Citat:
Ursprungligen postat av
forumuser
Varje individ av människosläktet har sina egna förutsättningar för att skapa sig en mening med det liv som givits henne. En person kan försöka att skapa en mening med sitt liv och den meningen är i betraktarens ögon, så att säga.
Jag menar att jag och du har möjligheten att skapa en mening med våra liv på det sätt vi vill
Jag tror inte på att det finns någon universell mening med livet.
När jag frågade en kollega vad som var viktigast i livet, vilket är en liknande frågeställning, svarade han med "respekt, hjälpa varandra, hjälpa de fattiga, skratta lite"
kulturer kan också skapa mening och något större än varje människa. jämför högrenässansen med moderniteten. jämför en inspirerad, energetisk, självsäker befolkning med en materialistisk, dekadent, splittrad. en anda av strävan mot att realisera sina inneboende ideal som en enad kulturell befolkning som vill ett gemensamt självförverkligande och upphöjning generation efter generation. vad skulle inte upplevas som möjligt att uppnå? vi har alla verktyg. vi vet vad som är gott och ädelt, vad som stärker och ger harmoni. vad som är i balans, har med sig kunskaper från förr, ser framåt, bevarar och bygger vidare på träden vars skugga vi aldrig kommer att vila i, men väl våra kommande generationer, som befinner sig i en oändligt mycket bättre lottad situation, eftersom vi förbättrade allt för dem i den mån vi kunde, med kunskap, flit och visdom.
alltså istället för en dyster industriell fängelseplanet där vapenförsedda drönare, massövervakning och manipulation vunnit och världseliten behandlar sina undersåtar som i "hunger games", födas upp som sexslavar i fångenskap eller som grisarna på slakthuset idag får utstå. det är en av mardrömmarna om ondska inte besegras. en science fiction-författare sa en gång att allt man kan göra mot en råtta, kan man även göra mot en människa. och mycket kan göras mot en människa.