2022-06-19, 00:27
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StormuftinMagda
Luska ut vem som golade, sen hämnas du.
Det är inte så moget med hämnd. Sånt håller bara veklingar på med.
Citera
2022-06-19, 00:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Hör av dig till facket såklart? Den där varningen är ju inte rätt någonstans och företag som pysslar med sånt där ska naturligtvis inte få göra det i "smyg".

Facket är sossestyrt, hur tror du det går då?
Citat:
Flera fackförbund anser att det inte går att förena fackligt förtroendeuppdrag med förtroendeuppdrag för Sverigedemokraterna. Men få kommer att se över sina stadgar efter domen mot Transportarbetareförbundet, vars uteslutning av en sverigedemokratisk kommunpolitiker underkändes i tingsrätten.
https://www.arbetsvarlden.se/facken-andrar-inte-stadgar-efter-dom-mot-transport/
Citera
2022-06-19, 00:33
Medlem
realthugs avatar
Har du betald rast? Om inte så sa du inget på arbetsstid därav kan han inte ge dig en varning.
Jag är arbetsgivare själv så jag vet.
Citera
2022-06-19, 00:44
Medlem
JRdTLs avatar
Blattar som sitter och spionerar och lyssnar på privata konversationer, vad är det för jävla arbetsplats?
Citera
2022-06-19, 00:48
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JRdTL
Blattar som sitter och spionerar och lyssnar på privata konversationer, vad är det för jävla arbetsplats?
Eller vänster-Stasi-spioner. Man blir ju ganska nyfiken.
Citera
2022-06-19, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Det är inte så moget med hämnd. Sånt håller bara veklingar på med.

Du har aldrig läst Fantomen märker jag.
Citera
2022-06-19, 00:58
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Citat:
Yttrandefriheten har inget med det här att göra. Vad man diskuterar med sina arbetskamrater under tid som man hyr ut till arbetsgivaren kan denne begränsa till sånt som är tjänsterelaterat.

Vad är din uppfattning att yttrandefriheten utgör? En generell rätt att yttra precis vad som helst i alla sammanhang hur som helst helt utan konsekvenser, juridiska eller ej? I så fall är det en rättighet och inte en frihet.

Du har yttrandefrihet. Den är rådande genom att staten inte censurerar dina yttranden.
Vad man diskuterar på lunchen har ingen med arbetsgivaren att göra. Det är ett solklart övertramp. Det är en läskig värld att eftersträva där lunchkonversationer ska bli tråkiga och pk och där man inte kan ha givande och kul diskussioner om lite allting. Så länge man sköter sitt jobb och är en hygglig människa ska chefen ge fan i vad man gör. Marxisten inom mig tänder till ordentligt när jag hör sånt här.
Citera
2022-06-19, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Hej!

Jag jobbar inom IT där det finns ca 300 anställda på kontoret.
Ålder: 25-30

I fredags så diskuterade jag och några kollegor under lunchen om det kommande valet och vilka samhällsproblem som vi tycker är dom mest viktiga att lyfta fram inför valet.

För att sammanfatta det hela så landade vi i det ökande antalet dödsskjutningar i Sverige.
Jag lyfte fram min åsikt kring att Sverige kommer behöva utvisa fler kriminella människor om samhället ska lyckas gå mot rätt riktning.

En annan anställd, som inte satt vid samma bord, har sedan gått till min arbetsgivare och sagt att han tog illa upp.
Jag vet inte vilken anställd det gäller, arbetsgivaren berättade bara att han fått veta detta.

Jag fick därför en skriftlig varning och om det upprepas så kan det leda till att jag får lämna jobbet.

Jag kommer inte tala delta in i några politiska diskussioner igen på jobbet då jag inte vill riskera mitt jobb.
Men skulle verkligen facket godkänna att en arbetsgivare sparkar en anställd för att man delar med sig utav sin åsikt inom politik?

