2022-06-18, 23:34
Medlem
Om du har kolleger med balle går alla in till chefen och kräver att varningen tas tillbaka.
Citera
2022-06-18, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Hej!

Jag jobbar inom IT där det finns ca 300 anställda på kontoret.
Ålder: 25-30

I fredags så diskuterade jag och några kollegor under lunchen om det kommande valet och vilka samhällsproblem som vi tycker är dom mest viktiga att lyfta fram inför valet.

För att sammanfatta det hela så landade vi i det ökande antalet dödsskjutningar i Sverige.
Jag lyfte fram min åsikt kring att Sverige kommer behöva utvisa fler kriminella människor om samhället ska lyckas gå mot rätt riktning.

En annan anställd, som inte satt vid samma bord, har sedan gått till min arbetsgivare och sagt att han tog illa upp.
Jag vet inte vilken anställd det gäller, arbetsgivaren berättade bara att han fått veta detta.

Jag fick därför en skriftlig varning och om det upprepas så kan det leda till att jag får lämna jobbet.

Jag kommer inte tala delta in i några politiska diskussioner igen på jobbet då jag inte vill riskera mitt jobb.
Men skulle verkligen facket godkänna att en arbetsgivare sparkar en anställd för att man delar med sig utav sin åsikt inom politik?

Jag är inte här för att diskutera huruvida jag har rätt eller fel med min politiska åsikt utan snarare om en arbetsgivare verkligen kan dela ut en varning för att jag var med i en diskussion om politik under lunchen?

Det var ju bara en diskussion med mina kollegor som jag har en bra relation med.

Jag hade nog börjat med att säga att "hen" måste ha missuppfattat situationen och att det inte alls var vad du sa. (din chef kan omöjligt veta om det inte har blivit inspelat på något sätt)

Antagligen så stämmer inte hens version överens med det du faktiskt sa till 100%, vilket gör att du inte heller ljuger om det.
Hens version är antagligen en förvrängd bild av det du sa (det som gjorde hen förbannad).

Men gissar att du inte lade upp det så?
Citera
2022-06-18, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Knappast någon från MENA som klagat. Garanterat en svensk som gått till chefen. Vissa vänsterextrema människor är sådana. Allting ska vara politiskt korrekt och dom är "på" allting bara för att.

Det här är annars ett typexempel på när en MENA eller vänstervriden går till chefen.
Det räcker med att hen hade en dålig dag, eller av valfri anledning inte gillar TS.
Antagligen så står hen 3steg under TS i lönelistan...
Citera
2022-06-18, 23:52
Medlem
born1984s avatar
Skulle ju varit intressant att veta vilket företag det gäller? Eller det kanske är ett generellt problem inom IT branschen, just att det finns människor som bara längtar att ta illa upp? Skulle inte hänt i verkstan om man säger så.

Tror det definitivt är en vit bortskämd ung vit kvinna/henmänniska som är anmälaren. Fy fan, vilket skräp att ha på arbetsplatsen. Byt jobb/företag för i helvete!
Senast redigerad av born1984 2022-06-18 kl. 23:55.
Citera
2022-06-18, 23:59
Medlem
Citat:
Hej!

I fredags så diskuterade jag och några kollegor under lunchen om det kommande valet och vilka samhällsproblem som vi tycker är dom mest viktiga att lyfta fram inför valet.

För att sammanfatta det hela så landade vi i det ökande antalet dödsskjutningar i Sverige.
Jag lyfte fram min åsikt kring att Sverige kommer behöva utvisa fler kriminella människor om samhället ska lyckas gå mot rätt riktning.

En annan anställd, som inte satt vid samma bord, har sedan gått till min arbetsgivare och sagt att han tog illa upp.
Jag vet inte vilken anställd det gäller, arbetsgivaren berättade bara att han fått veta detta.

Jag fick därför en skriftlig varning och om det upprepas så kan det leda till att jag får lämna jobbet.

Jag kommer inte tala delta in i några politiska diskussioner igen på jobbet då jag inte vill riskera mitt jobb.
Men skulle verkligen facket godkänna att en arbetsgivare sparkar en anställd för att man delar med sig utav sin åsikt inom politik?

