade (och fungerade helt okej, faktiskt) så är det inte särskilt svårt att tänka sig att ryska amfibiska fordon, eller stridsvagnar med kapacitet att rulla över grundare vattendrag, också fungerar.

Med det sagt, så är det naturligtvis lättare sagt än gjort, och en hel del måste stämma för att det ska vara praktiskt genomförbart.
Citera
2022-06-19, 13:06
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:

Det där med elit är alltid lurigt särskilt i ljuset av deras insatser. Men i ryska armen anses både deras VDV (luftburna) och marininfanteri vara prioriterade ”elit” förband. Sedan har båda förbanden särskilt anknutna spetznaz förband som får anses vara lite mera elit förband.

Generellt sett har ju ryssen också sk gardesförband som är tänkt att vara elitförband men i praktiken verkar vara lika inkompetenta som alla andra.
Citera
2022-06-19, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Det där med elit är alltid lurigt särskilt i ljuset av deras insatser. Men i ryska armen anses både deras VDV (luftburna) och marininfanteri vara prioriterade ”elit” förband. Sedan har båda förbanden särskilt anknutna spetznaz förband som får anses vara lite mera elit förband.

Generellt sett har ju ryssen också sk gardesförband som är tänkt att vara elitförband men i praktiken verkar vara lika inkompetenta som alla andra.

Är inte deras marininfanteri förhållandevis litet?

Sovjet.. förlåt Ryssland är ju globalt men imperiet är ett sammanhängande landområde.
Citera
2022-06-19, 13:55
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Är inte deras marininfanteri förhållandevis litet?

Sovjet.. förlåt Ryssland är ju globalt men imperiet är ett sammanhängande landområde.

Jag har nån siffra i huvudet om en bit över 10000, med nånstans i storleken 750 dykare som jag antar motsvarar a-dyk. Huruvida det är i deras profesionella armé eller om det är inräknat värnpliktiga i det är jag inte säker på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in