Citat:
Ursprungligen postat av
Laszlo Kovacs
Det kan finnas en risk att de köpt sämre fastigheter med en tradition av brist på underhåll och investeringar. Även om SBB arbetar med att vända den traditionen så kan det ta lång tid och en hel del pengar.
Jag har inte kommit fram till någon slutsats. Jag är dessutom helt oexponerad mot SBB och har alltid varit. Som konsult inom samhällsbyggnadssektorn så har jag dock länge undrat över SBB:s affärsmodell. De offentliga kontor jag besöker är sällan attraktiva och dessutom slår lågt pris nästan alltid kvalitet när det offentliga ska investera. Skulle jag köpa eller blanka SBB så skulle jag först göra lite egen research om vad de verkligen äger, inte svälja deras egna eller experternas värderingar.
Jaså, men jag tror inte det är riktigt så.
De kan ha övervärderat sina fastighetsbestånd, men knappast av den anledningen utan för att kunna låna mer och växa fortare.
Det viktiga är ju att behålla det offentliga som hyresgäst och det tror jag de lyckas med. Kontrakten är långa och det är dyrt att flytta t ex en vårdcentral eller idrottshall.
Jag vet inte vilka kontorslokaler du pratar om. Du får nog ge ett exempel för i min värld ligger det offentligas lokaler ofta hyffsat centralt i centralorten.