Jag är inte här för att diskutera huruvida jag har rätt eller fel med min politiska åsikt utan snarare om en arbetsgivare verkligen kan dela ut en varning för att jag var med i en diskussion om politik under lunchen?

Det var ju bara en diskussion med mina kollegor som jag har en bra relation med.

Det är yttrandefrihet i det här landet va? Borde väl gälla ditt jobb också eftersom du jobbar i Sverige.

Jag tycker nog du ska prata med facket om din arbetsgivare. Tveksamt om han ska jobba kvar om han inte tolererar yttrandefrihet.
Citera
2022-06-19, 01:15
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Det är yttrandefrihet i det här landet va? Borde väl gälla ditt jobb också eftersom du jobbar i Sverige.

Jag tycker nog du ska prata med facket om din arbetsgivare. Tveksamt om han ska jobba kvar om han inte tolererar yttrandefrihet.
Ännu en person som inte förstår yttrandefriheten.

Yttrandefriheten beskriver ett förhållande mellan staten och en enskild person. Staten är förhindrad att censurera yttranden som en person gör om det finns yttrandefrihet. Men du får med yttrandefrihet inte yttra vad som helst. Sånt som skadar andra anseende är inte tillåtet. Det är det som är friheten i yttrandefriheten.

Vår kommunikation här och nu är inte censurerad av staten, eftersom den inte passerar genom ett statligt filter för godkännande eller censur. Det har inget med arbetsgivare eller samtal på jobbet att göra.

Jag brukar inte angripa andra i dessa diskussioner, men jag vill vädja till dig att läsa på om yttrandefriheten, för frihetens skull. Det finns politiska krafter som vill ändra på lagen, så att vi får polsk "yttrandefrihet" (dvs censur). Ju fler som förstår vad yttrandefriheten innebär desto bättre för alla.
Citera
2022-06-19, 01:20
Medlem
Citat:
Ännu en person som inte förstår yttrandefriheten.

Yttrandefriheten beskriver ett förhållande mellan staten och en enskild person. Staten är förhindrad att censurera yttranden som en person gör om det finns yttrandefrihet. Men du får med yttrandefrihet inte yttra vad som helst. Sånt som skadar andra anseende är inte tillåtet. Det är det som är friheten i yttrandefriheten.

Vår kommunikation här och nu är inte censurerad av staten, eftersom den inte passerar genom ett statligt filter för godkännande eller censur. Det har inget med arbetsgivare eller samtal på jobbet att göra.

Jag brukar inte angripa andra i dessa diskussioner, men jag vill vädja till dig att läsa på om yttrandefriheten, för frihetens skull. Det finns politiska krafter som vill ändra på lagen, så att vi får polsk "yttrandefrihet" (dvs censur). Ju fler som förstår vad yttrandefriheten innebär desto bättre för alla.

Om han säger att kriminella invandrare som har blivit dömda för brott borde utvisas så finns det inget olagligt med det. Så länge det inte är förtal eller hot så är det fritt fram.

Han gör det dessutom på sin lunchrast, dvs så säger han det på sin fritid.
Citera
2022-06-19, 01:26
Medlem
avbitarns avatar
Fel av arbetsgivaren men kommer inte hända något då dom har extrema åsikter åt rätt hål. Bara byta arbetsgivare!
Citera
2022-06-19, 01:33
Medlem
Citat:
Yttrandefriheten har inget med det här att göra. Vad man diskuterar med sina arbetskamrater under tid som man hyr ut till arbetsgivaren kan denne begränsa till sånt som är tjänsterelaterat.

Vad är din uppfattning att yttrandefriheten utgör? En generell rätt att yttra precis vad som helst i alla sammanhang hur som helst helt utan konsekvenser, juridiska eller ej? I så fall är det en rättighet och inte en frihet.

Du har yttrandefrihet. Den är rådande genom att staten inte censurerar dina yttranden.

Dom kan inte begränsa ett skit av vad folk pratar om på sin lunchrast. Lunchen är inte arbetsgivarens tid utan din egen.

Det här landet håller på att falla in i total fascism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in