2022-06-16, 18:07
Medlem
Det är upp till subjektet vad som är meningsfullt eller ej. Om du har bestämt dig för att chips är äckligt så kan ingen annan ta bort den åsikten ur dig.
Senast redigerad av Heymid 2022-06-16 kl. 18:10.
Citera
2022-06-17, 20:24
Medlem
Olika perspektiv.
* Hedonism - Ha så kul som möjligt.
* Humanism - Hjälpa andra människor.
* Evolutionism: Försäkra människoartens fortsatta dominans och utveckling genom bland annat förökning.
* Epistemi: Lära sig så mycket som möjligt.
Senast redigerad av Heymid 2022-06-17 kl. 21:14.
Citera
2022-06-18, 02:07
Medlem
Det intressanta är vad den objektiva meningen med livet är.
Citera
2022-06-18, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Det intressanta är vad den objektiva meningen med livet är.
Det finns ingen objektiv mening, det är subjektet som bestämmer vad som är meningsfullt. Så vad som helst kan vara meningsfullt, bara du väljer att tilldela mening till det.
Senast redigerad av Heymid 2022-06-18 kl. 20:21.
Citera
2022-06-18, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Det finns ingen objektiv mening, det är subjektet som bestämmer vad som är meningsfullt. Så vad som helst kan vara meningsfullt, bara du väljer att tilldela mening till det.

Kan du omöjligt veta, det som talar för att det finns en objektiv mening med livet är att det är mer sannolikt än motsatsen.
Citera
2022-06-19, 04:41
Medlem
Citat:

Tror jag också
Citera
2022-06-23, 22:43
Medlem
Varje individ av människosläktet har sina egna förutsättningar för att skapa sig en mening med det liv som givits henne. En person kan försöka att skapa en mening med sitt liv och den meningen är i betraktarens ögon, så att säga.

Jag menar att jag och du har möjligheten att skapa en mening med våra liv på det sätt vi vill
Jag tror inte på att det finns någon universell mening med livet.

När jag frågade en kollega vad som var viktigast i livet, vilket är en liknande frågeställning, svarade han med "respekt, hjälpa varandra, hjälpa de fattiga, skratta lite"

Som människor så tror jag att våra liv i standardläge är meningslösa. Vi ska leva, vi ska dö. Utifrån den grunden så strävar jag personligen kontinuerligt för att leva ett liv med mening, varje dag.

Och med denna grunden lagd har en person goda förutsättningar för att lyckas med att blicka utåt för att få syn på just sin mening, givet lite nyfikenhet och lite get-go.

För att tala på ett lite mer personligt plan så tror jag på att hjälpa människosläktet på något vis är en bra vägvisare till mening. Jag tror på personlig utveckling och jag tror också på att aktivt efterforska sina möjligheter i livet och kartlägga vad som är realistiskt. I alla aspekter liksom. Varför? För att inte slösa din tid. Tiden är det mest värdefulla och den visar ingen nåd.

Så, vad är meningen med livet?

Meningen med livet är att skapa sig en mening.
Senast redigerad av forumuser 2022-06-23 kl. 22:55.
Citera
2022-06-23, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forumuser
Varje individ av människosläktet har sina egna förutsättningar för att skapa sig en mening med det liv som givits henne. En person kan försöka att skapa en mening med sitt liv och den meningen är i betraktarens ögon, så att säga.

Jag menar att jag och du har möjligheten att skapa en mening med våra liv på det sätt vi vill
Jag tror inte på att det finns någon universell mening med livet.

När jag frågade en kollega vad som var viktigast i livet, vilket är en liknande frågeställning, svarade han med "respekt, hjälpa varandra, hjälpa de fattiga, skratta lite"

kulturer kan också skapa mening och något större än varje människa. jämför högrenässansen med moderniteten. jämför en inspirerad, energetisk, självsäker befolkning med en materialistisk, dekadent, splittrad. en anda av strävan mot att realisera sina inneboende ideal som en enad kulturell befolkning som vill ett gemensamt självförverkligande och upphöjning generation efter generation. vad skulle inte upplevas som möjligt att uppnå? vi har alla verktyg. vi vet vad som är gott och ädelt, vad som stärker och ger harmoni. vad som är i balans, har med sig kunskaper från förr, ser framåt, bevarar och bygger vidare på träden vars skugga vi aldrig kommer att vila i, men väl våra kommande generationer, som befinner sig i en oändligt mycket bättre lottad situation, eftersom vi förbättrade allt för dem i den mån vi kunde, med kunskap, flit och visdom.

alltså istället för en dyster industriell fängelseplanet där vapenförsedda drönare, massövervakning och manipulation vunnit och världseliten behandlar sina undersåtar som i "hunger games", födas upp som sexslavar i fångenskap eller som grisarna på slakthuset idag får utstå. det är en av mardrömmarna om ondska inte besegras. en science fiction-författare sa en gång att allt man kan göra mot en råtta, kan man även göra mot en människa. och mycket kan göras mot en människa.
Citera
2022-06-23, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorTed
kulturer kan också skapa mening och något större än varje människa. jämför högrenässansen med moderniteten. jämför en inspirerad, energetisk, självsäker befolkning med en materialistisk, dekadent, splittrad. en anda av strävan mot att realisera sina inneboende ideal som en enad kulturell befolkning som vill ett gemensamt självförverkligande och upphöjning generation efter generation. vad skulle inte upplevas som möjligt att uppnå? vi har alla verktyg. vi vet vad som är gott och ädelt, vad som stärker och ger harmoni. vad som är i balans, har med sig kunskaper från förr, ser framåt, bevarar och bygger vidare på träden vars skugga vi aldrig kommer att vila i, men väl våra kommande generationer, som befinner sig i en oändligt mycket bättre lottad situation, eftersom vi förbättrade allt för dem i den mån vi kunde, med kunskap, flit och visdom.

vilken diplomati vore inte heller möjlig?
Citera
2022-07-01, 15:08
Medlem
Olika perspektiv.
* Evolutionism: Försäkra människoartens fortsatta dominans och utveckling genom bland annat förökning.
* Epistemologi: Lära sig så mycket som möjligt.
* Existentialism: Överleva.
Citera
2023-02-13, 19:54
Medlem
Citat:
Olika perspektiv.
* Epistemologi: Lära sig så mycket som möjligt.
* Existentialism: Överleva.

Meningen med livet måste vara att göra sin lilla del för att bidra till en sämre värld. Vi är alla bara en länk i en mycket lång kedja, men om varje individ ger sitt lilla bidrag till förstörelse så kanske denna skitcirkus till sist får ett slut i en inte alltför avlägsen framtid.
Citera
2023-02-14, 08:58
Medlem
Varför ingenting spelar roll:

https://www.youtube.com/watch?v=BHyVg2sXy5w
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in