Jag är inte här för att diskutera huruvida jag har rätt eller fel med min politiska åsikt utan snarare om en arbetsgivare verkligen kan dela ut en varning för att jag var med i en diskussion om politik under lunchen?

Det var ju bara en diskussion med mina kollegor som jag har en bra relation med.
Den som anmälde hörde säkert inte att det bara var kriminella du ville utvisa...du kanske tänkte högt om "invandrare i största allmänhet"?
Citera
2022-06-18, 23:59
Medlem
Jag tror snarare din chef borde snacka med den personen som tog illa upp. Tar man illa upp angående kriminella som blir utvisade, så borde ju personen i fråga vara kriminell antagligen. Då kanske din chef borde göra lite research så att denne inte är en säkerhetsrisk.

Du gjorde rätt och satte en boll i rörelse i chefens hjärna. Nu får han lite att göra!
Citera
2022-06-19, 00:00
Avstängd
Citat:
Nja, alltså jag tycker generellt att det är en väldigt bra atmosfär på kontoret.
Det är en del som är ganska introverta så det är vissa som det helt enkelt är svårare att få kontakt med på lunchen.

Jag tänkte att jag kanske ska höra mig av till facket och fråga om det en varning kan delas ut för en sådan händelse.
Jag är mest orolig över att det kommer förstöra relationen med min arbetsgivare, därför överväger jag att inte kontakta facket.

Jag har iallafall lärt mig läxan att inte prata om politik, jag har informerat mina kollegor som satt vid mitt bord om varningen så att alla förstår att vi får hålla det utanför jobbet framöver.
För det första så har din chef handlat 100% fel.
Om du och några kollegor pratar politik på lunchrasten har han inte med att göra. Det är din fria tid. ( Obetald tid).

Kan bara svara för mej själv, men jag hade absolut ifrågasatt chefen och ställt denne mot väggen. Personligen hade jag varit beredd att avsluta min anställning då jag aldrig skulle arbeta åt en opåläst chef.
Men är du rädd om din anställning så får du rätta in dej i det svenska kuvade pk ledet och snällt bita ihop.

En majoritet av befolkningen har trots allt röstat för detta. Det är först nu vissa börjar vakna.. men det är så dags nu..

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.kommunal.se/arbetstidslagen&ved=2ahUKEwjnq4TWgLj4AhXk-yoKHSjYDc4QFnoECAwQBQ&usg=AOvVaw2XJYEaIjuWOrEtopDW Ty3Q
Senast redigerad av Bollenrullar 2022-06-19 kl. 00:07. Anledning: felstavat
Citera
2022-06-19, 00:20
Medlem
Kontakta inte facket. Gå ur facket om du är med kan jag rekommendera dig
Citera
2022-06-19, 00:23
Medlem
StormuftinMagdas avatar
Luska ut vem som golade, sen hämnas du.
Citera
2022-06-19, 00:24
Medlem
DonaldTrummps avatar
Citat:
Hej!

Ta inte emot dylika varningar. Läs först och sedan blånekar man. Det går ju inte att få varning för något som någon påstår att du sagt. Har företaget någon typ av policy som du brutit emot om du sagt det som påstås? Vad står det i varningen?

Mike Pence
Citera
2022-06-19, 00:25
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajah
Stämmer din berättelse så är det helt galet fel, och en klar inskränkning på din yttrandefrihet. Helt åt helvete rent ut sagt.

OT: man ska helst undvika att diskutera politik på jobbet.
Yttrandefriheten har inget med det här att göra. Vad man diskuterar med sina arbetskamrater under tid som man hyr ut till arbetsgivaren kan denne begränsa till sånt som är tjänsterelaterat.

Vad är din uppfattning att yttrandefriheten utgör? En generell rätt att yttra precis vad som helst i alla sammanhang hur som helst helt utan konsekvenser, juridiska eller ej? I så fall är det en rättighet och inte en frihet.

Du har yttrandefrihet. Den är rådande genom att staten inte censurerar dina yttranden.
Citera
2022-06-19, 00:25
Bannlyst
Kommunister finns överallt. Att inte utvisa kriminella och olönsamma invandrare är rena Ebbe röda Banks, så ts åsikt är korrekt.

Om vi skall bli av med skjutningarna i ghettot måste vi utvisa dom som lever på samhället framförallt somalier och mena invandrare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in